Reklama

7 nawyków skutecznego działania według Stephena Coveya

Książka „7 nawyków skutecznego działania” stanowi zbiór wskazówek pomocnych w drodze do sukcesu. Zasady zebrane przez Stephena Coveya (autora książki) to recepta na osiągniecie harmonii w życiu prywatnym i zawodowym bez rezygnacji z własnych wartości. O jakich 7 nawykach mowa? Sprawdź.

7 nawyków skutecznego działania - zdjęcie przedstawiające otwartą książkę

Nie zawsze jesteśmy w stanie samodzielnie dojść do rozwiązań, które mogą nam pomóc w życiu. Na co dzień mierzymy się z różnymi problemami. Wsparcia możemy szukać u bliskich, korzystając z porad coacha, czy w gabinecie terapeuty. Istnieją jednak sposoby na to, by spojrzeć na swoje życie z nieco innej perspektywy bez ingerowania w to osób trzecich. Potężnej dawki wiedzy dostarczają nam książki. Wszelkie poradniki i książki popularnonaukowe zawierają wskazówki, obrazują tezy wieloma barwnymi przykładami, poparte wynikami badań, które potwierdzają skuteczność założeń autorów. Jedną z pozycji, która odniosła na świecie duże sukces, jest „7 nawyków skutecznego działania” Stephena Coveya. Czego dotyczą nawyki i dlaczego warto wdrożyć je w życie?

7 nawyków skutecznego działania – książka 

7 nawyków skutecznego działania” to książka zawierająca koncepcję Stephena Coveya, pomocną w zwiększeniu skuteczności swoich działań. Stephen Covey to mówca motywacyjny i autor kilku bestsellerów dotyczących efektywności i rozwoju zawodowego. Jego książka o siedmiu nawykach skutecznego działania to wyjątkowa pozycja, która sprzedała się w ponad 25 milionach egzemplarzy. Znalazła się także na pierwszym miejscu listy najbardziej wpływowych książek z dziedziny biznesu XX wieku. Pozycja jest ceniona również jako książka z dziedziny zarządzania. Została wydana w 1989 roku, lecz wciąż zawarte w niej wskazówki pozostają aktualne. 

Autor stara się przekazać odbiorcom, że dążenie do skutecznego działania w swoim życiu opiera się nie tylko na pracy nad własnym charakterem, lecz również wdrożeniu w swoim życiu zasad wspomagających efektywność. Tymi zasadami jest właśnie 7 nawyków skutecznego działania, które pomagają w pełni wykorzystać własne możliwości w zgodzie z szacunkiem wobec innych, uczciwością i racjonalnym ustalaniem priorytetów. Ze świadomością tego, co jest zawarte w ponad 350 stronach, możemy uczynić nasze życie lepszym. Lecz książki nie wystarczy przeczytać tylko raz. Autor w jednej książce zawiera zbiór wskazówek, do których warto wracać, ilekroć odczuwamy, że niekoniecznie podejmujemy dobre decyzje i coś ogranicza nasze możliwości. Książkę czyta się dobrze, a tezy autor ilustruje barwnymi i wiarygodnymi przykładami zaczerpniętymi z własnego życia.

7 nawyków skutecznego działania Stephena Coveya

Autor książki dzieli 7 nawyków na pewne obszary. Pierwsze trzy nawyki koncentrują się na zwycięstwie prywatnym, rozwoju osobistym. Kolejne trzy odnoszą się do zwycięstwa publicznego, czyli zasad pracy zespołowej. Ostatni z nawyków dotyczy samodoskonalenia w wymiarze fizycznym, umysłowym, społecznym i duchowym. Osoba, która wdroży do swojego życia 7 nawyków skutecznego działania, może doświadczyć zmian w wielu aspektach swojego życia. Nawyki pomagają kształtować trwałe relacje z innymi, udoskonalić swoje zdolności przywódcze i interpersonalne. 

Książka to prawdziwa biblia współczesnego człowieka, która jak czytamy w opisie na stronie lubimyczytac.pl, prowadzi do erupcji własnych możliwości. Pomaga osiągnąć sukces w życiu osobistym i zawodowym, zwiększyć efektywność wszelkich działań. Siedem nawyków skutecznego działania to owoc przestudiowania przez autora automatycznych stylów myślenia i działania postrzeganych jako skuteczne.

1. Bądź proaktywny

Pierwszy z nawyków to bycie osobą proaktywną. Co to oznacza? Branie odpowiedzialności za własne życie. Często, zamiast podejmować działania, wolimy narzekać, doradzać innym i marnować przy tym własną energię na te aspekty życia, które nas nie dotyczą. Bycie proaktywnym wiąże się z inicjatywą działania. Osoba proaktywna poszukuje rozwiązań, nie czeka, aż sprawy same się wyjaśnią. Bierze odpowiedzialność za swoje decyzje i czyny.

