Reklama

Pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej – ile sekund dzieli Cię od sukcesu?

Pierwsze wrażenie na rozmowie o pracę to jeden z najważniejszych i często pomijanych elementów udanej rozmowy kwalifikacyjnej. Uścisk dłoni, mowa ciała i odpowiedni ubiór mogą czynić cuda. Ile masz czasu na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia?

Rozmowa kwalifikacyjna
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_92315368_lider-zespo%C5%82u-i-w%C5%82a%C5%9Bciciel-firmy-prowadz%C4%85cy-nieformalne-wewn%C4%99trzne-spotkanie-biznesowe.html

 

Pierwsze wrażenie – ile sekund?

Pierwsze wrażenie to zadziwiająco złożony problem, o którym można napisać książkę. Wiele badań wskazuje, że drugi człowiek ocenia Cię do pewnego stopnia już po 4-10 sekundach. Te kilka sekund potrafi zdominować całą rozmowę, ukierunkowując nastawienie wobec Twojej osoby. Dlatego umiejętność sprawiania dobrego pierwszego wrażenia przydaje się właściwie w każdej sytuacji społecznej, jaka spotka Cię w życiu codziennym. 

Niewątpliwie jednym z ważniejszych wydarzeń, których rozwój zależy od tych pierwszych kilku sekund, jest rozmowa kwalifikacyjna. Każdy rekruter to tylko człowiek i warto zakładać, że on także oceni Cię w jakimś stopniu już po kilku spojrzeniach. Na szczęście dobrego pierwszego wrażenia można się nauczyć, ćwicząc przed lustrem i pamiętając o pewnych żelaznych zasadach, które znacząco ułatwiają osiągnięcie sukcesu na każdej rozmowie o pracę. 

Pierwsze wrażenie a psychologia

Efekt pierwszego wrażenia jest jednym z przedmiotów badań osób zajmujących się psychologią. Można go określić jako tworzenie obrazu człowieka na podstawie jego wyglądu, gestów, sposobu mówienia i ubioru. Jeżeli obraz rozmówcy jest pozytywny – mamy skłonności do przypisywania drugiej osobie pozytywnych cech. Samo wspomnienie rozmowy z kimś, kto zrobił dobre pierwsze wrażenie, będzie po prostu przyjemne. Dzięki temu istnieje większa szansa na pozytywną decyzję w związku z rozmową kwalifikacyjną.

Pierwsze wrażenie to po prostu szybka ocena człowieka, która pozwala nam w pewien sposób zapewnić sobie bezpieczeństwo. W końcu jeśli widzimy kogoś, kto na pierwszy rzut oka wygląda groźnie, to możemy zachować odpowiednią czujność. I choć często zdarza się,  że pierwsze wrażenie nas zawodzi, ponieważ ta osoba jest bardzo miła, to jednak jest to mechanizm biologiczny, z którym trudno walczyć.

Pierwsze wrażenie na rozmowie kwalifikacyjnej – od czego zacząć?

Nie każdy pamięta o tym, że dobre pierwsze wrażenie można budować jeszcze wcześniej. Spotkanie kwalifikacyjne to pewnego rodzaju wielki finał, który zazwyczaj poprzedza rozmowa telefoniczna i wymiana maili z osobą rekrutującą. To pierwszy moment, kiedy możesz pokazać klasę i zacząć kreować swój wizerunek w oczach przyszłego pracodawcy. 

  1. Podczas rozmowy z rekruterem zadbaj o pewność siebie i entuzjazm w głosie – to dużo łatwiejsze do wykonania niż zapanowanie nad własnym ciałem w trakcie spotkania twarzą w twarz. 
  2. Zadbaj o poprawną formę odpowiedzi na wiadomości mailowe, używaj poprawnych zwrotów grzecznościowych i nie zostawiaj wiadomości bez odpowiedzi – nawet tych czysto informacyjnych.
  3. Dzień przed rozmową potwierdź stawienie się na spotkaniu i pokaż, że jesteś osobą profesjonalną, szanującą grafik swojego rekrutera.
  4. Nie odpisuj na wiadomości mailowe o bardzo późnych lub wczesnych godzinach. Ze względu na powiadomienia w telefonie, trzeba traktować to tak samo, jak wysłanie komuś smsa.

Sprawdź: Mail z podziękowaniem za rozmowę rekrutacyjną – co powinien zawierać?

Dobre pierwsze wrażenie dotyczące wyglądu

To prawda, że nie należy oceniać książki po okładce, ale warto pamiętać, że ciekawa okładka zachęca do otwarcia książki. Zadbanie o profesjonalny i schludny wygląd nie kosztuje zbyt wiele, a potrafi zdziałać cuda. Dlatego pamiętaj, aby na rozmowę kwalifikacyjną ubrać się schludnie, zadbać o świeżą fryzurę i higienę osobistą. To wyraz profesjonalizmu i starania się o przyszłą posadę. Warto sobie pomagać, a wyprasowanie ubrań jest łatwiejsze od zapanowania nad wszechogarniającym stresem.

Pierwsze wrażenie a mowa ciała na rozmowie o pracę

Mowa ciała to specyficzny sposób komunikacji. Według badań istnieje ponad milion bardziej lub mniej świadomych gestów, które wykonujemy podczas rozmowy. Wykorzystanie gestów i ich znaczenie potwierdzają badania wielu specjalistów z dziedziny antropologii i psychologii.

Według amerykańskiego psychologa Roy’a Birdwhistella komunikacja werbalna to tylko 35% przekazu – pozostałe 65% stanowi mowa niewerbalna, czyli gesty, mimika twarzy i ton naszego głosu. Na podstawie tych badań została stworzona zasada skutecznego przekazu 10/30/60:

  • skuteczność przekazu zależy w 10% od tego, co mówimy
  • w 30% od tego, jak mówimy
  • aż w 60% zależy od szeroko pojętej mowy ciała

Między innymi dlatego należy zwracać uwagę na zachowanie otwartej postawy, utrzymywania kontaktu wzrokowego, ton głosu zdradzający pewność siebie i otwartość oraz odpowiednią gestykulację.

Przeczytaj więcej: Mowa ciałem na rozmowie o pracę – postawa i gesty mają znaczenie

Oceń artykuł
5/5 (4)