Dwie umowy zlecenia komplikują nieco sprawę odprowadzania składek ZUS. Pracownicy często podpisują dwie umowy zlecenia u jednego pracodawcy lub z inną firmą. Nie jest też wyjątkiem wykonywanie obowiązków na podstawie trzech lub czterech umów. Co ze składkami w takiej sytuacji? Czy inne umowy będą z nich zwolnione?
Dwie umowy zlecenia to popularny sposób na zawieranie stosunku służbowego ze zleceniodawcami. W przeszłości umowy cywilnoprawne nie gwarantowały zleceniobiorcom żadnych świadczeń pracowniczych. Od 2016 roku umowa zlecenie jest oskładkowana, co znaczy, że zleceniobiorcy odprowadzają składki w ramach obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, płacą wypadkowe, a także rentowe. Obowiązek podlegania ubezpieczeniom powstaje od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania umowy do dnia jej rozwiązania lub wygaśnięcia. Sytuacja komplikuje się, gdy zleceniobiorca zawiera dwie umowy zlecenia u jednego pracodawcy, lub w innej firmie. Czy dwie umowy zlecenia oznaczają składki ZUS odprowadzane w pełni z obu stosunków zleceniowych? Co, jeśli zleceniobiorca wykonuje trzy lub cztery zlecenia? Sprawdź!
Szukasz pracy? Praca w Poznaniu czeka, aż ją odkryjesz!
Spis treści
Umowa zlecenie – jak działa?
Umowa zlecenia to jedna z form podjęcia współpracy między zleceniodawcą a zleceniobiorcą. Jednak w tym wypadku nie jest ona regulowana Kodeksem pracy, jak umowa o pracę, ale Kodeksem cywilnym. Dlatego też umowę zlecenia i umowę o dzieło nazywamy umowami cywilnoprawnymi. Określają je artykuły od 734 do 751, w których znajdziemy informacje na temat tego, czym dokładnie jest taka umowa i jakie zasady obowiązują obie strony:
§ 1. Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
Warto zaznaczyć, że za wykonanie zlecenia obowiązuje wynagrodzenie, chyba że dwie strony umowy uzgodnią inne warunki i znajdą one swoje potwierdzenie w treści umowy zlecenia:
§ 1. Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
§ 2. Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy.
Warto zaznaczyć, że umowę zlecenie – tak samo jak umowę o pracę – obowiązuje minimalne wynagrodzenie. W 2023 roku zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. wynosi 23,50 zł.
Dwie umowy zlecenia a składki ZUS – podstawowe informacje
Aby zrozumieć sytuację, w której zleceniobiorca zawarł więcej niż dwie umowy zlecenia, warto przybliżyć obowiązek składkowy takiej umowy cywilnoprawnej. Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych dokładnie reguluje zasady podlegania ubezpieczeniom. Otóż osoby fizyczne, wykonujące pracę na obszarze Rzeczpospolitej na podstawie np. umowy zlecenia, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. To znaczy, że na umowie zlecenie odprowadza się składkę emerytalną, wypadkową i rentową. Osoba wykonująca zlecenie płaci też składkę zdrowotną, do której zgłasza ją zleceniodawca. Umowy zlecenia zobowiązują także do zapłaty podatku dochodowego i dają możliwość odprowadzania składek na ubezpieczenie chorobowe. Czy można mieć dwie umowy zlecenie jednocześnie? Jak najbardziej.
Dwie umowy zlecenia a zbieg tytułów do ubezpieczeń
Jeżeli zleceniobiorca pracuje na podstawie dwóch umów zlecenia, dochodzi do tak zwanego zbiegu tytułów do składki emerytalno-rentowej. Co wtedy? Mówi o tym art. 9 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych:
Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów […] jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej.
Zleceniobiorca, który zawarł umowę z innym pracodawcą, wciąż odprowadza składki na podstawie umowy zawartej wcześniej. To znaczy, że druga umowa zlecenia u innego pracodawcy nie musi być oskładkowana w ten sam sposób. Warto jednak wspomnieć, że jeżeli zleceniobiorca ma takie życzenie, może zostać objęty ubezpieczeniem emerytalno-rentowym z tytułu wszystkich umów, jakie zawarł (oznacza to, że każda umowa może być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym).
