Nie bez powodu coraz większa ilość początkujących przedsiębiorców, chciałaby rozpocząć własną przygodę ze sklepem internetowym. Jak pokazują statystyki i jak nietrudno się domyślić, biorąc pod uwagę powszechną cyfryzację, własny biznes online, może przynieść jego posiadaczowi ogromne zyski, gdzie z roku na rok zmniejsza się ryzyko inwestycyjne. Jak jednak w praktyce założyć sklep internetowy i na jakie zyski można liczyć? Jakie produkty możesz sprzedawać i jak zdobyć potencjalnych klientów? Co jest niezbędne dla prowadzenia własnego sklepu internetowego? Na te i inne pytania, odpowiadamy w niniejszym artykule.

pomysł-na-biznes-w-internecie-sklep-internetowy

Pomysł na biznes w internecie – pierwsze kroki

Internet jest miejscem, w którym obieg informacji jest najszybszy, co potencjalnie gwarantuje największe możliwości dla każdego biznesu – zarówno pod kątem możliwości sprzedażowych, jak i reklamowych. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że coraz więcej osób skłania się do prowadzenia działalności właśnie w sieci. Co więcej, jest to opcja relatywnie bezpieczna dla wszystkich tych, którzy nie dysponują zbyt dużym kapitałem startowym – sklep internetowy pozwala ograniczyć mnóstwo kosztów, w porównaniu z tradycyjnym punktem handlowym.

Naturalnie, nic nie jest tak proste, jakim się na pierwszy rzut oka wydaje. Wraz z rosnącą popularnością omawianego rozwiązania, naturalnym jest, że rośnie konkurencja. Wobec tego, nasz pomysł na biznes w internecie musi być nie tylko oryginalny i solidnie przygotowany, ale również właściwie wsparty przez niezbędne działania marketingowe. Działalność sklepu internetowego nie ogranicza się wyłącznie do sprzedaży produktów – reklama tak naprawdę pochłonie większość Twojego czasu, poświęconego na jego obsługę.

Co zatem trzeba mieć w pierwszej kolejności na uwadze, zabierając się za stworzenie sklepu internetowego? Przede wszystkim trzeba określić swoją niszę (co chcemy sprzedawać) oraz model biznesowy (dropshipping lub budowa sklepu od podstaw). Przed otwarciem biznesu, warto zaczerpnąć nieco wiedzy z zakresu marketingu – mogą Ci w tym pomóc rozmaite kursy online. Nie obejdzie się też bez kompleksowej analizy rynku i potencjalnej konkurencji, dzięki czemu będziesz mógł właściwie ocenić swoje szanse powodzenia.

Własny sklep internetowy – od podstaw czy dropshipping?

Twój przyszły model biznesowy jest jedną z najistotniejszych kwestii, jakie powinieneś na wstępie rozważyć. Możesz postawić na gotowy sklep internetowy, zamiast budowania go od podstaw. Takie rozwiązanie zazwyczaj wymaga wyłącznie opłacenia określonych specjalistów, którzy zajmą się wszystkimi, niezbędnymi aspektami technicznymi, włącznie z wizualną warstwą Twojego sklepu, czy koniecznymi integracjami. Jeśli jednak posiadasz choćby szczątkową wiedzę informatyczną, możesz samodzielnie stworzyć swój sklep na podstawie gotowego silnika.

Na tym etapie, należy również zdecydować się na określony model sprzedażowy. Najbardziej tradycyjny z nich nie wymaga żadnych wyjaśnień – zupełnie jak w sklepie stacjonarnym, kupujesz towar, składowany później na magazynie, wystawiasz go w swoim sklepie za określoną cenę i finalizujesz transakcję, otrzymując zapłatę i wysyłając produkty. Istnieje jednak pewna droga na skróty, dzięki której drastycznie ograniczysz początkowe koszty – jest to dropshipping.

Trudno powiedzieć, by dropshipping stanowił lukratywny biznes, choć na pewno ma on swoje zalety. W jego przypadku, Twoja rola ogranicza się wyłącznie do reklamowania swojego sklepu, stanowiącego de facto platformę sprzedażową dla określonej hurtowni – to ona będzie zajmować się aktualizacją stanów magazynowych i wysyłką towarów za Ciebie, dzięki wcześniejszej umowie i integracji technicznej.

