Reklama

Benefity pracownicze i ich wpływ na motywację

Benefity pracownicze obecnie nie są już wyjątkiem, a standardowym dodatkiem oferowanym przez większość firm. Mają one pozytywnie wpływać na employer branding przedsiębiorstwa oraz motywować ludzi do pracy. Czy faktycznie benefity dla pracowników mają aż tak duże znaczenie?

Benefity pracownicze - grafika dłoni trzymających tabliczki z napisem "benefits"

Benefity pozapłacowe mają na celu motywować i wynagradzać zaangażowanie pracowników w swoje codzienne obowiązki. Najnowsze badania wskazują, że ocenie nie tylko pracownik stara się wkupić w łaski pracodawcy, ale również pracodawca chce zaskarbić sobie sympatię pracownika. Dlaczego? Zadowolony pracownik to lojalny pracownik. Dodatkowo dobre samopoczucie pracowników wpływa na zwiększenie ich wydajności. Dlatego coraz więcej firm inwestuje w employer branding. Benefity pozapłacowe to dodatkowy koszt dla pracodawcy, jednak warto zainwestować, ponieważ dzięki temu zakład pracy ma szansę stać się miejscem, gdzie każdy będzie pracował z zadowoleniem.

Benefity dla pracowników – co to jest?

Benefity pracownicze to świadczenia inne niż wypłata. Rodzajów dodatków jest mnóstwo. Firmy oferujące benefity prześcigają się w nowych pomysłach na to, jak zadbać o pracownika i urozmaicić jego życie. Kiedyś dobrze było dostać kosz słodyczy na święta, a teraz wnętrza biur wyposażone są w strefy relaksu, pokoje gier, darmową kawę i inne udogodnienia umilające czas w pracy. Jako że jest to standard, liderzy w employer brandingu rozciągają program benefitów na czas wolny pracowników.

Coraz częściej pracodawcy przygotowują listę benefitów oferowanych przez firmę, z której każdy może wybrać te, które najbardziej mu odpowiadają. Szeroka oferta benefitów świadczy o kulturze organizacyjnej firmy. Najpopularniejsze wśród benefitów pracowniczych są:

  • prywatna opieka medyczna (pakiet opieki medycznej)
  • dofinansowanie posiłków
  • możliwość nauki języków obcych
  • inne benefity zdrowotne (ubezpieczenie na życie, zdrowotne)
  • kursy zawodowe
  • dodatkowy płatny urlop
  • bony zakupowe
  • karta sportowa (karta multisport)
  • elastyczne godziny czasu pracy

Jeszcze jakiś czas temu dodatkowe benefity pozapłacowe w danej firmie kojarzyły się z przedmiotami potrzebnymi do wykonywania swoich obowiązków jak np. służbowy telefon, laptop lub służbowy samochód. Obecni na rynku pracodawcy wiedzą, że ten zestaw nie zalicza się do benefitów a do podstawowych narzędzi umożliwiających wykonywanie swoich obowiązków.

Pozapłacowe benefity dla pracowników – jak określić, które są najlepsze?

Zastanawiasz się, jakie benefity dla pracowników warto wybrać? Aby stworzyć system benefitów, który będzie atrakcyjny dla pracowników, musisz oprzeć go na ich realnych potrzebach. Konieczne jest zatem przeprowadzenie badania. Najlepiej, aby wzięły w nim udział wszystkie zatrudnione osoby, niezależnie od pełnionej funkcji. Pamiętaj jednak, że potrzeby pracowników na różnych szczeblach mogą się różnić – dlatego warto analizować je w oddzielnych grupach.

Dokonanie właściwego wyboru benefitów ma na celu zachęcenie nowych pracowników do podjęcia pracy w Twojej firmie. Dla doświadczonych pracowników świadczenia pozapłacowe to motywacja, która wpływa na ich lojalność, ich komfort i sprawia, że pracują, z zaangażowaniem wypełniając swoje obowiązki.

