Marzysz o pracy w branży odzieżowej? CV wysłane, wyczekiwany telefon z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną zadzwonił i zastanawiasz się, co dalej? Przygotuj się odpowiednio do spotkania z rekruterem, żeby zwiększyć swoje szanse na podjęcie zatrudnienia. O czym warto pamiętać?
Przeanalizuj swoje doświadczenie
Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, skup się szczególnie na swoich doświadczeniach, które mogą Ci się przydać w nowej pracy. To właśnie do nich warto nawiązać w pierwszej kolejności, gdy rekruter zapyta Cię o Twoje doświadczenie zawodowe. Przykładowo, jeśli aplikujesz do pracy w salonie, istotna będzie np. umiejętność sprzedaży czy podejście do klientów, również tych stanowiących wyzwanie. Niektórzy rekruterzy w ramach zadania proszą kandydatów o odegranie scenki, która pozwala na pokazanie zachowania w sytuacji, jaka potencjalnie może spotkać Cię w codziennej pracy. Ważna może być również znajomość obsługi kasy fiskalnej czy dyspozycyjność do pracy zmianowej i w weekendy.
Na stanowiskach związanych z tworzeniem nowych kolekcji istotniejsze będą inne kompetencje – np. znajomość materiałów czy umiejętność projektowania. Przygotuj się też na pytania dotyczące technicznych aspektów pracy, np. o znajomość konkretnych programów (jak Adobe Illustrator czy CAD), technik produkcji odzieży czy materiałoznawstwa. Jeśli natomiast aplikujesz na stanowisko związane z zarządzaniem, rekruter może w pytaniach nawiązać np. do metodyk zarządzania projektami i zespołami.
Wyraź siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Poza weryfikacją doświadczenia rozmowa kwalifikacyjna ma na celu dostarczenie rekruterowi również szerszej wiedzy na temat kandydata, jego motywacji, podejścia czy znajomości branży. Na spotkaniu mogą więc pojawić się także pytania o twoje ulubione trendy lub projektantów czy to, jak widzisz przyszłość mody. To szansa, żeby pokazać swoją pasję, dzięki konkretnym i przemyślanym odpowiedziom, a także nawiązaniom do konkretnych inspiracji. Jeśli aplikujesz na stanowisko związane z projektowaniem, na spotkanie dobrze przynieść też swoje portfolio w wersji drukowanej. Upewnij się, że jest ono aktualne i zawiera najlepsze prace, które pokazują Twoje umiejętności i kreatywność.
Poza pytaniami stricte branżowymi, rekruter może też prosić o odniesienie się do zainteresowań, planów rozwoju czy oczekiwań – np. tych dotyczących przełożonych lub atmosfery w pracy, jak i wynagrodzenia. Choć w Polsce nadal nie każdy lubi rozmawiać o zarobkach, podczas rozmowy kwalifikacyjnej tego tematu nie unikniesz. Przygotuj się więc do klarownej odpowiedzi w tym zakresie – punktem odniesienia może być twoja obecna praca, rozmowy z osobami pracującymi na podobnych stanowiskach czy zestawienia dot. zarobków publikowane w internecie.
Zadaj sobie pytanie: dlaczego właśnie ta firma?
Choć dopasowanie do danego stanowiska jest niezwykle istotne, dla owocnej współpracy ważne jest również dostosowanie do całej organizacji, jej wartości czy misji. Na rozmowie kwalifikacyjnej możesz więc spodziewać się również pytania o to, dlaczego chcesz pracować w danej firmie. To pole do tego, by wykazać się wiedzą o Twoim potencjalnym przyszłym pracodawcy. Nawiąż np. do wartości firmy i ich zbieżności z Twoimi. Może organizacja, do której aplikujesz stawia na zrównoważony rozwój, a Tobie na sercu leży dobro naszej planety? Twoją uwagę przyciągnęła akcja społeczna firmy czy stosowane przez nią nowatorskie rozwiązania? Przykładowa, firma odzieżowa LPP, do której należą takie marki jak Reserved, Sinsay, Mohito, Cropp i House, ma na swoim koncie liczne wyróżnienia w zakresie CSR i prowadzi m.in. działania na rzecz promowania dbałości o ubrania, by służyły użytkownikom jak najdłużej. Nawiązanie do konkretnych działań potencjalnego pracodawcy wykaże Twoją znajomość organizacji i motywację do podjęcia posady w tym konkretnym miejscu.
Branża odzieżowa to miejsce dla osób pełnych pasji i kreatywności. Przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej, zadbaj o ich pokazanie na różnych płaszczyznach. Swoją miłość do mody możesz zasygnalizować już poprzez strój, który pokaże Twój styl. Staranna stylizacja czy nieszablonowy dodatek mogą wskazywać na to, że moda i trendy są Ci bliskie. Kluczowe jednak będzie Twoje przygotowanie merytoryczne. Nie zostawiaj więc na ostatnią chwilę podsumowania swojego doświadczenia w kontekście zakresu obowiązków na nowym stanowisku, lepszego poznania firmy i aktualnych trendów czy wyklarowania kwestii Twoich największych branżowych inspiracji. Powodzenia!