Plusy dropshippingu:

  • Wyjątkowo niski próg wejścia,

  • Nie musisz posiadać magazynu,

  • Nie musisz kupować żadnego towaru – wystawiasz ten, który ma na składzie hurtownia.

Minusy dropshippingu:

  • Brak kontroli nad rzeczywistym stanem magazynowym,

  • Niemożność poszerzania asortymentu zgodnie z własnymi potrzebami,

  • Niski potencjał dla rozwoju swojego przedsiębiorstwa,

  • Niemożność integracji z więcej niż jedną hurtownią dla jednego sklepu (powstałby problem z wysyłką).

Można by zaryzykować stwierdzenie, że dropshipping generalnie nie należy do najlepszych pomysłów – przynajmniej nie w aktualnych warunkach rynkowych. Jest on polecany raczej w formie treningu, umożliwiającego laikom zdobycie fachowej wiedzy na temat e-commerce, lub sposób na dorobienie kilkuset złotych do domowego budżetu. Prowadzenie działalności opartej wyłącznie o dropshipping, na dłuższą metę nie będzie dziś opłacalne.

Co sprzedawać w internecie?

Jeżeli jesteś zorientowany na prowadzenie własnego sklepu internetowego, który zamierzasz tworzyć od podstaw, w pierwszej kolejności powinieneś zastanowić się nad tym, co właściwie zamierzasz sprzedawać. W ten sposób określisz swoje potrzeby względem wizualnych detali, tworzących Twoją stronę internetową. Dobrze byłoby, żebyś wiedział też to i owo na temat branży, w jaką wkraczasz – w ten sposób będziesz mógł samodzielnie prowadzić skuteczne działania z zakresu content marketingu, choć zapewne i tak nie obędzie się bez pomocy specjalistów.

Poniższą listę traktuj raczej jako sugestię, aniżeli jedyne, słuszne kierunki. Tworząc swój własny sklep internetowy, skup się przede wszystkim na tym, by nie ograniczać swojej kreatywności i robić to, co naprawdę lubisz. Ta porada nie dotyczy wyłącznie profesjonalnej sprzedaży online, ale niemal każdego rodzaju własnego biznesu – w innym razie szybko się wypalisz, spadnie Twoja efektywność, a w konsekwencji upadnie Twoja firma.

Odzież i akcesoria

Zgodnie z aktualnymi danymi, wszelkiego rodzaju odzież, buty, oraz akcesoria skorelowanej natury, mają zdecydowanie największy udział w całym sektorze e-commerce. Biznes w internecie oparty o branżę modową, możesz z jednej strony uznać za najlepiej rokujący, choć z drugiej strony musisz mieć świadomość istnienia potężnej konkurencji, która nie odpuści Ci łatwo swoich potencjalnych klientów.

Istnieje szereg różnorodnych rodzajów odzieżowych sklepów internetowych – część przedsiębiorców decyduje się na pozyskiwanie ubrań bezpośrednio od producentów, inni z hurtowni, a jeszcze inni sprzedają wyłącznie odzież używaną. Jeśli nie brak Ci nakładów finansowych na start, możesz samodzielnie produkować zbywaną odzież, choćby w minimalnym zakresie. Ilość opcji jest w tym przypadku dość duża.

Księgarnie i sprzedaż produktów cyfrowych

Nienajgorsze wyniki osiągają księgarnie internetowe, sprzedające nie tylko produkty fizyczne, ale również cyfrowe – muzykę, audiobooki, e-booki, czy wszelkie inne dobra, które żyją wyłącznie w binarnym formacie. Sprzedaż produktów cyfrowych ma tę zaletę, że nie potrzebujesz magazynu, by je przechowywać, a ich ilość może być nieograniczona.

Sama księgarnia internetowa z kolei, to niezwykle elastyczny pomysł na biznes w internecie, który możesz modyfikować na multum kreatywnych sposobów. Zdecydowanie ma ona wysoki potencjał na osiągnięcie rynkowego sukcesu, choć trzeba Ci pamiętać, że bez motywacji i setek godzin ciężkiej pracy, w żadnej branży nie osiągniesz sukcesu.