Jakie benefity dla pracowników? Ankieta

W celu przeprowadzenia badania warto wykorzystać ankiety. Wśród pytań powinny znaleźć się takie, które umożliwiają pogrupowanie osób badanych. Mogą to być podstawowe dane demograficzne lub przynajmniej dział, w którym pracują. W przypadku pytań dotyczących benefitów pozapłacowych masz do dyspozycji pytania otwarte i zamknięte wielokrotnego lub jednokrotnego wyboru. Oto kluczowe kwestie, które warto wziąć pod uwagę, projektując ankietę:

  • wskazanie przez pracowników benefitów, z których korzystaliby, gdyby mieli taką możliwość (możesz dopytać, dlaczego akurat te są dla nich ważne);
  • wskazanie benefitów, z których nie zamierzają skorzystać (i dlaczego);
  • wskazanie benefitów, z których aktualnie korzystają, jak często plus ocena, jak bardzo są dla nich ważne i dlaczego;
  • wskazanie benefitów, z których aktualnie nie korzystają i dlaczego.

Uprzedź pracowników, że ich odpowiedzi będą miały znaczący wpływ na zawartość pakietu świadczeń pozapłacowych. Powiedz, że na podstawie niniejszego badania podjęte zostaną decyzje, jaka przyszłość czeka aktualnie dostępny system benefitów. Wytłumacz im, że rezygnując z tych, które nie cieszą się zainteresowaniem, firma będzie mogła przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na inne benefity, które pracownicy wskażą jako najbardziej przydatne.

Pamiętaj, aby przedstawić wyniki ankiet po dokonaniu analiz. Możesz wykorzystać ten sam kanał komunikacji, który wybrałeś w celu rozesłania formularzy. Udziel także informacji o tym, jakie decyzje zostały podjęte w wyniku przeprowadzonego badania. Postaraj się dotrzeć z wieściami do każdej zainteresowanej osoby.

Projektowanie systemu benefitów

Oprzyj się na danych uzyskanych z badania potrzeb pracowników. Stwórz hierarchię świadczeń pozapłacowych, które są najbardziej wartościowe dla pracowników poszczególnych szczebli.  Dodatkowym rozwiązaniem, o którym warto wspomnieć, jest system kafeteryjny. Polega on na tym, że pracownicy otrzymują dostęp do systemu, w którym znajduje się pula oferowanych benefitów. Każdy może stworzyć swój atrakcyjny pakiet, korzystając z tych, które uważa za najbardziej przydatne.

Gdy zarys systemu będzie gotowy, przygotuj przykładowe oferty. Dzięki temu możliwe będzie oszacowanie kosztów, jakie firma będzie ponosić, przystępując do realizacji projektu. Ostateczna decyzja należy do kadry zarządzającej. Muszą oni zweryfikować, czy inicjatywa mieści się w budżecie.

Pamiętaj, że potrzeby mogą się zmieniać na przestrzeni czasu – nie tylko pod wpływem istotnych wydarzeń. Badania przeprowadzaj co kilka miesięcy, a także wtedy kiedy planowane są zmiany, a przykład przed wprowadzeniem nowych benefitów w firmie lub przed wycofaniem najrzadziej wykorzystywanych.

Benefit pracowniczy – jaki wpływ ma na motywację?

Czy faktycznie karnet na siłownię albo kurs gotowania mogą podnieść motywację pracownika? W pracy każdy spotyka się ze stresem i pośpiechem. Czasami warto oderwać myśli od obowiązków i zająć się czymś, co sprawia największą przyjemność.

Benefity dla pracowników mogą przypomnieć o tym, że można. Różne ciekawe oferty zachęcają ludzi do aktywności, o których sami często by zapominali. Dzięki temu osoby pracujące w firmie na pewno będą bardziej wypoczęte psychicznie. Jednak czy to oznacza motywację?

Człowiek wypoczęty to człowiek bardziej produktywny. Dodatkowo zapewnianie atrakcyjnych benefitów dla pracowników to bardzo dobra praktyka związana z employer brandingiem. Przyjazne środowisko pracy sprawi, że zatrudnieni zwiążą się emocjonalnie ze swoją firmą, co może wpływać na większe zaangażowanie w jej dobre wyniki. Badania pokazują, że dobre nastawienie pracowników przekłada się także na większą lojalność klientów. Dzięki benefitom zmniejszają się również koszty firmy związane z rekrutacją, ponieważ pracownik rzadziej myśli o zmianie pracy – jest nastawiony na długofalową współpracę i (jeśli wierzyć statystykom) mniej choruje. Dodatki pozapłacowe podwyższają atrakcyjność danej oferty pracy, nie generując przy tym dużych kosztów dla firmy.

