Miniaturka
Jolanta Kubatek
OCRK Sp. z o.o.
Absolwentka Marketingu i zarządzania, Reklamy multimedialnej w Bielskiej Wyższej Szkole im. J. Tyszkiewicza oraz Psychologii w biznesie w Wyższej Szkole Ekonomiczno-Humanistycznej. Od 9 lat zajmuje się szeroko pojętymi działaniami marketingowymi, od reklamy przez komunikację z rynkiem, działania partnerskie po tworzenie i realizację strategii marketingowych. Od września 2014 jest związana z firmą OCRK, w której obecnie jest Kierownikiem Działu Marketingu, wyznaczając nowe kierunki działań i poszukując kolejnych możliwości rozwoju dla firmy.

OCRK Sp. z o.o.

W pakiecie szkoleń największy nacisk kładziemy na wiedzę z zakresu przepisów prawa, analizy oraz rozliczania czasu pracy kierowców. Każdy pracownik przechodzi audyty jakościowe oraz wiedzy, są systematyczne testy. Wszystko po to, aby nasze usługi pozostawały na niezmiennie wysokim poziomie.

Jakie były początki firmy?

Wszystko zaczęło się w 2002 roku w Andrychowie, kiedy powstała firma PC Net Service (obecnie Inelo). To właśnie w niej specjaliści i kierownicy OCRK rozpoczynali swoją karierę. W kolejnych okresach działalności w sposób naturalny pojawiały się dodatkowe elementy oferty, takie jak doradztwo i konsultacje w zakresie rozliczania kierowców. Olbrzymi sukces rynkowy przełożył się na dynamiczny wzrost zatrudnienia oraz zwiększył potrzeby infrastrukturalne. Te czynniki spowodowały, że została podjęta decyzja o wyodrębnieniu OCRK jako niezależnej spółki. Co legło u postaw naszego biznesu? Przede wszystkim świadomość, że rośnie zapotrzebowanie na usługę rozliczania czasu pracy kierowców, zajęcia nie tyle żmudnego, ile wymagającego ogromnej precyzji i wiedzy.

Proszę opowiedzieć o swoich usługach? Z której z nich jesteście Państwo najbardziej dumni?

Rozliczanie czasu pracy kierowców wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu prawa transportowego oraz prawa pracy. Przedsiębiorcy z branży transportowej często skarżą się na złożoność tego procesu, brak czasu, ale nie tylko. Firmom daje się we znaki przede wszystkim zmienność prawa w tej materii i co ważniejsze, zmienność interpretacji. Najbardziej dumni jesteśmy z kompleksowości świadczonych usług – nie jesteśmy biurem księgowym, ani kancelarią prawną. Nasi specjaliści są ekspertami, którzy mają za zadanie pomagać firmom na każdym z etapów prowadzenia działalności – od prowadzenia ewidencji czasu pracy, dokumentacji, poprzez audyt, przygotowanie dokumentów do kontroli odpowiednich inspekcji, przedstawicielstwo, pisanie odwołań, po raporty i szkolenia pomagające zwiększyć efektywność pracy kierowców.

Ilu pracowników w tym momencie Państwo zatrudniacie?

W tym momencie zatrudniamy 130 osób.

Jak przedstawia się przyrost nowych pracowników w skali kilku ostatnich lat?

W 2010 roku było to 10 osób. W kolejnym roku musieliśmy powiększyć załogę dwukrotnie, a następnie o kolejne 30 osób. W 2013 roku mieliśmy już 80 pracowników, rok później pracowało u nas 111 osób. Przyrost pracowników świetnie pokazuje dynamikę rozwoju przedsiębiorstwa. W tym momencie jesteśmy największą firmą w Polsce oferującą tak kompleksowy wachlarz specjalistycznych usług dla transportu, w aspekcie rozliczania czasu pracy kierowców.

Z jakich kanałów rekrutacyjnych najczęściej Państwo korzystacie?

