Reklama

PPK a zmiana pracy – co z pieniędzmi? Czy tracisz oszczędności odkładane w poprzedniej firmie?

PPK a zmiana pracy to ciekawe zagadnienie. Wielu pracowników zastanawia się, czy wzięcie udziału w Pracowniczych Planach Kapitałowych jest bezpieczne. Co z pieniędzmi, które udało Ci się odłożyć, gdy zmieniasz miejsce zatrudnienia? Czy PPK w przypadku zmiany pracy trzeba zakładać od nowa? Sprawdź!

PPK a zmiana pracy

Przyszłe świadczenia emerytalne obecnych 30-latków mogą okazać się wyjątkowym zawodem. Prognozy specjalistów nie pozostawiają złudzeń – za kilkadziesiąt lat nie będziemy w stanie utrzymać się z emerytury. To dlatego młodzi ludzie szukają dodatkowych sposobów na zabezpieczenie swojej przyszłości. Prowadzenie PPK wydaje się niezłym uzupełnieniem przyszłej emerytury. Jednak PPK a zmiana pracy, to temat, który niepokoi wielu pracowników. Wygodna forma odkładania, dorzucanie się do środków przez pracodawcę i państwo – brzmi nieźle! Jednak co się stanie, gdy zmienisz pracodawcę? Czy PPK się opłaca, jeśli nie planujesz zostać w jednej firmie do końca kariery zawodowej? Co trzeba zrobić ze starym PPK po zmianie pracy i co się dzieje z odłożonymi pieniędzmi? Sprawdź!

Szukasz pracy nad morzem? Sprawdź zakładkę „praca Gdańsk” na GoWork.pl

PPK a zmiana pracy – co można zrobić?

Pracownicze Plany Kapitałowe to dobry sposób na poprawę swojej przyszłej emerytury. PPK a zmiana pracy jest kwestią, która zastanawia wielu potencjalnych uczestników programu. W przypadku, gdy odkładasz pieniądze na poczet przyszłej emerytury (rachunek PPK), korzystasz z usług instytucji finansowej, która podpisała umowę z Twoim pracodawcą. Zmiana zatrudnienia sprawia, że z nagromadzonymi środkami można obejść się na kilka sposobów:

  • możesz pozostawić PPK u byłego pracodawcy;
  • przenieść środki do nowego pracodawcy, na zasadzie transferu, o którym przeczytasz za chwilę;
  • dokonać zwrotu środków na Twoje konto, jednak wtedy trzeba się liczyć z potrąceniem i ewentualnym podatkiem od zysków.

Co musi zrobić Twój nowy szef, gdy zaczniesz u niego pracę, będąc uczestnikiem PPK? Obowiązki pracodawcy w tej kwestii są dosyć jasne. Po upływie trzech miesięcy od zmiany zatrudnienia, nowy pracodawca zapisze Cię do swojego PPK, obsługiwanego przez konkretną instytucję finansową. Skąd będzie wiedział o tym, że jesteś uczestnikiem programu?

Zmiana pracy a PPK – obowiązki pracownika

Jeśli jesteś nowym pracownikiem, masz obowiązek poinformować obecnego pracodawcę o uczestnictwie w PPK w poprzedniej firmie. W komunikacie trzeba zawrzeć informację o tym, jaka instytucja finansowa obsługuje PPK u Twojego byłego pracodawcy. To wszystko po to, aby umożliwić nowemu szefowi transfer środków ze starego PPK na nowe. PPK po zmianie pracy nie musi być transferowane, jednak jeśli się na to zdecydujesz – nie ponosisz żadnych opłat. Możesz dotychczasowe oszczędności zostawić w „starej” instytucji finansowej lub zlecić wypłatę transferową środków zgromadzonych na nowy rachunek PPK co w ostatecznym rozrachunku jest bardziej opłacalne.

Jeszcze tego samego dnia nowa instytucja, która obsługuje obecnego pracodawcę, odkupi fundusze ze “starego” konta i za te pieniądze dokona zakupu funduszy obsługiwanych przez siebie. Dzięki temu prowadzenie PPK pracownika będzie możliwe już u nowego pracodawcy, w jego instytucji finansowej.

