Reklama

Jak zostać pilotem samolotu cywilnego? Licencja pilota, zarobki, wymagania

Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Bycie pilotem to marzenie wielu z nas z czasów dzieciństwa. Dla niektórych to marzenie właśnie może się ziścić, ponieważ w tym momencie na poważnie podchodzą do kwestii jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego.

Jak zostać pilotem samolotu cywilnego?- pierwszy oficer i drugi oficer w kokpicie samolotu pasażerskiego

Samoloty zrewolucjonizowały transport na świecie. Dzięki nim jesteśmy w stanie przemieszczać się drogą powietrzną między państwami i kontynentami. Czas podróży skrócił się z kilku godzin lub nawet kilku dni do godziny, lub jednego dnia. Dzisiaj możesz wsiąść do samolotu pasażerskiego w Polsce, a obudzić się na lotnisku w Stanach Zjednoczonych.

Samoloty to ogromne maszyny, które wymagają równie ogromnych zdolności od swoich pilotów. Sterowanie samolotem nie należy do najłatwiejszych, szczególnie jeśli dołączymy do tego odpowiedzialność za pasażerów oraz załogę. Co więcej, mogą pojawić się stresujące, nieprzewidziane sytuacje, które będąc 7 tysięcy metrów nad ziemią, stają się jeszcze bardziej stresogenne. Jakie wymagania powinien spełnić kandydat na pilota samolotu pasażerskiego? I jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego?

Na czym polega praca pilota samolotu cywilnego?

Zacznijmy od tego, na czym dokładnie polega praca pilota samolotu pasażerskiego. Otóż zawód pilota samolotu polega na sterowaniu samolotem i przelocie z punktu A do punktu B. Pilotowanie samolotu pasażerskiego nie należy do najłatwiejszych. Biorąc pod uwagę fakt, że pilot musi obserwować otoczenie przez wskaźniki aparatury dostępnej w kokpicie i na bieżąco reagować na ich wahania, jest to absorbujące zajęcie, które wymusza stałą koncentrację.

Może się wydawać, że bycie pilotem samolotu pasażerskiego to tylko siedzenie w otoczeniu miliona podświetlanych przycisków i co jakiś czas ruszenie drążka kierowniczego. Otóż rzeczywistość wygląda nieco inaczej. To w dużej mierze od pilota zależy, czy lot będzie w miarę jednostajny i czy wszystkie procedury bezpieczeństwa zostaną zachowane. Co więcej, w powietrzu wyznaczone są korytarze powietrzne oraz drogi samolotowe, które pilot doskonale potrafi odczytać i rozpoznać. Rola pilota jest także nieoceniona przy ewentualnych sytuacjach nieprzewidzianych jak np. awaryjne lądowanie. Mimo postępującej techniki to jednak nadal na umiejętnościach pilota opiera się możliwość wyjścia cało z takich ekstremalnych sytuacji.

Jak zostać pilotem?

Jeśli chcesz zostać pilotem samolotu pasażerskiego, musisz nastawić się na długie godziny przeznaczone na naukę praktyczną i teoretyczną oraz na spore wydatki. Jest kilka dróg do tego, aby zostać pilotem samolotu pasażerskiego, jednak wszystkie spotykają się na zdobyciu odpowiedniej licencji pilota.

Aby zostać pilotem samolotu pasażerskiego, możesz udać się na jedną z dwóch wyższych szkół, które oferują taki profil kształcenia zawodowego. Są to:

  • Politechnika Rzeszowska
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie

Natomiast jeśli chcesz zostać pilotem wojskowym, czeka na Ciebie Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie.

Warto nadmienić, że jeśli chcesz podjąć naukę w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej, musisz już posiadać podstawową licencję pilota PPL (Private Pilot Licence).

Studia nie są jednak jedyną drogą, która umożliwi Ci podjęcie pracy w zawodzie pilota. Możesz jeszcze wybrać się na kurs pilotów cywilnych. Jest to jednak droga inwestycja, która trwa zazwyczaj około 3 lat. Na kursach najwyższy stopień, jaki możesz osiągnąć to pierwszy oficer, dlatego jeśli chcesz w przyszłości postarać się o awans, warto jednak wziąć pod uwagę możliwość podjęcia studiów lotniczych.