Dekoracje, ozdoby i rękodzieło

Jeżeli posiadasz jakąś pasję, którą od lat pielęgnujesz, być może nadszedł czas, by podzielić się nią ze światem i w jakiejś mierze spieniężyć? W ostatnich latach, gdzie toniemy w produkowanej taśmowo tandecie, wszelkiej maści rękodzieło zdobywa na popularności wśród coraz szerszego grona odbiorców. Nie sposób określić, jakie rodzaje ozdób, dekoracji, czy po prostu sztuki sprzedają się najlepiej – możesz jednak mieć pewność, że Twój talent będzie w stanie szybko połączyć Cię z potencjalnymi klientami, zapewniając nieoczekiwanie spore zyski.

Rzecz jasna, aby postawić swoje pierwsze kroki w danej dziedzinie, nie musisz być artystą z krwi i kości – możesz przecież pośredniczyć w sprzedaży dóbr, wykreowanych przez innych. Wystarczy tylko nawiązać kontakt z określoną grupą, podpisać umowy i rozpoczęcie biznesu jest tuż za rogiem.

Kosmetyki i perfumy

Największą zaletą prowadzenia sklepu internetowego powiązanego z branżą beauty, jest stosunkowo łatwy marketing, a co za tym idzie – potencjał do pozyskiwania nowych klientów. Musisz zadbać jedynie o to, by Twój asortyment był jak najszerszy, dzięki czemu zatrzymasz na dłużej jak największą ilość odwiedzających. Naturalnie, nie powinieneś tego robić kosztem jakości swoich produktów, by nikogo na wstępie do siebie nie zrazić.

Tak jak wskazaliśmy wyżej, Twoim głównym zadaniem w związku z takim sklepem internetowym, będą szeroko zakrojone działania promocyjne – reklamy w wyszukiwarce, marketing afiliacyjny, akcje rabatowe, programy lojalnościowe i wiele, wiele innych. Z całą pewnością będziesz musiał sporo zainwestować na start, ale zdziwisz się, jak wiele można zarobić w tej branży.

Zdrowa żywność i suplementy diety

Wobec coraz bardziej świadomych decyzji zakupowych milionów Polaków, wszelkiego typu rozwiązania ekologiczne zdobywają na popularności. Nie inaczej jest w przypadku dbania o swoją sylwetkę i zdrowe nawyki żywieniowe. Masz w tej materii dwa wyjścia – założyć sklep internetowy z żywnością zdrową (w tym wegańską) bez precyzowania grupy docelowej, lub sklep internetowy dedykowany miłośnikom fitness i kulturystyki. W tym drugim przypadku, warto będzie ubogacić swoją ofertę o wszelkiego typu suplementy diety, odżywki czy witaminy.

Do niewątpliwych zalet tego rodzaju sklepów internetowych, należy ich duża przeżywalność na rynku i niski próg wejścia. Są łatwe w prowadzeniu, jednak osiągane wyniki finansowe – choć wysokie – mogą nie być zadowalające w porównaniu z innymi rodzajami sklepów.

Jak założyć sklep internetowy?

Jeżeli udało Ci się już ustalić zarówno swój model biznesowy, jak i rodzaj zbywanego towaru, wówczas przyjdzie czas na skonstruowanie odpowiedniego biznesplanu. Wbrew pozorom, powinien on zawierać nie tylko planowane koszty czy marże zysku, ale także szeroko zakrojoną strategię marketingową. Powinien także skrupulatnie pochylić się nad detalami elementów stron internetowych, które będziesz posiadać (lub jednej strony, jeżeli nie chcesz sprzedawać produktów na wielu platformach jednocześnie, co nie jest konieczne, choć wzmaga Twoje szanse na zwiększenie zarówno widoczności w wyszukiwarce, jak i potencjalnego dochodu).

Pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Świadome budowanie swojej marki jest niezbędne dla długoterminowego sukces. Piękny sklep internetowy, estetyczny i wygodny w użytkowaniu, każdego zachęci do przejrzenia jego oferty – jeżeli pominiesz detale kosmetyczne, wówczas gość odwiedzający Cię po raz pierwszy, może nie mieć ochoty na zrewidowanie proponowanych produktów, choćby oferta była wyjątkowo intratna.

