Reklama

Wykorzystanie mediów społecznościowych w poszukiwaniu pracy. Jak zwiększyć swoje szanse na rynku?

Wykorzystanie mediów społecznościowych w poszukiwaniu pracy pomaga dotrzeć do ofert, które trudno znaleźć, przeszukując standardowe serwisy. Na LinkedIn, czy Facebooku łatwiej także wejść w interakcje z potencjalnym pracodawcą. Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać social media, by zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie. 

Meżczyzna korzystajacy z telefonu i laptopa, ikonki social mediów unoszące się w tle

Portale społecznościowe są wykorzystywane głównie do utrzymywania relacji z innymi ludźmi, czy śledzenia ciekawych informacji ze świata. Na Facebooku możemy komentować zdjęcia znajomych, biernie uczestniczymy w ich życiu, dzielimy się także tym, co nas interesuje, obserwujemy znane osoby i dzielimy się własną opinią na wiele tematów. Choć nie jest to stricte portal, który służy zatrudnieniu, to warto mieć na uwadze, że treści tam udostępniane pod własnym nazwiskiem, może zobaczyć także przyszły pracodawca. Istnieją jednak portale, które z założenia mają rozwijać sieć kontaktów zawodowych. Sprawdź, jakie jest znaczenie mediów społecznościowych w poszukiwaniu pracy oraz jak je wykorzystać. 

Znaczenie social mediów w poszukiwaniu pracy

Social media mogą dobrze pomóc w znalezieniu zatrudnienia, także osobom, które nie mają doświadczenia. W sytuacji, gdy dopiero skończyłeś studia, a na Twoim koncie nie znajduje się jeszcze żadna współpraca zawodowa, Twoje dokumenty aplikacyjne mogą wyglądać niezbyt interesująco dla pracodawcy. W social mediach możesz jednak udowodnić, że nie jesteś pracownikiem, który przyjdzie do pracy, wykona swoje obowiązki bez większego zaangażowania i wróci do domu. Możesz pokazać, że wymarzona praca rzeczywiście wiąże się z Twoimi zainteresowaniami i będziesz naprawdę rzetelnym pracownikiem. 

Źródło informacji przed rozmową rekrutacyjną

Social media to doskonałe źródło informacji zarówno dla kandydatów, jak i pracodawcy. Rekruterzy lubią, gdy kandydat przychodzi na rozmowę przygotowany. Warto więc prześledzić social media firmy, sprawdzić, jakie treści udostępnia, w jakie akcje się angażuje oraz jakie wartości promuje. Kandydat, który dobrze zna informacje na temat firmy, może lepiej dopasować odpowiedzi na pytania rekrutacyjne. Podczas spotkania może paść pytanie np. o to, czy kandydatowi podobają się produkty firmy, czy coś zmieniłby w ich PR. Dobrze jest się więc przygotować. Osoby, dla których ważna jest atmosfera pracy, mogą odnaleźć także profile na LinkedIn osób decyzyjnych w firmie i sprawdzić, w jaki sposób odnoszą się do kwestii pracy. Jeśli udostępniają treści na temat szacunku w pracy, znaczenia work-life balance, czy braku dyskryminacji, to dobry sygnał. 

Jakie informacje zdobywa pracodawca? 

Social media w biznesie są wykorzystywane w różnych celach, również przez pracodawców, którzy chcą lepiej poznać kandydata, jeszcze zanim zaproszą go na rozmowę rekrutacyjną. W social mediach udostępniamy na nasz temat masę informacji. Począwszy od ulubionej muzyki, aż po kwestie osobiste. Choćbyśmy chcieli zaprzeczyć, że ma to znaczenie w rekrutacji, to jednak ludzi, którzy dzielą z nami poglądy, czy upodobania darzymy dużą sympatią. Również w pracy. Przez Facebooka pracodawca może sprawdzić, czy kandydat jest osobą z poczuciem humoru, czy jest komunikatywny i dowiedzieć się, czy będzie pasował do zespołu. Oczywiście wiele zależy od konkretnego kanału. Znacznie więcej informacji na temat pracownika znajdziemy na LinkedInie, na Facebooku poznajemy z kolei człowieka. Zatem prowadząc swój profil w social mediach, warto pamiętać, że to nasza wizytówka. Profil powinien być dobrze uzupełniony. Jednocześnie trzeba także szanować swoją prywatność. 

