Reklama

Książki o zarządzaniu – poznaj 10 polecanych pozycji

Książki o zarządzaniu pomagają odnaleźć się w nowej roli lidera, ale i udoskonalić umiejętności osób zarządzających zespołem już od dłuższego czasu. Aby rozwinąć swoje kompetencje, nie trzeba od razu iść na studia, czy drogie kursy. Warto zapoznać się z wiedzą zawartą w książkach o zarządzaniu. Jakie tytuły warto przeczytać?

Książki o zarządzaniu - książki ułożone na półce

Wiele mówi się o tym, że czytelnictwo zanika, a zamiast po książki, wolimy sięgać po smartfony. Trend ten jest dostrzegalny także w statystykach czytelnictwa. Choć według raportu „Stan czytelnictwa w Polsce w 2022″ sytuacja była stabilna do 2020 roku, to od 2021 obserwujemy spadek procentowy osób sięgających po książki. Tymczasem niosą one nie tylko rozrywkę, ale i potężną dawkę wiedzy. Oczywiście, nie wszystkie. Warto poświęcić czas na pozycje, które rzeczywiście mogą dać czytelnikowi jakąś korzyść. W przypadku książek o zarządzaniu mówimy o lekturach edukacyjnych, które mogą sprawić, czy czytelnik, stosując rady zawarte w lekturze, stanie się doskonałym liderem.

Książki o zarządzaniu – dlaczego warto je czytać?

Zarządzania ludźmi, tak jak wielu innych umiejętności w życiu trzeba się nauczyć. Oczywiście pewni ludzie mają predyspozycje, które sprawiają, że już na starcie mają przewagę w drodze do awansu. Jednak kursy, szkolenia, studia, udziały w webinarach i w końcu czytanie poradników mogą skutecznie przyczynić się do rozwoju osobistego każdego managera. Nawet takiego, któremu wydaje się, że wszystko robi dobrze. Książki pozwalają zyskać nowy, świeży punkt widzenia. Dlatego książki o zarządzaniu są dobrym pomysłem zarówno dla osób, które dopiero marzą o awansie na stanowisko zarządzające, jak i dla tych, którzy od lat stosują sprawdzone metody, lecz chcieliby przełamać rutynę.

Zalety płynące z czytania książek o zarządzaniu ludźmi

Według wyżej wspomnianego raportu, na poradniki w 2022 roku zdecydowało się 12% czytelników. Wciąż są więc to książki, które rzeczywiście w opinii wielu osób stanowią źródło wiedzy, na które warto poświęcić czas. Książki poradnikowe na temat zarządzania mogą przynieść korzyści nie tylko samemu czytającemu. Jeśli czytelnik zastosuje opisane w książce rady w praktyce, to odczują je także jego podwładni, a finalnie zyskać na tym może cała firma. Nowe zasady bowiem mogą przyczynić się do sprawniejszego zarządzania, które doprowadzi do wzrostu efektywności pracowników i tym wzrostu samym zysków firmy. Dlaczego jeszcze warto czytać książki o zarządzaniu pracownikami?

  • Dostarczają wiedzy na temat narzędzi i technik do rozwoju umiejętności przywódczych, organizacyjnych i komunikacyjnych.
  • Przekazują wiedzę praktyczną, ukazaną na przykładach konkretnych firm, które odniosły sukces.
  • Książki pozwalają spojrzeć na sposoby zarządzania w ujęciu krajowym, jak i globalnym.
  • Czytanie poradników pomaga budować pewność siebie.
  • Książki pomagają w rozwoju i podążaniu za zmieniającymi się trendami.

Najlepsze książki o zarządzaniu. Na co zwrócić uwagę, wybierając tytuł?

Aby nie zmarnować czasu, trzeba skupić się na wyborze odpowiedniej pozycji. Oczywiście często dopiero w trakcie czytania książki, która wydawała się idealna, uzmysławiamy sobie, że jednak nie jest to pozycja, jakiej szukaliśmy. Jednak czytając opis książki i opinie dostępne w sieci, możemy zminimalizować ryzyko trafienia na publikację, która nie spełni naszych oczekiwać. Na co zwrócić uwagę, wybierając właściwą pozycję?

