Reklama

Networking – co to jest? Jak budować networking, czyli sieć kontaktów?

W dobie współczesnych warunków niezbędnych do rozwoju kariery i biznesu to nawiązywanie relacji, rozmowa oraz zdobywanie kontaktów odgrywają kluczową rolę. Idea networkingu, czyli prosta ścieżka do osiągnięcia sukcesu cieszy się coraz większą popularnością. Z czego to wynika? Sprawdź, czym jest networking i co zrobić, aby skutecznie budować sieć kontaktów.

networking
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_86260687_wsp%C3%B3%C5%82pracownicy-biznesowi-rozmawiaj%C4%85cy-podczas-przerwy-na-kaw%C4%99.html

Networking nie jest pojęciem nowym, jednak zyskuje on na znaczeniu ze względu na swoją uniwersalność i świetne efekty. Jedyne, co może być przeszkodą w jego rozwoju, jest nieśmiałość i brak komunikatywności. W końcu networking opiera się na rozmowie i nawiązywaniu kontaktów. To właśnie te czynniki mają przyczynić się do tworzenia wartościowych relacji, a późniejszym czasie również do zdobycia wymarzonego stanowiska, czy zdobycia cennych partnerów biznesowych.

Networking – co to jest?

Networking tłumaczony jest jako nawiązywanie kontaktów zawodowych i nowych relacji biznesowych o charakterze długofalowym. W dłuższej perspektywie rozbudowana sieć kontaktów ma przynosić korzyści każdej ze stron. Jednak pozytywne efekty przynoszą jednak tylko znajomości oparte na wzajemnym zaufaniu, kiedy dochodzi do wymiany wiedzy i doświadczeń.

Utrzymywanie pozytywnych relacji odgrywa szczególną rolę na płaszczyźnie biznesowej i zawodowej, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać nawiązywane kontakty do rozwoju własnego charakteru i osobowości.

Na czym polega networking?

W swoim podstawowym założeniu skuteczny networking ma tworzyć trwałą sieć znajomości i kontaktów, dzięki którym łatwiej osiągnąć pewne cele w przyszłości. Ważne będą tutaj różne działania, począwszy od wyboru najlepszych osób, po dobór sposobów, które mają poszerzyć krąg znajomości. W budowaniu relacji i korzystnej sieci kontaktów nie jest ważne to, ile partnerów uda się zyskać, ale przede wszystkim jakość tej więzi. Networking to w końcu proces wymiany informacji, doświadczeń i wiedzy, dlatego obie strony zyskują pewne zaplecze ułatwiające osiągnięcie założonych przez siebie celów. To niejako inwestycja w przyszłość zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i osobistej.

Networking a polecenia pracownicze

Nawiązywanie znajomości z innymi ludźmi i przedsiębiorcami to dopiero początek. To, czy z tych relacji uzyska się wzajemną korzyść, zależy od wielu czynników m.in. przekazywanej wiedzy, ale też możliwości wsparcia zawodowego w postaci polecenia.

Ten ostatni czynnik we współczesnym rynku pracy zyskuje na wartości. Pracodawcy w wielu branżach borykają się z deficytem odpowiednich kandydatów. Osoby chętne często nie spełniają ich oczekiwań. Aby więc ograniczyć czas i koszty rekrutacji coraz więcej firm wprowadza system poleceń pracowniczych, ważny szczególnie przy obsadzaniu wyższych stanowisk. Na tym skorzystać mają wszyscy – firma szybciej znajdzie idealną osobę, polecający pracownik otrzymuje dodatkowy bonus finansowy, a kandydat zdobywa wymarzoną pracę. W tym kontekście networking, a więc dotarcie do pracownika firmy, który może nas polecić i nawiązanie z nim pewnej relacji zapewnia większe szanse na rynku pracy, w tym także znalezienie idealnego stanowiska.

Rodzaje networkingu

Choć podstawową formą, jaką przybiera nawiązywanie relacji, jest networking zawodowy i networking biznesowy, ostateczny typ zależy jednak od celu współpracy, czy kontekstu.

W kwestii nawiązywania relacji występuje również networking osobisty, a więc spotkania towarzyskie podczas różnych imprez i uroczystości w gronie osób bliskich – rodziny, czy znajomych. Jest to uważane również za nieformalną formę networkingu, polecaną szczególnie osobom nieśmiałym, które są typem introwertyka, unikając nawiązywania znajomości z obcymi ludźmi.

Inne przykłady networkingu dotyczą płaszczyzny internetowej. Chodzi o networking online, który w dobie rozwijającej się technologii utrwala relacje biznesowe i znacznie przyśpiesza proces budowania sieci kontaktów.

Jak może wyglądać budowanie sieci kontaktów?

Networking może być rozwijany praktycznie wszędzie. Chodzi o wyszukiwanie okazji do kontaktu z wybranymi osobami, a następnie poprzez rozmowę i dyskusję budowanie z nimi pewnych relacji. Istnieje kilka podstawowych metod i miejsc, w których networking zyskuje sprzyjające dla siebie środowisko.

Udział w konferencjach i wydarzeniach branżowych

Przy omawianiu pojęcia networkingu i potencjału, jaki ma ten proces, zawsze pojawia się kwestia nawiązywania relacji podczas różnego typu konferencji, targów, czy szkoleń. Do doskonała okazja do spotkania profesjonalistów z różnych branż, ale i również osób, które wcale nie są liderami, ale w pewien sposób mogą pomóc w rozwijaniu kariery. Nawiązywanie znajomości z nimi umożliwia poznanie branży od środka, ale też tworzy okazję do zaprezentowanie się jako idealnego pracownika w danym zawodzie.

