Reklama

Praca: naliczanie wynagrodzeń – zakres obowiązków na stanowisku specjalisty ds. wynagrodzeń

Naliczanie wynagrodzeń to nieodłączna część prowadzenia biznesu i zatrudniania pracowników. Jest to złożony proces, który wymaga fachowej oprawy. W tym celu konieczne jest zatrudnienie specjalisty ds. wynagrodzeń. Jak wygląda zakres obowiązków w przypadku naliczania wynagrodzeń?

Naliczanie wynagrodzeń - kalkulator wyświetlający napis "salary"

Przedsiębiorcy prowadzący firmy doskonale wiedzą, że naliczanie wynagrodzeń jest istotną częścią składową prowadzenia przedsiębiorstwa. W tym celu podejmują współpracę ze specjalistami ds. naliczania wynagrodzeń, którzy są odpowiedzialni za wszelkie działania związane z prowadzeniem listy płac, czyli wypłatami, premiami i benefitami dla pracowników. Osoby zatrudnione na tym stanowisku zazwyczaj mają jeszcze szereg dodatkowych obowiązków związanych z systemem płacowym w danym przedsiębiorstwie, jednak zależy to przede wszystkim od branży, kwalifikacji zawodowych oraz obowiązków danego działu kadr i płac. Jak dokładnie wygląda praca, w której głównym zadaniem jest naliczanie wynagrodzeń? Jak zostać specjalista ds. wynagrodzeń? Czy można ustalić ogólny zakres obowiązków dla tego stanowiska?

Naliczanie wynagrodzeń — na czym polega praca specjalisty ds. wynagrodzeń?

Specjalista ds. wynagrodzeń to osoba oddelegowania do naliczania wynagrodzeń pozostałym pracownikom. W skrócie możemy powiedzieć, że obowiązki na stanowisku specjalisty ds. naliczania wynagrodzeń związane są z prawidłowym prowadzeniem administracji płacowej pracowników oraz ich list płac.

Zazwyczaj specjalista ds. wynagrodzeń pracuje w dziale personalnym, księgowym lub kadrowym. W przypadku mniejszych firm obowiązki naliczania wynagrodzeń wypełnia księgowy, jednak jeśli firma zatrudnia większa ilość pracowników, wyznaczenie nowego wakatu do prowadzenia outsourcingu kadr jest trafnym rozwiązaniem. Prowadzenie administracji wynagrodzeń wiąże się z wieloma dodatkowymi obowiązkami, dlatego warto pozostawić sprawy księgowe w księgowości, natomiast sprawy kadrowe oddelegować do działu kadr.

Istnieje kilka różnych nazw dla tego stanowiska:

Specjalista ds. wynagrodzeń — zakres obowiązków

Obowiązki specjalisty ds. wynagrodzeń w dużej mierze zależą od specyfiki danej firmy oraz jej wielkości i branży. Znaczące jest również to, czy specjalista ds. naliczania wynagrodzeń działa w jednoosobowym dziale, czy może stanowi część większego zespołu, który, aby dobrze funkcjonować, musi pracować ze sobą w ścisłej współpracy. W przypadku większych firm standardem są rozbudowane działy kadr i płac, które w swoim składzie mają osoby odpowiedzialne za naliczanie stałych wynagrodzeń, rozliczanie podróży służbowych bądź naliczanie wynagrodzenia premiowego.

Możemy jednak wyodrębnić kilka podstawowych obowiązków, które związane są z pracą na stanowiskach specjalistów ds. naliczania wynagrodzeń. Zakres obowiązków w dziale wynagrodzeń obejmuje zazwyczaj:

  • naliczanie wynagrodzeń
  • rozliczanie ubezpieczeń społecznych
  • odprowadzanie składek ZUS
  • przygotowywanie listy płac
  • rozliczanie podatku dochodowego
  • wystawianie zaświadczeń o zarobkach

Warto zaznaczyć, że osoby zatrudnione na tym stanowisku mają także realny wpływ na kształtowanie polityki płacowej w danym przedsiębiorstwie.

Jak zostać specjalistą ds. wynagrodzeń?

Jeśli chcesz zostać specjalistą ds. wynagrodzeń, musisz przede wszystkim ukończyć jedną z uczelni wyższych na kierunkach związanych z finansami, zarządzaniem bądź ekonomią. Dla wielu pracodawców, szczególnie tych większych jest to warunkiem koniecznym, który umożliwia start w rekrutacji. Warto jednak zaznaczyć, że w mniejszych, lokalnych firmach pracodawcy mogą zatrudnić osobę z wykształceniem średnim technicznym, jednak w tym przypadku liczą się kursy, szkolenia oraz wiedza z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń, składek oraz prawa podatkowego.