  • Autorzy książki – warto poznać autora książki, sprawdzić, czy jest on osobą, która prowadzi firmę, miała okazję zastosować swoje teorie w praktyce. Dobrze jest wybierać książki ekspertów, najwybitniejszych biznesmenów w dziedzinie zarządzania lub uznanych naukowców.
  • Recenzje – dobrze jest poznać recenzje krytyków lub po prostu opinie czytelników na temat książki. Warto także sprawdzić, czy inni praktycy zarządzania nie polecają jakichś książek w swoich mediach społecznościowych, czy na blogu.
  • Treść – sam opis i tytuł książki to nie wszystko. Warto przejrzeć jej spis treści i sprawdzić, czy znajdują się w nim elementy, których poszukujemy.
  • Aktualność – ważne by książka dotyczyła aktualnej wiedzy. Oczywiście wiele starszych pozycji wciąż jest pomocnych, lecz świat stale ewoluuje, a wraz z nim standardy zarządzania.
  • Styl – nawet najbardziej wartościowa pod względem merytorycznym książka nie będzie w stanie nam pomóc, jeśli jej nie zrozumiemy. Wybierając książkę, zwróć uwagę, by była napisana stylem, jaki do Ciebie przemawia. Jedni wolą bardziej wyniosły i naukowy charakter, inni bardziej humorystyczny.

Jakie książki o zarządzaniu warto przeczytać?

Na rynku dostępnych jest wiele książek o zarządzaniu. Wiele z nich to obecnie klasyki, lecz wciąż wydawane są nowe pozycje, po które również warto sięgać. W Internecie nie brakuje źródeł, w których możemy znaleźć informacje na temat polecanych, sprawdzonych w wielu organizacjach pozycji. Poniżej przytaczamy 10 spośród najlepiej ocenianych przez czytelników pozycji na temat zarządzania. Są to zarówno klasyki, jak i stosunkowo nowe książki.

„Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania” – Simon Sinek

To jedna z książek, która zyskuje dobre opinie. Nie jest obszerną pozycją, ma 248 stron, na których autor tłumaczy sposób myślenia i działania, które charakteryzują przywódcę zdolnego do inspiracji otoczenia. Autor przytacza również przypadki konkretnych przywódców firm, np. Steve’a Jobsa. Autor stara się udowodnić, że wielkich liderów cechuje odrzucenie ogólnodostępnych schematów. Książka przedstawia mechanizmy, które uczą, jak być skutecznym przywódcą.

Zasady – Ray Dalio

Książka z 2017 roku to obszerna lektura, stanowiąca prawdziwy bestseller na całym świecie. Porady zawarte w książce są uniwersalne i zostały sprawdzone przez znanych liderów. Ray Dalio to znany autorytet inwestowania, amerykański miliarder i inwestor, który sam opracował zasady przydatne w biznesie. Patrząc na jego działalność, można śmiało uznać, że się sprawdzają. Autor motywuje czytelników, przekazuje wiedzę o sposobach inwestowania i budowania nowoczesnej firmy. Nie brakuje także informacji o zarządzaniu zespołem, ale i samym sobą jako szefem. Czytelnicy określają pozycje wręcz jako podręcznik do zarządzania, co istotne – napisany w bardzo przystępnej formie.

„Po pierwsze: Złam wszelkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej” – Marcus Buckingham, Curt Coffman

Jest to książka, którą można już zaliczyć do klasyki. Pierwsze polskie wydanie miało miejsce w 2001 r. Pozycja opiera się na badaniach empirycznych. Ma więc poniekąd charakter naukowy. Wskazuje, że osoby na stanowiskach kierowniczych z sukcesami na koncie, mają pewne wspólne cechy w zarządzaniu. W opinii czytelników stanowi dosyć trudną, ale wartą uwagi lekturę. W książce przeczytamy o znaczeniu relacji pracownika z przełożonym, podnoszeniu zaangażowania i efektywności pracownika. Poznamy skuteczny model zarządzania. Lektura polecana jest wszystkim osobom, które aspirują na stanowisko związane z zarządzaniem.

Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji” (Wydawnictwo Naukowe PWN) – Ken Blanchard

Kolejny światowy bestseller, sprzedany w ponad 22 mln egzemplarzy. Książka jest źródłem wiedzy dotyczącej przywództwa, efektywnego budowania organizacji. Autor od lat dzieli się swoimi przemyśleniami i efektami własnej pracy, inspirując do wykorzystania skutecznych sposobów zarządzania. W książce Przywództwo wyższego stopnia znajdziemy porady na rzecz poprawy wyników firmy i wskazówki do budowania kultury organizacji.

Z lektury dowiemy się, jak stworzyć efektywny zespół z wykorzystaniem zasad coachingu, jak wykorzystać potencjał ludzi i dążyć do realizacji długoterminowych celów. Książka polecana jest przez czytelników wszystkim menedżerom i właścicielom firm. Jednak trzeba mieć na uwadze fakt, że książka jest napisana w oparciu o amerykański punkt widzenia, więc czytając, trzeba zastanawiać się, jak przełożyć wskazówki na polską rzeczywistość.

