Reklama

Co jest ważne w budowaniu zespołu?

Skutecznie budowanie zespołu to jeden z ważniejszych elementów, który przekłada się na jego wydajność. Nowoczesne techniki zarządzania jasno wskazują, że to właśnie zgrany zespół i współpraca mogą doprowadzić do znacznych wzrostów efektywności pracy. Jak zatem podejść do tematu budowania zespołu? Co jest ważne w budowaniu zespołu pracowniczego?

Zgrany zespół

Dobrze skoordynowany i dopasowany zespół pracowników działa niczym dobrze naoliwiona maszyna. Jeśli każdy z członków teamu wie, co i jak ma robić oraz do kogo zwrócić się w razie problemów praca staje się nie tylko bardziej efektywna, ale również po ludzku przyjemniejsza dla samych zainteresowanych. Dzięki temu redukują się sytuacje stresowe, a pracownicy mogą skupić się na swoich zadaniach, a nie na tym, aby poszukiwać narzędzi i wskazówek dotyczących powierzonych im obowiązków. Budowanie zespołu, który potrafi zmobilizować się do działania i stawić czoła kryzysom to nie lada wyzwanie i z może zająć nawet kilka lat. Jak się bowiem okazuje, najlepszym nauczycielem jest jak zwykle doświadczenie i znana wszystkim metoda prób i błędów. Dlatego jeśli jedna strategia rekrutacyjna nie poszła po Twojej myśli, to nie zrażaj się i szukaj dalej. Jak zatem podejść do budowy zgranego zespołu? Czym się kierować podejmując się budowania zespołu pracowniczego?

Zespół jako podstawa nowoczesnego zarządzania

Większość ekspertów z sektora zarządzania wskazuje, że trend wspierający jednostkę nadal jest aktualny, jednak teraz managerowie poszukują miejsca dla tej jednostki w zespole oraz stawiają na współpracę, która umożliwia zarówno wsparcie grupowe, jak i nastawienie na rozwijanie indywidualnych predyspozycji każdego pracownika. Czy takie połączenie jest możliwe? Oczywiście! Jednak należy zadbać o to, żeby członkowie zespołu mieli jasno rozdzielone role oraz, aby budowanie zespołu pracowniczego opierać na klarownych podziałach odpowiedzialności i hierarchii osób zarządzających.

W nowoczesnych przedsiębiorstwach nie ma czasu ani pieniędzy na to, aby pracownik z jednego działu zlecał coś pracownikowi innego działu przy pomijaniu przełożonego, który nie ma świadomości, że członkowie jego zespołu są obładowani innymi zadaniami, które nie są priorytetem dla aktualnego projektu. Nie mogą pojawiać się także sytuacje, w których ktoś przydziela zadanie pracownikowi, ale tak naprawdę nikt nic nie wie, nikt nie uściśli wytycznych lub nikt nie wskaże osoby decyzyjnej. W takim momencie pracownik musi najpierw sam dojść do tego, co tak naprawdę ma zrobić, później dowiedzieć się jak to zrobić, a na końcu zazwyczaj okazuje się, że zadanie to nie jest powiązane z jego kompetencjami lub wiedzą, więc jeszcze musi na własną rękę szukać informacji na ten temat. To są przypadki, w których nie tylko firma traci czas, a przez to i pieniądze, ale również pracownik traci zaufanie do swoich przełożonych i do przedsiębiorstwa. Dlatego też warto wiedzieć, że jeśli stworzysz zgrany zespół oraz wyznaczysz lidera, to takie sytuacje nie będą się zdarzały. Oczywiście do tego dochodzi szereg innych aspektów, takich jak, chociażby komunikacja i stały przepływ informacji, jednak na każdym etapie tworzenia projektu, to właśnie efektywny zespół powinien być fundamentem.

Dlaczego praca w zespole jest tak ważna?

Praca w zespole to niezwykle istotne zjawisko. Poczucie przynależności, więzy towarzyskie oraz wspólny cel powodują wśród poszczególnych członków zespołu pracowniczego wzajemne wsparcie i wymiany umiejętności i wiedzy. W ten sposób każdy członek zespołu wyciąga ze wspólnej puli coś dla siebie, co przekłada się również na jego indywidualne obowiązki. Swobodna komunikacja to nie tylko lepsze działanie, ale również szybsze rozwiązywanie konfliktów, które pojawiają się zawsze i wszędzie (tak, niestety nawet w najlepszych zespołach pojawiają się konflikty). Skuteczny zespół to nie grupa, w której zupełnie nie ma kłótni, ale grupa, która z tych kłótni potrafi wyciągnąć wnioski i usprawnić dzięki temu procesy. Możemy o tym przeczytać także w serwisie NovaPR.pl, który podkreśla także znaczenie współpracy w produktywności zespołu:

Wzrost produktywności to jedna z najważniejszych korzyści efektywnej współpracy. Kiedy pracownicy pracują razem, mogą dzielić się wiedzą i doświadczeniem, co prowadzi do lepszych wyników. Współpraca pozwala na wykorzystanie różnych umiejętności i talentów, co z kolei prowadzi do bardziej zrównoważonego i kompleksowego podejścia do pracy.