Dwie umowy zlecenia – wymogi zarobkowe
Ciekawym zagadnieniem jest kwestia wysokości wynagrodzenia, która uprawnia do dwóch umów zlecenia i tylko jednej poddanej pełnemu oskładkowaniu. Jeżeli wynagrodzenie (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne) z tytułu wcześniejszej umowy jest niższe niż płaca minimalna w danym roku, składkami obejmuje się również drugą umowę zlecenia. Co to znaczy w 2023 roku? Druga umowa zlecenie będzie wolna od składek dopiero wtedy, gdy od pierwszej umowy zlecenia zawartej z podmiotem zleceniobiorca osiągnie płacę minimalną (3600 zł brutto od 1 lipca 2023 roku). Jeżeli tak się nie stanie, dwie umowy zlecenia będą objęte obowiązkowymi składkami emerytalno-ubezpieczeniowymi. Mimo przekroczenia kwoty minimalnego wynagrodzenia wciąż jednak obowiązuje składka zdrowotna. Mówi nam o tym art. 82 ust. 2 ustawy zdrowotnej.
W przypadku gdy w ramach jednego z tytułów do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego wymienionych w art. 66 ust. 1 ubezpieczony uzyskuje więcej niż jeden przychód, składka na ubezpieczenie zdrowotne jest opłacana od każdego z uzyskanych przychodów odrębnie.
Jednak jeśli z tytułu stosunku pracy pracownik nie osiąga wynagrodzenia w wysokości najniższej krajowej, wówczas umowa cywilnoprawna w całości jest objęta oskładkowaniem. Płatnik wskazuje wówczas zleceniobiorcę w raporcie imiennym RCA z kodem 04 11 xx.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyznacza się odrębnie dla każdego miesiąca.
Dwie umowy zlecenia u jednego pracodawcy – to możliwe?
Opisaliśmy już zjawisko dwóch umów zlecenia u innych pracodawców. Czy możliwe jest wykonywanie równoległych zleceń u tego samego podmiotu? Tak, nasze prawo dopuszcza dwie umowy zlecenia u jednego pracodawcy, jednak w tym przypadku trzeba pamiętać o bardzo istotnej kwestii. Jeżeli podpisujemy zlecenie z tym samym pracodawcą, trzeba mieć na uwadze opis zakresu obowiązków. Aby umowy były zawarte w pełni legalnie, zakres obowiązków powinien zdecydowanie się od siebie różnić. W innym przypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych może zarzucić pracodawcy “kreatywną optymalizację składkową”, której celem jest obejście przepisów prawa.
Jeżeli kilka umów zleceń z jednym pracodawcą zawarto w celu wykonywania różnych obowiązków, ich rozliczanie emerytalno-rentowe przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku umowy z innym podmiotem (czyli na zasadach przedstawionych we wcześniejszym akapicie).
Kiedy nie dochodzi do zbiegu?
Do zbiegu tytułów do ubezpieczeń emerytalno-rentowych nie dochodzi, gdy jeden podmiot zawiera z tą samą osobą dwa zlecenia o tym samym charakterze prac. Osoba, która zawrze umowy z tym samym podmiotem i w ramach obu umów będzie wykonywać te same prace, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu z każdej z umów. Organ rentowy ma prawo zakwestionować kwestie podlegania ubezpieczeniom społecznym z umów o tym samym zakresie obowiązków. Taką współpracę może potraktować jako próbę obejścia prawa i zaniżenia podstawy wymiaru składek ubezpieczeniowych.
Kilka umów zlecenie a składki ZUS – można mieć więcej niż dwie umowy?
Przedstawiciele różnych zawodów często wykonują zlecenia dla więcej niż dwóch pracodawców. Kilka umów zlecenia i ZUS to przypadek niezbyt różniący się od posiadania “zaledwie” dwóch stosunków zleceniowych. W sytuacji podpisania trzech, czterech, a nawet pięciu umów stosuje się zasadę oskładkowania tej pierwszej. Jeśli pracownik z pierwszej umowy zlecenia uzyskuje wymagany próg zarobkowy. Na zarobkach z tytułu kilku umów zlecenia warto się zatrzymać. Co, jeśli po zsumowaniu zarobków z dwóch pierwszych umów, zleceniobiorca wciąż nie osiąga najniższej krajowej?
Wtedy wszystkie umowy podlegają obowiązkowym składkom emerytalno-rentowym, aż do momentu, w którym zleceniobiorca osiągnie minimalną pensję w danym roku podatkowym. Jeżeli suma zarobków z pierwszej zawartej umowy zlecenia i drugiej umowy nie spełniła tego wymagania, również trzecia zostanie objęta składkami. W tym przypadku zwolniona z oskładkowania będzie czwarta umowa i wszystkie późniejsze.