W tym szaleństwie jest metoda. Powieść o zarządzaniu projektami” –  Marcin Żmigrodzki

To pozycja z polskiego podwórka, w dodatku świeża, z 2019 roku, więc aktualna. Książka skupia się na zarządzaniu projektami. Napisana jest w sposób przystępny, żartobliwy i zwyczajnie ciekawy. Według czytelników książka potrafi wciągnąć. Opisuje historię firmy Project Inc. działającej w branży informatycznej, gdzie potrzebne są zmiany. Autor na przykładzie przedstawia sztukę zarządzania projektami, w oparciu o odpowiednie techniki. Definiuje trudności współczesnych firm, w szczególności w zakresie braku umiejętności wdrażania nowych metod. Wskazuje, że poprawa w zarządzaniu wymaga czasu, wręcz wielu lat. Przedstawia metody na wyjście z kryzysu.

Jak przewodzą najlepsi liderzy. Sprawdzone sposoby i sekrety, jak wydobyć maksimum z siebie i innych” –  Brian Tracy

Na łamach nieco ponad 200 stron autor opisuje przywódców firm, czynniki ważne dla osiągnięcia sukcesu, a wśród nich m.in. osiąganie celów, dążenie do innowacyjności, kwestie rozwiązywania problemów, czy znaczenie motywacji pracowników w pełnieniu roli przywódcy. Dzięki pozycji dowiesz się, jak zarządzać, zdobyć szacunek i wzbudzać zaufanie. Książka jest odpowiednią lekturą dla początkujących przedsiębiorców, osób, które wiążą swoją przyszłość z zarządzaniem, jak i dla obecnych menedżerów.

Szef to zawód. Psychologia szefa. Tom 1” – Gut Jerzy, Haman Wojciech

Kolejna książka polskiego autora o zarządzaniu, którą łatwo jest przełożyć na realia każdego polskiego przedsiębiorstwa. Książki biznesowe w Polsce nie odnoszą spektakularnego sukcesu, lecz ta przyjęła się wyjątkowo dobrze, co świadczy o jej wartości merytorycznej. Pozycja jako jedyna polska książka znalazła się na liście “Top 20” „Biznesowych Bestsellerów Dwudziestolecia”. Książka jest owocem 20 lat praktyki biznesowej. Przekazuje narzędzia skuteczne w pracy szefa, pomaga w problemach z podejmowaniem decyzji, motywowaniem i narzekaniem podwładnych.

Szef wymagający i wyrozumiały” – Kim Scott

Książka z 2017 r. jest dziełem kobiety, która zna praktyczne aspekty zarządzania. Zajmowała kierownicze stanowisko w Google i Apple. Propaguje pojęcie Radykalnej Szczerości, w którym należy łączyć krytykę i pochwały, w sposób zwiększający efektywność podwładnych. Wskazuje, że należy wystrzegać się zarówno nadmiernej agresji, jak i zbytniego wychwalania i empatii. Jest to pewien złoty środek do budowania silnych relacji z pracownikami, opartych na zaangażowaniu, skuteczności i zrozumieniu. Treść książki opiera się na doświadczeniu autorki i jej spostrzeżeniach. Czytelnicy oceniają książkę jako inspirującą i wartościową.

Leadershift. Przemiana przywództwa, czyli 11 kroków, które musi przejść każdy lider” – John Calvin Maxwell

Autor książki podkreśla znaczenie zmiany w zarządzaniu. Świat ciągle się zmienia, dlatego niektóre techniki tracą na aktualności i trzeba zmienić sposób zarządzania zasobami ludzkimi, obrać kompletnie nowe spojrzenie. Książka pokazuje, że szef musi się zmieniać. W treści znajdziemy 11 punktów metamorfoz, w których warto zmienić podejście, aby podnieść swoją skuteczność jako lidera. Menedżer musi umieć zaadaptować się do zmieniającej się sytuacji, być elastycznym. Autor przytacza także własną historię przemian.

Inteligencja Emocjonalna 2.0” – Travis Bradberry

Choć ta książka nie jest stricte o zarządzaniu, to pomaga zrozumieć innych ludzi i dzięki temu dopasować najlepszy styl zarządzania do osiągnięcia celów. Inteligencja emocjonalna jest niezwykle istotna w pracy lidera. Autor książki rozwija wątpliwości na temat pojęcia inteligencji emocjonalnej, bazując na własnej wiedzy naukowej i praktycznej związanej z prowadzeniem biznesu. Książka pomaga odkryć prawdy o samym sobie oraz udoskonalić relacje z innymi ludźmi, także podwładnymi. Przedstawia praktyczne sposoby rozwijania własnej inteligencji emocjonalnej.

Powyższe lektury nie stanowią oczywiście złotego środka w zarządzaniu, lecz pomagają spojrzeć na wiele kwestii z innych perspektyw. Warto więc poświęcić wolne chwile na pogłębianie wiedzy naukowej i praktycznej za pomocą poradników.

Oceń artykuł
3/5 (2)