Szczególnie ważne są również kompetencje twarde, czyli praktyczne umiejętności umożliwiające podjęcie pracy w zawodzie. W dużej mierze to właśnie te umiejętności wpływają na to, czy pracownik odnajduje się w nowych obowiązkach, czy raczej jego praca jest mało wydajna. Do takich kompetencji możemy zaliczyć między innymi:

  • posiadanie wiedzy z zakresu podatków, prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych
  • doskonała znajomość pakietu MS Office
  • znajomość języka angielskiego
  • znajomość zasad rachunkowości
  • umiejętność obsługi programów pomocniczych
  • umiejętność tworzenia listy płac dla wielu pracownikach zatrudnionych na różne umowy
  • umiejętności analityczne
  • umiejętności szybkiego liczenia i wykonywania skomplikowanych obliczeń
  • znajomość technik zarządzania

Warto zaznaczyć, że praca na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac wymaga także kompletu cech miękkich, czyli predyspozycji zakorzenionych w naszej osobowości. Dobry specjalista jest osobą sumienną i skrupulatną, świetnie odnajduje się w sytuacjach stresowych i potrafi pracować pod presją czasu. Dodatkowo ma zdolności przywódcze i łatwość w zarządzaniu zespołem ludzi. Odpowiedzialnie podchodzi do swoich obowiązków oraz potrafi priorytetyzować zadania.

Ile zarabia specjalista ds. wynagrodzeń?

Zarobki specjalisty dp. kadr i płac zależą od kilku istotnych czynników. Po pierwsze znaczenie ma wielkość firmy oraz branża, w której owa firma działa. Po drugie pod uwagę bierze się wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe kandydata. Po trzecie istotny jest zakres obowiązków oraz odpowiedzialność na stanowisku. Biorąc pod uwagę te czynniki, możemy wywnioskować, że najlepiej opłacani specjaliści ds. wynagrodzeń zatrudnieni są w dużych firmach z sektora IT, nowych technologii, lub w korporacjach z siedzibą w jednym z miast wojewódzkich, cechują się przynajmniej pięcioletnim doświadczeniem w zawodzie oraz wykształceniem wyższym. Sprawują także stanowiska kierownicze.

Jak wynika z danych zgromadzonych przez portal Wynagrodzenia.pl mediana wynagrodzeń na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac to 6410 zł brutto. Warto jednak zauważyć, że nie jest to średnia — a mediana, którą możemy rozumieć jako środkowa wartość wyciągnięta z ciągu liczb ułożonych w kolejności od najmniejszej do największej. W praktyce oznacza to, że połowa osób zajmujących się naliczaniem wynagrodzeń zarabia poniżej tej kwoty, natomiast druga połowa zarabia powyżej tej kwoty.

Dodatkowo portal Wynagrodzenia.pl informuje, że 25% specjalistów ds. wynagrodzeń zarabia poniżej kwoty 4730 zł brutto, natomiast kolejne 25% może liczyć na zarobki powyżej 8910 zł brutto.

Naliczanie wynagrodzeń: CV i list motywacyjny specjalisty ds. wynagrodzeń

Szukając pracy w zawodzie, bardzo istotne jest podejście do rekrutacji, która jest naszą jedyną drogą na znalezienie wymarzonej pracy. Aby dobrze przygotować się do tego procesu, warto zaopatrzyć się w profesjonalne dokumenty aplikacyjne, które są naszą przepustką do sukcesu. Jak zatem napisać dobre CV i list motywacyjny?

W CV specjalisty ds. wynagrodzeń największe znaczenie ma doświadczenie zawodowe oraz kompetencje twarde. Z tego względu na samej górze umieść krótkie podsumowanie zawodowe, którego zadaniem jest zachęcenie rekrutera do głębszego zapoznania się z Twoją kandydaturą. Co więcej, zwróć uwagę na klarowny podział poszczególnych sekcji CV. Kolejne etapy doświadczenia warto ułożyć w formie listy punktowej oraz przy każdym punkcie zawrzeć najważniejsze informacje dotyczące głównych obowiązków wykonywanych na danym stanowisku.

W przypadku listu motywacyjnego specjalisty ds. naliczania wynagrodzeń schemat jest podobny, jednak zalety swojej kandydatury należy wpleść w tekst ciągły. Skuteczny list motywacyjny powinien być krótki i treściwy oraz skupiać się na mocny stronach osoby, która stara się o pracę. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego układu, akapitach oraz zwrotach grzecznościowych, które są niezwykle ważne w przypadku oficjalnych dokumentów.

Oceń artykuł
0/5 (0)