Jak działa jazda w podwójnej obsadzie? W tym tekście wytłumaczymy, na czym polega obsada dwóch kierowców i jak łączy się to z czasem ich pracy. Czy ma to wpływ na szybkość i bezpieczeństwo transportu? Zobacz także przykładową tabelę czasu pracy kierowców.
Praca kierowcy jest bardzo wymagająca. Taka osoba musi być maksymalnie skupiona, by zachować bezpieczeństwo na drodze. Aby je zapewnić w trakcie transportu, szczególnie w przypadku długich tras wprowadzono jazdę w podwójnej obsadzie. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy ona pracy dwóch kierowców w trakcie jednego wyjazdu. Jakie są zasady jazdy w podwójnej obsadzie? Jakie obowiązki ma wtedy kierowca? Jakie są wady i zalety wykonywania swojej pracy w podwójnej obsadzie?
Na czym polega podwójna obsada?
To rozwiązanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transportu, ale i pozwala na lepsze rozplanowanie czasu pracy kierowców. Zasady wykonywania pracy, gdy w ciężarówce przebywa najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu, różnią się głównie organizacją obowiązków (szczególnie w kwestii przerwy dziennej i czasu trwania zmiany roboczej).
Praca w podwójnej obsadzie pozwala bowiem na ustawienie sobie grafiku w ten sposób, aby kierowca mógł dysponować tygodniowym okresem odpoczynku. Ważnym aspektem jest tu także to, że sam dyżur kierowcy, który akurat nie prowadzi pojazdu w tym czasie, jest również płatny.
W Polsce za ten okres przysługuje część wynagrodzenia (powinien otrzymać przynajmniej połowę stawki godzinowej), w innych europejskich krajach bywa inaczej (dyżur jako pełne wynagrodzenie). To właśnie dlatego jazda w podwójnej obsadzie nie zawsze jest popularna ze względu na znacznie zwiększone koszty pracownicze.
Praca dwóch kierowców według przepisów prawa
Praca za kierownicą ciężarówki, gdy w pojeździe przebywa dwóch kierowców, podlega regulacjom prawnym. Pojęcie „załoga kilkuosobowa” jest dokładnie wytłumaczone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Według treści Art. 4:
„załoga kilkuosobowa” oznacza sytuację, w której w trakcie każdego okresu prowadzenia pojazdu pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku, lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku, w pojeździe przebywa co najmniej dwóch kierowców w celu prowadzenia pojazdu. Przez pierwszą godzinę obsady kilkuosobowej obecność innego kierowcy lub kierowców jest fakultatywna, ale przez pozostałą część tego okresu jest obowiązkowa;
Podstawą jest więc przebywanie w pojeździe dwóch kierowców. Ich zmiany muszą być uzależnione od określonych norm.
Może Cię zainteresować: Jak sobie radzić z pracą zmianową? Jaki ma ona wpływ na zdrowie?
Jazda w podwójnej obsadzie – wady i zalety
Jazda w podwójnej obsadzie nie tylko ma wpływ na bezpieczeństwo, ale i to, w jaki sposób kierowcy organizują swoje przerwy w pracy. Jak każdy system pracy tak i ten ma swoje wady i zalety – co należy do atutów jazdy w podwójnej obsadzie, a co sprawia, że może być mniej komfortowa?
Zalety jazdy w dwuosobowym zespole
Zasady podwójnej obsady pojazdu uwzględniają również potrzeby rozładunków. Taki system zapewnia też sprawniejszy załadunek. Obecność dwójki kierowców zwiększa także bezpieczeństwo transportu – nad pojazdem i załadowanym w nim towarem zawsze ktoś czuwa. W razie pojawienia się problemów w trakcie jazdy w podwójnej obsadzie kłopot z pojazdem lub inne przeszkody rozwiązuje się szybciej i sprawniej.