Kilka umów zleceń a działalność gospodarcza
Współpracę w oparciu o umowę zlecenie mogą zawrzeć także przedsiębiorcy. Osoby, które wykonują działalność gospodarczą i łączą ją z realizacją umowy zlecenia (poza działalnością), zwykle doprowadzają do zbiegu tytułów do ubezpieczeń. Przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start z reguły muszą zapłacić składkę z tytułu umów zlecenia do momentu osiągnięcia z nich wynagrodzenia przynajmniej w wysokości minimalnej. Gdy przedsiębiorca objęty podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu działalności w wysokości 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia zawarł umowę zlecenia, to podlega ubezpieczeniom społecznym z obu umów, czyli ze zlecenia i z tytułu prowadzonej działalności.
Jeśli wynagrodzenie zleceniobiorcy osiągnie przynajmniej kwotę minimalnej krajowej, to składki ZUS może opłacać tylko od zlecenia, a z działalności na ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli za podstawę wymiaru składek z działalności uznamy 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia za pracę, to przedsiębiorca nie musi opłacać składek społecznych z umowy zlecenia. Wówczas potrącona jest jedynie składka zdrowotna. Jeśli wynagrodzenie zleceniobiorcy jest przynajmniej równe 60% prognozowanego wynagrodzenia, to może wybrać, z którego tytułu woli podlegać obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.
A co jeśli osoba pracująca na zlecenie i umowę o pracę jest dodatkowo studentem?
Studencie,
umowa zlecenie ze studentem nie wymaga oskładkowania, przy czym:
– nie jest istotne, czy takie zatrudnienie stanowi jedyne źródło dochodu, czy też student zatrudniony jest jeszcze w ramach innej umowy zlecenia (u tego samego pracodawcy lub innego),
– nie ma znaczenia wysokość przychodu/ów z tytułu tej/tych umowy/umów.
W sytuacji studenta, który oprócz umowy zlecenia dodatkowo zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy i osiąga z tego tytułu co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę (w roku 2021 – 2800 zł brutto), z tytułu umowy zlecenia odprowadzana jest jedynie składka zdrowotna.
Natomiast jeżeli student zawarł, oprócz umowy zlecenia, dodatkowo umowę o pracę z tym samym pracodawcą, to wówczas wszystkie składki opłacane są obowiązkowo i nie ma tu znaczenia wysokość przychodu osiąganego z tytułu umowy o pracę. Umowa zlecenie w takim przypadku jest oskładkowana dokładnie tak, jak umowa o pracę (w tym również obowiązkowo ubezpieczenie chorobowe). Wówczas podstawę oskładkowania stanowi łączne wynagrodzenie studenta z tytułu umowy zlecenia i umowy o pracę.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Pracuje w ochronie mienia 300 godz w miesiącu składki są odprowadzane od 152 godz czy powyżej 153 godz powinni mi płacić stawkę brutto na godzinę jeśli nie doprowadzają składek z nadgodzin
62 lata,
jeżeli dobrze rozumiem, to pracodawca odprowadza za Ciebie składki dopiero wówczas, gdy przepracujesz 152 godziny w miesiącu? Czy należy zatem wnioskować, że jeżeli przepracowałbyś mniej niż 152 godziny, to Twoja praca stanowiłaby tzw. pracę „na czarno” (czyli wynagrodzenie byłoby netto, płatne w całości „do ręki”, bez odprowadzenia składek przez pracodawcę)? A contrario zatem, jeśli przepracujesz minimum 152 godziny w miesiącu, to wówczas dopiero odprowadzane są jakiekolwiek składki? Jaka w takim razie łączy Cię umowa z pracodawcą? Należy bowiem zauważyć, że niezależnie od tego, ile godzin miesięcznie przepracujesz, Twoje wynagrodzenie co do zasady powinno stanowić kwotę brutto, tj. nawet jedna godzina pracy w miesiącu powinna zostać odpowiednio oskładkowana i opodatkowana, w tym również godzina nadliczbowa.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Jeśli z tytułu umowy zlecenie nie otrzymuje się wypłat co miesiąc, tylko np w lutym , kwietniu, czerwcu itd, ale suma wszytskich daje 12krotność minimalnej krajowej to czy z tytułu drugiej umowy można składek nie odprowadzać?
Alicjo,
art. 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, że składki powinny być obliczane, rozliczane i przekazywane co miesiąc. Oznacza to, że wysokość składek, w tym również to, czy składki w ogóle będą odprowadzane, obliczane są indywidualnie dla każdego miesiąca w roku. Nie są przy tym brane pod uwagę przychody z poprzednich miesięcy, jak również podczas obliczeń nie uwzględnia się żadnych szacunków dla prognozowanych przychodów na kolejne miesiące.