Licencja pilota zawodowego

Posiadanie licencji pilota, to tak naprawdę jedyna droga do tego, aby zostać pilotem samolotu pasażerskiego. W lotnictwie cywilnym dostępne są różne rodzaje licencji pilota:

  • Licencja pilota PPL Private Pilot Licence (Aeroplan)

Do zdobycia tej licencji musisz mieć ukończone 16 lat (do egzaminu można podejść mają skończone 17 lat), wykształcenie podstawowe oraz posiadać pozytywne zaświadczenie lekarskie. Licencja ta to podstawowa licencja turystyczna, ponieważ jej posiadanie nie uprawnia do pilotowania samolotu w celach zarobkowych oraz nie zezwala na pilotowanie samolotów pasażerskich. Możesz latać tylko sam, lub z rodziną, w dobrych warunkach atmosferycznych i bez znamion działalności zarobkowej. Obywasz po prostu loty turystyczne.

Jeśli chcesz zostać pilotem samolotu, musisz przejść ten pierwszy etap. Podczas szkolenia na kursie lotniczym zdobędziesz niezbędną wiedzę teoretyczną zarówno o budowie i działaniu samolotu, ale także z zakresu prawa lotniczego, meteorologii, zasad lotu i łączności. Etap teoretyczny zakończony jest egzaminem w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Następnie możesz przystąpić do minimum 45 godzin zajęć praktycznych.

Zdobycie licencji jest możliwe dopiero po zdaniu egzaminów przed egzaminatorami państwowymi. Co ważne, licencję uzyskasz tylko wtedy gdy będziesz posiadał także świadectwo radiooperatora. Zgodnie z informacjami zawartymi na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

Obsługiwanie urządzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego, używanego w radiokomunikacji lotniczej, morskiej i żeglugi śródlądowej oraz w służbie radiokomunikacyjnej amatorskiej, wymaga posiadania świadectwa operatora urządzeń radiowych.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydaje świadectwo operatora urządzeń radiowych na podstawie pozytywnego wyniku egzaminu z wiadomości i umiejętności osoby ubiegającej się o świadectwo operatora urządzeń radiowych oraz po udokumentowaniu przez nią wymaganej praktyki.

Licencja PPL umożliwia Ci odbywanie samodzielnych lotów na terenie Polski (a raczej na niebie…) i całej Unii Europejskiej samolotem jednosilnikowym do masy 5700 kg. Licencja etapu I kosztuje w okolicach 20-30 tys. zł oraz należy doliczyć także wyposażenie, które każdy z kandydatów na pilota kupuje we własnym zakresie. Dodatkowym kosztem dla amatorów są także dodatkowe godziny, ponieważ jak twierdzi wielu pilotów cywilnych, gwarantowane 45 godzin na kursie to zdecydowanie za mało, aby można było w pełni zaufać swoim umiejętnością oraz przejść niezbędne ćwiczenia.

  • Uprawnienie VFR loty nocne

Jeśli posiadasz licencję pilota PPL, możesz przebywać w powietrzu tylko podczas bardzo dobrej widoczności w godzinach od wschodu do zachodu słońca. Co to oznacza w praktyce? Że aby wykonywać loty nocne musisz posiadać kolejną licencję. Pocieszający jest jednak fakt, że szkolenie VFR Noc składa się z kilku krótkich wykładów oraz obejmuje od 5 do 10 godzin ćwiczeń praktycznych. Te uprawnienia nie wymagają zdania egzaminu przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Koszt tego szkolenia to średnio około 4 tysięcy zł.

  • Licencja IR(A) Instrument Rating (Aeroplane) Lot z przyrządami

Przyszły pilot, którego marzeniem jest zostać pilotem samolotu pasażerskiego, musi następnie zainwestować w szkolenie z zakresu lotu z przyrządami. Kurs ten umożliwi Ci odbywanie lotów nawet przy ograniczonej widoczności, ponieważ pilotowanie samolotu jest możliwe także poprzez kontrolę urządzeń nawigujących i odczytywanie wskazań przyrządów. Szkolenie obejmuje większy zakres wiedzy niż PPL, ponieważ dodatkowo poznasz rozbudowane zasady radionawigacji oraz elektronicznego wyposażenia samolotu. Co więcej, dowiesz się także jakie znaczenie w lataniu ma czynnik ludzki oraz zdobędziesz umiejętności pilotowania w oparciu dane ze stacji naziemnych, oraz systemów GPS.

