Miniaturka
Aldona Janeczko
Dyrektor personalny Grupa Onet.pl SA
Od 20 lat związana z obszarem HR w branży mediów drukowanych oraz cyfrowych. Doświadczony ekspert w dziedzinie zarządzania personelem z odpowiedzialnością za całokształt polityki personalnej w tym; wdrożenie strategii HR, przeprowadzanie procesów zmian, tworzenie strategii rekrutacji, pakietów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych oraz pozytywnego wizerunku Pracodawcy. Doświadczenie w procesach badania due diligence (obszar HR) akwizycji spółek. Absolwentka Wyższej Szkoły Ekonomicznej we Wrocławiu.

Od krakowskiej firmy Optimus do lidera polskiego rynku internetowego. Jak udało się Państwu osiągnąć taki sukces?

Siłą Onetu są i zawsze byli wyjątkowi ludzie, którzy od samego początku istnienia firmy są naszym motorem napędowym. Wszystko zaczęło się prawie 20 lat temu, gdy odważni wizjonerzy-Tomasz Kolbusz i Piotr Wilam oraz Roman Kluska, postanowili stworzyć polską firmę internetową. To właśnie oni, od początku stawiając na odpowiednich ludzi, zbudowali solidne fundamenty Onetu, które pomimo różnych zawirowań na rynku pozwoliły nam przez te wszystkie lata utrzymać pozycję lidera. Onet zawsze przyciągał specyficzny rodzaj ludzi: pracowitych, kreatywnych, o silnych charakterach, takich, którzy pracują, bo lubią, a nie dlatego, że muszą. Onet jest także firmą, która się uczy. Patrzy na rynek, na konkurencję, na to, co dzieje się zagranicą, która wyciąga wnioski i wdraża to, co jest potrzebne dla użytkowników. Najprościej jest powiedzieć, że klucz do sukcesu to ludzie: ci, dla których Onet jest tworzony, bo to wymagający użytkownicy, nie wahający się powiedzieć, co im się nie podoba i to dla nich nasi fachowcy tworzą dobre produkty. Tylko wtedy da się rosnąć, zarabiać i być liderem.

 

Poza najbardziej znanym w Polsce portalem, jakim jest Onet.pl, posiadają Państwo wiele innych przedsięwzięć. Mogłaby je Pani przybliżyć naszym użytkownikom?

Internet to takie środowisko, gdzie jedynym pewnikiem jest zmiana. I mimo ciągłych zmian żyjemy i funkcjonujemy już od ponad 19 lat. Zmiany zawsze były wyzwaniem, są i będą. Bo nie wiadomo, co się uda, co nie, co się po prostu nie spodoba. Zmienia się i dzieje dużo, przez cały czas się rozwijamy i poszerzamy horyzonty, ponieważ tego wymagają od nas użytkownicy i rynek, na którym działamy. W trakcie kilku ostatnich miesięcy zmieniła się np. nasza Strona Główna, uruchomiliśmy również program OnetAutorzy. Już po raz dziesiąty zorganizowaliśmy konkurs Blog roku, a dzięki nam tysiące polskich blogerów dociera każdego dnia do szerokiego grona odbiorców. Stworzyliśmy nowe modowe miejsce w polskim internecie – serwis VUMag. Podpisaliśmy porozumienie z UNICEF i jesteśmy partnerem tej wyjątkowej organizacji. Uruchomiliśmy również serwis OnetProBono, wspierając organizacje charytatywne w dotarciu z informacjami do rynku.Dodatkowo rozwijamy nasze serwisy video, w tym Onet.tv i Vod.pl, dzięki czemu staliśmy się liderem w tym segmencie na polskim rynku. Jesteśmy również częścią Grupy RAS mamy zatem unikalną szansę na stworzenie, a raczej wzmocnienie prawdziwego ekosystemu dziennikarskiego, z najlepszymi treściami dla wszystkich. Do Grupy Onet-RASP dołączyły również serwisy Skąpiec.pl, Opineo.pl i nk.pl. Wszystko to oraz wiele więcej wydarzyło się w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, co pokazuje skalę naszego dynamizmu oraz gotowości do zmian i rozwoju.