Jeśli zatem w niektórych miesiącach suma wynagrodzeń przekracza wysokość minimalną, wówczas można nie odprowadzać składek, zaś w miesiącach, w których wynagrodzenie jest poniżej progu minimalnego, składki należy odprowadzać. Jest to bezpieczniejsze rozwiązanie, gdyż ostateczna wysokość należnych składek zostanie obliczona jeszcze raz w ujęciu rocznym (tak jak w przypadku rocznego zeznania podatkowego) i lepiej wówczas dla podatnika zamknąć rok z nadpłatą (i zwrotem nadpłaconych składek) niż niedopłatą 🙂
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Zleceniobiorca zawarł z nami umowę zlecenia, są od niej odprowadzane składki społ.ZUS. Potem zawarł umowę o pracę z innym podmiotem, a następnie umowę zlecenie z jeszcze innym podmiotem. Osiągnął już min. wynagrodzenie. Teraz będzie miał kolejną umowę zlecenie z nami – należy ją oskładkować tak jak pierwszą umowę (nadal kontynuowana) – czy nie naliczać od niej składek społ.?
Co w przypadku kiedy pierwsza z umów ulegnie zakończeniu z 30.06 a ta druga będzie kontynuowana do końca roku?
Anno,
kwestię składek należy rozpatrywać zgodnie z aktualnym stanem faktycznym. Czyli jeśli w trakcie trwanie umowy sytuacja zleceniobiorcy się zmieni, tj. zawrze inne umowy, to oskładkowanie należy rozważać z uwzględnieniem tej zmiany.
W Waszym przypadku to stosunek zlecenia formalnie nadal jest kontynuowany, ale zawierana jest kolejna umowa, a zatem sytuację zleceniobiorcy należy rozpatrywać „na nowo”, biorąc pod uwagę aktualny stan faktyczny – oskładkowana powinna być umowa zawarta najwcześniej, czyli de facto umowa o pracę zawarta już w trakcie trwania Waszego zlecenia.
Jeśli pierwsza z umów ulegnie zakończeniu i nie będzie kontynuowana, to należało będzie zmienić sposób odprowadzania składek mając na uwadze tę zmianę, czyli kolejną najwcześniej zawartą umowę.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
Pracuje na umowie zlecenie, posiadam status studenta i wiek poniżej 26 roku życia, czy mogę podpisać drugą umowę zlecenie z innym pracodawcą? czy z oby firm brutto=netto? czy coś będę musiał odprowadzac?
Rovsky,
żadna umowa zlecenie ze studentem nie wymaga oskładkowania i nie jest istotne, czy takie zatrudnienie stanowi jedyne źródło dochodu, czy też student zatrudniony jest jeszcze w ramach innej umowy zlecenia (u tego samego pracodawcy lub innego).
Odpowiadając na pytanie – tak, wynagrodzenie brutto będzie równe netto, bo nie będzie odprowadzana ani składka, ani podatek.
Pozdrawiam
Ekspert GoWork
2 umowy zlecenia z jedna lub dwoma firmami to kreatywna księgowość po pierwsze praktyka jest ze pierwsza umowa jest na place minimalna teraz to 3490 zl, a druga na cala ustalona resztę, żeby sumarycznie wyszła ustalona z pracownikiem kwota, niby ok ale nie do końca? Pierwsza umowa jest w pełni oskładkowana i nawet można płacić nawet chorobowe co prawda dobrowolne a z drugiej umowy nie ma sie nic, zero składek na zus oprócz składki zdrowotnej, która opłaca wyłącznie pracownik no i zaliczki na podatek, ponieważ po złożeniu oświadczenia ze dochód z pierwszej umowy jest w wysokości równej lub wyższej płacy minimalnej pracodawca co prawda obowiązkowo z tej 2 umowy zgłasza nas do ubezpieczenia, bo musi, ale nie opłaca tam nic, oto Przykład 1 umowa płaca 3500 zl netto koszt pracodawcy 5838 zl,
Przykład 2 dwie umowy płaca łączna 3500 netto
1 umowa 3490 brutto, czyli 2521,30 netto 2 umowa 1203,30 brutto, czyli 979 netto suma 3500,3 netto koszty pracodawcy 5407 zl
widzicie jaki cud nisze koszty zatrudnienia przy dwóch umowach czysty zysk ok 430 zl miesięcznie i teraz skąd ta różnica? No właśnie z naszych składek na ZUS itd. tego nie odprowadzają ani my, ani pracodawca wynik końcowy dla pracodawcy na plus a dla pracownika wyłącznie składki od płacy minimalnej mimo za na konto dostaje 3500 zl, to jest nagminne i szkodliwe tym sposobem na emeryturę nie odkładamy prawie nic, nie mówiąc o dodatkowych pokusach typu ppk pozdrawiam
ZUS nikomu nie odkłada składek, tylko na bieżąco wydaje je na obecnych emerytów i rencistów, więc zamiast głupio liczyć na jakąś emeryturę (pewnie bardzo niską) z tego przybytku w przyszłości, to zdecydowanie lepiej samemu o siebie zadbać odkładając jak najwięcej i być może inwestować te środki tak, aby zwrot był przynajmniej równy inflacji. A oszczędzając dzięki unikaniu oskładkowania można więcej odkładać. Druga sprawa, że zatrudniający nie wykładają własnych środków na opłacanie składek, tylko to pracownicy muszą te środki wypracować co do grosza.