Zadbaj o nazwę i domenę

Nazwa dla sklepu internetowego powinna być kreatywna, a zarazem prosta i wpadająca w ucho (i oko). Warto, aby była bezpośrednio powiązana z zakresem sprzedawanych przez Ciebie usług czy produktów, a najlepiej byłoby, gdyby w swojej nazwie zawierała słowo kluczowe, które Twoi potencjalni klienci często wpisują w wyszukiwarkę.

Domeny o popularnych słowach kluczowych mogą jednak być zajęte, a ich odkupienie może kosztować krocie. Warto więc poświęcić trochę czasu zarówno na samodzielne badanie rynku w omawianym zakresie, jak i wykoncypowanie najciekawszej nazwy, którą Twoich klienci pokochają.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Wszelkiego rodzaju serwisy hostingowe, zazwyczaj oferują gotowe silniki dla sklepów internetowych, dzięki którym nawet osoba niewykształcona w zakresie informatyki, będzie w stanie z łatwością je obsłużyć i zoptymalizować. A nawet jeśli nie, to wirtualni asystenci (lub fizycznie istniejący pracownicy pomocy technicznej) będą w stanie natychmiast przekazać Ci swoją wiedzę, oferując wszystko, czego potrzebujesz dla zaspokojenia swoich potrzeb.

Jeśli jednak chcesz działać w pełni na własną rękę, mając pomysł na biznes w internecie na tyle ambitny, że gotowe silniki serwisów hostingowych Ci nie wystarczą, wówczas możesz skorzystać na przykład z rozwiązań oferowanych przez WordPress. Niestety, w tym przypadku będziesz musiał dysponować odpowiednią wiedzą w zakresie programowania, lub zatrudnić kogoś, kto tę wiedzę już posiadł – choć samo późniejsze administrowanie witryną, będzie równie proste co w powyższym przypadku.

Logo wpadające w oko

Twoje logo powinno być proste i łatwe do zapamiętania, w kreatywny sposób odnosząc się do branży, w której działasz. Jeżeli nie masz na nie skonkretyzowanego pomysłu, lub nie potrafisz przygotować go samodzielnie, to najlepiej zrobisz, zlecając pracę w tym zakresie właściwemu grafikowi. Przed wybraniem odpowiedniego specjalisty, przejrzyj dokładnie portfolio kilku z nich, by wybrać tego, którego styl i doświadczenie najbardziej Ci odpowiada.

Przejrzysta i wygodna strona

Podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, wygodne przeglądanie asortymentu i poruszanie się po sklepie, jest niezbędne także w sieci. Zadbaj o czytelne menu i logiczne kategorie produktów, dzięki czemu gość bez trudu znajdzie to, czego szuka. Warto, aby strona dobrze się prezentowała, odpowiadając bieżącym standardom – witryny pełne przestarzałych rozwiązań i niesprawnych funkcji nie budzą zaufania, co negatywnie wpłynie na Twoją sprzedaż.

Pamiętaj także o tym, że klienci chcą mieć dostęp do Twojego sklepu internetowego nie tylko z dowolnego miejsca na świecie, ale chcą go również przeglądać na dowolnym urządzeniu. W branży e-commerce jest niezmiernie istotnym, by sklep przeglądało się wygodnie także na urządzeniach mobilnych.

Integracje – płatności online i dostawa

W tym przypadku sprawa jest niezmiernie prosta – „więcej” znaczy „lepiej”. Ludzie są różni i preferują różne metody płatności; zadbaj więc o to, by Twój sklep internetowy oferował jak najwięcej możliwości w tym zakresie. Przelew bankowy, BLIK, płatność kartą, gotówka przy odbiorze, PSC… Jest tego naprawdę sporo. Podobnie ma się sprawa z dostawą. Im więcej firm kurierskich obsługuje Twoją działalność, tym lepiej dla klienta. Niektórzy wolą poczekać na paczkę dłużej i zapłacić mniej – inni wprost przeciwnie.