W tym wypadku również należy zaliczyć egzamin z teorii, który umożliwi przystąpienie do 50 godzin zajęć praktycznych. W wielu szkołach aż 35 godzin z puli to loty na symulatorze natomiast pozostała część czasu przeznaczona jest na loty z instruktorem i samodzielnie z użyciem przyrządów nawigacyjnych. Cena zależna jest od szkoły, jednak większość z nich podaje stawkę w okolicach 400 zł za jedną godzinę lotu symulatorem.

  • Licencja MEP(L) Multi-Engine Piston (Land)

Ta licencja odpowiada za uprawnienia do pilotowania samolotów wielosilnikowych tłokowych lądowych. W lotnictwie cywilnym uznawana jest za dodatkowe uprawnienie wpisywane do licencji CLP oraz PPL(A). Obejmuje szkolenie teoretyczne, którego wymiar to minimalnie 7 godzin oraz szkolenie praktyczne, które obejmuje minimum 6 godzin spędzonych w powietrzu. Warto nadmienić, że uprawnienia ważne są przez okres 12 miesięcy od dnia ich zdobycia. Po szkoleniu piloci muszą jeszcze zdać państwowy egzamin. Średni koszt kursu to od 12 do 15 tysięcy zł. Do tego dochodzą koszty ewentualnych godzin dodatkowych z instruktorem oraz koszty egzaminu.

  • Licencja CPL Commercial Pilot Licence

Jeśli chcesz zostać pilotem samolotu pasażerskiego, to ta licencja zawodowego pilota jest pierwszym krokiem, który już na poważnie przybliża Cię do lotów komercyjnych w samolotach wielosilnikowych. Posiadanie tego uprawnienia może zagwarantować Ci pracę jako pilot samolotu pasażerskiego w liniach lotniczych, a dokładnie jako drugi pilot. Zajęcia teoretyczne na tym etapie zajmują już znacznie więcej czasu, bo aż 350 godzin. Zazwyczaj poruszane są te same przedmioty, natomiast poszerzany jest zakres przekazywanej wiedzy. Część praktyczna to minimum 10 godzin spędzonych w powietrzu na pilotowaniu samolotu jednosilnikowego oraz 5 godzin na pilotowaniu samolotu pasażerskiego wielosilnikowego typu „complex”.

Warto wspomnieć, że posiadanie uprawnień IR(A) oraz VFR Noc nie jest konieczne do wyrobienia CPL. Wszystkie niezbędne informacje i dodatkowe uprawnienia będą przekazywane podczas kursu. Jednak wcześniejsze ich zaliczenie skraca czas szkolenia praktycznego. Natomiast posiadanie licencji MEP(L) lub odbycie minimum 6 godzin szkolenia praktycznego w tym zakresie jest w wielu szkołach obowiązkowe przed przystąpieniem do zdobycia licencji CPL.

  • Licencja Pilota Samolotu Liniowego ATPL Airline Transport Pilot Licence

Dla każdego, kto chce zostać pilotem samolotów pasażerskich, zdobycie tej licencji jest szczytem marzeń. W lotnictwie cywilnym możliwość zostania pilotem samolotu liniowego daje właśnie licencja pilota ATPL. Z tym dokumentem możesz pełnić funkcję pierwszego oficera w załodze wieloosobowej. Do ATPL możesz podejść po uzyskaniu licencji CPL lub od razu po uprawnieniach PPL. Jak to możliwe? Kursy na podstawowe licencje często są łączone podczas szkolenia przygotowującego kandydatów do tego, aby zostać pilotem liniowym, czyli pilotem samolotu pasażerskiego o masie powyżej 5,7 tony.

Szkolenie obejmuje 650 godzin wykładów teoretycznych, a w zależności od szkoły można uczestniczyć w nich stacjonarnie lub online. Następnie musisz podejść do państwowego egzaminu przeprowadzanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jeśli posiadasz wszystkie wcześniejsze licencje i uprawnienia dodatkowe oraz wylatałeś minimum 1500 godzin, z czego 300 z uprawnieniami, a 200 w załodze wieloosobowej, możesz starać się o Zamrożoną Licencję Pilota Liniowego. Jest to najwyższe uprawnienie jakie może zdobyć pilot.

