Reklama

Jak usprawnić home office? Sprawdź Księgę Rekomendacji „Pracy zdalnej 2.0” Pracodawców RP

Eksperci z Pracodawcy RP stworzyli Księgę Rekomendacji „Pracy zdalnej 2.0”, która ma na celu zwrócenie uwagi na wyzwania związane z nagłym wzrostem home office z powodu epidemii koronawirusa w Polsce. Zmiany w pracy zdalnej polegałyby m.in. na wprowadzeniu odpowiednich przepisów prawnych do Kodeksu pracy. Sprawdź, co jeszcze miałoby się zmienić.

praca zdalna 2.0

Minął rok, odkąd w wyniku epidemii COVID-19 wiele firm w Polsce przeszło na pracę zdalną. Nikt jednak nie spodziewał się, że koronakryzys będzie trwał aż tak długo. Jego skutki spowodowały ogromny chaos zarówno w gospodarce, jak i na rynku pracy. Eksperci z organizacji Pracodawcy RP przedstawili własne rozwiązanie, czyli Księgę Rekomendacji “Praca zdalna 2.0”, która zawiera szereg różnych rozwiązań, mających na celu usprawnienie funkcjonowania home office.

Zmiany w pracy zdalnej 2.0

W Księdze Rekomendacji “Pracy zdalnej 2.0” czytamy, że pracodawcy zauważyli ogromny potencjał korzyści ekonomicznej płynącej z home office. Jednocześnie dostrzegają zagrożenie związane z dezorientacją zespołową oraz brakiem kontroli nad efektywnością pracy, czyli czasu, jakości i wydajności.

– Szerząca się pandemia sprawia, że słowo „odporność” nabiera nowego, nieznanego dotąd znaczenia. Nie chodzi już jedynie o immunologiczną wytrzymałość, ale również o przetrwanie na rynku. Przedsiębiorcy stoją przed nową rzeczywistością i dylematem – poddać się i zamknąć firmę czy próbować sprostać wyzwaniom, które przynosi wirus. Jednym z ważniejszych rozwiązań w walce z pandemią jest praca zdalna. Gdy cały kraj jest sparaliżowany kwarantanną, to właśnie praca zdalna pozwala wielu przedsiębiorcom zachować ciągłość funkcjonowania. Bez niej koszty kryzysu byłyby o wiele wyższe. Kto wie, może nawet zbyt wysokie, by polska gospodarka zdołała je w ogóle unieść – wyjaśnił we wstępie do Księgi Rekomendacji Pracy zdalnej 2.0 dr Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP.

Wszystko jednak zależy od dobrej organizacji pracy i postawy pracodawcy. Wiele firm notuje bowiem nawet lepsze wyniki pracowników na pracy zdalnej niż w biurze.


Zobacz też: Praca zdalna w izolacji domowej dla chorych na COVID-19? Rząd ma propozycję


Rosnące zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe

Pracodawcy RP zauważyli, że w wyniku wdrożenia nowego systemu pracy z domu, ich dotychczasowe umiejętności cyfrowe mocno się poszerzyły. Dotyczyły one między innymi komunikacji z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi (np. Zoom, Skype, Teams) oraz rozwiązań chmurowych, czyli obiegu dokumentów i możliwości współtworzenia ich przez wielu użytkowników).

Praca zdalna 2.0: rekomendacje Pracodawców RP

Aktualne przepisy prawne zawarte w Ustawie Covidowej przewidują jedynie tymczasowe rozwiązanie kwestii home office. Według rekomendacji ekspertów z Pracodawcy RP, powinno się wprowadzić odpowiednie regulacje prawne do Kodeksu pracy (zamiast albo tuż obok telepracy), które zapewnią zarówno pracownikom, jak i pracodawcom odpowiedni poziom elastyczności. Jak więc zorganizować pracę zdalną 2.0? Do innych zagadnień zawartych w Księdze Rekomendacji należą między innymi:

  • dostosowanie innych regulacji Kodeksu pracy do powszechnego stosowania pracy zdalnej;
  • niezwłoczne przyjęcie programu rozwoju kompetencji cyfrowych;
  • modyfikacja systemu edukacji oraz szkolnictwa wyższego poprzez rozszerzenie zajęć budujących kompetencje cyfrowe;
  • zapobieganie wypaleniu zawodowemu związanego z pracą zdalną i hybrydową;
  • rozwinięcie umiejętności zarządzania pracownikami w kontekście pracy zdalnej/hybrydowej;
  • wsparcie pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa;
  • utrzymanie pracy zdalnej;
  • redukcja negatywnych skutków psychologicznych związanych z pracą zdalną;
  • i inne.

– Upowszechnienie się pracy zdalnej było w pierwszej fazie epidemii dostosowaniem się wielu pracodawców do narzuconych przez rząd restrykcji. Dopiero z czasem, ale relatywnie szybko, pracodawcy zorientowali się, że to, co początkowo uważali za wymuszone, jest faktycznie pod wieloma względami korzystnym rozwiązaniem, które warto trwale wprowadzić i stosować – komentuje prof. Jerzy Hausner, przewodniczący Rady Programowej Open Eyes Economy Summit, Fundacja GAP.


Szukasz pracy w Częstochowie? Aplikuj na nasze oferty -> Praca Częstochowa 

Oceń artykuł
3/5 (2)