Grupa Onet szczyci się wartościami takimi jak pasja, otwartość, gra zespołowa, akcja oraz zero tolerancji dla arogancji. Czy ciężko jest znaleźć pracowników, którzy będą je podzielać?

Funkcjonujące w firmie wartości są naturalnym podsumowaniem naszych przekonań, tworzą więc naprawdę wyjątkową atmosfery pracy, która przyciąga do nas kolejnych specjalistów. Pracujemy przecież z dwóch głównych powodów: dla korzyści materialnej, takiej jak wynagrodzenie oraz dla korzyści niematerialnej, czyli np. dla zaspakajania potrzeby własnej wartości i rozwoju osobistego. Wartość naszej pracy znacznie wzrasta w sytuacji, gdy to co robimy jest zgodne z tym, co cenimy. Grupa Onet zatrudnia obecnie ponad 1000 pracowników, a co miesiąc dołączają do nas kolejni. Czy trudno ich znaleźć? Czasami tak, ale jest to możliwe.

 

Prowadzicie Państwo jakieś nieetypowe rekrutacje, czy raczej są to standardowe procesy?

Nasz zespół HR to grono znakomitych specjalistów, a nasze rekrutacje prowadzimy przede wszystkim w modelu „direct search”. Cały czas się rozwijamy, dlatego każdego dnia prowadzimy rozmowy i spotkania z kandydatami. Obecnie poszukujemy nie tylko redaktorów, ale również specjalistów z obszaru IT oraz ekspertów w swoich dziedzinach. Często zatrudniamy tzw. „młode talenty” oraz pracowników bez doświadczenia, ponieważ doceniamy pasję i zaangażowanie, co jest podstawą do dalszego rozwoju i nauki. W maju uruchomiliśmy we Wrocławiu kolejny oddział naszej spółki technologicznej DreamLab, co jest powiązane z kolejnymi rekrutacjami. Poszukujących ciekawej pracy zachęcam do zaglądania na nasze strony i śledzenia zakładki praca. W czasie procesu rekrutacji oceniamy nie tylko doświadczenie, umiejętności i wiedzę, bardzo ważne jest dla nas tzw. dopasowanie do organizacji, czyli zestaw odpowiednich cech i kompetencji, które sprawią, że kandydat dobrze odnajdzie się w danym zespole i w naszej kulturze. Proces rekrutacyjny to zazwyczaj dwa spotkania. Musimy działać szybko, ponieważ najlepsi kandydaci znikają z rynku pracy bardzo szybko.

Anonim zastanawia się, czy zatrudniają Państwo na umowę zlecenie, czy umowę o pracę?

Stosujemy elastyczne formy zatrudnienia, wszystko zależy od rodzaju wykonywanej pracy oraz oferowanego stanowiska. W zdecydowanej większości zatrudniamy na umowę o pracę, ale stosujemy również inne formy zatrudniania.

Tomek pyta, na jakie stanowiska najczęściej Państwo prowadzą rekrutacje?

W ostatnim czasie najwięcej rekrutacji prowadzimy na stanowiska związane z obszarem IT.

Macie Państwo mocno rozbudowany program stażowy. Czy stażyści często dostają od Państwa propozycję pracy?

Obecnie prowadzimy dwa duże programy stażowe - IT, dziennikarsko-redakcyjny oraz Akademię Video, w której ramach oferujemy szkolenia i kontakt z profesjonalistami z branży mediów. Dodatkowo uruchomiliśmy program praktyk. Najlepsi praktykanci otrzymują płatne staże, a najlepsi stażyści umowy o pracę, dzięki czemu co roku po stażach zatrudnienie znajduje u nas kilkanaście osób. Dodatkowo uruchamiamy kolejną edycję programu stażowego „Wbijaj do Onetu”, skierowanego do osób poniżej 18 roku życia. Chcemy w ten sposób rozwijać młode dziennikarskie talenty i dzielić się z nimi naszą wiedzą i doświadczeniem. Biorący udział w programie mają szansę przez tydzień pracować w redakcji Onet i publikować swoje materiały.