Ile kosztuje licencja pilota liniowego? Samo szkolenie ATPL to koszt w okolicach od 7 do 20 tysięcy. Jednak dostepne są także kursy, które nazywają się „od 0 do ATPL”. Oznacza to gruntowne przygotowanie amatora, który chce zostać pilotem samolotu pasażerskiego do zostania tym pilotem. Na ile wyceniana jest licencja zawodowego pilota? Takie szkolenie to koszt od 150 000 do 200 000 tysięcy zł.

Pilot: wymagania

Jakie wymagania musi spełnić pilot samolotu? Aby zdobyć uprawnienia do podjęcia pracy pilota, musisz spełnić poniższe wymagania formalne, zamieszczone na stronie jednej z najpopularniejszych szkół lotniczych w kraju Zonda Aero:

  • ukończone co najmniej 17 lat,
  • wykształcenie co najmniej gimnazjalne albo równorzędne,
  • orzeczenie lotniczo-lekarskie adekwatne do posiadanej licencji,
  • praktyka lotnicza na poziomie co najmniej Licencji Pilota Samolotowego Turystycznego PPL(A) –  ukończone szkolenie,
  • ważna Licencja Pilota Samolotowego

Jednak, aby zostać pilotem cywilnym, musisz także posiadać szereg umiejętności miękkich, które nie są dane każdemu. Zaliczamy do nich między innymi uważność, podejmowanie odpowiednich decyzji w stresie, niepoddawanie się emocjom, twardy osąd, analityczny umysł oraz trzeźwa ocena sytuacji.

Oprócz tego wymaganiem koniecznym jest doskonały stan zdrowia. Linie lotnicze chcą podejmować współpracę tylko z kandydatami, którzy nie posiadają żadnych wad zdrowotnych. Wymóg ten jest niezwykle ważny ponieważ piloci dzierżą odpowiedzialność na życie wielu pasażerów oraz licznej załogi. Dobry wzrok, pamięć, koordynacja, refleks, trzeźwy umysł, dobry słuch, brak chorób wrodzonych, brak chorób układu nerwowego, chorób psychicznych, chorób układu krążenia — to tylko nieliczne wymagania zdrowotne stawiane przed młodymi pilotami.

Ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego?

Zarobki pilotów uzależnione są od kilku znaczących czynników. Często wynagrodzenie zależne jest od konkretnego przewoźnika (linii lotniczych), który w tym wypadku jest pracodawcą pilota. Oczywiście kolejnym czynnikiem jest doświadczenie w pilotowaniu samolotów pasażerskich.

Linie lotnicze chcą mieć w swoich szeregach tylko najlepszych pilotów, dlatego mogą oni liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie. Choć zarobki w polskich liniach lotniczych nieco odstają od pensji proponowanych przez zagraniczne firmy. Dużą popularnością wśród pilotów i załogi samolotowej cieszą się dubajskie linie lotnicze, które słyną z najwyższych stawek na rynku.

Średnie zarobki pierwszego oficera to około 13 tys. brutto, natomiast kapitan samolotu może liczyć na wypłatę w okolicach 18-20 tys. brutto. Warto nadmienić, że im większy samolot, tym większe zarobki, dlatego piloci Boeingów mogą zainkasować pensję nawet do 30 tys. brutto.

Pilot samolotu pasażerskiego: praca — czy pilot zwiedza świat?

Niestety, dla wielu entuzjastów pracy pilota może okazać się sporym zaskoczeniem fakt, że piloci niezbyt często mają okazję na zwiedzanie miejsc, do których latają. Zazwyczaj po długim locie jedyne, o czym marzą to możliwość odpoczynku, dlatego odległe zakątki świata zwiedzają w drodze z lub do hotelu. Jedyną sytuacją, w której pilot miałby szansę pozwiedzać, jest odwołanie lotu np. z przyczyn atmosferycznych. Jednak nie wiemy, czy w otoczeniu wichury lub śnieżycy piloci mają ochotę na romantyczne wycieczki szlakiem innych kultur.

Oceń artykuł
2.5/5 (6)