Reklama

Telepraca a praca zdalna – różnice. Co jest lepsze i bezpieczniejsze dla pracownika?

Jakie są różnice między telepracą a home office? Co może, a czego nie może pracodawca? Praca zdalna to coraz częstszy sposób wykorzystywania obowiązków zawodowych w wielu firmach w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że nie jest ona tym samym co telepraca uregulowana w Kodeksie pracy.

Zbliżenie na laptopa używanego przez kobietę z długopisem w dłoni
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_101223512_business-woman-hand-working-with-a-laptop-computer-in-the-office.html

[Artykuł archiwalny]

Wiedziałeś, że oprócz home office istnieją jeszcze inne możliwości pracy z domu? Telepraca i praca zdalna w czasie pandemii koronawirusa to najczęściej wykorzystywany przez pracodawców sposób na zapewnienie większego bezpieczeństwa w zakładzie pracy dla swoich pracowników. Obydwie formy bardzo się od siebie różnią, dlatego warto poznać sposób ich obowiązywania, aby wiedzieć, co jest korzystniejsze i bezpieczniejsze dla pracownika czy pracodawcy. Sprawdź, czym dokładnie różni się telepraca od pracy zdalnej? Który mechanizm jest lepszy?

Szukasz pracy z domu? Sprawdź nasze oferty pracy zdalnej na stronie GoWork.pl!

Telepraca a praca zdalna – czy to jest to samo?

Telepraca uregulowana jest w art. 67 Kodeksu pracy, w którym przepisy informują, że pracownik może wykonywać swoje służbowe obowiązki poza zakładem pracy, z oczywistym wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Uzgodnienie w tym zakresie musi zostać dokonane w umowie o pracę lub w trakcie jej obowiązywania z rezultatem porozumienia stron. To znaczy, że jeśli pracownik chce przejść na formę telepracy, to powinien złożyć wniosek do swojego pracodawcy, którego obowiązkiem jest go uwzględnić.

Natomiast praca zdalna polega na ustnej umowie między pracownikiem a pracodawcą, z wykorzystaniem wskazanych przez niego narzędzi. Praca z domu nie jest uregulowana prawnie w Kodeksie pracy, a jedynie w pierwszej Tarczy Antykryzysowej z marca 2020 roku w związku z pandemią koronawirusa i powszechnym wprowadzeniem kwarantanny w Polsce. Jest to ważna różnica między telepracą a pracą zdalną.

Praca zdalna a telepraca: różnice

Głównym aspektem różniącym te dwie powyżej wspomniane formy pracy są zasady prawne. Telepraca uregulowana jest w Kodeksie pracy i ma charakter stały. To znaczy, że pracodawca może na stałe zlecić swojemu pracownikowi pełne wykonywanie swoich obowiązków poza biurem, jeśli jego stanowisko nie wymaga fizycznego stawiania się w zakładzie pracy. Natomiast praca zdalna ustalana jest na podstawie ustnej umowy między dwoma stronami. Pracownika obowiązują wtedy ogólne przepisy dotyczące stosunku pracy. Co w związku z tym? Pracownik wykonuje swoje obowiązki stacjonarnie w biurze, a jedynie od czasu do czasu i w niektórych przypadkach pracodawca pozwala mu pójść na home office.

Jakie są jeszcze różnice między telepracą a pracą zdalną?

  • Zgoda pracownika – telepraca ustalana jest na podstawie porozumienia obu stron, a praca zdalna za zgodną pracodawcy
  • Przekazywanie wyników pracy – w przypadku telepracy ewidencjonowanie czynności ustalane jest w umowie o prace, porozumieniu zawartym z pracownikiem, w regulaminie lub w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi a wyniki pracy zdalnej mogą zostać ustalone w poleceniu pracodawcy

Co łączy pracę zdalną i telepracę? Zapewnienie niezbędnych narzędzi pracy ze strony pracodawcy, pod warunkiem poszanowania i ochrony informacji poufnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych, a także informacji, które mogłyby narazić pracodawcę na szkodę. Natomiast w przypadku telepracy, istnieje jeszcze możliwość korzystania z własnego sprzętu. Pracownikowi przysługuje wtedy ekwiwalent pieniężny, który powinien zostać zapisany w podpisywanej przez obydwie strony umowie o pracę.

Telepraca a home office: warunki, prawa i obowiązki pracodawcy

Art. 67 Kodeksu pracy jasno definiuje prawa i obowiązki obu stron o świadczeniu pracy w trybie telepracy. W związku z tym pracodawca zobowiązany jest do:

  • Dostarczenia pracownikowi sprzętu niezbędnego do wykonywania obowiązków służbowych w formie telepracy
  • Ubezpieczenia sprzętu
  • Pokrycia kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu

Pracodawca nie może dyskryminować telepracownika ze względu na formę wykonywania przez niego obowiązków, w związku z czym pracownik powinien w taki sam sposób korzystać ze świadczeń i działań socjalnych prowadzonych przez firmę. Ponadto telepracownik ma jednakowe szanse na możliwość otrzymania premii czy awansu oraz dostępu do szkoleń podnoszących jego kwalifikacje zawodowe.

Pracownikowi na home office i w telepracy przysługują takie same prawa i obowiązki zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, do których każdy pracodawca równomiernie powinien się stosować. Jego obowiązkiem jest również doprecyzowanie zasad wykonywania przez pracownika pracy zdalnej, w tym precyzyjnego ustalenia ram organizacyjnych i prawnych, w jakich powinien odbywać się nałożony na pracownika stosunek pracy.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej? Czy jest ona lepsza od tej wykonywanej stacjonarnie w zakładzie pracy? Sprawdź to na Blogu GoWork!

W ostatnim czasie wiele mówi się o nadchodzących zmianach w Kodeksie pracy. Jednym z najbardziej interesujących obszarów są regulacje dotyczące pracy zdalnej. Ta uległa znacznej popularyzacji w wyniku pandemii. Konieczne są więc zmiany w Kodeksie pracy, który nie wyróżnia pracy zdalnej, a właśnie pojęcie telepracy.

Oceń artykuł
3.7/5 (3)