Oferty pracy w mediach społecznościowych

Udostępnianie ofert pracy w mediach społecznościowych, to jedna z funkcji, jaką umożliwiają SM. Na Facebooku firmy tworzą posty na temat wakatów w firmie. Aby zwiększyć ich zasięgi, często sponsorują treści. Na portalu znajdziemy także grupy dedykowane pracy w konkretnej branży, czy miejscowości. To sposób na szybkie znalezienie pracy, często w niewielkich przedsiębiorstwach, które nie prowadzą rozbudowanej rekrutacji. W ten sposób łatwo znaleźć prace dorywcze, np. przy inwentaryzacji, czy wydarzeniach. 

Na LinkedInie z kolei jest bardziej rozbudowany system udostępniania ofert pracy. Użytkownicy mogą ustawić na swoim profilu informację, która wyświetla się rekruterom w związku z tym, że szukają pracy. Mogą również sprecyzować, jakie kategorie zatrudnienia ich interesują. Jeśli kandydat obawia się, że informacja na temat poszukiwania przez niego pracy może spowodować pewne spięcia z obecnym szefem, to może oznaczyć, że tylko rekruterzy mogą widzieć ten komunikat, a nie wszyscy członkowie LinkedIn. Na portalach społecznościowych pracodawcy zatem umieszczają oferty pracy, często bardzo rozbudowane. Bywa, że te same oferty znajdują się jednak w serwisach pracy, lecz nie zawsze. Dlatego, jeśli poszukiwanie ofert na popularnych serwisach ogłoszeniowych nie przynosi rezultatu, warto przejrzeć oferty dostępne w social mediach.

Czy Facebook to dobre miejsce do poszukiwania pracy?

Facebook to doskonałe miejsce do tego, by pokazać, jak kreatywną osobą jest kandydat. 

  • W postach pielęgnuj swoją pasję i ambicje. 
  • Polub strony dotyczące branży, w której pracujesz. 
  • Dołącz do grup społecznościowych, w których eksperci wymieniają się informacjami. 

Bardzo możliwe, że wśród członków grupy będę także osoby odpowiedzialne za Twoją rekrutację. Grupy dotyczące branż to także dobre miejsca do znalezienia pracy. Pracodawcy poszukują kandydatów wśród specjalistów. Twój profil na Facebooku może mieć także zawodowy charakter. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakiego typu treści udostępniasz oraz z jakimi ludźmi i firmami wchodzisz w kontakty. 

Jeśli zamierzasz wykorzystać Facebooka do poszukiwania pracy, powinieneś zachować profesjonalizm. Lepiej odpuścić sobie udostępnianie politycznych, czy obraźliwych memów. Twórz więcej wartościowych treści dotyczących branży. Właśnie skończyłeś studiować informatykę i szukasz pracy w IT? Udostępniaj ciekawe artykuły dotyczące nowinek technologicznych. W ten sposób pokażesz, że idziesz z duchem czasu. Dzięki możliwości pisania komentarzy na Facebooku możesz także wchodzić w interakcje z rekruterami, przedsiębiorcami, czy specjalistami dziedziny i jednocześnie poszerzać swoją wiedzę i zdobywać kontakty zawodowe.

Rozwijaj karierę zawodową z użyciem LinkedIn

LinkedIn umożliwia stworzenie profesjonalnego profilu zawodowego kandydata. Osoby, które szukają zatrudnienia jako specjaliści, inżynierowie, czy na wyższych stanowiskach kierowniczych mogą w tym miejscu zbudować swoją pozycję. Rekruterzy cenią osoby, które biorą udział w dyskusjach, mają uzupełniony i aktualny profil oraz samodzielne tworzą treści i je udostępniają. To przestrzeń do budowania kontaktów zawodowych i rekrutacji, dlatego samo założenie konta nie wystarczy, by wyróżnić się na tle innych. 

Na LinkedInie podobnie jak na Facebooku także są grupy, które dotyczą konkretnych tematów. To miejsca, w których eksperci mogą wymieniać się wiedzą i pomysłami oraz nawiązać relacje zawodowe. Na LinkedIn także można przeszukiwać oferty pracy podobnie jak w serwisach ogłoszeniowych. Wystarczy wejść w zakładkę Praca, wybrać rodzaj stanowiska, a następnie sprecyzować takie kryteria jak: 

  • data publikacji; 
  • poziom doświadczenia; 
  • firma; 
  • rodzaj oferty pracy. 

