Reklama

Rejestracja jako bezrobotny online. Złóż wniosek bez wychodzenia z domu

Rejestracja bezrobotnego online w urzędzie pracy to forma uzyskania statusu bezrobotnego za pomocą strony internetowej, bez wychodzenia z domu. To korzystne rozwiązanie, gdyż rejestracja i pozytywna decyzja urzędu może uprawnić cię do otrzymania zasiłku dla bezrobotnych. Sprawdź, jak złożyć wniosek online.

Rejestracja bezrobotnego online - otwarty laptop z napisem na ekranie "join us online"

Rejestracja bezrobotnego online możliwa jest przez stronę internetową urzędu pracy Praca.gov.pl, na której osoba bez zatrudnienia może uzyskać status bezrobotnego. Dzięki temu nabywa ona prawo do otrzymania zasiłku dla bezrobotnych. Co więcej, z rejestracji elektronicznej mogą korzystać osoby, które posiadają bezpieczny podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP. Konieczne jest jednak wypełnienie ankiety i przesłanie wymaganych dokumentów.

Rejestracja jako bezrobotny online – kto może zarejestrować się jako bezrobotny online?

Status osoby bezrobotnej może otrzymać osoba, która ukończyła 18 lat i nie osiągnęła jeszcze wieku emerytalnego. To musi być osoba, która jest gotowa do pracy w pełnym wymiarze czasu, obowiązującego w danym zawodzie lub na służbie albo do rozpoczęcia innej pracy zarobkowej. Statusu nie otrzymają także osoby, uczące się w szkole.

Wyjątek stanowią szkoły dla dorosłych i szkoły wyższe na kierunkach studiów niestacjonarnych. Rejestracja nie jest dedykowana osobom, które mają prawo do emerytury i renty (z tytułu niezdolności do pracy, szkoleniowej, socjalnej, rodzinnej). Konieczne jest także zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej lub po prostu brak jej otwarcia (wnioskodawca nie złożył wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej).

Aby dokonać rejestracji, oprócz braku pracy, osoba nie może również posiadać opodatkowanych przychodów przekraczających połowę minimalnego wynagrodzenia oraz przebywać na zwolnieniu lekarskim L4. Pamiętać należy również, że jeśli nie jest się nigdzie zameldowanym, należy zgłosić się do urzędu pracy w miejscowości, w której się obecnie przebywa.

Czy można zarejestrować się w Urzędzie Pracy przez Internet?

Jeśli chcesz zarejestrować się w urzędzie całkowicie przez Internet, potrzebujesz certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Jest to usługa bezpłatna. Z pewnością nie pożałujesz założenia profilu zaufanego, ponieważ służy on także wielu innym sprawom urzędowym. Po rejestracji w ePUAP będziesz mógł wiele spraw załatwić bez wychodzenia z domu. Profil zastępuje w sieci twój podpis.

Jest potwierdzeniem twojej tożsamości online. Aby założyć swój profil w systemie ePUAP, trzeba wejść na stronę profilu zaufanego pz.gov.pl. Profil zaufany można założyć bardzo szybko przy pomocy bankowości elektronicznej. Inną opcją jest założenie profilu i potwierdzenie swoich danych w punkcie potwierdzającym. Punkty można wyszukać na stronie profilu zaufanego, wpisując województwo i miejscowość. Są to centra zdrowia, urzędy, poczty, agencje i innego typu organizacje.

Rejestracja na bezrobocie online: zarejestruj się na stronie praca.gov.pl

Gdy masz już profil zaufany pora na założenie konta na stronie praca.gov.pl.

  • W tym celu należy wybrać na stronie zakładkę Zaloguj się, a następnie wybrać widniejącą pod wyborem metod logowania zakładkę Załóż konto.
  • Kolejny krok obejmuje wybór metody rejestracji konta klienta. Możesz wybrać logowanie za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub logowanie przez login.gov.pl, gdzie założysz konto po uwierzytelnieniu profilem zaufanym.
  • Następnie klikasz przycisk Załóż konto.
  • Po wyborze opcji użycia profilu zaufanego część danych uzupełni się automatycznie, a resztę będziesz musiał sam wypełnić.

