Reklama

Ile zarabia aktuariusz? Opis stanowiska, jak zostać aktuariuszem

Chcesz zawodowo zajmować się finansami? Sprawdź zarobki aktuariusza i jak nim zostać. Gdzie możesz podejść do egzaminu aktuarialnego? Czy aby pracować w tym zawodzie, trzeba skończyć specjalne studia dla aktuariuszy? Wyjaśniamy.

ile zarabia aktuariusz

O tym, jakie zadania wykonuje aktuariusz mówi nam Ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.Nawiązuje w szczególności do czynności w zakresie matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki. Ile zarabia aktuariusz? To bardzo odpowiedzialne i niełatwe stanowisko, za które można otrzymać naprawdę wysokie pieniądze. Trzeba jednak spełniać pewne warunki, zdać egzamin aktuarialny lub ukończyć studia wyższe na kierunku uznanym przez Komisję Egzaminacyjną dla aktuariuszy za równorzędny. Najwyższe zarobki aktuariusza mogą sięgać nawet 30 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Aby móc tyle zarobić, trzeba mieć już kilka, czy kilkanaście lat pracy za sobą.

Szukasz pracy? Aplikuj na nasze oferty pracy w Szczecinie

Aktuariusz: zarobki

Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń Sedlak&Sedlak, mediana zarobków aktuariusza wynosi 7 710 brutto miesięcznie. Zarobki aktuariusza zależą od stażu pracy, wielkości i miejsca firmy. Duże znaczenie ma także doświadczenie. Im więcej lat pracy w zawodzie, tym aktuariusz może liczyć na większe wynagrodzenie.

Z kolei z raportu płacowego firmy Hays Poland z 2020 roku wynika, że zarobki aktuariusza wynoszą od 10 do 18 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Pensja głównego aktuariusza, który zajmuje najwyższe i najbardziej odpowiedzialne stanowisko w tej hierarchii, wynosi od 18 do 30 tysięcy złotych brutto miesięcznie.

Czym zajmuje się aktuariusz?

Jeśli już wiesz, ile zarabia aktuariusz, sprawdź, kim on jest i czym się zajmuje. Aktuariusz to specjalista najczęściej pracujący w branży finansowej lub w firmach ubezpieczeniowych.  Należy on do zawodów zaufania publicznego, dlatego został objęty specjalnymi regulacjami prawnymi. Do podstawowego zakresu obowiązków aktuariusza należy:

  • ocenianie ryzyka i wartości bieżącej projektów finansowych za pomocą różnych analiz matematycznych,
  • wykonuje kalkulację rezerw techniczno-ubezpieczeniowych,
  • wydawanie opinii na temat sprawozdań rocznych,
  • wyliczanie marginesu wypłacalności,
  • kalkulowanie ryzyka inwestycji,
  • analizowanie zyskowności produktów ubezpieczeniowych, rezygnacji, wymieralności i tym podobnych,
  • tworzenie polis ubezpieczeniowych na życie,
  • pomoc w przygotowywaniu planów emerytalnych,
  • tworzenie polis,
  • przeprowadza kalkulację rezerw techniczno-ubezpieczeniowych,
  • wystawianie opinii w sprawozdaniu rocznym w przypadku ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
  • raportowanie,
  • współpraca z zespołem,
  • przeprowadza wycenę rezerw zakładów ubezpieczeń,
  • doradztwo klientom,
  • taryfikacja składek.

Aby móc pełnoprawnie wykonywać ten zawód, należy zdać specjalny egzamin i zostać wpisanym do rejestru aktuariuszy. Im wyższe doświadczenie i prestiż, tym zarobki aktuariusza wzrastają.

Według ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej każdy zakład ubezpieczeń, ma obowiązek powołania aktuariusza.

Jak zostać aktuariuszem?

Aby wykonywać zawód aktuariusza, należy mieć pełną zdolność do czynności prawnych, korzystać z pełni praw publicznych oraz nie być karanym. Trzeba również ukończyć studia wyższe na kierunku uznanym przez Komisję Egzaminacyjną dla aktuariuszy za równorzędny bez konieczności zdawania egzaminu aktuarialnego. Jednak według wielu ekspertów wciąż najlepszym sposobem jest zdanie państwowego egzaminu aktuarialnego organizowanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zdanie egzaminu przed Komisją Nadzoru Finansowego jest dobrze postrzegane przez pracodawców.

Od 2014 roku, kiedy weszła w życie deregulacja 91 zawodów (w tym aktuariusza), kandydat musi także odbyć co najmniej roczne praktyki, podczas których wykonuje zadania z zakresu matematyki ubezpieczeniowej, finansowej i statystyki. Zajęcia praktyczne odbywają się pod okiem licencjonowanego aktuariusza.

Cechy dobrego aktuariusza

W tym zawodzie ważne jest analityczne myślenie. Aktuariusz musi umieć dokładnie analizować dane i wyciągać wnioski, co pozwala na dokładne prognozowanie ryzyka finansowego. Inna ważna cecha to dokładność i umiejętność koncentracji, ponieważ błędy mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. Atutem kandydata jest także komunikatywność. Aktuariusz musi umieć jasno i zrozumiale komunikować swoje analizy i wnioski zarówno zespołowi, jak i klientom. Na stanowisku przyda się również odporność na stres. Praca aktuariusza może być czasem stresująca, dlatego ważne jest, aby być odpornym na stres i umieć sobie z nim radzić. Aktuariusz musi być w stanie także pracować samodzielnie i ponosić odpowiedzialność za swoje decyzje i działania.

Aktuariusz studia

Kandydat do pracy na stanowisko aktuariusza nie musi mieć wykształcenia wyższego o profilu ekonomicznym czy matematycznym. Wystarczy, że ma świadectwo ukończenia studiów licencjackich lub wyższych z dowolnego kierunku. Dzięki temu może podejść do egzaminu aktuarialnego. Inne studia niż ekonomiczne nie świadczą o niższych zarobkach aktuariusza.

Egzamin na aktuariusza

Po zdanym egzaminie aktuarialnym zostaje się wpisanym do rejestru aktuariuszy. W tym roku egzamin składa się z dziewięciu następujących części:

  • matematyki finansowej,
  • ekonomii,
  • rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w zakładzie ubezpieczeń,
  • matematyki ubezpieczeń na życie i matematyki pozostałych ubezpieczeń osobowych,
  • modelowania,
  • prawa ubezpieczeniowego i prawa podatkowego,
  • matematyki ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
  • prawdopodobieństwa i statystyki finansowej,
  • zarządzania ryzykiem zakładu ubezpieczeń.

Egzamin aktuarialny przeprowadza się co najmniej dwa razy w roku w Warszawie. Aby zostać do niego dopuszczonym, kandydat nie może być karany i musi mieć wyższe wykształcenie.

Aktuariusz może znaleźć pracę w towarzystwie ubezpieczeniowym, bankach, czy firmach konsultingowych, gdzie zajmuje się doradztwem w zakresie finansów. Specjaliści znajdą zatrudnienie w instytucjach finansowych i prywatnych przedsiębiorstwach, które chcą mieć w swoich strukturach osobę, która doskonale zna się na finansach i ubezpieczeniach.

Oceń artykuł
3.7/5 (3)