W dużych miastach złożonych z dużych przedsiębiorstw pęd życia jest ogromny. Łatwo wpaść w pułapkę pracoholizmu przez co, owszem przez pewien czas pracownik działa wydajnie, jednak wydajność ta szybko się kończy. Nikt z nas przecież nie jest maszyną.

Benefity pracownicze – przykłady

Najczęściej można spotkać różnego rodzaju karty sportowe i programy kafeteryjne. Niektórzy pracodawcy finansują wyjazdy wakacyjne i fundują paczki dzieciom pracowników. Popularne są też pakiety kulturalne takie jak: bilety do kina, teatru i na różne zorganizowane imprezy masowe. A jakie są najbardziej pożądane benefity w pracy? Według badania „Confidence Index” podsumowującego cztery kwartały 2019 r. polscy pracownicy pragną przede wszystkim prywatnej opieki zdrowotnej (91,2 proc.) oraz ubezpieczenie na życie (78,1 proc.). Co drugi respondent ceni także dofinansowanie karnetów na siłownię, a co trzeci – dostęp do darmowych przekąsek w biurze oraz dofinansowanie posiłków. Wysoko w rankingu znalazły się również zniżki pracownicze – chęć ich otrzymania zadeklarowało 39 proc. respondentów.

Aby pracodawca mógł pozostać atrakcyjnym na rynku pracy, musi wychodzić naprzeciw oczekiwaniom pracowników. Wielu z nich chce rozpocząć przydatne kursy zawodowe lub uczęszczać na zajęcia sportowe. Osoby zatrudnione w firmie oferującej szeroki zakres dodatkowych możliwości w miejscu pracy zauważają, że odgrywa to istotną rolę w motywowaniu pracowników, na podobnym poziomie jak wysokość wynagrodzenia.

Benefity pracownicze w największych korporacjach

Największe korporacje stosują często nietypowe benefity. W firmie Nike pracownicy mogą liczyć nie tylko na szkolenia dla nich samych, ale również dla ich dzieci – firma funduje szkolenia edukacyjne. Ciekawym rozwiązaniem okazuje się także pomysł Microsoftu. Autobusy, które dowożą pracowników do firmy, wyposażone zostały w stanowiska komputerowe, dzięki którym można załatwić sprawy prywatne – odpisać na maile, zalogować się na portalu społecznościowym lub wcześniej rozpocząć pracę.

Wiele słyszy się też o kulturze pracy w japońskich gigantach korporacyjnych. Spanie w miejscu pracy? Proszę bardzo! Zapraszamy do nap roomu. Chcesz zabrać psa lub kota ze sobą do pracy? Nie ma najmniejszego problemu. A może przerwa na wbicie kolejnego levela w ulubionej grze? Nie mów nam już nic więcej! Naszym skromnym zdaniem takie metody przydałaby się w każdej firmie.

Teraz w Polsce również jest to możliwe, nie tylko dla największych korporacji. Edualy przygotowało propozycję nowatorskiego benefitu, jakim są korepetycje ze wszystkich przedmiotów szkolnych oraz kursy językowe. Oferta skierowana jest do całych rodzin pracowników – członek zespołu może rozwijać umiejętności językowe, zaś młodzież przygotować się do sprawdzianu czy matury w ramach indywidualnych zajęć. Dzięki takiemu świadczeniu pozapłacowemu pracodawca może zaadresować jedną z najważniejszych potrzeb rodzica, jaką jest troska o wykształcenie dzieci, jednocześnie dbając o rozwój zespołu. Jeżeli szukasz sposobu jak wyróżnić się na rynku pracy, to taka oferta benefitu pracowniczego niewątpliwie jest nowością w Polsce.

Oceń artykuł
3.4/5 (5)