Reklama

Nadgorliwość w pracy – to wada czy zaleta? Jakie są jej konsekwencje?

Nadgorliwość w pracy ma swoje zalety i wady. Najczęściej jednak nie wiąże się z czymś pozytywnym i aprobowanym przez współpracowników. Sprawdź, jakie są jej konsekwencje.

nadgorliwość

Nadgorliwość w pracy i w codziennym życiu często zaliczana jest do negatywnych zjawisk. W sferze zawodowej nadgorliwość spotyka się z niechęcią zespołu, natomiast w strefie prywatnej może powodować samotność. Nie bez przyczyny funkcjonuje powiedzenie „nadgorliwość gorsza od faszyzmu”. Choć oczywiście nie ma potrzeby posuwania się do takich porównań, ponieważ są one znacznie wyolbrzymione, to jednak sam schemat jego budowy pokazuje, że człowiek nadgorliwy nie jest pozytywnie odbierany przez społeczeństwo – a także społeczność zawodową. Czy tak naprawdę jest, że nadgorliwość niesie ze sobą tylko negatywne konsekwencje? Może nadgorliwość w pracy może okazać się dobrym zjawiskiem? Czy nadgorliwość to przeszkoda w work-life balance? Sprawdź w poniższym artykule!

Nadgorliwość w pracy – co to jest?

Nadgorliwość to cecha osób, które charakteryzują się nadmierną starannością i dokładnością, chętnie biorą na siebie dużą odpowiedzialność, przez co często zgadzają się na pracę po godzinach czy w weekend, a także łatwo przychodzi im wyolbrzymianie swoich reakcji. Chcą być perfekcyjni i nieomylni w każdym zakresie. Nigdy nie odkładają niczego na ostatnią chwilę, nawet jeśli mieliby przez to narazić się na nieprzyjemności ze strony innego pracownika, a nawet przełożonych. To także nadmierne zaangażowanie, które często nie jest adekwatne do sytuacji.

Nadgorliwość w pracy to często powód złej atmosfery i kłótni w zespole. Czasami też nadgorliwy perfekcjonizm działa także destrukcyjnie na samego zainteresowanego i negatywnie wpływa na komfort życia pracownika. Bierze on na siebie nowe obowiązki, a zlecone zadania wykonuje nawet ponad konieczne i rzeczywiste oczekiwania. Niby dobrze, a jednak jak długo można narzucać sobie takie tempo pracy? Często nadgorliwość w pracy prędzej czy później prowadzi więc do negatywnych odczuć takich jak narastająca frustracja i niezadowolenie ze swojej i innych pracy, a także do wypalenia zawodowego.

Warto też zauważyć, że duże znaczenie mają tutaj przyczyny nadgorliwości w pracy. Zazwyczaj wynika ona po prostu z charakteru danego pracownika lub sposobu, w jaki został wychowany. Wtedy nadgorliwość stosuje również w życiu prywatnym. Natomiast często przyczyną nadgorliwości w pracy jest dążenie pracownika do awansu lub podwyżki. Może okazać się także, że nadgorliwy pracownik jest ofiarą pracoholizmu, który jest poważnym uzależnieniem. W takim wypadku dobrze byłoby – nawet kosztem korzyści, jakie firma zyskuje, mając takiego pracownika – udzielić mu pomocy i skierować do odpowiedniego lekarza.

Czy jednak człowiek, który cierpi na nadgorliwość w pracy, może przez dłuższy czas wywiązywać się ze swoich obowiązków na najwyższym poziomie, a przy tym motywować i owocnie pracować ze współpracownikami?

Czy nadgorliwość w pracy ma swoje zalety?

Nadgorliwy pracownik przynosi zarówno korzystne, jak i niekorzystne skutki w procesie funkcjonowania danej firmy. Z tych pozytywnych możemy wspomnieć na przykład o często bezbłędnej i dokładnej pracy, szczególnie przy analizie ważnych dokumentów czy badań. Kilkukrotne sprawdzanie wyników testu lub poprawności ważnych pism może uchronić firmę od ewentualnych problemów w przyszłości. Nie oszukujmy się – kompleksowa analiza ważnych dokumentów to nie jest ulubione zajęcie większości pracowników. Jednak osoba nadgorliwa może odnajdować w tym pewnego rodzaju satysfakcję i ukojenie – szczególnie jeśli uda jej się znaleźć jakiś błąd. Wymienić należy także profesjonalne podejście do swoich obowiązków, umiejętne ustawianie priorytetów, pilnowanie przerw, a także swoich kolegów i koleżanek pod nieobecność przełożonego.

