Zarobki kontrolera ruchu lotniczego nie bez przyczyny należą do jednych z najwyższych w kraju. Grono pracowników stanowią najlepsi z najlepszych, którzy zostali poddani szczegółowej i wymagającej selekcji wstępnej. Sprawdź, ile zarabiają kontrolerzy lotów i jak zostać jednym z nich?
Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego?
Zarobki kontrolera ruchu lotniczego zależą od etapu szkolenia, doświadczenia, wielkości lotniska i stażu pracy. Dzięki odpowiedziom Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej udzielonym portalowi Business Insider możemy poznać faktyczne wynagrodzenie kontrolera lotów. Według przedstawiciela PAŻP kontroler ruchu lotniczego ze średnim doświadczeniem, pracujący na niezbyt dużym lotnisku zarabia około 23 000 złotych brutto. Natomiast doświadczony kontroler z dużym stażem pracy, dodatkowymi funkcjami, pracujący na dużym lotnisku może dostawać nawet 50 – 70 tysięcy złotych brutto. Kontroler, który wciąż się uczy i pracuje raptem parę lat na małym lotnisku, zarabia średnio od 8.5 do 12 tysięcy złotych brutto.
Wysokie wynagrodzenie kontrolera ruchu lotniczego to nie przypadek. To praca, do której należy prowadzenie całego ruchu lotniczego na terenie lotniska. Dbanie o zdrowie i życie pasażerów, załogi statków powietrznych, przetwarzanie niesamowitej ilości danych w ciągu kilku sekund i ogromna odpowiedzialność sprawiają, że zawód kontrolera lotów należy do najbardziej wymagających i stresujących na świecie. Gdyby tego było mało, selekcja na pracownika zajmującego się kontrolą lotów jest tak ostra, że raptem 15-25 z 1000 kandydatów dostaje się do następnych etapów.
Czym się zajmuje kontroler ruchu lotniczego?
Praca kontrolera ruchu lotniczego polega na obsłudze nawet kilkunastu samolotów w jednej chwili. Używając metody wizualnej i radarów planuje start i lądowanie samolotów oraz dba o bezpieczeństwo całego ruchu lotniczego związanego z jego lotniskiem. Musi brać pod uwagę warunki atmosferyczne, kontaktować się z pilotami i rozwiązywać ewentualne sytuacje kryzysowe.
Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Kurs i wymagania
Kontroler ruchu lotniczego powinien cechować się dobrą orientacją przestrzenną oraz radzić sobie z dużą odpowiedzialnością, z jaką wiąże się ta praca. Musi być osobą spostrzegawczą i o dobrej podzielności uwagi. Jednak nie tylko predyspozycje mają znaczenie. Trzeba także uzyskać odpowiednie kwalifikacje.
W Polsce nie istnieją studia, które pozwalają zacząć pracę kontrolera ruchu lotniczego. Aby zostać jednym z nich, trzeba zapisać się na oficjalny kurs Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Według szacunków rekrutację na kurs przechodzi raptem 20-25 osób na 1000 kandydatów. Co więcej, tylko połowa z nich ukończy trwający ponad 20 miesięcy kurs. Według wyliczeń PAŻP, wyszkolenie jednego kontrolera ruchu lotniczego kosztuje nawet 1 milion złotych.
Selekcja kandydatów na stanowisko składa się z kilku etapów:
- analizowanie nadesłanych zgłoszeń
- szczegółowe testy z języka angielskiego
- testy predyspozycyjne FEAST w formie elektronicznej
- testy predyspozycyjne w formie papierowej
- test Assessment Centre oraz psychologiczny
- ostateczna rozmowa kwalifikacyjne i badania lekarskie
Jeżeli kandydat na kontrolera lotów pomyślnie przeszedł wszystkie etapy rekrutacji, czekają go wielomiesięczne szkolenia i testy przygotowujące do zawodu.
Kontroler ruchu lotniczego – dodatek stażowy i benefity pracownicze
Elitarne grono kontrolerów lotu może liczyć na szereg benefitów pracowniczych mających wspomagać ich w walce o zdrowie psychiczne i fizyczne. Podstawowymi dodatkami, na jakie mogą liczyć, są:
- 100 % wynagrodzenia chorobowego zamiast 80% wymienionych w kodeksie pracy
- dodatek za utrzymywanie licencji kontrolera ruchu lotniczego w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego
- dodatek funkcyjny w wysokości od 5% do 30% wynagrodzenia zasadniczego w zależności od funkcji
- 15 dni dodatkowego urlopu kondycyjnego niezależnego od urlopu wypoczynkowego
- nagroda jubileuszowa w wysokości od 100% do 600% w zależności od stażu pracy
Sprawdź też: Ile zarabia pilot? Zarobki na stanowisku