Zarobki pilota zależą od wielkości linii lotniczych, liczby wylatanych godzin, rodzaju zdobytej licencji oraz państwa, w którym stacjonuje. Zawód pilota to marzenie wielu osób, lecz aby nim zostać, trzeba przejść długotrwałe i wymagające szkolenie. Ile zarabiają piloci?

Pilot samolotu pasażerskiego to dla wielu osób zawód marzeń. Bez wątpienia jest to profesja, która wiąże się z ogromną odpowiedzialnością i licznymi wyrzeczeniami, jednak należy pamiętać, że piloci cieszą się prestiżem społecznym i wysokim zarobkami. Do tego liczne podróże i dość elastyczny czas pracy, który raczej ma niewiele wspólnego z ośmiogodzinnym siedzeniem w biurze. Nie bez przyczyny kwestie tego ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego lub innych jednostek są takie istotne. Jest to zawód, który zdecydowanie wymyka się spod „tradycyjnych” norm pojmowania pracy. Dla niektórych jest to zaleta, dla innych przeszkoda, którą z łatwością można pokonać przy pomocy jednej, prostej odpowiedzi na pytanie – ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego lub samolotu wojskowego?
Spis treści
Ile zarabia pilot?
Zarobki pilota linii lotniczych należą do jednych z najwyższych możliwych do osiągnięcia w kraju. Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków pilota to około 13000 złotych brutto. To oznacza, że 50% osób pracujących na tym stanowisku otrzymuje mniejsze wynagrodzenie, a 50% większe niż wyżej wymieniona kwota. Warto pamiętać, że największe linie lotnicze płacą swoim pilotom nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie, wiele zależy od rozmiaru firmy, samolotu i miejsca, w którym stacjonuje. Przyjmuje się, że średnie zarobki pilotów wahają się od 10 tysięcy złotych brutto do nawet 25 tysięcy złotych brutto – choć w przypadku pilota samolotu górna granica jest dość płynna i często zdarzają się osoby zarabiające znacznie powyżej 25 tysięcy złotych brutto.
Piloci linii lotniczych to osoby, których wciąż brakuje na naszym rynku pracy. Polskie lotnictwo pasażerskie jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie, dlatego można przypuszczać, że w przyszłości zarobki pilotów będą tylko wzrastały.
Wysokie zarobki pilota są pewnego rodzaju zwrotem kosztów, jakie ponosi każdy adept lotnictwa marzący o przygodzie w liniach lotniczych. Aby zostać pilotem największych samolotów, trzeba ukończyć szereg szkoleń kosztujących nawet 150-200 tysięcy złotych.
Ile zarabia pilot netto
Mediana zarobków pilota według portalu wynagrodzenia.pl to około 12800 złotych brutto. Dzięki kalkulatorom wynagrodzeń możemy łatwo obliczyć, ile to netto w zależności od typu umowy:
- mediana wynagrodzeń pilota pracującego na podstawie umowy o pracę to około 8650 złotych netto
- wynagrodzenie pilota na umowie zlecenie to około 9060 złotych netto
- mediana wynagrodzeń pilota na podstawie umowy o dzieło to około 10300 złotych netto
Wartości te oczywiście wzrastają w zależności od podstawy wynagrodzenia. Jeśli przyjmiemy wyższe wartości tego, ile zarabia pilot samolotu pasażerskiego np. kapitan samolotu, czyli np. 25 tysięcy złotych brutto, to w przypadku umowy o prace będzie to już 17 371,97 złotych netto.
Sprawdź, jak obliczyć wynagrodzenie netto i brutto za pomocą kalkulatora wynagrodzeń.
Wymagania, aby zostać pilotem samolotu
Zdobycie licencji pilota samolotu pasażerskiego nie jest proste. Aby rozpocząć pilotowanie wielkich samolotów wycieczkowych, trzeba przejść wszystkie etapy wymagającego i kosztownego szkolenia. Podstawowymi wymaganiami, jakie trzeba spełnić, żeby w ogóle zacząć kursy, są:
- minimalny wiek potrzebny do rozpoczęcia szkolenia to 16 lat
- aby ubiegać się o uzyskanie licencji PPL(A) trzeba ukończyć 17 lat
- aby ubiegać się o licencję CPL(A) trzeba ukończyć 18 lat
- znać język angielski przynajmniej w stopniu komunikatywnym
- posiadać podstawową wiedzę z zakresu szeroko pojętych nauk ścisłych
- posiadać orzeczenie lotniczo-lekarskie pierwszego lub drugiego stopnia w zależności od rodzaju licencji
Jak zostać polotem? Rodzaje licencji uprawniających do pilotowania samolotu
Każde szkolenie lotnicze to solidna dawka wiedzy, która przekłada się na umiejętność kierowania statkiem powietrznym. Licencja pilota zawodowego umożliwia pracę w zawodzie pilota samolotu w lotnictwie cywilnym oraz wojskowym. Podczas kursów odbywają się zajęcia teoretyczne i praktyczne, a także szkolenie z lotów nocnych z widocznością, z lotów według wskazań przyrządów oraz między innymi szkolenia w kabinie treningowej i w samolocie.
