Zmiany w prawie dotyczącym działalności nieewidencjonowanej przewiduje projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych. Zmiany dotyczą w szczególności limitów przychodu i skrócenia okresu, w jakim nie można prowadzić działalności.

Działalność nieewidencjonowana – na czym polega?
Prowadzenie działalności gospodarczej na ogół kojarzy się z wieloma formalnościami. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy, że firma nie zawsze wymaga rejestracji. W polskim prawie możemy wyróżnić tzw. działalność nieewidencjonowaną, którą reguluje art. 5 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Jak wskazuje powyższy przepis, rejestracja działalności nie jest konieczna, jeśli miesięczny limit przychodów nie przekracza 75% kwoty minimalnej krajowej. Od lipca 2023 r. jest to 3600 zł brutto, a zatem limit wynosi 2,7 tys. zł. Takie rozwiązanie jest wygodne dla wielu małych przedsiębiorców, np. zajmujących się rękodziełem. Kolejnym warunkiem jest nieprowadzenie działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy. Jeśli przedsiębiorca przekroczy wskazany limit, jest zobowiązany do rejestracji działalności w CEIDG w ciągu 7 dni.
Zmiany w działalności nierejestrowanej – nowe limity
Projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych może wprowadzić zmiany w kryteriach prowadzenia działalności nieewidencjonowanej. Projekt znosi miesięczny limit przychodów i zmienia go na limit roczny. Limit po zmianach prawa wyniósłby dziewięciokrotność minimalnego wynagrodzenia, czyli 32 400 zł obecnie. Proponowane zmiany obejmują także skrócenie okresu nieprowadzenia działalności z 60 do 24 miesięcy.
W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy wskazano:
„Konieczność zachowania wskazanych wyżej 60-miesięcznych okresów karencji jest zbyt daleko idącym ograniczeniem, które w takim wymiarze nie zabezpieczają w jakiś nadzwyczajny sposób interesów finansowych państwa. Dlatego w pełni zasadne jest skrócenie tych okresów do 24 miesięcy. Podjęcie działalności zarobkowej przez zachęcone w ten sposób osoby przełoży się nie tylko na wzrost gospodarczy, ale zwiększy także wpływy podatkowe od uzyskiwanych z tego tytułu dochodów”.
Jak eksperci oceniają zmiany limitów?
Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy w inFakt korzystnie ocenia zmiany, wskazując na trudniejsze przekroczenie limitu rocznego niż miesięcznego.
– Projekt ustawy umożliwia prowadzenie takim osobom działalności bez konieczności rejestracji firmy w CEIDG. Proponowana zmiana może przyczynić się do zwiększenia aktywności obywateli, pozwalając wielu nowym osobom podejmować legalnie dodatkową działalność zarobkową – wskazuje Piotr Juszczyk.
Nowe przepisy w sprawie działalności nierejestrowanej. Aktualizacja 2025
Limit przychodów dla działalności nierejestrowanej w 2025 roku w Polsce nadal liczony jest miesięcznie, a nie rocznie. Oznacza to, że w żadnym miesiącu przychód z tej działalności nie może przekroczyć 3 499,50 zł brutto, czyli 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przekroczenie tego limitu w jakimkolwiek miesiącu skutkuje obowiązkiem rejestracji działalności gospodarczej w ciągu 7 dni. Nie ma obecnie rocznego limitu przychodów – każdorazowo liczy się miesięczna kwota. Nadal obowiązuje także wymóg nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 60 miesięcy. Wszelkie zmiany dotyczące rocznego limitu nie zostały jeszcze wprowadzone. Osoby prowadzące działalność nierejestrowaną muszą więc pilnować miesięcznego progu przychodów, by nie utracić tego statusu.
Źródło: biznes.interia.pl