Na portalu znajduje się także więcej kryteriów dotyczących branży, czy ilości kandydatów. Oferty pracy na LinkedInie są dokładnie opisane pod względem zadań, wymagań, czy korzyści z zatrudnienia. Kandydat może również włączyć alert o ofertach pracy, który będzie mu przypominał o interesujących stanowiskach. Poniżej kilka wskazówek, jak zadbać o swój profil na LinkedInie, by zainteresować rekruterów. 

  • Uzupełnij profil – dane osobowe to podstawa. Warto wypełnić informacje o aktualnym stanowisku pracy i obszarze działalności. Duże znaczenie ma dodanie profesjonalnego zdjęcia profilowego. 
  • Potwierdź swoje umiejętności – funkcja ewaluacji umiejętności na LinkedInie mówi rekruterom o tym, jakim poziomem umiejętności w konkretnych obszarach dysponuje kandydat. Wystarczy wypełnić quiz dotyczący np. znajomości branży, SEO, HTML, czy określonych narzędzi takich jak Google Analytics, PowerPoint. Wypełniając quiz, udowadniasz pracodawcy, że wpis o znajomości pewnych zagadnień w CV nie jest bez pokrycia. 
  • Daj się zauważyć headhunterom – niektóre firmy mają inny system rekrutacji niż standardowy. Czasem rekrutacją zajmują się tzw. headhunterzy, którzy sami poszukują kandydatów do pracy. Aktualizacja informacji na profilu i oznaczenie bycia otwartym na oferty pracy jest ważne, jeśli chcesz, by odezwali się do Ciebie profesjonalni rekruterzy. 
  • Nie rekrutuj na wszystkie oferty pracy, jakie wyświetlą się na Twoim profilu. Wybierz tylko te najciekawsze. Pracodawcy tej samej branży mogą być ze sobą w kontakcie. Niekorzystnie może wyglądać fakt aplikowania na wszystkie oferty pracy (daje to poczucie desperacji). 
  • Spersonalizuj nagłówek – na swoim profilu możesz napisać kilka słów o sobie. Możesz się ograniczyć jedynie do stanowiska pracy, lecz warto napisać kilka zdań więcej, np. opisując swoje umiejętności, czy zainteresowania. 
  • Bądź aktywny – udostępniając treści na temat swojej branży, dajesz o sobie znać osobom działającym w tym samym obszarze. Jeśli jesteś absolwentem, nie masz jeszcze doświadczenia, udostępniając ciekawe treści, udowadniasz, że jesteś żywo zainteresowany tematem i chcesz się w tym kierunku rozwijać. To także duża wartość dla pracodawcy.

Aktywność na Twitterze

Twitter to kolejne medium społecznościowe, które może być obiektem zainteresowania przyszłego pracodawcy. Jeśli chcesz pokazać się z dobrej strony, obserwuj konta liderów branży. Bierz udział w dyskusjach, ale pamiętaj o zachowaniu kultury. Niestety w mediach społecznościowych często pojawiają się komentarze obraźliwe. Nie warto ulegać emocjom. Twitter to także dobre źródło bieżących informacji. Jeśli w branży dzieje się coś nowego, śledząc hashtagi, możesz być na bieżąco z wszelkimi nowinkami.

Pamiętaj, by zachować ostrożność

Jednak poszukując pracy w social mediach, trzeba mieć się na baczności. Szczególnie jeśli szukamy pracy na Facebooku, czy Instagramie. Różni ludzie mogą udostępniać posty. Nie zawsze mamy pewność, że jest to rzetelny pracodawca, a nie np. osoba, która chce tylko wyłudzić dane, lub naciągnąć kandydata finansowo. Warto aplikować na rozbudowane oferty pracy, dostarczające wielu informacji. Niestety często w sieci pojawiają się lakoniczne posty o treści “Dam pracę” sugerujące, że więcej informacji na temat zatrudnienia można uzyskać, pisząc w wiadomości prywatnej, czy kontaktując się telefonicznie.

Oceń artykuł
1/5 (1)