Podwójną obsadę wykorzystuje się również nierzadko do szkolenia nowych pracowników. Bardziej doświadczony kierowca jako partner w zespole pokaże, na czym polega ta praca i wyjaśni wątpliwości. Nowa osoba może stopniowo oswoić się z różnymi sytuacjami, które mogą pojawić się również w czasie prowadzenia pojazdu.
Minusy podwójnej obsady
Nie oznacza to, że jazda w podwójnej obsadzie nie ma wad. Należą do nich z pewnością dyskomfort spowodowany koniecznością odbywania swojej przerwy na odpoczynek na fotelu w kabinie pojazdu, czy krótszy łączny czas dziennego relaksu.
Doświadczeni „truckerzy” narzekają również na towarzyszące pracy w podwójnej obsadzie zmęczenie, konieczność długiej, ciągłej jazdy, a także odpoczynek na parkingu dla kierowców ciężarówek w ciągu dnia. Panujący tam hałas, a także obecność dodatkowej osoby na stosunkowo niewielkiej przestrzeni, mogą utrudniać rozluźnienie się i nabranie sił do dalszej pracy.
Jak powinna wyglądać praca w podwójnej obsadzie?
Organizacja pracy w podwójne obsadzie wymaga uwzględnienia specyfiki takiego sposobu działania w zawodzie kierowcy. Jak dokładnie to wygląda? Znaczenie ma przede wszystkim czas pracy, częstotliwość i długość przerwy, a także inne przepisy.
Jazda w podwójnej obsadzie – zmiana kierowcy
W przypadku, gdy dwóch kierowców prowadzi pojazd, należy zastosować odpowiednie zmiany. Gdy pierwszy kierowca kieruje przez 4,5 godziny, drugi kierowca ma swoją obowiązkową przerwę trwającą 45 minut. Nadal jednak pozostaje w dyspozycji w razie potrzeby kierowania pojazdem.
Gdy upłynie 4,5 godziny, kierowcy zmieniają się za kierownicą. Wtedy przerwę 45-minutową odbywa drugi kierowca. Kolejne 4,5 godziny dają możliwość ponownego rozpoczęcia pracy przez pierwszego kierowcę. Po przejechaniu następnych okresu 4,5 godziny, przysługuje im odpoczynek dzienny lub tygodniowy. Praca załogi dwuosobowej w sumie 18 godzin (w niektórych przypadkach nawet 20 godzin).
Podwójna obsada: czas pracy
Zgodnie ze schematem jazdy w podwójnej obsadzie, jedna osoba nie może znajdować się poza kabiną pojazdu przez dłużej, niż godzinę. Po tym czasie obaj kierowcy powinni być razem w czasie każdego zdarzenia jazdy, aż do przysługującego im odpoczynku dobowego. Ile wynosi czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie? Dzienny okres rozliczenia czasu pracy kierowców podwójnej załogi może wynosić nie więcej niż 30 godzin, czyli o 25% dłużej w porównaniu do jazdy w pojedynczej obsadzie.
Różnicą pomiędzy takim systemem pracy kierowcy a tym w przypadku tylko jednego prowadzącego polega na tym, że zmiana robocza może trwać dobę, z czego 9 godzin przypada na odpoczynek. A to przynosi już straty firmie przewozowej, której pojazd w tym czasie nie może przemieszczać się z towarem dalej.
Przepisy dotyczące podwójnej obsady
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, istnieje także kilka ważnych zasad, dotyczących pracy w podwójnej obsadzie. Oto i one:
w załodze kilkuosobowej drugi kierowca w podwójnej obsadzie powinien rozpocząć pracę nie później niż godzinę po pierwszym kierowcy;
każda zmiana prowadzącego pojazd powinna wiązać się z zamianą kart oraz wpisem w tachografie;
czas wymiany kart w tachografie powinien być zakwalifikowany jako praca inna;
sama wymiana kart w tachografie przy wymianie kierowców po 4,5 godz. nie stanowi rozpoczęcia lub zakończenia dnia roboczego.
Przeczytaj również: Jak wygląda praca kierowcy tira? Zarobki, wymagania, specyfika pracy
Pauza w podwójnej obsadzie: jak ją zorganizować?
