Reklama

Numer rejestrowy BDO na fakturze – co to jest i dla kogo? Jakie kary za niedopatrzenia?

Niektórzy przedsiębiorcy muszą pozyskać numer BDO, który umieszcza się na fakturach i innych firmowych dokumentach. Kto zajmuje się wydawaniem decyzji o przyznaniu numeru? Komu jest potrzebny numer BDO i gdzie go umieszczać? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule!

numer BDO na fakturze

Określone rodzaje przedsiębiorstw mają obowiązek zarejestrowania się w bazie BDO i używania nadanego im numeru rejestrowego. Czego to właściwie dotyczy? Numer BDO to skrót od numeru rejestrowego Bazy Danych o Odpadach. Jak łatwo się domyślić, obowiązek pozyskania kodu rejestrowego dotyczy głównie firm, których działalność jest związana z gospodarowaniem odpadami. Warto wiedzieć, że za nieumieszczanie wymaganego numeru grozi surowa kara finansowa. Dlatego należy zadbać o to, aby np. faktura VAT firmy zobowiązanej do umieszczania numeru, faktycznie zawierała informacje o przydzielonym numerze BDO. Jak go uzyskać i kto dokładnie ma obowiązek rejestracji?

Szukasz pracy? Praca w Katowicach czeka, aż ją odkryjesz!

Numer BDO – co to jest?

Tak jak wspomnieliśmy, o numer rejestrowy BDO muszą się postarać podmioty gospodarcze, które zajmują się działalnością związaną z odpadami. Zgodnie z ustawą o odpadach (zawierającą wszelkie informacje o numerze BDO) to marszałek województwa zajmuje się sprawami związanymi z przyznaniem i rejestracją. Przedsiębiorstwo z nadanym numerem musi go stosować na swoich dokumentach firmowych, takich jak np. faktura zaliczkowa. Jakie dane zawiera rejestr?

  1. Dane o wprowadzanych olejach smarowych, oponach, a także powstających z nich odpadach.
  2. Informacje o wprowadzanych opakowaniach, produktach wewnątrz opakowań (z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań) i odpadach z nich powstających.
  3. Informacje o zużytym sprzęcie elektronicznym, bateriach, akumulatorach i pojazdach, a także odpadach, które wygenerowały.
  4. Dane świadczące o uzyskanym poziomie recyklingu z powyższych towarów.
  5. Dane o ilości i rodzajach odpadów, a także ich wytwórcach.
  6. Informacje o ilości i jakości komunalnych osadów ściekowych, ich wytwórcach, miejscach zastosowania i o podmiotach, które mają w posiadaniu ziemie, gdzie te osady zostały zastosowane.

Obowiązek ten zawarty jest w treści art. 63. ustawy o odpadach:

Podmiot, o którym mowa w art. 57 opłata rejestrowa i opłata roczna ust. 1, jest obowiązany umieszczać numer rejestrowy na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.

Jak uzyskać numer BDO?

Aby uzyskać numer BDO, trzeba zarejestrować się w Bazie Danych o Odpadach (rejestr BDO). Cały proces jest obsługiwany przez marszałka województwa, który poinformuje przedsiębiorcę o nadanym numerze rejestrowym BDO. Na szczęście rejestracja w bazie danych jest możliwa bez wychodzenia z domu. Wystarczy wypełnić wniosek dostępny na stronie internetowej Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Wypełniony wniosek należy złożyć osobiście w urzędzie marszałkowskim odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności lub:

  • elektronicznie przez platformę ePUAP;
  • za pomocą wiadomości e-mail opatrzonej elektronicznym podpisem kwalifikowanym;
  • listem poleconym, wysłanym na adres urzędu marszałkowskiego odpowiedniego dla miejsca prowadzenia działalności albo zamieszkania.

Jeżeli przedsiębiorca nie został zwolniony z opłat na podstawie art. 57 ustawy o odpadach, będzie musiał ponieść opłatę roczną w wysokości 100 zł (mikroprzedsiębiorstwa) bądź 300 złotych (dla pozostałych).

Numer BDO – dla kogo? Kto ma obowiązek rejestracji?