Istnieją trzy podstawowe rodzaje licencji, które uprawniają do pilotowania samolotu o różnych wielkościach mogących zabrać określoną ilość pasażerów:
- PPL(A), czyli Private Pilot Licence (Aircraft) – to podstawowa licencja turystyczna, która nie uprawnia do przewożenia pasażerów. Jej koszt to około 20-30 tysięcy złotych. Licencja Pilota turystycznego nie pozwala na latanie samolotem w celach zarobkowych.
- CPL(A), czyli Commercial Pilot Licence (Aircraft) – jest licencją pilota zawodowego, pozwalającą na zarabianie z pilotowania samolotu. Ograniczeniami tej licencji jest masa samolotu (do 5,7 tony) i ilość pasażerów (do 9 osób). Takie uprawnienia umożliwiają także zostanie drugim pilotem większego samolotu pasażerskiego. Jednak jest to dopiero początek pracy w lotnictwie cywilnym.
- ATPL, czyli Airline Transport Pilot Licence – jest najwyższym rodzajem licencji, jaką może uzyskać pilot samolotu cywilnego. Umożliwia zostanie pierwszym pilotem w maszynach o masie większej niż 5,7 tony oraz zabierających na pokład więcej niż 9 osób. Taka licencja uprawnia do pilotowania samolotów liniowych, czyli największych maszyn pasażerskich znanych z popularnych linii lotniczych (licencja pilota liniowego). Są to uprawnienia do latania samolotami wielosilnikowymi.
Oferty pracy dla pilota
Jeśli już posiadasz wszystkie niezbędne uprawnienia, możesz na własnej skórze, przekonać się ile zarabia pilot samolotu. Mając licencję pilota samolotu, najczęściej wybieraną ścieżką kariery jest praca w liniach lotniczych. W lotnictwie cywilnym możesz także pracować jako osoba pilotująca śmigłowiec bądź transportowiec. Wiele osób marzy jednak po prostu o tym, by zostać pilotem samolotu pasażerskiego. Zarobki pilota samolotu pasażerskiego są dość duże, osiągając kilkadziesiąt tys. złotych – wszak aby pilotować duże samoloty rejsowe trzeba nie tylko wielkich umiejętności, ale także szeregu niezbędnych cech charakteru.
Dużym powodzeniem cieszy się także praca jako pilot lotów widokowych. Część osób decyduje się również na dodatkowe szkolenia, które umożliwiają prace jako instruktor lotnictwa. Niektórzy podejmują zatrudnienie w aeroklubie np. na stanowisku instruktora pilotażu. W swojej karierze pilota możesz także starać się o posadę w wojsku na stanowisku pilota wojskowego. Tak naprawdę, jeśli chcesz zostać pilotem samolotów to licencja pilota zawodowego, otwiera Ci szereg możliwości zatrudnienia w branży. Warto postawić także na dodatkowe szkolenia i poświęcić czas na zbieranie doświadczenia pilota, ponieważ to także od tych aspektów zależy to, ile zarabia pilot samolotu i czy może liczyć na stabilne zatrudnienie.
Oferty pracy w zawodzie w ciągu roku można znaleźć w wielu miastach Polski, takich jak między innymi: Warszawa (mazowieckie), Wrocław (dolnośląskie), Poznań (wielkopolskie), Łódź (łódzkie), Kraków (małopolskie), Szczecin (zachodniopomorskie), Kielce (świętokrzyskie), Katowice (śląskie), Gdańsk (pomorskie), Olsztyn (warmińsko-mazurskie), Białystok (podlaskie), Rzeszów (podkarpackie), Opole (opolskie), Gorzów Wielkopolski (lubuskie), Lublin (lubelskie), Toruń / Bydgoszcz (kujawsko-pomorskie). Oczywiście, nie dotyczą one wyłącznie pilotowania samolotów pasażerskich.
Ile zarabia pilot samolotu? Jak podnieść swoje zarobki?
To ile zarabia pilot samolotu to z pewnością kwoty, które znacznie przewyższają średnie wynagrodzenie w Polsce. Jednak jeśli już zdecydowałeś się zostać pilotem, oznacza to, że jesteś ambitną osobą, która doskonale wie, czego chce w kwestiach zawodowych. W końcu, aby dostać posadę pilota, musisz poświęcić sporo czasu i wydać pokaźną sumę pieniędzy. Z pewnością chcesz rozwijać się w swoim zawodzie i osiągać coraz wyższe stanowiska oraz wyższe wynagrodzenie, nawet jeżeli chodzi wyłącznie o pilotowanie samolotów pasażerskich. Jak to zrobić?