Jak wygląda jazda w podwójnej obsadzie, jeśli chodzi o przerwy? Nie jest skomplikowana – dyspozycyjność drugiego kierowcy w czasie, w którym pojazd prowadzi pierwszy, jest już traktowana jako przerwa w jeździe ciągłej.
W praktyce oznacza to tyle, że nie jest wymagane organizowanie dodatkowych przerw w pracy. Wystarczy, że kierowcy zamienią się rolami po 4,5 godzinach jazdy np. na 45 minut.
Podwójna obsada – tachografy
Jeśli nie wiecie, jak zorganizować pracę tachografów w podwójnej obsadzie – nie musicie się o to martwić. Będą one działać automatycznie. Po włożeniu do niego dwóch wykresówek oraz kart kierowców urządzenie zacznie rejestrować czas jazdy w podwójnej obsadzie w przypadku pierwszego kierowcy, oraz dyspozycyjność drugiego.
Karta kierowcy powinna być w tachografie od momentu rozpoczęcia aktywności do czasu opuszczenia pojazdu. Nierejestrowanie takich wskaźników dotyczących prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi grozi karą grzywny nawet do kilku tysięcy złotych.
Warto podkreślić, że przy zmianie w urządzeniu karty nie powinno się oznaczać zakończenia i ponownego rozpoczęcia pracy, bowiem wykonuje się to tylko raz w ciągu doby (przed rozpoczęciem odpoczynku dobowego i po zakończeniu odpoczynku dobowego).
Co jeszcze może się przydać oprócz tachografów?
Choć najczęściej to tachografy wykorzystuje się do organizacji pracy w podwójnej obsadzie, istnieją też inne technologie stanowiące wsparcie dla kierowców. Są one montowane szczególnie w pojazdach nowszego typu.
Przykładem takich technologii jest m.in. nawigacja GPS, systemy monitorowania zmęczenia, czy automatycznego awaryjnego hamowania. Niektóre firmy decydują się na ich zastosowanie, aby zapewnić większe bezpieczeństwo jazdy, wyższą wydajność pracowników i lepszy komfort dla kierowców w trakcie jazdy również w podwójnej obsadzie.
Kierowcy w podwójnej obsadzie – zasady jazdy
Wykonując pracę kierowcy w podwójnej obsadzie, nie tylko należy pilnować czasu jazdy i odpoczynku, ale też zachowywać zasady ruchu drogowego. Według nich, gdy jeden kierowca prowadzi samochód, drugi powinien być zapięty pasami i pozostawać do dyspozycji. Wyklucza to więc korzystanie z miejsca do spania w kabinie pojazdu w trakcie jazdy.
Kierowcy powinni być też przygotowani na ewentualną kontrolę drogową, dysponując wymaganymi dokumentami w postaci prawa jazdy, kart do tachografu, wykresówek, kart kwalifikacji, czy ubezpieczenia.
Zobacz też:
Czas pracy w podwójnej obsadzie – przykładowy czas pracy kierowców
Jak wygląda przykładowy czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie? Tabela z przykładem takiego podziału czasu pracy w dwuosobowym zespole powinna rozwiać Wasze wątpliwości – przedstawiamy ją poniżej.
Ile można zarobić podczas jazdy w podwójnej obsadzie?
Zarobki osoby pracującej w podwójnej obsadzie nie odbiegają od oferowanych pensji w zawodzie kierowcy. Można więc liczyć tu na wynagrodzenia rzędu 7 000 – 10 000 zł i więcej w zależności od firmy oraz długości pokonywanych tras.
Z drugiej strony trzeba wziąć pod uwagę, że praca w podwójnej obsadzie jest często wykorzystywana w przypadku zatrudnienia początkujących kierowców. Oni muszą brać pod uwagę niższe kwoty wynagrodzenia. Zwykle są to stawki rzędu 3 000 – 4 000 zł netto.
