Spora część fanów motoryzacji myśli o zdobyciu uprawnień diagnosty, chcąc przekształcić swoją pasję w źródło dochodu. Ile zarabia diagnosta samochodowy i czy trudno jest utrzymać się z tej pracy? Co trzeba zrobić, by zostać diagnostą – jakie wymagania stawia się pracownikom?
Zastanawiasz się nad podjęciem pracy jako diagnosta? To może być dobry wybór i jeśli tylko interesujesz się motoryzacją, może się okazać, że jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko! Zanim dowiesz się, jak zostać diagnostą samochodowym, sprawdź, czym tak naprawdę zajmuje się taki pracownik. Należy też pamiętać, że aby móc pracować w tym zawodzie, powinieneś posiadać uprawnienia diagnosty. Czy konieczne jest wykształcenie techniczne? Jak zdobyć wiedze w zakresie diagnostyki samochodowej?
Spis treści
Praca diagnosty samochodowego – na czym polega?
Pracownik stacji kontroli pojazdów, czyli diagnosta samochodowy to osoba odpowiedzialna za sprawdzanie stanu technicznego pojazdów. To od jego decyzji zależy, czy pojazd może być dopuszczony do ruchu, czy wymaga naprawy.
Jakie samochody przyjeżdzają na stacje kontroli pojazdów, aby przejść badania techniczne? Praca diagnosty samochodowego polega na badaniu każdego samochodu rejestrowanego po raz pierwszy za granicą, skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę na badania techniczne oraz w którym dokonano zmian konstrukcyjnych bądź wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. Zdarza się także, że diagnosta samochodowy przeprowadza kontrolę pojazdów przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych.
Do obowiązków diagnosty samochodowego należy:
- przeprowadzanie badań technicznych pojazdów i ocenianie ich stanu technicznego,
- informowanie o koniecznych naprawach i określanie ich zakresu,
- określanie, czy pojazdy mogą zostać dopuszczone do ruchu drogowego,
- kontrola części i układów w pojazdach,
- komputerowa oraz ręczna diagnostyka pojazdów.
Diagnosta samochodowy – jak zostać?
Zastanawiasz się, jak zostać diagnostą samochodowym? Zamiłowanie do motoryzacji jest bardzo ważne, jeżeli zależy Ci na tym, by praca sprawiała Ci przyjemność, ale to nie jedyne wymaganie.
Musisz również mieć odpowiednie wykształcenie i praktykę, określone w Prawie o ruchu drogowym, oraz przejść stosowne szkolenie. Istnieje wiele ośrodków organizujących kursy, choć Ministerstwo Infrastruktury poleca wybór szkoleń organizowanych przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów.
Diagnosta samochodowy: wymagania
Jeżeli chcesz zostać diagnostą samochodowym, wymagania, które musisz spełnić, określone są w art. 84 ust. 2b ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Musisz legitymować się jednym z wymienionych wymagań:
- wyższe wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej oraz 6-miesięczna praktyka w warsztacie samochodowym na stanowisku kontroli/naprawy pojazdów albo w stacji kontroli pojazdów,
- średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe o specjalności samochodowej i roczna praktyka w warsztacie samochodowym na stanowisku naprawy/kontroli pojazdów albo w stacji kontroli pojazdów,
- wyższe wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa oraz roczna praktyka w warsztacie samochodowym na stanowisku kontroli/naprawy pojazdów albo w stacji kontroli pojazdów,
- średnie wykształcenie techniczne lub wykształcenie średnie branżowe oraz dwuletnia praktyka w warsztacie samochodowym na stanowisku naprawy/kontroli pojazdów albo w stacji kontroli pojazdów.
Wymaga się, by wspomniana praktyka była udokumentowana świadectwem pracy. Do okresu wymaganej praktyki wlicza się także praktyka odbyta na podstawie umowy zawartej między uczelnią a stacją kontroli pojazdów (rozporządzenie w sprawie egzaminowania diagnostów). Nie zapominajmy także o obowiązku odbycia szkolenia, które umozliwia wydanie uprawnień diagnosty.
