Reklama

Benchmarking – czyli dobry sposób na zarządzanie własną firmą

Benchmarking stał się jedną z najpopularniejszych metod doskonalenia swojej firmy. Polega on na wnikliwej obserwacji i analizie zachowań innych organizacji w celu inspiracji i możliwości wprowadzenia takich praktyk na potrzeby własnego przedsiębiorstwa. Sprawdź, jak skutecznie można go wykorzystać.

Benchmarking

Benchmarking – skąd się to wzięło?

Benchmark, inaczej benchmarking to wzór lub punkt odniesienia do pewnej rzeczy lub sytuacji. W przypadku dziedziny, jaką jest geodezja, to również punkt orientacyjny, wyznaczony w daleko położonym miejscu. Dzięki niemu geodeta dokładnie wie, do jakiego miejsca powinien się odnieść.

Zastosowanie benchmarkingu w biznesie

Przedsiębiorca z racji poprawienia statusu swojej firmy wykorzystuje taktyki, dzięki którym w szybki sposób może zobaczyć pierwsze rezultaty. Wygląda to w następujący sposób:

Wyszukuje on najlepiej działającej firmy na rynku w celu podejrzenia, analizy i wykorzystania określonych zachowań. Robi to po to, aby wprowadzić je do swojej organizacji i dzięki temu uzyskać lepsze wyniki w pracy. W benchmarkingu zachodzi system porównywania się do najwyżej postawionych firm, tak aby uzyskana w tym procesie wiedza, pomogła firmie rozwinąć się w tym samym kierunku. Jest to bardzo praktyczne i korzystne rozwiązanie, ponieważ dzięki niemu oszczędza się na czasie, pieniądzach i ewentualnych porażkach.

Dobry przedsiębiorca, który ustalił sobie za cel skuteczne rozwinięcie działalności swojej firmy, musi wykorzystać sztuki dobrej obserwacji i analizy. Dzięki wnikliwym obserwacjom, porównaniom oraz mądrym podejściem do praktykowania zdobytej wiedzy, jego plany mogą dojść do skutku.

Wyróżniamy trzy rodzaje benchmarkingu w biznesie, są nimi:

  • benchmarking funkcjonalny – polega na porównywaniu własnego biznesu do innych firm, działających w różnych branżach
  • benchmarking konkurencyjny – polega na porównywaniu własnego biznesu do firm, działających w tej samej branży
  • benchmarking wewnętrzny – polega na porównywaniu modelu pracy oraz szukaniu ewentualnych błędów wewnątrz swojej firmy

Korzyści wynikające z benchmarkingu

Dzięki niemu, początkujący lub bardziej zaawansowany przedsiębiorca może znaleźć wiele inspirujących modeli działania, które zmotywują go do poprawienia funkcjonalności swojej firmy. Benchmarking pozwala uniknąć porażki, oszczędzić czas i pieniądze na snujące się wieki plany biznesowe. Dzięki takiej obserwacji uzyskuje się również cenną wiedzę, która mądrze wykorzystana naprowadza nas do osiągnięcia zamierzonego sukcesu.

Wady Benchmarkingu

Benchmarking ma też swoje minusy. Przedsiębiorcy, którzy zbyt mocno zatracają się na analizowaniu czyiś sukcesów, zapominają o swoich wstępnych planach działania. Tracą swoją kreatywność, która jest niezbędna w przypadku wdrożenia nowych systemów rozwiązań. Warto również wspomnieć, iż nie wszystkie rozwiązania sprawdzą się w firmach obracających się w tej samej dziedzinie, a jeśli przedsiębiorca czerpie wiedzę od konkurencji, nie zawsze może być ona zgodna z prawdą.

Oceń artykuł
4/5 (4)