Nikodem jest ciekawy czy osoba z małym doświadczeniem również może się ubiegać o pracę w Państwa firmie?

Tak jak wspominałam wcześniej, często zatrudniamy szczególnie w obszarze redakcyjnym i video pracowników bez doświadczenia, ponieważ doceniamy pasję i zaangażowanie, co jest podstawą do dalszego ich rozwoju.

Lider polskiego rynku internetowego, na pewno wie w jaki sposób motywować pracowników. Państwa pracownicy mogą liczyć na benefity-pracownicze-i-ich-wplyw-na-motywacje/">benefity. Co jeszcze?

benefity-pracownicze-i-ich-wplyw-na-motywacje/">benefity to tylko jeden z elementów budujących odpowiednią motywację pracowniczą. Posiadamy oczywiście program benefitowy, a każdy z pracowników może co miesiąc sam zadecydować, z których benefitów może skorzystać. Wierzymy jednak, że na odpowiednią motywację największy wpływ ma dobra komunikacja z pracownikiem oraz znajomość celu, który chcemy osiągnąć-musimy go widzieć i rozumieć, bo tylko wtedy możemy go zrealizować. Odpowiednia motywacja to w naszym rozumieniu również fajna atmosfera, jasne, proste i przejrzyste zasady oraz inspirujące i przyjazne środowisko pracy.

Medium Internetowe Roku, Produkt Roku, Superbrand, Webstar i wiele innych czy któryś z tych tytułów dał Państwu najwięcej satysfakcji?

Jesteśmy dumni z każdej z nagród, ponieważ pozwala nam to wierzyć w to, że wypełniamy swoją dziennikarską misję i kształtujemy polski internet, docierając z informacjami do milionów czytelników każdego dnia. Wszystkie nagrody są dla nas zaszczytem i dają naszym ludziom jeszcze głębsze poczucie niezwykłości tego, co tworzą. Jednak muszę przyznać, ze jakkolwiek wszystkie nagrody mają swoje honorowe miejsca, to największą nagrodą są codzienne raporty oglądalności, które pokazują, że ci, dla których pracujemy i tworzymy są z nami, wierzą w nas, spędzają z nami czas, śmieją się z nami (a czasem z nas), czerpią informacje, komentują, blogują, oglądają. Kiedy docenia branża – to zawsze jest oczywiście uczucie triumfu, ale codzienne zaufanie Użytkowników, wyrażone otwieraniem strony Onet czy czytaniem naszych materiałów na FB, TT, czy tych znajdowanych w wyszukiwarkach znaczą o wiele więcej. Można być liderem bez nagród branżowych. Nie można być liderem bez ludzi, odbiorców.

Proszę zdradzić czy planują Państwo nowe przedsięwzięcia w najbliższym czasie

Oczywiście, że planujemy. Internet to przestrzeń ciągłych zmian, ale czy o nich powiem? Nie. Cały czas się zmieniamy i poszukujemy nowych obszarów biznesowych, w których możemy zaistnieć, jednak nie mogę w tym momencie podzielić się szczegółowymi informacjami.

Na koniec proszę powiedzieć, czego moglibyśmy życzyć Państwu na najbliższe lata?

Najlepszych ludzi, najlepszych produktów i ciągłego pozostawania internetowym brandem nr 1 w Polsce! Pracy w gronie tak wyjątkowych ludzi, jak obecnie!

Dziękuję za rozmowę.

Grupa Onet.pl SA
1.8/5 Na podstawie 61 ocen.
gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Grupa Onet.pl SA