Czas dla Klientów

Mogłoby się wydawać, że gdy już w pełni zoptymalizujemy nasz sklep internetowy, to będzie on działał całkowicie autonomicznie, przy minimalnej ingerencji z naszej strony. Niestety, nie jest to prawda, a wysyłka zamówionego towaru, to tylko wierzchołek góry lodowej. Nierzadko będziesz musiał uporać się z kłopotliwymi reklamacjami, innym zaś razem, będziesz musiał pomóc w zrobieniu zakupów klientowi, który nie jest obeznany z technologią.

Nade wszystko jednak, sporo czasu będziesz musiał poświęcić na promowanie swojego biznesu. Działania w zakresie optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, czy wszelkiego rodzaju kampanie reklamowe to jedno – warto jednak poświęcić też chwilę na wchodzenie w interakcje z klientami w mediach społecznościowych. W ostateczności, gdy Twój biznes się rozwinie, będziesz mógł zatrudnić pracowników, którzy należycie się tą kwestią zajmą, jednak początki mogą być naprawdę czasochłonne.

jak-założyć-sklep-internetowy

Jak uruchomić sklep internetowy – formalności

Z punktu widzenia prawa, założenie sklepu internetowego nie różni się niczym od rejestrowania innych rodzajów działalności gospodarczej. Jeżeli masz pewność, że wszystko jest już gotowe, wystarczy, że przejdziesz przez trzystopniową procedurę, by tuż po niej rozpocząć wreszcie swój własny biznes online.

Wypełnij formularz CEiDG-1

Wypełnienie formularza CEiDG-1 i złożenie go we właściwym dla siebie urzędzie miasta lub gminy, stanowi punkt startowy dla Twojej przeprawy przez biurokrację. W ten sposób określasz profil swojej działalności, otrzymując jednocześnie NIP i REGON.

Zarejestruj się jako płatnik VAT

Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie się jako płatnik VAT, poprzez wypełnienie formularz VAT-R i złożenie go w Urzędzie Skarbowym. Musisz to zrobić przynajmniej na jeden dzień przed faktycznym rozpoczęciem sprzedaży.

Zarejestruj się w ZUS

Ostatnim krokiem, jest zarejestrowanie się w ZUS. Wystarczy, że wypełnisz formularz ZUS ZZA (jeżeli podlegasz wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu) lub ZUS ZUA (gdy podlegasz także ubezpieczeniu społecznemu). Zgłoszenia można dokonać również przez internet.

Własny biznes internetowy – jak go reklamować?

Każdy z nas wie, że to właśnie reklama jest dźwignią handlu – bez odpowiednich działań w tym zakresie, Twój sklep internetowy nie będzie w stanie zdobywać nowych klientów, a co za tym idzie, nie zarobisz pieniędzy. Z tego powodu, warto zainwestować pokaźną sumę we wszelkie działania marketingowe, które zwiększą Twoją widoczność w sieci i umocnią Twoją pozycję.

Naturalnie, nie musisz tego wszystkiego robić samodzielnie. Istnieją na rynku przedsiębiorstwa, które za określoną opłatą, w pełni zajmują się całością promocji. Warto skorzystać z ich usług, by nieco odciążyć się od obowiązków.

Optymalizacja SEO

Działania związane z SEO strony, to dość złożony temat, na który składa się wiele zmiennych. Jeżeli nigdy nie miałeś do czynienia z optymalizowaniem stron internetowych pod tym kątem, poproś o pomoc wyspecjalizowane agencje, które swoją wiedzę wykorzystują dla potrzeb e-commerce. Kompleksowe usługi w tym zakresie, to koszt nawet kilku tysięcy złotych na start, a w zależności od późniejszych potrzeb, kilkaset złotych w skali miesiąca – choć, zależnie od przyjętej strategii, cena może być wielokrotnie wyższa.

Reklamy w internecie

Internetowe kampanie reklamowe, to świetny sposób na trafienie do swojej grupy docelowej. Są one niezwykle skuteczne – zwykle płacisz wyłącznie za efekt (kliknięcie reklamy przez użytkownika, przekierowujące go do Twojej strony), a sama reklama, dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów, pojawia się wyłącznie na ekranach tych internautów, których wcześniejsze wyniki wyszukiwania wskazują na to, że mogą oni być zainteresowani skorzystaniem z Twoich usług. Nie warto na tym oszczędzać!