Jak zdobyć uprawnienia diagnosty samochodowego?
Diagnosta samochodowy musi spełnić szereg wymagań, do których należą: konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, praktyki oraz uprawnień. Jak zdobyć uprawnienia diagnosty samochodowego?
Na początku należy przejść szkolenie (m.in. w obszarze nauk technicznych), a następnie otrzymać zaświadczenie o jego ukończeniu i uzyskać pozytywny wynik z egzaminu państwowego, który organizowany jest przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Uprawnienia wydawane są przez starostę – kandydat powinien złożyć wniosek o ich wydanie wraz z kompletem wymaganych dokumentów w Wydziale Komunikacji w ciągu maksymalnie pół roku od zdania egzaminu.
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jaka jest ważność uprawnień diagnosty samochodowego, spieszymy z wyjaśnieniem: są one wydawane bezterminowo.
W przypadku, gdy Twoje uprawnienia diagnosty zostaną cofnięte, możesz starać się o nie ponownie po upływie 5 lat od momentu, w którym uznano decyzję starosty o ich cofnięciu za ostateczną.
Kursy na diagnostę samochodowego
Jednym z wymagań diagnosty samochodowego jest ukończenie kursu. Kurs organizowany przez PISKP obejmuje kilka poziomów:
- szkolenie podstawowe: w zakresie przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów – trwa 54 godziny i kosztuje 850 zł netto,
- szkolenie specjalistyczne: w zakresie przeprowadzania badań technicznych autobusów, które poruszają się z prędkością do 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych – trwa 9 godzin i kosztuje 250 zł netto,
- szkolenie specjalistyczne: w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów do przewozu niebezpiecznych towarów – trwa 16 godzin i kosztuje 450 zł netto,
- szkolenie specjalistyczne: w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów zasilanych gazem – trwa 14 godzin i kosztuje 450 zł netto,
- szkolenie specjalistyczne: w zakresie przeprowadzania badań technicznych pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy za granicą, pojazdów skierowanych na badania przez starostę albo jeden z organów kontroli ruchu drogowego, oraz pojazdów, w których dokonano zmian konstrukcyjnych albo innych elementów, które spowodowały konieczność zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym – trwa 23 godziny i kosztuje 500 zł netto.
Wszystkie powyższe szkolenia trwają łącznie 116 godzin, a koszt uczestnictwa w pełnym kursie to 2500 zł netto.
Kurs diagnosty samochodowego: wymagania
Chcąc uczestniczyć w kursie na diagnostę samochodowego prowadzonym przez PISKP, należy zarejestrować się na stronie internetowej Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, wypełniając formularz, lub przesłać dokument faksem albo pocztą.
Uczestnicy szkoleń muszą spełnić niezbędne do rozpoczęcia kursu diagnosty samochodowego wymagania – posiadać odpowiednie wykształcenie oraz praktykę zawodową, o których wspominaliśmy wcześniejszej.
Co ważne, ze szkolenia na diagnostę samochodowego zwolnieni są absolwenci studiów wyższych z obszaru nauk technicznych, obejmujących wiedzę oraz umiejętności dotyczące diagnostyki samochodowej. We wspomnianych przypadkach do praktyki zawodowej będzie wliczać się praktyka w ramach kształcenia na studiach, o ile uczelnia podpisała umowę o praktyki ze stacją kontroli pojazdów.
Egzamin na diagnostę samochodowego – jak wygląda?
Szczegółowe wytyczne dotyczące kursu i egzaminu państwowego można znaleźć w żałączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych.
Kandydat, który chce zdawać egzamin diagnosty, powinien najpierw dostarczyć do Transportowego Dozoru Technicznego stosowny wniosek o dopuszczenie do egzaminu, a także kopię dowodu wpłaty środków na poczet egzaminu (270 zł).
Egzamin na diagnostę samochodowego składa się z trzech części:
- teoretycznej – testu jednokrotnego wyboru (30 pytań z podstawowej części szkolenia i 5 pytań z każdej z części szkolenia specjalistycznego),
- opisowej – jednego pytania z zakresu szkolenia,
- praktycznej – zadania przeprowadzenia jednego badania technicznego pojazdu i oceny jego stanu technicznego oraz wypełnieniu dokumentów dotyczących badania.