2. Zaczynaj z wizją końca

Podejmując się jakiegoś przedsięwzięcia, musimy mieć na uwadze dojście do celu. Tego właśnie dotyczy rozpoczynanie z wizją końca. Myśląc o finalizacji zadania, jesteśmy bardziej zmotywowani i efektywni. Ta zasada pomaga w lepszym wykorzystaniu swojego czasu, który nawet nie zdając sobie często z tego sprawy, marnujemy na czynności, które do niczego nie prowadzą. Nie myślmy nad tym, co chcemy robić, lecz co chcemy osiągnąć. Aby działania miały sens, musimy wiedzieć, dokąd zmierzamy.

3. Rób najpierw to, co najważniejsze

Należy uważnie ustalać priorytety. Najlepiej w pierwszej kolejności koncentrować się na tych zadaniach, które są najważniejsze. Wówczas będziemy mieli więcej czasu na to, aby ja dopracować. Jeśli zostawimy je na później, wówczas nie będą wykonane efektywnie, gdyż będziemy się musieli śpieszyć, aby je dokończyć. Nie warto koncentrować się jednocześnie na kilku zadaniach. To sprawia, że żadne z nich nie zostanie wykonane tak dobrze, jak mogłoby być.

4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana

W kontaktach z innymi ludźmi należy zachować równowagę interesów. Niekorzystne jest myślenie w kategorii własnej wygranej i cudzej przegranej. Warto dążyć do sytuacji, w której obie strony czują się wygrane i czerpią korzyści ze współpracy. W tym celu należy dbać o dobrą komunikację, opracować plan działania, który wesprze system zasady wygrana-wygrana.

5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany

Częstym błędem jest usilne dążenie do akceptacji własnego zdania. W pierwszej kolejności jednak powinniśmy wysłuchać drugiej strony. Poprawna komunikacja stanowi fundament pracy zespołowej. W pierwszej kolejności słuchaj, zrozum problem, a następnie podziel się własną opinią. Dzięki takiemu działaniu zwiększamy swoje szanse na realizację poprzedniego nawyku „wygrana – wygrana”. Stosując piąty nawyk, unikniemy nieporozumień i straty czasu na rzecz nieefektywnej komunikacji.

6. Synergia

Synergia oznacza łączenie działań w celu zwiększenia ich efektywności. Łączenie nawyków pozwoli nam szybciej osiągnąć skuteczne działania. Zamiast wybrać jedno rozwiązanie, można wdrożyć kilka. Synergia oznacza współdziałanie, które prowadzi do stworzenia czegoś większego niż w przypadku działań jednostkowych. Synergia to suma wysiłków wszystkich stron działań. Do synergii potrzebna jest gotowość ludzi do wzajemnego słuchania, rozumienia i poszanowania mimo różnic.

7. Ostrzenie piły 

Ostatnia z zasad jest kluczowa, jeśli chcemy korzystać z zasobów poprzednich. Ostrzenie piły oznacza samodoskonalenie. To nawyk wspierający regenerację, odbudowę sił, odpoczynek. Praca całymi dniami, bez chwili wytchnienia ogranicza nasze zdolności. Efektywność pracy spada wraz z motywacją. W życiu należy znaleźć zarówno czas na działanie, jak i na zadbanie o swoje ciało, umysł, duszę i relacje z innymi.

Dlaczego warto wdrożyć 7 nawyków skutecznego działania? 

Choć książka ma już swoje lata, to nawyki w niej przedstawione wciąż są aktualne. Są one uniwersalne i ponadczasowe. Autor wieloma przykładami ukazuje, jak wdrożenie ich do swojego życia może przynieść pozytywne efekty na rzecz rozwiązywania problemów zawodowych, ale i w życiu osobistym. Z książki możemy zaczerpnąć wskazówki pomocne:

  • w dążeniu do inspirującego przywództwa;
  • do kształtowania trwałych relacji;
  • we wsparciu skuteczności działania.

Zastosowane wskazówki mogą z powodzeniem zostać wykorzystane w różnych obszarach życia. Ważne jednak, aby praktykować je systematycznie. Dzięki nawykom masz szansę odzyskać kontrolę nad własnym życiem, osiągnąć poczucie bezpieczeństwa.

Warto jednak pamiętać, że to jedna z wielu książek na temat skuteczności działania. Wnikliwe książki innych autorów przedstawiają inne inspirujące koncepcje, z których także warto korzystać. Czytając, poszerzamy swoje horyzonty i nabieramy innej perspektywy na rzeczywistość.

Oceń artykuł
1/5 (1)