Reklama

Co jest ważne w kontakcie z przełożonym?

Kontakt z przełożonym lub pracodawcą to dla wielu osób trudny temat. Hierarchiczne zależności i poczucie niższości towarzyszą znacznej większości pracownikom. Jednak są także osoby, które potrafią wspólnie budować wzajemny szacunek z przełożonym – oparty na współpracy model komunikacji. Co zrobić, aby wprowadzić do swojej relacji z szefem spokój i uporządkowanie?

Dobre relacje z przełożonym

Co słyszą rekruterzy na niemal każdej rozmowie rekrutacyjnej? Że gwarancją pokonania wyzwań zawodowych jest dla kandydatów klarowny sposób zarządzania wprowadzany przez kompetentnych managerów. Niby niewiele, a jednak tak wiele. Relacja z pracodawcą i przełożonym znacząco wpływa na samopoczucie pracowników i ich motywację do wykonywania codziennych zadań. Jeśli relacja na linii pracownik-przełożony nie układa się pomyślnie, to prędzej czy później układ ten jest spisany na straty. Firma nie będzie w stanie odnosić biznesowych sukcesów jeśli od środka zżerają ją negatywne emocje i napięcie. Jak zatem kształtować relacje z przełożonym oraz najbliższymi współpracownikami. Co możesz zrobić Ty, a co może zrobić szef, aby wasza współpraca maksymalizowała zarówno osiągnięcia całej firmy, jak i Twoje cele zawodowe?

Relacja pracownik- przełożony/pracodawca

Relacje z bezpośrednim przełożonym to jeden z ważniejszych elementów życia zawodowego. Tak naprawdę to właśnie ona determinuje to, jak będziesz czuł się w miejscu pracy i czy będziesz chciał rozwijać pełnię swoich możliwość akurat w tej firmie. Co więcej, jeśli jesteś w nienajlepszych relacjach z szefem to może mieć to także odbicie na Twoim życiu prywatnym. W końcu nikt nie lubi ciągłych kłótni, przytyków, czy nieporozumień. Prędzej czy później bark unormowanej sytuacji w pracy może odbić się cieniem także na Twoim samopoczuciu.

Wiele osób nie jest zadowolonych ze swoich relacji z przełożonym, a część z nich jawnie przyznaje, że po prostu nie lubi swojego szefa, a on najprawdopodobniej nie lubi ich. Taka sytuacja powoduje tylko wzmożony stres każdej ze stron. Jednak jest także znaczna część zatrudnionych, która chwili sobie swoich pracodawców i ceni sobie swoje pozytywne, a nawet koleżeńskie relacje z przełożonymi. Jak dojść do takiego momentu? Oczywiście nie zawsze wszystko się uda przeskoczyć, może bowiem okazać się, że szef nie jest zainteresowany budowaniem takich profesjonalnych i jasnych relacji zawodowych – w takim wypadku najlepiej pomyśleć o zmianie pracy. Jeśli jednak dwie strony chcą pracować nad poprawą, warto podjąć rękawicę i wziąć udział w takich próbach. Pamiętaj jednak, że kwestia zaufania i profesjonalizmu relacji w dużej mierze określana jest przez jej kulturę organizacyjną i wizję prowadzenia biznesu.

Pracodawca też człowiek?

Warto wiedzieć, że często pozytywne relacje w całej organizacji polegają na tym, że pracodawca patrzy na pracowników, jak na… ludzi. I na odwrót – szef, kierownik, przełożony, czy sam pracodawca to też człowiek i też ma potrzeby społeczne. W wielu przypadkach chce on tworzyć ze swoimi pracownikami firmową społeczność i zasłużyć na ich szacunek i uznanie. Budowanie relacji w systemie hierarchicznym to jedno z bardziej wymagających zadań, które stoją przed przełożonym. Musi on bowiem znaleźć równowagę pomiędzy relacjami otwartymi, przyjacielskimi, a relacjami zawodowymi, w których nie można żartować ze wszystkiego lub pozwalać sobie na pewien sposób komunikacji, który jest dozwolony między bliskimi znajomymi.

Podstawą wzajemnego szacunku jest próba zrozumienia drugiej strony. Pracodawca powinien więc spojrzeć na swój zespół jak na innych ludzi, którzy są na równi z nimi, mają swoje problemy, stresy i radości. Tak samo pracownicy powinni patrzeć na przełożonego, jako na osobę, która również może borykać się z różnymi problemami rodzinnymi, zdrowotnymi, czy po prostu może czuć strach przed podejmowaniem ważnych decyzji, od których zależy przyszłość firmy i zatrudnionych w niej osób. To ogromna odpowiedzialność, którą nie łatwo dźwigać.