Nadgorliwy pracownik może również motywować innych do pracy, a także sam, dzięki swojemu zaangażowaniu, uczyć się nowych rzeczy, zdobywać nową wiedzę i doświadczenie.

Natomiast jakie są wady nadgorliwości? Czy wynikają z niej pewne nieprzyjemne konsekwencje? Czy nadgorliwa postawa może prowadzić do konfliktów w zespole?

Nadgorliwość w pracy – wady

Nadgorliwość w pracy może nieść ze sobą także negatywne skutki.

  • Nadgorliwy pracownik często zawyża poziom pracy i może nawet stać się tak zwanym “pupilem” szefa, przez co inne osoby mogą zacząć postrzegać go jako pewne zagrożenie i przyjąć wobec niego wrogą i nieprzyjazną postawę “zasypując” go kąśliwymi i nieprzyjemnymi uwagami oraz wykluczając z reszty grupy. W najgorszym wypadku mogą zastosować wobec niego mobbing. Pamiętaj! Jeśli jesteś jego ofiarą mobbingu w pracy lub zauważasz takie zachowanie w swoim miejscu pracy – zareaguj. Przeczytaj o tym więcej tutaj.
  • Nadgorliwość przyczynia się do wystąpienia konfliktów, ponieważ taki pracownik może chcieć kontrolować pracę innych osób, nawet wtedy, gdy sam nie jest do tego uprawniony. Takie zachowanie budzi niechęć wśród współpracowników, ponieważ to manager jest osobą odpowiedzialną np. za udzielanie reprymendy, a nie kolega z zespołu, który dodatkowo ma mniejsze doświadczenie.
  • Nadgorliwość może również doprowadzić do braku chęci współpracy z taką osobą, nawet ze strony szefa lub przełożonego. Dzieje się tak wtedy, gdy taki pracownik chce przejąć inicjatywę w każdym projekcie, który nie zawsze go dotyczy lub narzuca swoje pomysły pracodawcy, bez zachowania umiaru i poszanowania jego decyzji. W takiej sytuacji szef lub przełożony może bardzo szybko się do niego zniechęcić i odwołać go z wykonywania pewnych obowiązków. Postawa taka w pewnym umiarze może być odbierana pozytywnie, jednak co za dużo to nie zdrowo, dlatego warto znaleźć złoty środek i pozwolić wykazać się też współpracownikom.
  • Ciągłe nakładanie na siebie dużej ilości zadań, przesiadywanie w pracy po godzinach i przejmowanie obowiązków innych pracowników skutkuje wypaleniem zawodowym, nerwicą lub chronicznym zmęczeniem. Takie zachowanie przekłada się również na wyniki pracy, przez co efekty naszego nadmiernego poświęcenia nie będą dla nikogo zadowalające. Łatwo w ten sposób „zepsuć” pracownika, szczególnie jeśli nie idą za tym żadne finansowe kwestie, a postawa nadgorliwości w pracy nie jest wynagradzana przez przełożonego.
  • Nadgorliwy pracownik często nie skupia się nad jakością zadań, tylko nad ich ilością. W wyniku czego często robi mniej istotne prace (przy czym nie wykonuje ich na czas), które nie są priorytetem i nie należą do tych najpilniejszych. Takie objawy nadgorliwości często spotykają się z negatywnym odbiorem ze strony innych pracowników.

Pracownik, poprzez swoją nadgorliwość i nadmierne zaangażowanie w pracę chce pokazać się z jak najlepszej strony swojemu pracodawcy. Być może zależy mu na większym wynagrodzeniu, awansie czy podwyżce, dlatego uważa, iż w taki sposób może ją otrzymać. Niestety często jedno z drugim nie idzie w parze, a może wręcz stać się przeszkodą i pokrzyżować plany takiej osobie.

Warto więc skup się na sobie, spokojnie i profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki, dbać o rozwój zawodowy i asertywność, szczególnie wtedy, gdy np. nałożone przez szefa zadania wykraczają poza zakres naszych pracowniczych obowiązków.

Oceń artykuł
4/5 (4)