Reklama

Kontrola pracy zdalnej: zmiany w Kodeksie pracy

W 2020 roku wiele mówiono o nadchodzących zmianach w Kodeksie pracy. Praca zdalna miała zastąpić przepis o “telepracy”, a pracownik miał być kontrolowany. Kiedy przepisy weszły w życie?

Laptop i kawa na biurku, w tle okno, a za nim morze
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_112265864_koncepcja-pracy-i-relaksu-laptop-i-fili%C5%BCanka-gor%C4%85cej-kawy-na-progu-z-jesiennym-widokiem-na.html

[News archiwalny]

Wraz z pandemią koronawirusa rząd wprowadził możliwość pracy z domu. Niestety, sytuacja w kraju nie jest najlepsza, dlatego Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje projekt nowelizacji przepisów, który ma zastąpić “telepracę” pracą zdalną. Kiedy projekt wejdzie w życie? Czy kontrola pracy zdalnej przez PIP wciąż będzie obowiązywała?

Kontrola pracy zdalnej: nowelizacja Kodeksu pracy

Projekt nowelizacji przepisów o pracy zdalnej został przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Znajdziemy w nim zapis m.in. o konieczności posiadania przez pracownika “odpowiednich warunków lokalowych”.

– Praca zdalna zastąpi przepisy k.p. dotyczące telepracy. Uznaliśmy, że nieracjonalne byłoby powielanie tych samych rozwiązań (…) Staramy się jednak wprowadzić też rozwiązanie, które umożliwiałoby zatrudniającemu jednostronne kierowanie do pracy poza siedzibą firmy, ale w wyjątkowych przypadkach, np. epidemii lub innych kryzysowych sytuacjach – wyjaśnia Wiceminister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Stanisław Szwed w rozmowie z “Dziennik Gazeta Prawna”.

Nowelizacja Kodeksu pracy przewiduje również prawo do kontrolowania pracy zdalnej i warunków domowych przez PIP.

Kontrola pracy zdalnej – jakie warunki musi spełniać pracownik?

Państwowa Inspekcja Pracy już teraz sprawdza, czy warunki mieszkalne osób pracujących zdalne są w pełni akceptowalne i nie przeszkadzają w wykonywaniu obowiązków służbowych. Kontrola musi być zapowiedziana i może odbyć się tylko i wyłącznie za zgodą pracownika w godzinach jego pracy i we wskazanym przez niego miejscu. Zadaniem PIP jest zweryfikować, czy taka osoba używa m.in. odpowiedniego biurka i krzesła do zadań biurowych.

Kontrola pracy zdalnej – kiedy przepisy wejdą w życie?

Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji przepisów. Ministerstwo planuje udostępnić go jeszcze we wrześniu. To znaczy, że zespół ds. prawa pracy Rady Dialogu Społecznego ma zapoznać się z nim już 29 września w trakcie swojego posiedzenia.

Według ustaleń resortu praca zdalna ma być możliwa na wniosek pracownika.

Aktualizacja: Nowe przepisy w sprawie pracy zdalnej weszły w życie z dniem 7 kwietnia 2023 r. Pojęcie pracy zdalnej reguluje art. 67 (18) Kodeksu pracy.

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Oceń artykuł
3/5 (2)