Komentarze
Miller
Czy w podwójnej obsadzie obowiazuje zasada zmiany po max 6 godzinach pracy. I tym bardziej czy po zmianie drugi kierowca może pracować max 6 godzin i robić zmiane
GRG
Nie obowiązuje
Ffd
Obowiązuje
Nowy
To w koncu jak jest?
Wik
Ale jak np 2 kierowca koncxy wczesniej to pierwszy tex musi skończyć bo np do bazy ma ok 45 min jaxdy
Jem
Kierowcy muszą zakończyć pracę jednocześnie.
Arba
Jak mam nie zrobić zakończenia podczas wymiany kart skoro tachograf tego odemnie żąda. I nie ruszy dopóki tego wpisu nie dokonam?
Piotrek
dobrze mówisz tak jest, po prostu robisz tak jak żąda tacho a potem w drugim slocie rozpoczynasz i jest ok. Inaczej tego nie przeskoczysz.
Nikolas
Bo w nowych tachografach trzeba zakończenie Robić i do tego zrobić wpis manualny kolego 😉 szerokości
Mati driver
Nie trzeba !!! Podczas wyciągania karty jest zapytanie o zakończenie pracy to wciska się strzałkę !!!
Trucker
Mozesz kliknac backspace strzalke cofania i ominiesz miejsce zakonczenia
Szkoleniowiec
A to jest traktowane jako błąd i naruszenie 😉
Arwik
Co jeśli w podwójnej obsadzie, jeden z kierowców przekroczył dobowy czas pracy 21 godzin, to czy drugi kierowca też za to odpowiada
Misiek
Każdy odpowiada za siebie
Awokado
Czy po przejechaniu w podwójnej obsadzie 7godzin przez jednego kierowcę i 8 godzin przez drugiego zrobimy odpoczynek dzienny 9 godzin, możemy jechać dalej z czystym kontem czyli po 9 godzin?
Mario
Tak kego możecie
Pawel
Czy w podwójnej obsadzie jeżdżąc pierwsze 2 tygodnie i robiąc co weekend pauze 24 godz trzeba robić w trzecim weekendzie następna pauze 45 godz?
Gggg
Przez to że nie rozumiem, nie jeżdżę dużym, boję się strzelić babola, widocznie się nie nadaje
Slawek
Drugi kierowca dołacza po godzinie. 21h pracy liczy się w/g pierwszego czy każdy ma swoje 21….tzn że w sumie zwiększa się czas do 22h.
Jerry
Muszą zakończyć jednocześnie. Nic się nie wydłuża do 22h. Jeśli pierwszy kierowca przekroczył czas dobowy a drugi nie to odpowiada tylko pierwszy.
Paweł 1979
Czy w podwójnej obsadzie jeden kierowca może wysiąść i wyciągnąć kartę po np 12godz pracy a drugi kontynuować jazdę i zakończyć jazde-prace przed upływem 15godz
Jac.
Drugi może jechać swoje 15 godzin.
Spedytorka
Nie może. Jak już jest podwójna obsada to muszą skończyć razem. Może wsiąść maksymalnie godzinę później ale skończyć muszą razem.
zumi11
Jak zaczniemy pracę np.w poniedziałek o godz.6.00 to czas pracy nam się kończy w niedzielę również o godz.6.00 czy o północy z soboty na niedzielę?
Przemek
Pojedyncza obsada, 2 auta, ten sam kierunek trasy z czego jedno auto zostaje na serwisie, a pierwszy kierowca odbiera drugiego kierowcę z serwisu i wracają razem na bazę i pytanie czy ten drugi kierowca co zostawił auto na serwisie może włożyć kartę do tachografu czy nie, zaznaczę ze jazda do punktu trwa ponad 5h
Michał
Nikt chyba nie odpowiedział na pytanie wcześniejsze. Jadę dzisiaj w podwójnej obsadzie, to że po 4.5 h zmiana to wiem. Ale do 6h też muszę się zmienić ? Czy jak ? Czas pracy mamy 5.50h. Muszę się zamienić czy patrzeć tylko na czas jazdy 4.5 ?