Reklama

Konsultant telefoniczny: zakres obowiązków. Jak wygląda CV konsultanta telefonicznego?

Co dokładnie robi osoba zatrudniona jako konsultant telefoniczny? Wszystkiego dowiesz się poniżej. Opisujemy także, jak wygląda rozmowa kwalifikacyjna na to stanowisko i jak stworzyć idealne CV konsultanta telefonicznego. Jakie cechy powinien mieć kandydat do pracy w tym zawodzie?

Konsultant telefoniczny rozmawiający z klientem

Oferty pracy dla konsultanta telefonicznego cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Niektórzy uważają, że praca w tym zawodzie to zajęcie głównie dla studentów oraz osób niedoświadczonych, jest to jednak mitem. Co robi konsultant telefoniczny, jakie są jego zarobki, jak napisać dobre CV oraz jakich pytań można się spodziewać na rozmowie o pracę? Jakie cechy powinien posiadać idealny kandydat na to stanowisko? Czy konsultant telefoniczny może pracować z domu? Odpowiedź na te i inne pytania znajduje się w poniższym tekście.

Konsultant telefoniczny: kto to?

Żeby wiedzieć, czy to zajęcie dla nas, należy zadać sobie pytanie, kim jest konsultant telefoniczny. Co robi i jakie cechy powinien posiadać? Jako że głównym zadaniem osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy odbieranie i wykonywanie telefonów, konsultant telefoniczny to przede wszystkim osoba lubiąca i umiejąca rozmawiać z klientem. Taki pracownik jest zwykle komunikatywny, cechuje się dużą empatią i kulturą osobistą oraz umiejętnością radzenia sobie w sytuacjach stresujących i kryzysowych. Dobrze jest, jeżeli konsultant telefoniczny wyróżnia się piękną dykcją i bogatym zasobem słownictwa.

Konsultant telefoniczny – co robi?

Do zadań osoby pracującej jako konsultant telefoniczny należy zwykle kompleksowa obsługa połączeń przychodzących lub wychodzących. Najczęściej w jej skład wchodzą:

  • udzielanie porad klientom oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów,
  • budowanie oraz utrzymywanie relacji z klientami,
  • składanie i tworzenie raportów z przebiegu podjętych działań,
  • dbanie o wizerunek firmy,
  • ustalanie szczegółów umów bądź procesów sprzedaży,
  • przyjmowanie zażaleń bądź reklamacji,
  • sprzedaż usług i/lub produktów, informowanie o ofercie,
  • przygotowywanie umów.

Jest to praca w dziale obsługi klienta, a zatrudniony na stanowisku konsultant telefoniczny to osoba odpowiedzialna w dużej mierze za kontakty z klientem.

Czym różni się konsultant telefoniczny od pracownika call center?

Konsultant telefoniczny najczęściej zatrudniony jest właśnie w call center, jednak to drugie pojęcie jest zdecydowanie szersze. Przeglądając ogłoszenia o pracy w call center, można zauważyć, że firmy poszukują kandydatów do pracy nie tylko jako konsultanci, ale też m.in. jako telemarketerów, sprzedawców usług, specjalistów ds. back office. W call center pracują także osoby odpowiedzialne za pomoc techniczną (help desk) oraz zajmujące się windykacją należności.

Cechy konsultanta telefonicznego

Jakie cechy konsultanta telefonicznego okażą się najbardziej przydatne w pracy? Z pewnością należą do nich:

  • umiejętność szybkiego uczenia się – tak, by w mig pojąć wszystkie tajniki skutecznej sprzedaży i poznać ofertę firmy,
  • zaangażowanie i odpowiedzialne podejście do każdego zadania – widoczne już w pierwszych etapach rekrutacji,
  • umiejętność komunikowania się i bycia dobrym słuchaczem – ułatwiające budowanie pozytywnych relacji z klientem i utrzymywanie ich,
  • cierpliwość – dzięki niej praca z trudnym klientem nie będzie wyzwaniem.

Ze względu na specyfikę zawodu konsultanta telefonicznego bardzo pożądane są także poprawna dykcja oraz chęć ciągłego samodoskonalenia. Pracodawca z pewnością doceni pracowników zmotywowanych i ambitnych. Konieczna jest również umiejętność obsługi komputera.

Idealne CV – konsultant telefoniczny

Praca w call center jest związana z ciągłym kontaktem z klientem. Chcąc napisać wzorcowe CV, konsultant telefoniczny powinien przede wszystkim podkreślić swoje doświadczenie w tym aspekcie. Przydadzą się rozwinięte umiejętności sprzedażowe, a także wcześniej odniesione sukcesy na tym polu – należy podkreślić je w życiorysie.

Pracodawca z pewnością doceni wszelkie dodatkowe szkolenia w zakresie profesjonalnej obsługi klienta, ukończone kursy sprzedażowe, posiadane certyfikaty, a także szczegółowo opisane doświadczenie zawodowe. Atutem z pewnością będzie podkreślenie umiejętności obsługi sprzętu biurowego oraz oprogramowania.

By się wyróżnić, warto zadbać również o przejrzystość swojego życiorysu. Można skorzystać ze wzoru CV konsultanta telefonicznego (szablon PDF do pobrania znajduje się tutaj).

