Reklama

Co to jest SUDOP? Istotna pomoc dla przedsiębiorcy

Prowadzisz firmę, wnioskujesz o pomoc ze środków budżetu państwa i dostałeś odmowę, bo już rzekomo uzyskałeś wsparcie? W sprawdzeniu szczegółów historii Twoich dotacji pomoże Ci SUDOP. Dowiedz się, co to takiego, jakie informacje zawiera i jak może Ci pomóc.

SUDOP - wyniki raportów nt. udzielonej pomocy, sporządzanych za pomocą aplikacji.

Otwieranie działalności gospodarczej, jak i dalsze etapy funkcjonowania firmy, wiążą się z możliwością uzyskania pewnych dotacji pochodzących ze środków publicznych i innych benefitów, jak np. ulgi rozliczeniowe. Może to być m.in. pomoc de minimis czy skorzystanie z programu tarczy antykryzysowej oferowanej w okresie pandemii. Gdzie i jak sprawdzić jakie dokładne wsparcie odebrała nasza firma?

Co to jest SUDOP?

SUDOP (System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej) to rządowa baza wypłacanych w Polsce środków pomocowych dostępna online. Umożliwia sprawdzenie, jakie podmioty otrzymały konkretne środki wszelkiej pomocy publicznej, jakie dotacje są możliwe do przyznania danemu beneficjentowi oraz jak wygląda historia pomocy otrzymanej przez naszą firmę.

SUDOP posiada informacje wyłącznie o wsparciu, które obowiązuje lub obowiązywało od 2016 roku. Starsze dane nie są zawarte w tym systemie. Warto też mieć na uwadze, że to, czego dowiemy się dzięki SUDOPowi ma charakter wyłącznie informacyjny. Nie możemy znalezionych tam danych wykorzystać, np. w związku z realizacją obowiązku przedstawienia zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis. Podmiot udzielający pomocy nie uzna wydruku dokumentu z systemu SUDOP jako równoważnego oświadczenia.

Baza SUDOP — jakie informacje zawiera?

SUDOP zawiera informacje o dostępnych w Polsce środkach pomocowych i pomocy udzielonej konkretnym podmiotom, w tym pomocy publicznej oraz pomocy de minimis.

Dane udostępniane w SUDOP mogą okazać się o tyle pomocne, że nie wszyscy beneficjenci publicznych świadczeń są zawsze świadomi, że konkretne przysporzenie stanowi lub stanowiło dla nich pomoc, a to może rodzić niejasności, np. w przypadku chęci wnioskowania o inne dotacje. Dzięki rządowej bazie wszyscy mogą zyskać jasność co do historii uzyskanych dofinansowań.

Jakie podmioty znajdują się w SUDOP?

W SUDOP znajdziemy wszystkie podmioty, które skorzystały z pomocy pochodzącej ze środków publicznych od roku 2016, za wyjątkiem przedsiębiorców działających w branży rybołówstwa i rolnictwa. To dwa sektory, które nie skorzystają z danych zawartych w SUDOPie.

Dzięki SUDOP łatwo też określić m.in. podmioty udzielające pomocy, podstawę prawną uzyskania dofinansowania, konkretną formę dotacji i jej przeznaczenie, wielkość beneficjenta i jego sektor oraz region działalności, a także budżet przeznaczony na pomoc według danego programu.

Kto prowadzi SUDOP?

Dane przekazywane za pośrednictwem systemu SUDOP pochodzą z raportów podmiotów udzielających wsparcia, tworzonych m.in. za pośrednictwem aplikacji Shrimp. Tylko one mają możliwość korygowania swoich sprawozdań, a co za tym idzie, także danych widniejących w SUDOpie.

Zarówno korekta, jak i wprowadzanie informacji o udzielonej pomocy, zajmuje zwykle urzędnikom do tygodnia czasu, warto więc poczekać z ewentualnym zgłaszaniem błędów lub braków. Co jeśli 7 dni i minęło i dalej widnieje luka w wyniku błędnego sporządzenia sprawozdania, której jesteśmy pewni? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie instytucją, której logo zobaczymy na stronie SUDOP — to on prowadzi tę bazę — ale zwrócenie się do niego nic nam nie da, bo instytucja ta nie ponosi odpowiedzialności za dane umieszczane w systemie. W przypadku prośby o korektę, w sprawach dotyczących pomocy publicznej, należy skontaktować się bezpośrednio z podmiotami udzielającymi pomocy, najlepiej tym konkretnym, który jej nam udzielił i wygenerował raport.

SUDOP a wysokość dotacji z tarczy antykryzysowej

Aby sprawdzić, jaką dokładnie otrzymaliśmy pomoc w ramach tarczy antykryzysowej, musimy wybrać opcję „wyszukiwanie pomocy otrzymanej przez beneficjenta” widniejącą jako jedna z trzech sposobów przeszukiwania bazy. Później, na dobrą sprawę, wystarczy tylko wpisać odpowiedni NIP. Wyniki możemy jeszcze zawęzić, uzupełniając datę uzyskania pomocy oraz dokładny jej rodzaj — jednym z nich jest właśnie rekompensata negatywnych skutków ekonomicznych związanych z pandemią.

Oceń artykuł
1/5 (1)