Dzień dobry,
Mam takie pytanie. Umowa-zlecenie podpisana 30.12.2022 na jeden miesiąc do końca stycznia 2023. W grudniu pracownik pracował równolegle u innego pracodawcy, ale poniżej minimalnego wynagrodzenia, więc na zgłoszeniu do ZUSu jest komplet składek, a nie same tylko zdrowotne.
01.01.2023 podpisana druga umowa-zlecenie z tym samym pracownikiem, czas – do końca czerwca. Przy czym – od 01.01. pracownik równolegle u innego pracodawcy zarabia już powyżej minimalnego wynagrodzenia.
Zgłosiłem pierwszą umowę do ZUSu i teraz zastanawiam się, jak to zrobić z drugą, by miało to ręce i nogi. Czy muszę najpierw całkiem wyrejestrować pracownika i zaraz potem zarejestrować na same zdrowotne? Czy może tylko wyrejestrować z emerytalno-rentowych?
Będę wdzięczny za pomoc 🙂
W lipcu będę bronić licencjat, planuję podjąć studia magisterskie. Mam umowę z pracodawcą ze stawką godzinową, obecnie bez żadnych składek 28zł/h. Planuję podjąć drugą pracę dodatkową jako kelnerka, czy w takim przypadku netto = brutto, jeśli odprowadzę wszystkie składki z pierwszej umowy, bo jest to więcej niż minimalne 23,5/h?
Dzień dobry. Pracując na 2 umowach zlecenia, które były zawarte ui innych pracodawców z różnicą w 1 dzień. Ile czasu jest potrzebne dla zleceniobiorcy żeby poinformować ZUS i ustalić odpowiedniego płatnika składek (jeżeli to jest potrzebne)? Pierwszy pracodawca jest płatnikiem składek? Wynagrodzenie przysługiwane stanowi mniej niż minimalna krajowa. Przy drugiej umowie zlecenia przysługuje minimalne wynagrodzenie za miesiąc. Kto musi być płatnikiem składek.
Mam dwie umowy zlecenia . Pierwszy z nich będzie – główna praca. I tam opłacam wszystkie rachunki, w tym ubezpieczeniem chorobowym (moja decyzja). ***Jest mało prawdopodobne, że otrzymam 80% moich dziennych zarobków z dwóch miejsc pracy.*** W drugim warunku chcę płacić tylko składki emerytalne. I mam następujące pytanie:
Mianowicie, co stanie się z przy dwóch pracach na umowie zleceniu jak będzie:
A) Minimalna wypłatą jest przekroczona na pierwszej umowę zlecenie i wynik będzie następujący.
B) A jeśli obie prace nie przekroczą minimalnego wynagrodzenia, to wynik będzie następujący.
C) Zgłoszono, że nie ma przekroczenia minimalnej krajowej na obu pracach, ale mamy sytuację, w której występuje przekroczenie. Wtedy wynik będzie następujący
Ogólnie sytuacja wygląda następująco. Opłacę mnie za liczbę przepracowanych godzin
I w główniej pracy złożyłem oświadczenie, że płacę podatki w Polsce. Czy muszę osobiście odebrać dokument w urzędzie skarbowym?
Ponieważ jestem trochę zdezorientowany z tym wszystkim
Z góry dziękuję za odpowiedź
Witam, mam przyszłego zleceniobiorce ktory pracuje na 1/2 etatu i nie osiąga wyn.minimalnego. Pracuje on równiez na umowe zlecenie i sumując umowę o pracę i tę umowę zlecenie już osiąga. Czy to oznacza ze od kolejnej umowy zlecenie muszę mu odprowadzać tylko składkę zdrowotną? Czy nie sumujemy um.o pracę i zlecenia?