Jak budować profesjonalną relację z przełożonym?

Pracownicy często zauważają, że bez odpowiedniego wsparcia managerów nie daliby rady przezwyciężyć wyzwań zawodowych. W budowaniu relacji ważne wspólne dążenie do rozwiązywania na bieżąco konfliktów, wyjaśnienia spraw i czystej komunikacji. Warto doceniać ich starania w walce o dobre relacje. Postawą profesjonalną i godną zaufania jesteś w stanie zrealizować swoje cele zawodowe w motywującej i wspierającej atmosferze. Jednak czy jest to złoty środek, który doprowadzi do idealnego balansu? Niestety nie, ponieważ za powodzeniem tej misji stoi także druga strona komunikacji, czyli przełożony. Jednak czy warto próbować? Oczywiście! Rób tak, żebyś miał pewność, że z Twojej strony wszystkie działania były przeprowadzone w sposób odpowiedni i godny profesjonalisty. Jeśli elementy te padną na podatny grunt, możesz liczyć na wyższą jakość relacji. Co zatem zrobić, aby budować profesjonalną relację z przełożonym?

Jasna komunikacja

Jane komunikaty to podstawa dobrej relacji. Minimalizuje to możliwość niedopowiedzeń i nieporozumień. Buduje także zaufanie i wpływa na zmniejszenie stresu związanego np. z brakiem wystarczających wytycznych lub koniecznością ponawiania ciągle podobnych pytań. Jeśli pracodawca stara się jasno komunikować to, czego potrzebuje od swoich pracowników, to warto również klarownie przedstawiać swoje stanowisko. Nie jesteś do końca przekonany o sposobie prowadzenia projektu? Może znasz aplikację, która przyspieszy poszczególne etapy i ułatwi Wam pracę? Zamiast marudzić pod nosem, powiedz głośno o swoich spostrzeżeniach i podziel się swoimi pomysłami. Pamiętaj jednak, aby nie być aroganckim, ponieważ złe nastawienie potrafi zniszczyć każdy dobry pomysł.

Formowanie wzajemnych oczekiwań

Pracownicy czują się bezpiecznie, kiedy ich przełożony jasno określa zadania w zespole. Kiedy każdy wie, co ma robić i za co jest odpowiedzialny, to praca przebiega bez większych komplikacji. Problem pojawia się wtedy, gdy w firmie panuje chaos, a każdy jest odpowiedzialny za wszystko. Narasta więc złość na przełożonego, który nie podzielił odpowiednio zadań. Jeśli więc potrzebujesz jasno wyznaczonych celów, to zakomunikuj to przełożonemu. Zwróć uwagę na to, że do efektywnej pracy potrzebujesz poznać konkretne oczekiwania przełożonego lub pracodawcy. Nie bój się także mówić o swoich potrzebach zawodowych. Jeśli interesuje Cię w niedalekiej przyszłości awans, to podejmij rozmowę, podczas której dowiesz się, jakie są oczekiwania względem osób nominowanych do awansu.

Regularny feedback dla każdego

Istotą informacji zwrotnych jest to, żeby każdy mógł wyciągnąć z tego pozytywne wnioski, które wykorzysta do zwiększenia swojej efektywności lub poprawy jakości pracy. Najlepiej działa oczywiście feedback pozytywny, który daje solidnego kopa do działania. Więc jeśli Twój przełożony zrobił coś, co uznajesz za dobre rozwiązanie, warto mu o tym powiedzieć. Nie chodzi o podlizywanie się i chwalenie każdej inicjatyw, ale krótka informacja zwrotna o tym, że członkowie zespołu cenią sobie ostatnią postawę szefa to miły dodatek.

Oczywiście ważny jest także feedback negatywny. Jeśli przełożony zachował się nieodpowiedzialnie lub potraktował jednego z pracowników w sposób nieprofesjonalny np. zwracając mu uwagę przy całej firmie, to należy o tym powiedzieć. Czasami jedno krótkie zdanie może bowiem pomóc zaznaczyć wyraźne granice.

Uszanowanie hierarchii

Należy też pamiętać, że niezależnie od tego jak przyjaźnie nastawiony jest przełożony, to jednak nadal pozostaje on wyżej w firmowej hierarchii. Zwracaj więc uwagę na to, aby język, w jakim mówisz o swoich oczekiwaniach, był dostosowany do komunikacji firmowej. Dobra atmosfera w miejscu pracy nie oznacza bowiem tego, że nie ma żadnych reguł i barier. Nawet jeśli dystans pomiędzy pracownikiem a pracodawcą jest skrócony do granic możliwości, to jednak dobre relacje wymagają zachowania pewnej dozy hierarchiczności.

 

Oceń artykuł
1/5 (2)