Aby mieć 100% pewność o konieczności posiadania numeru rejestrowego BDO, proponujemy skontaktować się z urzędem marszałkowskim, odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Kto musi zarejestrować się w BDO? Dla kogo używanie numeru rejestrowego na dokumentach firmowych okaże się koniecznością? Według artykułu 57. ustawy o odpadach wpisowi do BDO podlegają podmioty:

  • wprowadzające sprzęt i autoryzowani przedstawiciele;
  • wprowadzające baterie lub akumulatory;
  • prowadzące działalność w zakresie zbierania odpadów sklasyfikowaną jako działalność nieprofesjonalna, do której możemy zaliczyć np. przyjmowanie leków i opakowań po lekach, czy zbieranie przez sklepy zużytych artykułów konsumpcyjnych;
  • zajmujące się wprowadzaniem pojazdów;
  • producenci, importerzy i nabywcy opakowań;
  • wprowadzające na terytorium kraju produkty w opakowaniach, opony i oleje smarowe.

Jednocześnie wpis do rejestru podlega opłacie rejestrowej. O tym kto powinien uiścić takie koszty, mówi art. 57:

1. Wpis do rejestru dla:
1) wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli,
2) wprowadzających baterie lub akumulatory,
3) wprowadzających pojazdy,
4) producentów, importerów i wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań,
5) wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach,
6) wprowadzających do obrotu opony,
7) wprowadzających do obrotu oleje smarowe,
8) wprowadzających do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
9) wprowadzających do obrotu narzędzia połowowe zawierające tworzywa sztuczne,
10) podmiotów reprezentujących
– podlega opłacie rejestrowej.

Gdzie umieszczać numer BDO?

Nadanie numeru BDO wiąże się z koniecznością umieszczania go w dokumentach firmowych. Zgodnie z artykułem 63. ustawy o odpadach, przedsiębiorca jest zobowiązany do dodawania numeru rejestrowego BDO na pismach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jak widać, przepis jest bardzo ogólny i nie precyzuje, o jakie dokumenty chodzi. Przyjmuje się, że numer BDO należy umieszczać przede wszystkim na fakturach i paragonach fiskalnych. Ze względu na nieprecyzyjne przepisy poleca się, aby taki numer umieszczać na każdym dokumencie transakcyjnym. Bez względu na to, czy jest to faktura pro forma, faktura VAT, czy zaliczkowa. Dzięki temu można uniknąć nieprzyjemności wynikających z przepisów prawa. Umieszczanie numeru BDO na każdym takim dokumencie może zabezpieczyć przedsiębiorcę przed karami. Nie trzeba jednak umieszczać numeru BDO np. na deklaracjach podatkowych, czyli na dokumentach niemających bezpośredniego związku ze sprzedażą.

Na jakich dokumentach konkretnie najlepiej umieszczać numer BDO?

  • umowy kupna-sprzedaży,
  • sprawozdania,
  • karty przekazania odpadów,
  • karty ewidencji odpadów.

Numer BDO na fakturze – co grozi za fałszowanie i brak rejestracji?

Gdy numer rejestrowy BDO zostanie przyznany, przedsiębiorca musi z niego korzystać. Wszelkie nieścisłości, fałszowanie faktur i unikanie wpisu do rejestru, oznaczają poważne konsekwencje i kary administracyjne. Co grozi za złamanie przepisów ustawy o odpadach?

  • Gospodarowanie odpadami niezgodne z informacjami zgłoszonymi do rejestru – za to grozi kara aresztu lub grzywny.
  • Za złożenie wniosku o wpis do rejestru, który jest niezgodny ze stanem faktycznym (lub brak takiego wniosku) – kara aresztu lub grzywny.
  • Za prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do rejestru BDO grozi kara finansowa od 5 000 do 1 000 000 złotych.
  • Jeśli przepisy nakładają na przedsiębiorcę obowiązek dodawania numeru BDO na dokumentach firmowych, a ten tego unika – kara od 5 000 do 1 000 000 złotych.
  • Transport odpadów bez wpisu do rejestru BDO – kara od 2 000 do 10 000 złotych.
Oceń artykuł
3.7/5 (3)