Oświadczenie pracownika o zawartych umowach o prowadzenie PPK

Jak powinno wyglądać takie oświadczenie i kiedy należy je złożyć? Po pierwsze prowadzenie PPK u nowego pracodawcy powinno zostać poprzedzone pisemnym potwierdzeniem i prośbą o transfer środków, czyli wypłatę transferową zgromadzonych środków z PPK na nowy rachunek PPK. Jeśli jednak chcesz, aby środki zostały na starych rachunkach PPK, masz do tego prawo i możesz pozostawić kapitał na poprzednich rachunkach PPK. Skumulowanie środków uczestnika PPK na jednym rachunku PPK jest jednak lepszy rozwiązaniem, ponieważ umożliwia ci to sprawowanie łatwiejszego nadzoru nad oszczędnościami.

Oświadczenie powinno zawierać informacje o zawartych umowach o prowadzenie PPK oraz musi zawierać oznaczenie instytucji finansowych, z którymi zawarto takie umowy. Następnie po złożeniu oświadczenia o zawartych umowach o prowadzenie PPK, pracodawca musi złożyć w Twoim imieniu wniosek o wypłatę transferową środków z rachunku PPK wskazanego w oświadczeniu na Twój nowy rachunek PPK. Jeśli nie zgadasz się na taki transfer środków na nowy rachunek PPK, masz 7 dni na poinformowanie o tym pracodawcy.

Jeśli chodzi o termin, kiedy trzeba złożyć pracodawcy oświadczenie, to jest on dość skomplikowany. Na stronie Mojeppk.pl możemy znaleźć następujące informacje dotyczące terminu:

W terminie 7 dni, po upływie 10 dni miesiąca, następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia, uczestnik PPK powinien złożyć nowemu pracodawcy, a w przypadku kilku pracodawców – pracodawcy wybranemu przez uczestnika PPK, oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK. Mówiąc prościej, oświadczenie o zawartych umowach o prowadzenie PPK powinno zostać złożone nowemu pracodawcy pomiędzy 11. a 17. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którzy upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.

PPK po zmianie pracy – czy trzeba transferować pieniądze?

PPK a zmiana pracy – czy można odmówić transferowania środków? Jak najbardziej! Jeśli uważasz, że instytucja obsługująca poprzedniego pracodawcę sprawdzi się lepiej w pomnażaniu kapitału lub masz ochotę dywersyfikować swoje oszczędności – możesz odmówić przeniesienia pieniędzy do PPK nowego pracodawcy. Jak to zrobić?

Aby nie transferować PPK w przypadku zmiany pracy, wystarczy, że poinformujesz nowego pracodawcę o braku zgody na transfer. Najlepiej dokonać tego już podczas spełniania obowiązku przekazania informacji o poprzednim PPK. Jeśli rozmyślisz się już “po fakcie” – masz zaledwie 7 dni od momentu przekazania danych o starym PPK nowemu szefowi.

PPK a zmiana pracy – kilka rachunków jednocześnie

Zmiana pracy a PPK – co, jeśli zmieniasz pracodawcę i nigdy nie przenosisz swoich środków, a prowadzenie PPK pozostaje w różnych instytucjach finansowych? Oczywiście masz do tego pełne prawo. Nawet jeśli od momentu wzięcia udziału w programie zmieniasz pracę już trzeci raz – za każdym razem możesz odmówić transferowania środków do nowej instytucji. W tym przypadku staniesz się właścicielem trzech Pracowniczych Planów Kapitałowych funkcjonujących jednocześnie. Co z roczną dopłatą od państwa?

Ustawowe 240 złotych zostaje wpłacone na rachunek, który został utworzony najpóźniej. To znaczy, że państwo będzie dopłacało tylko do PPK prowadzonego przez obecnego lub ostatniego pracodawcę, czyli na nowy rachunek PPK.

Skutki braku oświadczenia uczestnika PPK o posiadanych rachunkach PPK

Jakie są konsekwencje niezłożenia oświadczenia o umowach o prowadzenie PPK? Nie ma żadnych odgórnych, pracowniczych konsekwencji. Pracodawca nie podejmie żadnych działań mających na celu uzyskanie od uczestnika PPK takiego oświadczenia. Sama decyzja dotyczące tego, czy dotychczasowe oszczędności zostawić w instytucji według starej umowy o prowadzenie PPK, czy może zawrzeć nową umowę za pośrednictwem nowego pracodawcy to wybór, którego dokonuje tylko uczestnik PPK.

Jeśli więc pracownik nie złożył oświadczenia o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK, środki pozostaną na dotychczasowym rachunku PPK. W przypadku jednorazowej zmiany pracy może nie być to problematyczne dla pracownika, ale z każdym nowym zatrudnieniem wzrasta liczba rachunków, a zarządzanie PPK staje się trudniejsze.

Oceń artykuł
4/5 (4)