Wspólne poszukiwanie najlepszego rozwiązania, czy odpowiednia motywacja to również aspekty, które są niezwykle ważne w działaniu firmy. Szczególnie że w wielu sytuacjach kryzysowych, takie działania muszą opierać się również na wzajemnym zaufaniu, a to niezwykle trudno wypracować, jeśli zespół i jego członkowie nie przepadają za sobą i nie potrafią podjąć współpracy już na poziomie najprostszych zadań. W tym wypadku ważna jest również rola lidera, którego zadaniem jest to, aby stworzyć zwycięski zespół pracowników na podstawie stabilnego gruntu i atmosfery pozbawionej niezdrowej rywalizacji lub wzajemnego obwiniania.

Oprócz tego współpraca prowadzi do powstania efektu synergii. Co to jest? Jest to zjawisko, w którym połączenie i współpraca dają większe zyski, niż sytuacja, w której każdy działa osobno. Wiele osób obrazuje to następującym działaniem 1+1=3. Definicję tego terminu znajdziemy w Encyklopedii Zarządzania:

Efekt synergii – oznacza taki proces współdziałania dwóch albo więcej ludzi, z którym wiąże się uzyskaniem większego efektu ich łącznej interakcji niż w przypadku gdyby działali odrębnie. Pojęcie to wykorzystywane jest głównie w kręgach menedżerskich w odniesieniu do przedsiębiorstw, jak i grup pracowników, zespołów i jednostek organizacyjnych. (…) Efekt synergii jest głównym powodem tworzenia zespołów. Sytuacja, w której efekt generowany przez zespół jest większy niż suma efektów wygenerowanych przez jednostki.

Co wpływa na współpracę członków zespołu?

Już wiemy, że na sprawną realizację zadań wpływa współpraca członków zespołu, jednak co wpływa na samą współpracę? Jest wiele czynników, od których zależy, czy ludzie będą potrafili połączyć siły i stworzyć jedną grupę. Jak się jednak okazuje, wiele zależy też od tego, czy chcemy zbudować współpracę między dwiema osobami, między większą grupą ludzi w jednym dziale, czy może współpracę między działami. My skupiamy się na współpracy w jednym zespole pomiędzy wszystkimi pracownikami działu. Chodzi bowiem o to, aby stworzyć dobrze działające komórki, które następnie zbudują cały, zdrowy organizm organizacji.

Zatem co najbardziej wpływa na efektywną współpracę członków zespołu?

  • Wspólne cele;
  • Wspólne wartości;
  • Podobny poziom ambicji;
  • Podobny stopień motywacji;
  • Podobne podejście do obowiązków pracowniczych oraz do kultury pracy;
  • wyznaczenie granic;
  • Jasna komunikacja i udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych;
  • Szanowanie wzajemnych priorytetów;
  • Podobny światopogląd.

Co jest ważne w budowaniu zespołu?

Możemy teraz przejść do sedna, czyli do kwestii tego, co tak naprawdę jest ważne w budowaniu zespołu. Budowanie zespołu powinno odbywać się na podstawie mocnych i słabych stron pracowników oraz na weryfikacji wspólnego celu i tego, czy wszyscy członkowie się z nim identyfikują. Jak to się dzieje, że grupa ludzi, która jeszcze nie tak dawno temu była sobie obca i najprawdopodobniej w realnym życiu nigdy by się nie spotkała, nagle staje się zgranym zespołem i tworzy relacje, które przekładają się również poza pracę? Ma to właśnie związek ze wspólnym celem oraz podobnymi wartościami, wokół których pracodawca skupił swoich pracowników. Dzięki temu są oni w stanie znaleźć wspólne rozmowy i lepiej rozumieć się nie tylko na gruncie zawodowym, ale również na prywatnym.

Ważne jest także, aby mocne strony jednych pokrywały się ze słabymi stronami drugich – dzięki temu jesteś w stanie wypełnić luki, które mógłby pojawić się, gdybyś kompletował zespół tylko ze specjalistów w jednej dziedzinie. Pozostawałby bowiem obszar, którym nikt nie chciałby i nie umiał się zajmować. Choć oczywiście nie można dopuścić do sytuacji, gdy te rozbieżności w mocnych i słabych stronach są zbyt duże, to jednak warto wziąć tę kwestię pod uwagę.

Ważne jest także, żeby umożliwiać rozwój zawodowy każdemu z członków zespołu. Nie można tworzyć sytuacji, w której poprawne i efektywne działanie opiera się tylko na jednym pracowniku, który nie ma oficjalnie nadanego stanowiska lidera. Zespół powinien być traktowany w miarę po równo, a informacje powinny docierać do każdego pracownika w równym stopniu. Dotyczy to także podziału zadań.

Oceń artykuł
0/5 (0)