Przede wszystkim musisz uzbroić się w cierpliwość i postawić na zdobywanie doświadczenia. Ono może zapewnić Ci awans zawodowy i zwiększenie pensji. Postaw także na kursy zawodowe i szkolenia – szczególnie takie, które mają związek z nowymi technologiami wykorzystywanymi w lotnictwie. Obecnie technologia używana w branży lotniczej wymaga ciągłego poszerzania wiedzy i „trzymania reki na pulsie”. Staraj się także o pracę w zagranicznych liniach lotniczych. Powszechnie panuje opinia, że najlepsze zarobki osiągają piloci w arabskich liniach lotniczych. Często wiąże się to z przeprowadzką np. do Dubaju na koszt pracodawcy. Dla wielu osób jest to spełnienie marzeń, na które ciężko pracowali całe życie.
Kto może zostać pilotem? Samoloty pasażerskie i inne
Praca pilota, jak każde inne zajęcie, wymaga konkretnych predyspozycji. Często nie wystarczy tylko wiedza teoretyczna i pewien zakres umiejętności praktycznych. Do wykonywania zawodu pilota konieczne są także cechy takie jak odporność na stres, strategiczne myślenie, czy umiejętność podejmowania trafnych decyzji w sytuacjach krytycznych. Osoby na stanowisku pilota powinny być opanowane, umieć trzymać na wodzy swoje emocje i działać w oparciu o faktyczne możliwości i prawdopodobne scenariusze.
Oprócz tego piloci powinni cechować się nienagannym zdrowiem – zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Jest to sprawdzane już na początku kariery, a poważne uchybienia zdrowotne tak naprawdę uniemożliwiają podjęcie kursu.
Zarobki pilotów w zależności od regionu – gdzie można zarobić najwięcej?
Zarobki pilotów mogą się znacznie różnić w zależności od regionu, w którym pracują. Piloci w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie należą do najlepiej opłacanych na świecie. W USA średnie roczne wynagrodzenie pilota może sięgać nawet 250 tysięcy dolarów, a najbardziej doświadczeni kapitanowie w dużych liniach lotniczych mogą zarabiać jeszcze więcej. Dla porównania, piloci w Europie Zachodniej, zwłaszcza w takich krajach jak Niemcy czy Wielka Brytania, również mogą liczyć na wysokie pensje, ale te są często nieco niższe niż w Ameryce Północnej.
Z kolei piloci w Azji, szczególnie w regionach rozwijających się, takich jak Chiny czy Zjednoczone Emiraty Arabskie, są również bardzo poszukiwani. Linie lotnicze w tych krajach oferują konkurencyjne wynagrodzenia i dodatkowe korzyści, takie jak darmowe mieszkania, a często również premie za loty długodystansowe. Co ciekawe, zarobki pilotów w Ameryce Łacińskiej oraz Afryce są zdecydowanie niższe, co odzwierciedla sytuację gospodarczą tych regionów, mimo że popyt na pilotów nadal rośnie.
Wpływ doświadczenia na wynagrodzenie pilota – od kadeta po kapitana
Zarobki pilotów różnią się znacznie w zależności od ich doświadczenia. Na początku kariery, czyli jako kadet lub drugi oficer, pensje są relatywnie niskie. W Polsce młodzi piloci mogą zarabiać około 8-10 tysięcy złotych miesięcznie, ale jest to zależne od linii lotniczej. W miarę zdobywania doświadczenia oraz awansowania na pozycje takie jak pierwszy oficer, a następnie kapitan, zarobki rosną. Doświadczeni piloci międzynarodowych linii lotniczych, latający na długich trasach, mogą osiągnąć pensje rzędu nawet 50 tysięcy złotych miesięcznie.
Różnice są również widoczne w godzinach nalotu – pilot z większym doświadczeniem, który ma na koncie kilka tysięcy godzin lotu, jest znacznie bardziej atrakcyjny na rynku pracy. Długie trasy międzynarodowe są szczególnie dobrze płatne, a kapitanowie latający na takich trasach mogą liczyć na najwyższe stawki. Wysokie zarobki są często także motywowane odpowiedzialnością – im bardziej doświadczony pilot, tym większe obowiązki na nim spoczywają.
Linie lotnicze premium vs. tanie linie – jak różnią się zarobki pilotów?