Jednak założenie konta na stronie praca.gov.pl nie jest konieczne. Już samo wypełnienie formularza zgłoszenia do rejestracji jako osoba bezrobotna albo poszukująca pracy jest czynnością, która automatycznie doprowadza do utworzenia konta na stronie.

Jak zarejestrować się jako bezrobotny?

Rejestracja bezrobotnego online odbywa się na stronie internetowej urzędu pracy Praca.gov.pl. Wejdź na stronę i kliknij opcję “Usługi elektroniczne”, a następnie w “Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy (KRB)”.

Po dwóch powyżej wspomnianych krokach przeniesiesz się na stronę, na której będziesz musiał wpisać nazwę swojego urzędu pracy. Później kliknij DALEJ i przejdź do Ankiety. W ankiecie będziesz musiał zaznaczyć odpowiedź Tak lub Nie przy pytaniach o treści np.: Jestem właścicielem, lub posiadaczem (samoistnym lub zależnym) nieruchomości rolnej o powierzchni użytków rolnych powyżej 2 ha przeliczeniowych.

Po jej wypełnieniu system poinformuje cię o statusie. Jeśli wszystko zostanie zaakceptowane, zostaniesz przeniesiony do zakładki, na której będziesz mógł wybrać metodę rejestracji. Jeśli wybierzesz formę elektroniczną, kliknij “Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy”.

Co potrzebne do rejestracji w urzędzie pracy online? Dokumenty

Jeśli chcesz otrzymać status bezrobotnego w urzędzie pracy, musisz skomplementować wszystkie swoje dokumenty wymagane do rejestracji. Przygotuj pisma potwierdzające twoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe (m.in. świadectwa pracy). Dokumenty należy zeskanować lub zrobić im zdjęcia telefonem komórkowym. Wielkość jednego pliku nie może przekraczać 4 MB, a wszystkich 24 MB.

Dokumenty, jakich potrzebujesz, to dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, dyplomy, świadectwo ukończenia szkoły, zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń, świadectwa pracy. Jeśli rejestrujesz się jako osoba bezrobotna, musisz pamiętać także o innych dokumentach potwierdzających Twoje prawo do rejestracji, jak np. zaświadczenie o okresie zawieszenia działalności gospodarczej, zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania świadczenia chorobowego.

Rejestracja w urzędzie pracy online – dane identyfikacyjne

Następnie musisz wprowadzić swoje dane identyfikacyjne. Zgłoszenie do rejestracji jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy wymaga podania takich informacji jak nazwisko, imię pierwsze i drugiej, obywatelstwo, PESEL, płeć, imiona rodziców, czy dane adresowe. Trzeba także wskazać dane rachunku bankowego, urząd skarbowy i Narodowy Fundusz Zdrowia. W następnym etapie musisz uzupełnić swoje informacje na temat wykształcenia, uprawnień i przebiegu zatrudnienia. Możesz także zgłosić członków rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego.

Przy rejestracji, koniecznie poinformuj o posiadanej nieruchomości rolnej, pobieranych świadczeniach z ZUS lub KRUS, innym dodatkowym przychodzie oraz posiadaniu zaświadczenia potwierdzającego przeciwskazania do wykonywania określonych prac.

Po akceptacji załączników i wskazaniu danych kontaktowych, zaakceptuj oświadczenie bezrobotnego oraz oświadczenie o zgodności ze stanem faktycznym.

Wniosek do rejestracji bezrobotnego online podpisz podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP.

Rejestracja bezrobotnego online. Jak otrzymać potwierdzenie?