Kandydat, który zda egzamin, musi udać się do starosty i tam złożyć wniosek o wydanie uprawnienia. Co ważne, żeby móc wykonywać badania techniczne pojazdów, diagnosta musi podjąć pracę w jednej ze stacji kontroli pojazdów, która posiada stosowne zezwolenie wydane przez starostę.
Zdawalność egzaminu na diagnostę samochodowego
Ze względu na fakt, że zawód diagnosty samochodowego należy do profesji regulowanych przepisami prawa, niełatwo jest zdobyć uprawnienia diagnosty. Zdanie egzaminu wymaga odpowiedniego przygotowania – dlatego tak ważne jest zaangażowanie w proces szkolenia i wybór odpowiedniego ośrodka.
Kandydaci zdają egzamin przed komisją, którą powołuje Dyrektor Transportowy Dozoru Technicznego. Zdawalność egzaminu na diagnostę samochodowego jest stosunkowo niska – jest on bardzo wymagający, gdyż późniejsza praca diagnosty to odpowiedzialne stanowisko.
Transportowy Dozór Techniczny jeszcze w 2005 roku informował o zdawalności na poziomie 41%, zaś w 2011 roku wynosiła ona już zaledwie 17% (do egzaminu przystąpiło wówczas ponad 5 tys. uczestników). Winą obarcza się zbyt krótkie szkolenia w niektórych ośrodkach (część kursów na diagnostę samochodowego trwa zdecydowanie krócej niż 116 godzin).
Diagnosta samochodowy: zarobki
Sprawdźmy, ile zarabia diagnosta samochodowy. W tym celu najlepiej prześledzić wyniki Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez serwis Wynagrodzenia.pl.
Mediana zarobków diagnosty samochodowego wynosi 4980 zł brutto. 25% najgorzej opłacanych diagnostów zarabia poniżej 4050 zł brutto, z kolei 25% najwięcej zarabiających osób na tym stanowisku – ponad 6040 zł brutto.
W zawodzie diagnosty samochodowego zarobki zależne są od kilku czynników, m.in. stażu pracy, wykształcenia oraz lokalizacji. Wpływ na wysokość pensji diagnosty ma również wielkość firmy, w której pracuje.
Czy warto zostać diagnostą samochodowym?
Jeżeli zastanawiasz się, czy warto zostać diagnostą samochodowym, możesz poszukać odpowiedzi na swoje pytanie np. na forum dla pracowników. Osoby zatrudnione na tym stanowisku zwracają uwagę na następujące minusy swojej pracy:
- często dłuższy niż 8-godzinny czas pracy,
- długą listę obowiązków diagnosty (poza wykonywaniem badań – np. praca w warsztacie, dodatkowa obsługa klienta i inne prace zlecone przez pracodawcę),
- namawianie, by „przymknąć oko” na niektóre zauważone usterki,
- duża odpowiedzialność,
- wynagrodzenie zbyt niskie w stosunku do odpowiedzialności i trudności związanych ze zdobyciem kwalifikacji.
Co więcej, niektórzy pracodawcy nakazują maksymalnie skracać czas przeprowadzania badań technicznych pojazdów (nierzadko spełnienie narzuconych wymagań czasowych jest niemal niemożliwe).
Profesja diagnosty samochodowego to zawód dla pasjonatów, którzy są odporni na stres oraz poradzą sobie z nerwowymi klientami. Jeżeli zależy Ci tylko na wysokich zarobkach, diagnosta samochodowy to nie profesja dla Ciebie, jeśli jednak jesteś prawdziwym fanem motoryzacji i chcesz pracować w tej branży – może to być dobry wybór.
Praca dla diagnosty samochodowego: gdzie jej szukać?
Diagnosta samochodowy może szukać pracy przede wszystkim na stacjach kontroli pojazdów oraz w serwisach samochodowych. Opinie internautów opisujących realia zawodu na forach pracowniczych wskazują, że na najwyższe zarobki mogą liczyć diagności pracujący w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów.
