Reklama

Bon Turystyczny – jak pomógł przedsiębiorcom? Efekty programu

Bon turystyczny to program, który miał na celu ożywienie polskiej branży turystycznej po załamaniu, jakie wywołała pandemia. Polacy zostali zachęceni przez rząd do podróży krajowych w celu wsparcia przedsiębiorców branży hotelarskiej. Jakie są efekty programu? Czy rzeczywiście udało się osiągnąć cel? 

Bon Turystyczny - rodzina spacerująca na plaży

Bon turystyczny – warunki programu

Polski Bon Turystyczny to rozwiązanie antykryzysowe wprowadzane w sierpniu 2020 roku. Na wieść o programie ucieszyły się w szczególności polskie rodziny, ponieważ w ramach dofinansowania wypoczynku mogły udać się na wakacje, redukując jednocześnie koszty. Polskie rodziny otrzymały 500 zł Bonu Turystycznego na każde dziecko. W przypadku dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności rodzice mogli na nie otrzymać dwukrotność świadczenia. Cytowany przez Puls Biznesu wiceminister sportu i turystyki Andrzej Gut-Mostowy tłumaczy, jak dużym przedsięwzięciem było wprowadzenie bonu turystycznego:

Sytuacja branży turystycznej w Polsce i na świecie w trakcie pandemii Covid-19 była niezwykle trudna. Wymagała szybkich decyzji i niekonwencjonalnych działań. Pomysł na stworzenie bonu turystycznego jako dodatkowego impulsu do rozwoju sektora turystyki, towarzyszył mi od wielu lat. W tym czasie pojawiały się różne idee i projekty regulacji, jednak nagły wybuch pandemii sprawił, że te rozważania trzeba było błyskawicznie zamienić w realne i skuteczne rozwiązanie.

Bonem można było płacić do 31 marca 2022 roku. Jednak program najpierw przedłużono do końca września 2022 roku, a finalnie aż do końca marca 2023 roku.

Jak Bon Turystyczny pomógł przedsiębiorcom? 

Analiz efektywności programu dokonał Puls Biznesu. Jak czytamy na stronie, w ramach programu konta polskich przedsiębiorców zostały zasilone kwotą 3 170 075 791,46 zł. Taką kwotę świadczeń Bonu Turystycznego beneficjenci zrealizowali na opłacenie usług turystycznych. Najwięcej zarobili przedsiębiorcy z województwa małopolskiego. Firmy branży turystycznej pozyskały ze świadczeń klientów 675 milionów zł. Dobry wynik uzyskało także województwo pomorskie i zachodniopomorskie. Najwięcej środków z programu trafiło do podmiotów oferujących noclegi (56,7%). Na programie skorzystali także organizatorzy imprez turystycznych (35%). 

Finalnie jak uznają odbiorcy, wprowadzenie bonu turystycznego było dobrym rozwiązaniem. Korzyści z niego osiągnęli nie tylko przedsiębiorcy, ale i klienci podmiotów turystycznych. Według badań Polskiej Organizacji Turystycznej w maju i czerwcu 2023 roku przynajmniej 25% klientów po raz pierwszy mogło skorzystać z rodzinnego wypoczynku dzięki skorzystaniu z bonu turystycznego. Niemal połowa przedsiębiorców uważa, że ci klienci do nich wrócą. Inny pozytywny aspekt prowadzenia programu stanowi wyjście wielu przedsiębiorstw z tzw. szarej strefy. Odnotowano wzrost liczby zarejestrowanych podmiotów turystycznych.

Finalnie prawo do bonu turystycznego zyskało ponad 7 milionów dzieci i 4 465 467 rodzin. 

Czy Bon Turystyczny będzie obowiązywać także w sezonie 2023? 

W czerwcu wiceminister sportu i turystyki stwierdził, że Bon Turystyczny w 2023 nie pojawi się w takiej samej formie, w jakiej był wcześniej. Podkreślił jednak, że trwają prace analityczne nad inną formą wsparcia polskiej turystyki. Najświeższe informacje sugerują jednak, że podobny program wsparcia ma szansę się pojawić. Wciąż jednak trwają konsultację w tej sprawie, a Andrzej Gut-Mostowy sugeruje, że projekt wsparcia miałby szansę zostać zrealizowany po wyborach.

Źródło: Puls Biznesu

Oceń artykuł
3/5 (2)