Jeśli złożyłeś wszystkie potrzebne dokumenty, zapoznałeś się z prawami i obowiązkami osoby zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy i podpisałeś swój wniosek, to pojawi się ekran podsumowujący.

Pamiętaj! Nie jest to ostateczne uzyskanie statusu osoby bezrobotnej, a jedynie potwierdzenie, że twoja rejestracja przebiegła pomyślnie.

Powinny się na nim znaleźć informacje potwierdzające wysłanie wniosku o rejestrację jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy do urzędu pracy. Następnie należy zakończyć proces rejestracji, klikając w przycisk “Zakończ”. Jeśli dodatkowo chcesz się upewnić, że wniosek został wysłany do placówki, możesz się zalogować na swoje konto klienta w serwisie praca.gov.pl. Tam czeka na ciebie zakładka z podglądem przesłanego wniosku.

Po otrzymaniu powyższego maila musisz cierpliwie zaczekać na decyzję przyznania statusu przez urząd pracy, którą otrzymasz na swoją skrzynkę mailową. Następnie będziesz musiał wejść na swoje konto w praca.gov.pl i odczytać oraz potwierdzić odbiór dokumentu przyznającego status osoby bezrobotnej przy użyciu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP. Ważne: Czasami urzędy wysyłają potwierdzenie na podany w Ankiecie adres domowy.

Rejestracja w urzędzie pracy online a prerejestracja

Jeśli nie możesz założyć profilu zaufanego lub po prostu nie chcesz i nie masz alternatywnego sposobu podpisania dokumentu online, to możesz skorzystać także z prerejestracji. Wówczas po prostu skracasz swoją wizytę w urzędzie. W ramach prerejestracji przekazujesz do urzędu za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji swoje dane. Następnie powiatowy urząd pracy wyznacza termin, w jakim będziesz musiał stawić się w urzędzie, gdzie dostarczysz swoje dokumenty i dokonasz rejestracji.

Urząd wyznaczy termin w ciągu 7 dni roboczych od dnia przekazania danych. Tam podpiszesz wniosek osobiście w obecności pracownika powiatowego urzędu pracy. Ważne, abyś stawił się w urzędzie we wskazanym terminie, ponieważ w przeciwnym razie twoje dane zostaną usunięte z systemu teleinformatycznego.

Co jeszcze załatwimy w urzędzie pracy przez Internet?

Za pośrednictwem systemu nie tylko złożysz wniosek o status bezrobotnego, lecz załatwisz również wiele innych spraw. Możesz złożyć wniosek o przyznanie wypłaty dodatku aktywizacyjnego, wniosek o przyznanie bonu zatrudnieniowego dla osoby bezrobotnej do 30 roku życia, czy wniosek o skierowanie na szkolenie.

To także twoje miejsce do komunikacji z urzędem pracy, zgłaszania wyjazdu, podjęcia zatrudnienia, czy zgłoszenia prowadzenia działalności. W systemie znajdują się także informacje na temat wsparcia urzędu, czy inne aktualności.

Co daje rejestracja w urzędzie pracy jako bezrobotny?

Jako osoba bezrobotna możesz ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych. Zyskujesz ubezpieczenie zdrowotne, nie tylko dla siebie, także dla swojej rodziny. Otrzymujesz dostęp do aktualnych ofert pracy zgłaszanych do urzędu. Przysługuje ci także wsparcie w zakresie doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy. Z pomocą urzędu, mając status osoby bezrobotnej, możesz podnieść swoje kwalifikacje, co zwiększy twoje szanse na rynku pracy. To także otwarta droga do wsparcia finansowego na założenie własnej działalności.

Osoba, która z różnych względów nie otrzymała statusu bezrobotnego, może uzyskać status osoby poszukującej pracy.

Dzięki internetowej rejestracji w powiatowym urzędzie pracy zaoszczędzisz swój czas. Zmniejszysz także kolejkę w urzędzie. To wygodny sposób komunikacji z urzędem.

Oceń artykuł
4.3/5 (7)