Wykaz diagnostów samochodowych
Jeżeli jesteś zainteresowany sprawdzeniem wykazu diagnostów samochodowych (a właściwie stacji kontroli pojazdów w Twojej okolicy), powinieneś odwiedzić Biuletyn Informacji Publicznej podmiotu właściwego dla miejsca Twojego zamieszkania (np. miasta czy powiatu) – tam znajdziesz pełną listę placówek.
Pracujesz jako diagnosta samochodowy? A może interesuje Cię, jak wygląda praca diagnosty samochodowego w praktyce? Ciekawi Cię, ile można zarobić na tym stanowisku? Zapraszamy na nasze Forum 🙂 : https://www.gowork.pl/forum/praca-w-polsce/diagnosta-samochodowy-czy-warto-podjac-taka-prace
Porażka co2 diagnosta pomylił się z tą pofesją lepiej kopać rowy ciemniaki
Jurrex uwierz mi na słowo, że ciemniak nie zda tego egzaminu. Trzeba dużo się uczyć – wiem bo sam 20.09.2022 zdawałem praktyczny egzamin w Warszawie. Zaliczyłem POZYTYWNIE. A kopać rowy – cóż ktoś musi. Proponuję zacznij TY. Pozdrawiam.
Uwierz mi również na słowo, że niektórzy są ciemniaki jak wmawia takiemu Kowalskiemu jak ja, który nie koniecznie musi się znać na samochodach, że ma zamontować katalizator dopalający w miejscu oryginalnego rezonatora, bo inaczej nie podbije pieczątki.
90 % diagnostów to zwykłe buraki i naciągacze.
I jak patrzę na ich podejście do zawodu to wiem na 100% że nie znają się na swojej pracy.
Nie umie naprawiać aut to idzie na diagnostę:) znawcy motoryzacji 🙂
Zresztą kilku znam ładują do kieszeni na boku po 100 zł za przegląd trupa. W Kol…. to norma nawet wóz drabiniasty podbiją byle dostać do kieszeni na lewo. A ludzie przychodzą i dają i jeszcze się cieszą że rok przejeździ i nie musi naprawiać.
A dozór nad stacjami … nie ma dozoru bo po co. W tym kraju nikt nikogo nie dozoruje.
Taka Ukraina byle dać łapówkę i załatwić sprawę.
A jak myślisz czemu tak jest? Bo zwykłe buraki takie jak Ty uważają że znają się na samochodach bo przecież wiedzą jak wygląda emblemat BMW czy MERCEDES a nie potrafią włączyć kierunkowskazu więc jak trafi się kumulacja buraków to jeden drugiemu płaci aaaa co do dozoru to chłopie ciesz się że jeszcze jest jak jest bo jak to się zmieni to za tysiaka nie będziesz mógł zrobić BT
Jak na stacjach paliw Orlen, powstaną państwowe SKP ,(aktualnie działające ,przy tym cenniku zbankrutują) to co niektórzy jeszcze zatęsknią za obecną obsługą nazwaną w komentarzach burakami.
Też o tym słyszałem jest to bardzo możliwe i jeszcze jedno wystarczy uwolnić ceny a konkurencja sama się zwalczy i podnoszenie cen urzędowej nie ma sensu wtedy. Pozdrawiam diagnosta
Są tu jacyś praktycy a nie teoretycy ? Jakie są zarobki „realne” jako diagnosta
Psinco się wiele jako diagnosta dorobisz 😂 może niektórzy napiszą że fajna fucha , może i zerwać się nie zerwiesz ale kokosów nie zbijesz to tak żeby do emerytury na starość dorobić to na biedę ujdzie. Egzaminy ciężko zdać i teorie i praktyczny, byle kto tez tego nie zda trzeba ,, kuć” I mieć sporo praktyki. Można stracić sporo pieniędzy na szkolenia jak i same Egzaminy a po ukończeniu wszystkiego pozytywnie jak zobaczy się 1 czy 2 wypłatę to złożyć ręce w wyjść i zająć się czymś innym