Reklama

Specjalista SEM – kim jest i czym się zajmuje? Zarobki i wymagania na stanowisku

Jednym z przyszłościowych i ciekawych zawodów jest specjalista SEM. Zarobki takiego pracownika są tym wyższe, im większe doświadczenie w zawodzie posiada. W branży SEM możesz sam wybrać model współpracy – umowę o pracę lub B2B. Sprawdź, co robi specjalista SEM i jak nim zostać.

specjalista SEM - co to znaczy

Obecnie każda firma, która chce utrzymać się na rynku, powinna mieć swoją stronę internetową. Walka o klienta rozgrywa się online. Dlatego też coraz częściej możemy usłyszeć o zawodach związanych właśnie z marketingiem internetowym. Zajmują się tym między innymi specjaliści SEM. Kto to jest?

Stosunkowo nowym, budzącym spore zainteresowanie zawodem jest specjalista SEM. Co to znaczy? Za tajemniczo brzmiącą nazwą kryje się osoba, która zajmuje się działaniami marketingowymi. Do jego zadań należy promowanie strony internetowej. Praca na stanowisku specjalisty SEM zyskuje coraz większą popularność, a kolejne firmy postanawiają zatrudnić osobę zajmującą się zagadnieniami SEM. Jeżeli interesują Cię tzw. zawody przyszłości, z pewnością powinieneś zwrócić uwagę na profesję tzw. pozycjonera. Z poniższego tekstu dowiesz się, jakie są zarobki specjalisty SEM, co robi pozycjoner i jak nim zostać.

Co robi specjalista SEM?

SEM to dość tajemniczy termin, który zazwyczaj znany jest tylko osobom z branży marketingowej. Zatem czym zajmuje się specjalista SEM?

W zakres obowiązków specjalisty SEM wchodzą zadania, które mają korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie danej witryny internetowej w wyszukiwarkach internetowych, jest on bowiem osobą mającą zwiększyć ruch na stronie. Stanowisko specjalista SEM w pośredni sposób wpływa więc na zwiększenie rentowności firmy. Przyjrzyjmy się szczegółowo zakresowi jego obowiązków. Co robi specjalista SEM? Oto najważniejsze zadania na tym stanowisku:

  • optymalizowanie strony internetowej pod kątem wyszukiwarek,
  • analizowanie ruchu na stronach,
  • sporządzanie raportów i analiz dotyczących podejmowanych działań,
  • przygotowywanie strategii, prowadzenie kampanii reklamowych (np. AdWords, na Facebooku),
  • optymalizacja kampanii reklamowych,
  • obserwowanie panujących na rynku trendów oraz działań konkurencji.

Specjaliści SEM to osoby potrzebne w każdej firmie, która chce zaistnieć w internecie i skutecznie kreować swój wizerunek w dziedzinie marketingu internetowego. SEM specialist jest także odpowiedzialny pośrednio na zwiększenie sprzedaży i zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, które stawia na marketing online lub e-commerce organizując kampanie reklamowe.

SEM: co to?

Bardzo często możesz spotkać się z pojęciami SEO i SEM. Co to i jak je odróżnić? SEM (Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach) to pojęcie, które łączy w sobie SEO (Search Engine Optimization) i PPC (Pay Per Click). Najprościej rzecz biorąc, SEM jest zatem zbiorem wszystkich działań związanych z marketingiem w wyszukiwarkach oraz wiedzą o tym, jak działają rankingi wyszukiwarek i jak umieścić strony internetowe najwyżej w wynikach wyszukiwania. SEO z kolei dotyczy optymalizacji stron internetowych.

Odpowiednie działania w zakresie SEM umożliwią nie tylko prowadzenie efektywnych działań marketingowych względem reklamowania firmy stosunkowo niskim kosztem, ale również szybko przyniosą korzyści. Co więcej, jest duże prawdopodobieństwo, że dzięki odpowiedniemu marketingowi reklama dotrze do osób zainteresowanych danym produktem lub usługą, co daje większe szanse na jej pozytywny odbiór. Praca pod kątem wyszukiwarek, rankingów witryn (rankingi wyszukiwarek) ma kluczowe znaczenie podczas ustalania priorytetów content marketingu i zarządzania kampaniami reklamowymi oraz jest ogromną częścią SEM. SEM wpływa bowiem na kolejność, w jakiej każda witryna pojawia się w rankingu wyszukiwarek. Ogromny wpływ na ranking wyszukiwarek ma tworzenie treści, dobór słów kluczowych i digital marketing. Dobry SEM jest w stanie zagwarantować świetne wyniki marketingowe i ugruntować pozycję firmy na rynku internetowym.

Specjalista SEM – wymagania na stanowisku

Osoba pracująca na stanowisku specjalisty SEM powinna posiadać szereg przydatnych umiejętności. Należą do nich m.in.:

  • kreatywność,
  • samodzielność,
  • wysokie zdolności komunikacyjne zarówno werbalnie, jak i za pośrednictwem poczty e-mail lub tworzonych treści,
  • umiejętności organizacyjne,
  • umiejętność dotrzymywania prowadzenia kilku nowych projektów i dotrzymywania kilku terminów jednocześnie,
  • umiejętności techniczne i technologiczne,
  • dbanie o jakość treści,
  • umiejętności komunikacyjne,
  • umiejętność tworzenia treści ze słownictwem kluczowym,
  • chęć ciągłego poszerzania wiedzy,
  • odpowiedzialność.

Warto zaznaczyć, że specjalista SEM jest częścią większego zespołu – projektanci stron internetowych, copywriterzy i content managerowie to podstawowy team SEM. To właśnie tutaj w szczególności przydadzą się wymienione wyżej umiejętności organizacyjne. Od specjalisty ds. SEM wymagana jest także wiedza w zakresie SEO, zdolności humanistyczne i umiejętności analityczne.