Marketing internetowy – pozostałe opcje

W internecie możesz reklamować się na różne sposoby. Jeżeli dysponujesz odpowiednim kapitałem, możesz postawić na tzw. influencer marketing, czyli współpracę ze znaną w sieci personą o relatywnie dużych zasięgach. W zamian za odpowiednią zapłatę – gdzie kwoty mogą być naprawdę duże – zareklamuje ona Twój sklep internetowy na swojej stronie, kanale YouTube czy Instagramie.

Influencer marketing bardzo często łączy się z marketingiem afiliacyjnym, a więc koniecznością oddawania określonego procentu ze sprzedaży danego produktu czy usługi stronie, która ów rzecz reklamowała. To dobry sposób dla tych, których kapitał początkowy jest relatywnie niski.

Biznes online – alternatywy dla sklepu internetowego

Własny sklep internetowy nie jest jedyną formą działalności zarobkowej, jaką możesz prowadzić w sieci, choć wydaje się on być najpewniejszym pod kątem osiąganych zarobków. Wszystko jednak zależy od Twoich osobistych preferencji i umiejętności.

Programiści, graficy, czy copywriterzy, bardzo często decydują się na freelancing, czyli samodzielne poszukiwanie zleceniodawców w zakresie wykonywanego przez siebie zawodu. De facto, bardzo często takie działanie wymaga założenia działalności gospodarczej, jednak zależnie od umiejętności i doświadczenia, może to być bardzo dochodowy biznes.

Warto rozważyć także założenie własnego kanału na YouTube, lub założenie bloga. Nie są to gotowe recepty na sukces, a ich powodzenie wymaga nie tylko odpowiednich umiejętności twórcy, ale też sporo szczęścia. Pomysły na biznes online, w zasadzie ograniczają się wyłącznie do Twojej kreatywności. Zastanów się, co umiesz robić i co lubisz robić, a potem pomyśl, w jaki sposób mógłbyś czerpać z tego korzyści za pośrednictwem sieci – kreatywność to klucz do sukcesu!

Rentowność sklepów internetowych – koszty i zyski

Każdy sklep internetowy jest inny, a rentowość rzeczonego przedsięwzięcia, uzależniona jest od branży, w jakiej funkcjonujesz. Samo założenie sklepu w internecie, to koszt ledwie 2 000 złotych i w zasadzie do tego się ograniczy w przypadku dropshippingu. Nadal trzeba jeszcze myśleć o aspektach reklamowych. W tym wypadku, góra granica wydatków nie istnieje i można śmiało przyjąć, że im więcej zapłacisz, tym więcej zyskasz. Bezpieczny pułap powinno stanowić 7 000 złotych, choć niektóre branże mogą wymagać większych inwestycji. Najwięcej wydasz na kupno towarów i przestrzeń magazynową, jeżeli nie jesteś w stanie przechowywać produktów w domu.

Jeśli zaś chodzi o zyski, to również wszystko zależne jest od branży. Niemniej, przyjmuje się, że mały sklep internetowy może liczyć na zysk między 3 000 złotych, a 10 000 złotych miesięcznie, choć pierwsze miesiące działalności raczej nie będą kolorowe, a dochód rzędu 3 000 złotych będzie można uznać za sukces. Niemniej, rozwijaj swój biznes dalej, a w ciągu 2-3 lat, będziesz mógł ustabilizować zyski nawet na poziomie 50 000 złotych miesięcznie.

Największe z polskich sklepów internetowych, generują zyski przekraczające ćwierć miliona złotych miesięcznie – trudno powiedzieć, ile czasu zajmie Ci dojście do takiego pułapu, bo decyduje o tym zbyt wiele zmiennych. Niemniej, jeśli będziesz ciężko pracować na swój sukces, nie zrażając się drobnymi niepowodzeniami, to świetlana przyszłość w e-commerce będzie na Ciebie czekać!

Oceń artykuł
5/5 (1)