Reklama

Nowe świadczenie z ZUS-u! Sprawdź czy możesz odebrać dodatkowe 500 zł!

Dodatek w wysokości 553,30 zł przysługuje tzw. sierotom zupełnym, czyli osobom, które straciły obydwoje rodziców, lub tylko matkę, jeśli ojciec jest nieznany. Kiedy wypłata dodatku? Jakie dokumenty trzeba złożyć?

osoby pod parasolem

Dodatek ten przysługuje wszystkim osobom, które straciły obydwoje rodziców i z tego tytułu pobierają rentę rodzinną. Co ważne, pieniądze dostaną również osoby, które straciły matkę, a ojciec jest nieznany. O dodatek mogą starać się wszystkie sieroty, które podlegają pod tę samą rentę rodzinną. Aby otrzymać wypłatę, należy złożyć wniosek do ZUS, ponieważ to ten organ odpowiedzialny jest za wypłacanie dodatku. Jak możemy przeczytać na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

Wniosek rozpatruje organ rentowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej lub jednostka organizacyjna Zakładu wyznaczona przez Prezesa ZUS. Po analizie wniosku i załączonej dokumentacji oraz ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ rentowy wydaje decyzję w terminie 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.

Aktualna wysokość dodatku obowiązuje od 1 marca 2023 roku. Kwota ta podlega waloryzacji, dlatego też aktualna wartość obowiązywać będzie do 1 marca 2024 roku. Warto zaznaczyć, że dodatek ten przysługuje niezależnie od wieku.

Jakie dokumenty trzeba dostarczyć?

Na stronie ZUS możemy znaleźć informacje o dokumentach, jakie należy złożyć, aby starać się o przyznanie dodatku dla sieroty zupełnej. Są to:

  • Wniosek o dodatek dla sieroty zupełnej
  • dokumenty stwierdzające daty zgonu rodziców
  • dokument  stwierdzający datę zgonu matki i akt urodzenia, z którego wynika brak danych ojca.

Dokumenty trzeba złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w najbliższym oddziale ZUS, lub za pośrednictwem poczty. W przypadku decyzji odmownej każda osoba może wnieść odwołanie:

Od decyzji przysługuje odwołanie, które należy wnieść pisemnie lub ustnie do protokołu, za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Oceń artykuł
1/5 (1)