Wiele firm chcących zatrudnić specjalistów SEM kładzie duży nacisk na doświadczenie kandydatów (nierzadko wymaga się np. co najmniej rocznego doświadczenia w prowadzeniu kampanii reklamowych) i umiejętność posługiwania się przydatnymi w tej pracy narzędziami (m.in. Google Analytics, Google AdWords). Przedsiębiorcy oczekują od kandydatów także znajomości programu MS Excel. Absolutną koniecznością jest znajomość języka angielskiego.

Zarobki specjalisty SEM

Na to, ile zarabia specjalista SEM, wpływa wiele czynników – m.in. to, czy jest on zatrudniony w firmie, czy pracuje jako freelancer. W przypadku etatowych specjalistów SEM możemy mówić o przeciętnej pensji na poziomie 6640 zł brutto. 25% pracowników znajdujących się poniżej mediany rynkowej zarabia mniej niż 5420 zł brutto, z kolei 25% najlepiej opłacanych – ponad 8030 zł brutto.

W przypadku specjalistów SEM na wynagrodzenie wpływają również m.in.: lokalizacja (najwięcej można zarobić w dużych miastach), wielkość firmy, doświadczenie zawodowe, wykształcenie i wiedza zdobyta np. na kursach.

Ile zarabia młodszy specjalista SEM?

Zastanawiasz się, ile może zarobić osoba, która dopiero rozpoczyna pracę na stanowisku specjalista ds. SEM? Zarobki młodszego specjalisty SEM można oszacować, sprawdzając dane pochodzące z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń. Wynika z nich, że mediana wynagrodzeń na tym stanowisku to 3540 zł brutto. 25% najgorzej opłacanych pracowników otrzymuje pensje wynoszące poniżej 3050 zł brutto, zaś 25% najlepiej wynagradzanych – ponad 4220 zł brutto.

Doświadczony specjalista SEM: zarobki

Po kilku latach pracy w branży pracownik może awansować na stanowisko starszego specjalisty SEM. Ile zarabia doświadczona osoba? Stawki w tym przypadku są sporo wyższe – mediana pensji starszych specjalistów SEM wynosi 8860 zł brutto. 25% z nich otrzymuje wynagrodzenia wynoszące poniżej 7650 zł brutto, z kolei 25% – powyżej 10470 zł brutto.

Ile zarabia specjalista SEM prowadzący własną działalność?

Według raportu przygotowanego przez portal Senuto.com około 8,4% specjalistów z branży SEO/SEM to freelancerzy. Spora część osób współpracujących z agencjami decyduje się również na schemat B2B (28,97%). Jakie są zarobki specjalisty SEM prowadzącego działalność?

Mediana zarobków właścicieli firm SEO w 2020 roku wynosiła 11000 zł netto, jednak zadeklarowano wówczas średnio 20-procentowy wzrost dochodów w ciągu roku. Już wtedy zarobki 16,67% firm SEO wynosiły ponad 20000 zł netto miesięcznie. Najniższe zarobki, wynoszące 4000-5000 zł netto, deklarowało jedynie 2,78% firm działających w branży. Aktualnie zarobki te są znacznie wyższe, ponieważ zainteresowanie tego rodzaju usługami stało się w pewnym sensie normą.

Specjalista SEM – jak nim zostać?

Jeśli podoba Ci się to, co robi specjalista SEM, możesz rozważyć spróbowanie swoich sił w tej profesji. Powinieneś jednak wiedzieć, że jest to wymagające stanowisko. Nie wystarczą posiadane predyspozycje czy znajomość podstawowych narzędzi – branża jest bardzo dynamiczna, a Twoim zadaniem jest dopasowywanie się do aktualnej sytuacji.

Zawód specjalisty SEM mogą wykonywać m.in. osoby posiadające wykształcenie wyższe, po studiach związanych z informatyką. Nie jest to jednak wymóg, a młodszym specjalistą SEM może zostać nawet ktoś, kto nie posiada kierunkowego wykształcenia.

Przede wszystkim skup się na nauce – pomogą Ci w tym kursy oraz zdobywanie doświadczenia, np. w ramach wolontariatu czy stażu. Możesz także tworzyć testowe projekty, które pozwolą Ci lepiej poznać potrzebne narzędzia. Zatrudnienia szukaj np. w serwisach pracy, na stronach internetowych agencji SEO/SEM oraz w mediach społecznościowych (na grupach zrzeszających pracowników zdalnych lub przedstawicieli branży SEM).

Kurs na specjalistę SEM

Chcąc zdobyć wiedzę, na początek najlepiej jest dokształcać się we własnym zakresie – zacznij od dostępnych w sieci darmowych kursów m.in. od Facebook Ads czy Google Ads. W następnej kolejności możesz poszukać kursu na specjalistę SEM, który pozwoli Ci na lepsze zrozumienie zagadnień związanych z optymalizacją stron oraz pozycjonowaniem. Warto korzystać również z webinarów.

Pamiętaj jednak, że zazwyczaj na szkoleniach uda Ci się zdobyć głównie wiedzę teoretyczną – to oznacza, że o praktykę będziesz musiał zadbać we własnym zakresie. Żeby być na bieżąco, śledź najnowsze informacje dotyczące branży, np. blogi specjalistów czy fora tematyczne.

Podstawowa wiedza teoretyczna i praktyczna to połowa sukcesu – posiadając ją, możesz z powodzeniem szukać stażu lub pracy jako młodszy specjalista SEM, a później rozwijać się w zawodzie.

Oceń artykuł
3.6/5 (9)