Wzór CV konsultanta telefonicznego

 

CURRICULUM VITAE

Anna Potocka

Numer telefonu: 987-654-321

Adres e-mail: anna.potocka@mail.pl

Profil social media: pl.linkedin.com/in/anna-potocka-87427195

Języki:

  • angielski B2
  • niemiecki B1

Certyfikaty:

  • Certyfikat Ukończenia Szkolenia „Skuteczne Techniki Sprzedaży”

Zainteresowania:

  • jazda konna
  • łyżwiarstwo figurowe

Doświadczenie zawodowe

Data: od 09.2019 do 04.2021 

Nazwa stanowiska: Specjalista ds. obsługi klienta, konsultant telefoniczny

Nazwa firmy: Tele-Fon

  • Przedstawianie oferty firmy oraz sprzedaż usług
  • Obsługa połączeń przychodzących
  • Budowanie bazy klientów
  • Tworzenie oraz utrzymywanie relacji z klientami
  • Przygotowywanie umów 

Umiejętności twarde:

  • Obsługa komputera (Windows 10, Microsoft Office, Adobe Photoshop)
  • Umiejętność sporządzania ofert i umów
  • Obsługa urządzeń biurowych (drukarki, skanery, faks)

Umiejętności miękkie:

  • Komunikatywność
  • Zaangażowanie i sumienne realizowanie powierzonych zadań
  • Kreatywność
  • Łatwe nawiązywanie relacji z klientem

Edukacja:

Data: od 2017 do 2020 (ukończone)

Nazwa uczelni: Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie

Profil/kierunek nauczania: Psychologia w biznesie

Data: od 2013 do 2017

Nazwa uczelni: Zespół Szkół Licealnych i Ekonomicznych nr 1 w Warszawie

Profil/kierunek nauczania: Technik ekonomista

Konsultant telefoniczny – rozmowa kwalifikacyjna

Jednym z najbardziej stresujących etapów każdej rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna. Konsultant telefoniczny nie jest tutaj wyjątkiem. Wręcz przeciwnie – pytania, na które powinni przygotować się kandydaci na to stanowisko, mogą być bardzo nietypowe i trudne, gdyż osoby rekrutujące będą starały się zweryfikować miękkie umiejętności przydatne w tym zawodzie.

Konsultant telefoniczny – pytania na rozmowie o pracę

Choć coraz więcej firm odchodzi od schematu, który znamy m.in. z filmów czy miejskich legend, wciąż jeszcze można natknąć się na polecenia typu „sprzedaj mi ten długopis”. Oto inne przykładowe pytania, które może usłyszeć konsultant telefoniczny podczas rozmowy kwalifikacyjnej:

  • Co Pani/Pan wie o firmie?
  • Jakie są Pani/Pana największe sukcesy?
  • Dlaczego chce Pani/Pan u nas pracować?
  • Jakie są Pani/Pana słabe/mocne strony?
  • Jakich zarobków Pani/Pan oczekuje?
  • Dlaczego zmienia Pani/Pan pracę?
  • Jakie są Pani/Pana cele zawodowe?

Warto przygotować się także na test na kreatywność – część rekruterów z pewnością będzie chciała sprawdzić, jak poradzą sobie kandydaci, którzy chcą pracować jako konsultanci telefoniczni. Rozmowa kwalifikacyjna na to stanowisko może okazać się prawdziwą przygodą.

Ile zarabia konsultant telefoniczny?

Znając już wszystkie podstawowe obowiązki na tym stanowisku oraz jego pełny opis, zapewne wielu chętnych zastanawia się, ile można zarobić jako konsultant telefoniczny.

W styczniu 2021 roku przeprowadzono Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, którego wyniki opublikowano na łamach portalu wynagrodzenia.pl. Wzięło w nim udział 105 konsultantów telefonicznych. Zarobki, które zadeklarowali ankietowani pracujący w dziale obsługi klienta, wynoszą od poniżej 3270 zł brutto miesięcznie (jako młodszy specjalista) do powyżej 5080 zł brutto (jako specjalista).

Mediana zarobków konsultantów to 3980 zł brutto. Wynagrodzenie na tym stanowisku jest zwykle zależne od osiąganych wyników – większość firm proponuje stałą podstawę wynagrodzenia oraz dodatkowe prowizje sprzedażowe.

Ostateczny wymiar wynagrodzenia zależy również od tego, czy podstawą zatrudnienia jest umowa o pracę, czy może umowa zlecenie. Umowa o pracę zapewnia większą stabilność zatrudnienia, jednak może wiązać się na początku z nieco niższymi zarobkami, ze względu na pobieranie wszelkich niezbędnych składek pracowniczych.

Czy konsultant telefoniczny może pracować zdalnie?

Tak, pracodawcy coraz częściej zamieszczają oferty pracy zdalnej jako konsultant telefoniczny. Obowiązki, które pełnią osoby zatrudnione na tym stanowisku, można wykonywać z domu. Część firm oferuje służbowy sprzęt (komputer oraz telefon), inni pracodawcy mogą wymagać posiadania własnych narzędzi do pracy.

W przypadku pracy zdalnej bardzo istotne jest posiadanie umiejętności dobrej organizacji czasu pracy. Niezbędne jest także skupienie się na wykonywanych obowiązkach niezależnie od tego, co będzie działo się wokół.

Oceń artykuł
1/5 (1)