Pokolenie Z na rynku pracy. Czym się charakteryzuje i jaka jest jego prognoza na przyszłość?

Pokolenie Z to najmłodsza generacja z wszystkich poprzednich, która wychowywana jest w dobie internetu i social media. Z racji tego, że dopiero stawia swoje pierwsze kroki na rynku pracy, jest jednym z najciekawszych tematów badawczych. Sprawdź, czym się charakteryzuje i jaka są jego prognoza na przyszłość.

pokolenie z

Pokolenie Z – kto to jest?

Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku. Wychowywali się w czasach ogromnego rozwoju technologii, dlatego jest to dla nich naturalne środowisko i raczej trudno jest im wyobrazić sobie życie bez dostępu do internetu. Dzięki temu w bardzo szybkim tempie potrafią opanować obsługę smartfona czy laptopa, wyszukiwać i poruszać się w sieci oraz komunikować online.

Pokolenie Z – czym się charakteryzuje?

Istnieje opinia, że pokolenie Z o wiele szybciej i łatwiej decyduje się na wszelkie podróże związane z ich samorozwojem, jeśli oczywiście warunki materialne im na to pozwalają. Nie przeszkadza im bariera kulturowa ani językowa, są otwarci na nowe możliwości i kontakty międzyludzkie. Dzięki dobrej znajomości obsługi internetu pokolenie Z nie czuje tak wielkiego lęku do opuszczenia swojego rodzinnego domu.

Mówi się, że pokolenie Z składa się głównie z indywidualistów, którzy ogromnie cenią niezależność. Są nastawieni na rozwój osobisty i kreatywne oraz innowacyjne działania. Wyróżniają się również umiejętnością multitaskingu, czyli robienia kilku rzeczy naraz przy zachowaniu podzielności uwagi. Naturalnym jest dla nich pisanie wiadomości, rozmawianie z kimś, kto jest obok oraz oglądanie serialu jednocześnie. Niestety, przez takie zachowanie często nie potrafią poświęcić komuś/czemuś swojej stuprocentowej uwagi. W związku z tym pokolenie Z szybko się dekoncentruje.

Pokolenie Z a rynek pracy

Pokolenie Z to najmłodsza generacja dopiero wkraczająca na rynek pracy. Ich najstarsi przedstawiciele albo kończą już studia i aplikują na staże lub praktyki, albo mają już za sobą pierwsze miesiące spędzone w pracy.

Jak czytamy na stronie hrstandard.pl, dwudziestolatkowie, czyli dzisiejsi przedstawiciele pokolenia Z oczekują od pracodawców stabilnego zatrudnienia i dobrych warunków pracy, a także traktowania pracowników z szacunkiem i uczciwością. Czyli tego, co każde inne pokolenie wymaga od swoich pracodawców. Za to, jak wynika z raportu przygotowanego przez Centrum Innowacji Pro-Learning, dla pokolenia Z w miejscu pracy najbardziej liczy się dobra atmosfera (96,3%), szacunek (88,9%), możliwość rozwoju (75,9%) oraz bycie docenionym za swoją pracę (66,7), a także wysokie i godziwe wynagrodzenie (65,7%).

Według The Center for Generational Kinetics zajmującym się badaniami różnych pokoleń, w swoim raporcie z 2018 roku podało, że aż 66% przedstawicieli pokolenia Z potrzebuje informacji zwrotnej na temat swojej pracy przynajmniej co kilka tygodni lub dłużej. Dzięki temu czują, że ich wysiłek przynosi pewne efekty, co skłania ich do dłuższego pozostania w jednej firmie.

W ciągu ostatnich lat na rynku pracy pojawiło się kilka nowych stanowisk związanych z ciągłym rozwojem technologii. Z racji tego, iż pokolenie Z świetnie się w tym odnajduje oraz nastawione jest na samorozwój, otwiera się przed nimi zestaw ogromnych możliwości. Branże idealne dla pokolenia Z to IT, PR czy e-marketing.

Sprawdź:

Pokolenie X – jak radzi sobie na rynku pracy i czym się charakteryzuje? 

Baby boomers – jakimi pracownikami są przedstawiciele tego pokolenia? 

Zobacz również jak stworzyć dobre CV bez doświadczenia!

Oceń artykuł
5/5 (2)