Reklama

Http a https – ich wpływ na pozycjonowanie strony internetowej

Prawie każdy zdaje sobie sprawę, że widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach jest jednym z najbardziej skutecznych działań marketingowych. Http i https to skróty, które każdy z nas widzi na co dzień podczas wpisywania adresu www. Jaki wpływ mają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google?

uliczny znak z napisem internet

Http – co to właściwie jest?

Http to skrót od Hypertext Transfer Protocol i jest protokołem używanym od 1990 roku. Jego zadanie to określenie i umożliwienie przesyłania treści w internecie. Większość osób widuje go codziennie, ponieważ wraz z protokołem https automatycznie pojawia się w oknie przeglądarki nieopodal adresu strony internetowej. 

Jego działanie opiera się na komunikacji na drodze klient – serwer. Klient przesyła zapytanie, które jest pewnego rodzaju prośbą o udostępnienie informacji przechowywanych na serwerze. Serwer odpowiada na prośbę, wysyłając odpowiednie dane. Warto wspomnieć, że protokół http jest określany mianem protokołu bezstanowego. To oznacza, że aby nie obciążać serwera http, nie gromadzi żadnych danych. Zatem dlaczego odwiedzane strony tego typu potrafią zapamiętywać poprzednie sesje użytkownika?

Aby gromadzić dane o użytkowniku i jego aktywności strony internetowe używają tzw. ciasteczek (ang. cookies). To dzięki nim właściciele stron mogą zdobywać informacje na temat odwiedzających i wykorzystywać je do celów marketingowych.

Czym się różni http od https?

Jako społeczeństwo coraz częściej korzystamy z możliwości zrobienia zakupów w internecie oraz dobrodziejstw i wygody bankowości internetowej. Można zauważyć, że wszędzie tam, gdzie podajemy istotne dane, takie jak numer konta bankowego, PESEL albo numer karty płatniczej protokół http zostaje zastąpiony przez bardzo podobne https. Dlaczego?

Podstawowa różnica tkwi w zabezpieczeniu przesyłanych danych. Protokół https to Hypertext Transfer Protocol Secure, czyli metoda szyfrowania informacji sprawiająca, że są trudniejsze do przechwycenia.

Rodzaje protokołu a pozycjonowanie SEO

Pozycjonowanie to wiele współgrających ze sobą czynników, które pomagają stronom internetowym na osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google. Jak łatwo się domyślić, wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania to bardzo ważny element powodzenia marketingu całej firmy. 

Specjaliści od pozycjonowania SEO śledzą liczne zmiany w algorytmach Google, sprawdzając, jakie działania poprawiają notowania stron internetowych. Właściciele wyszukiwarkowego giganta dają do zrozumienia, że bezpieczne przesyłanie danych to jeden z ich priorytetów, dlatego można przypuszczać, że strony internetowe korzystające z protokołu https będą na uprzywilejowanej pozycji.

Mimo że jeszcze do niedawna różnica w pozycjonowaniu stron http i https nie była tak wielka, warto przygotowywać się na coraz większe znaczenie protokołów bezpiecznych.

Przeczytaj też: Praca w domu. Jak zarobić w internecie?

Oceń artykuł
3.7/5 (3)