Praca w liniach premium czy tanich liniach lotniczych niesie ze sobą znaczne różnice w wynagrodzeniu. Linie premium, takie jak Lufthansa, Emirates czy Singapore Airlines, oferują wyższe pensje i lepsze warunki zatrudnienia. Piloci pracujący dla tych przewoźników mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia, ale również na lepsze pakiety benefitów, jak ubezpieczenie zdrowotne, wyższe diety czy dostęp do programów emerytalnych. Wynagrodzenie w takich liniach często jest proporcjonalne do doświadczenia i tras, które pilot obsługuje.
Z kolei piloci pracujący dla tanich linii, takich jak Ryanair czy Wizz Air, zarabiają zwykle mniej. Choć te linie oferują atrakcyjne warunki dla młodszych pilotów, zarobki są mniejsze w porównaniu do tych w liniach premium. Często piloci w tanich liniach muszą również ponosić koszty związane z dodatkowymi kursami czy certyfikatami. Jednak praca w tanich liniach może być atrakcyjna dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, bo umożliwia szybki awans i zdobycie niezbędnych godzin nalotu.
Premie i benefity – co poza pensją oferują linie lotnicze?
Oprócz podstawowego wynagrodzenia, piloci mogą liczyć na różnorodne premie i benefity, które znacząco zwiększają ich dochody. Większość linii lotniczych oferuje swoim pilotom dodatki za godziny spędzone w powietrzu, a także diety za loty międzynarodowe. Piloci, którzy regularnie obsługują trasy długodystansowe, mogą uzyskać znaczące premie, które są wynagradzane za czas spędzony poza domem. Dla wielu pilotów ważnym elementem pakietu benefitów są również ubezpieczenia zdrowotne oraz emerytalne, które mogą obejmować nie tylko pilota, ale również jego rodzinę.
Niektóre linie lotnicze oferują również możliwość bezpłatnego korzystania z biletów na loty dla pracowników oraz ich bliskich. To szczególnie atrakcyjny benefit dla osób, które często podróżują. Dodatkowo piloci mogą liczyć na elastyczne godziny pracy oraz dłuższe urlopy, zwłaszcza po intensywnych trasach międzynarodowych. Warto jednak zauważyć, że korzyści te różnią się w zależności od linii lotniczej oraz regionu, w którym pilot pracuje.
Wpływ automatyzacji i nowoczesnych technologii na wynagrodzenie pilotów
Rozwój technologii lotniczych, zwłaszcza w zakresie automatyzacji, może w przyszłości wpłynąć na zarobki pilotów. Już teraz większość nowoczesnych samolotów jest wyposażona w systemy autopilota, które odciążają załogę, szczególnie podczas długodystansowych lotów. Automatyzacja może z jednej strony zwiększyć bezpieczeństwo lotów, ale z drugiej strony pojawia się pytanie o przyszłość zawodów związanych z lotnictwem.
Choć całkowita rezygnacja z pilotów na pokładach samolotów pasażerskich jest mało prawdopodobna, rosnąca automatyzacja może wpłynąć na zmniejszenie liczby załóg w kokpitach. To z kolei mogłoby wpłynąć na wynagrodzenia, zwłaszcza jeśli liczba dostępnych miejsc pracy dla pilotów zacznie maleć. Technologia może również wprowadzić bardziej elastyczne modele wynagrodzeń, w których piloci będą rozliczani nie tylko za godziny spędzone w powietrzu, ale także za umiejętności obsługi nowoczesnych systemów samolotowych.
Pierwsza moja wyplata jako pilot liniowy 20 000zl na rękę bez żadnego doświadczenia,nie wiem, może mowa o pilotach na awionetkach wtedy moge się zgodzić. Nie martw się o zarobki kochasz latanie to lataj! Dasz rade! Bedzie warto!
Nie w czasie pandemii,znacząca część pilotów wyrzucona na pysk,nowe zatrudnienia kontraktowe za połowę wcześniejszej stawki.Nie konfabuluj o 20000zł,pierwsza płaca na dziś to realnie 3000-5000zł.Napisz ,gdzie te 20000zł bez doświadczenia
pozdrawiam.
Witaj
Szukam ,znaleźć nie mogę, gdzie znalazłeś tą pracę?
mam pewne podejrzenia ze F/O nie napisalby czegoś w stylu: 'moze mowa o pilotach na awionetkach’ 😀 Ale mogę sie mylić 🙂
…
Czy ktoś wie jak jest teraz
?
Ciekawe ile zarabia pilot takiego śmigłowca szturmowego – APACHE? Nie mogę nigdzie znaleźć info🤔
Śmigłowce szturmowe są w wojsku – a w wojsku zarabia się od stopnia wojskowego – musisz ukończyć szkołę wojskową i zostajesz podporucznikiem i mozesz sobie w internecie sprawdzić ile taki podporucznik zarabia w 2023/24 roku