Strategia dywersyfikacji – co to jest i dlaczego każda firma powinna ją stosować?

Strategia dywersyfikacji to jeden z najważniejszych elementów rozwoju przedsiębiorstwa. Ciągły rozwój polega na rozszerzaniu działań firmy, pozyskiwaniu nowych klientów i wykorzystywaniu możliwości ekspansji na wielu frontach. Sprawdź, dlaczego nie można pomijać dywersyfikacji.

czworo ludzi różnej narodowości rozmawiających przy laptopie

Dywersyfikacja – definicja 

O dywersyfikacji słyszymy dosyć często w kontekście zarobków i funkcjonowania przedsiębiorstw. Wielu doradców finansowych uważa taką strategię za podstawę nie tylko rozwijania własnej firmy, ale też zwykłego portfela domowego. Strategia dywersyfikacji pozwala uniknąć skupiania się na jednym źródle zarobków, co przyspiesza rozwój i ogranicza niebezpieczeństwo utraty wszystkich dochodów. 

Dywersyfikacja to nic innego jak rozszerzanie oferty usługowej, produktowej oraz poszukiwanie nowych źródeł dochodów zamiast skupiania się tylko na dotychczasowej działalności.

Strategia dywersyfikacji produktu 

Jeśli przedsiębiorstwo wyspecjalizowało się w świadczeniu konkretnych usług i nie poszukuje nowych dróg rozwoju, może się zdarzyć, że z dnia na dzień zostanie odcięte od przychodów. Jak? Przypuśćmy, że firma A produkuje części do urządzeń, które zostają wycofane z rynku w związku z dyrektywą Unii Europejskiej. Taki obrót spraw może pozbawić przedsiębiorstwo płynności finansowej i odciąć całkowicie od źródła dochodu. W tym samym momencie firma B straciła tylko 20% wpływów, ponieważ poszukując nowych rynków zbytu i rozwoju na różnych frontach, zajęła się też produkcją części do innych urządzeń. Między innymi dlatego dywersyfikacja produktu jest tak ważna.

Czego może dotyczyć dywersyfikacja?

  • odbiorców oraz dostawców towarów i usług
  • obszarów geograficznych działalności
  • sposobu pozyskiwania kapitału
  • rodzaju produktów i usług oferowanych przez przedsiębiorstwo
  • sposobów komunikacji i obsługiwania klientów

Sprawdź też: Wskaźnik rentowności – definicja i rodzaje

Rodzaje dywersyfikacji 

Po raz pierwszy podziału dywersyfikacji dokonał H. I. Ansoff. Przedstawione przez niego rodzaje dotyczą sposobu podejścia do strategii dywersyfikacji, która pomaga przedsiębiorcy dobrać odpowiednie działania mające doprowadzić do oczekiwanego celu. Są to:

  • Dywersyfikacja koncentryczna – oznacza niewielkie modyfikacje w dotychczas oferowanych produktach i usługach, pozwalające rozszerzyć liczbę odbiorców bez utraty zdobytej już bazy klientów. To może być nowa wersja obecnego narzędzia, która ułatwia obsługę przez osoby niepełnosprawne lub początkujące.
  • Dywersyfikacja horyzontalna – to strategia polegająca na zaproponowaniu nowego produktu obecnym klientom i budowanie wizerunku marki, która ciągle się rozwija. Ma na celu utrzymanie stałego klienta i niedopuszczenie do tego, aby znudził się obecną ofertą produktową.
  • Wertykalna strategia dywersyfikacji – inaczej nazywana dywersyfikacją pionową. Polega na dbaniu o poprzednią i przyszłą fazę rozwoju przedsiębiorstwa. Może wiązać się z dążeniem do uruchomienia własnego łańcucha dostaw i uniezależnienia się od firm trzecich.
  • Dywersyfikacja konglomeratowa – to strategia polegająca na wypuszczaniu całkiem nowych produktów i zdobywaniu nowych klientów przy jednoczesnym dbaniu o już pozyskanego odbiorcę. Bardzo popularna w krajach wysoko rozwiniętych ze względu na ogromny wybór dóbr i usług – ciągłe nowości generują wysokie zainteresowanie.

Może Cię zainteresować: Dywersyfikacja portfela – co to jest? Definicja i przykłady

Znaczenie dywersyfikacji działań

Większość przedsiębiorstw musi być nastawiona na ciągłe zmiany – nawet dobrze przyjmowanych produktów. Konsumentów bombarduje się nowymi usługami i produktami, a oni, podążając za powiewem świeżości, wykazują brak zainteresowania poprzednimi rozwiązaniami. Natomiast utrzymywanie dywersyfikacji na różnych poziomach pozwoli zniwelować straty w przypadku niepowodzenia jednej ścieżki rozwoju zyskami z innych płaszczyzn działalności.

Przeczytaj: Przedsiębiorstwo – co to właściwie jest?

Oceń artykuł
5/5 (4)