W trakcie wydarzeń takich jak konferencje, czy targi osoby prowadzące swój biznes spotykają się z innymi przedsiębiorcami w celu omówienia ważnych kwestii, wymiany doświadczeń i wskazówek. To doskonałe źródło wiedzy. W rozmowach z osobami o podobnym profilu pojawia się wiele tematów związanych z prowadzeniem działalności dotyczących przykładowo błędów, których warto unikać oraz działań wspierających rozwój biznesu.

Aktywność w Internecie

Współczesny rozwój i nawiązywanie kontaktów zawodowych nie może pomijać płaszczyzny internetowej. Jak wspomnieliśmy wyżej, networking online pozwala w sposób szybki i wygody nawiązać wartościowe relacje, które przekładają się na korzyści zawodowe, czy biznesowe. Na co dokładnie warto zwrócić uwagę?

Podstawowym krokiem jest tutaj podejmowanie aktywności w mediach społecznościowych. Chodzi o serwisy biznesowe typu LinkedIn. Pomocne mogą okazać się również portale społecznościowe, a dokładnie grupy tematyczne, czy różnego rodzaju fora. W każdym z tych przypadków celem jest rozmowa i dialog. Wypowiadając się na różne tematy, można przedstawić siebie jako znawcę danej dziedziny. Z kolei prowadząc konwersację z innym specjalistą, ma się okazje zdobyć informacje, do których dotarcie mogłoby nie być możliwe. Media społecznościowe w networkingu są o tyle praktycznym narzędziem, że zrzeszają ogromną liczbę odbiorców, a więc potencjalnych partnerów, klientów, czy pracodawców. Wybór rozmówcy jest tu naprawdę duży.

Jak zacząć?

Osoby, które mają problemy z nawiązywaniem kontaktu z obcymi ludźmi, nie są pozbawione możliwości, jakie daje networking. W takim przypadku warto rozmawiać ze swoimi znajomymi i szukać wzajemnego poparcia wśród kontaktów już nawiązanych.

Dobrym pomysłem jest też inwestowanie bardziej w relacje nawiązywane internetowo niż bezpośredni udział w konferencjach i wydarzeniach w danej branży. Oczywiście lepsze efekty zwykle osiąga się poprzez rozmowę face to face. Jednak budując kontakt na zaufaniu, podobnych wartościach i korzyściach nawet prawdziwy introwertyk stroniący od innych jest w stanie nawiązać trwałe znajomości.

Networking – czy warto inwestować w budowanie relacji i sieci kontaktów?

Nie ulewa wątpliwości, że networking, a więc nawiązywanie kontaktów i budowanie relacji przekłada się na wiele dobrego dla każdej ze stron. Jednak jakie rzeczywiste korzyści można uzyskać z tego procesu? Oto najważniejsze z nich:

1) Networking jest ważnym narzędziem dla pracodawców. Znalezienie odpowiedniego kandydata poprzez sieć kontaktów pozwoli ograniczyć czas i koszt rekrutacji, a jednocześnie zyskać pewność zatrudnienia pracownika, który jest wystarczająco kompetentny.

2) Rozmowy prowadzone podczas konferencji i wydarzeń branżowych mogą zaowocować zdobyciem nowych klientów lub kontrahentów. Sprzyjać temu będzie otwarta i pełna szacunku postawa podczas spotkania z każdym rozmówcą.

3) Nawiązywanie relacji biznesowych podczas różnych spotkań i dyskusji pozwoli także sukcesywnie budować pozytywny wizerunek marki, o który współcześni przedsiębiorcy muszą dbać na każdym kroku.

4) Osoba, która stawia pierwsze korki w swojej branży, w kontaktach z profesjonalistami może zdobyć wiedzę i informacje, które samodzielnie byłyby trudne do uzyskania.

5) Networking to idealne rozwiązanie dla osób, które poszukują pracy. Rozmowy prowadzone zarówno podczas wydarzeń branżowych, jak i w Internecie ułatwiają dostęp do osób decyzyjnych w różnych firmach. Bycie pomocnym, szczerym i profesjonalnym w swoich wypowiedziach potrafi danemu kandydatowi niejednokrotnie otworzyć drzwi do kariery.

6) Budowanie sieci kontaktów i relacji jest formą inwestycji, która przy niewielkich nakładach finansowych będzie sprzyjać rozwojowi osobistemu oraz zawodowemu.

7) Networking w kontaktach z innymi przedsiębiorcami to zdobycie nie tylko cennych informacji, ale również dostęp do inspiracji, czy pomysłów na rozwiązanie problemów w firmie.

8) W końcu networking jest pewną metodą nie tylko na pozyskiwanie znajomych, ale również budowanie pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Aby zyskać dostęp do powyższych korzyści, trzeba jednak pamiętać, że networking to proces długofalowy. Nie chodzi w nim o szybkie nawiązanie znajomości, a następnie wykorzystanie jej do zdobycia nowego klienta, czy dostęp do potencjalnego pracodawcy. Sztuczne kreowanie się na specjalistę, wymuszanie pewnych zachowań i bycie nieszczerym szybko przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego.

Aby networking zadziałał właściwie, niezbędna jest z kolei otwartość, szacunek, szczerość i cierpliwość. Zdobywanie zaufania, jak również budowanie pozytywnego wizerunku w oczach innych ludzi to proces wymagający czasu.

Oceń artykuł
0/5 (0)