Współpracujemy z serwisem Pracuj.pl., z portalami regionalnymi takimi jak Praca.bielsko.pl, czy Pracapodbeskidzie.pl. Jeśli prowadzimy rekrutację, pojawia się wtedy odpowiednie ogłoszenie. Współpracujemy również z uczelniami wyższymi, głównie z Akademią Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej.

Na jakie stanowiska najczęściej Państwo rekrutujecie?

Najwięcej osób rekrutujemy na stanowisko pracownika ds. analizy, ale poszukujemy również osób na stanowiska do obsługi klienta, ponieważ każda z firm, którym świadczymy usługi ma swojego opiekuna. Im więcej przedsiębiorstw transportowych do nas trafia, tym większą mamy załogę. Przywiązujemy dużą uwagę do tego, aby rekrutować osoby odpowiedzialne z właściwą kombinacją kompetencji twardych oraz miękkich.

Proszę opisać przykładowy proces rekrutacji, ile trwa, jakich metod Państwo używacie, czy stosujecie Państwo jakieś testy, case study, itp.?

Przykładowy proces rekrutacji składa się z kilku etapów. Na początku jest to oczywiście rozmowa z kandydatem oraz krótki test wiedzy mający na celu sprawdzenie, czy dana osoba ma jakąkolwiek wiedzę z zakresu oferowanego stanowiska pracy. Kolejnym etapem jest test z wybranego rozporządzenia, który poprzedza przekazanie niezbędnych materiałów do nauki. Wynik testu daje przepustkę do ostatniego, trzeciego etapu. Rekrutacja na takie stanowiska z reguły zamyka się w okresie 1-2 tygodni. Case study stosowane są podczas rekrutacji na stanowiska kierownicze czy handlowe. Tutaj rekrutacja może potrwać dłużej.

Najtrudniejsza rekrutacja dla Państwa na jakie stanowisko się odbywała?

Najtrudniej oczywiście rekrutuje się na wyższe stanowiska kadry zarządzającej oraz regionalnych managerów sprzedaży. Wówczas jest to rekrutacja wieloetapowa. Jednak dla nas kluczowa jest z jednej strony bieżąca obsługa obecnych klientów, z drugiej pozyskiwanie nowych firm. Dlatego do obu aspektów przykładamy zwykle dużą wagę.

Czy macie Państwo programy stażowe, bądź praktyki dla studentów?

Tak jak wcześniej wspominałam, współpracujemy z uczelniami, prowadząc wykłady na temat logistyki w przedsiębiorstwie a w szczególności skupiając się na kwestii rozliczania kierowców firm transportowych. Poza tym, prowadzimy szkolenia dla studentów, którzy chcą dowiedzieć się więcej. Wówczas szkolenie odbywa się przeważnie na prośbę kół naukowych. Jest to okazja nie tylko do tego, aby dzielić się wiedzą, ale również aby zachęcić absolwentów do pracy z nami. Nam z kolei oprócz oczywistej satysfakcji, taka aktywność pomaga w znalezieniu odpowiednich osób na odpowiednie stanowisko.   

Jakie szkolenia jesteście Państwo w stanie zapewnić swoim pracownikom?

Przede wszystkim stawiamy na podnoszenie poziomu swojej wiedzy i kompetencji. W pakiecie szkoleń największy nacisk kładziemy na wiedzę z zakresu przepisów prawa, analizy oraz rozliczania czasu pracy kierowców. Każdy pracownik przechodzi audyty jakościowe oraz wiedzy, są systematyczne testy. Wszystko po to, aby nasze usługi pozostawały na niezmiennie wysokim poziomie. Kadra kierownicza przechodzi szkolenia z zakresu kompetencji niezbędnych do kierowania zespołem – przy tak dużej liczbie pracowników są to elementy kluczowe, aby praca szła sprawnie i w dobrej atmosferze.

Oprócz stałej pensji, pracownicy mogą liczyć na dodatkowe benefity?

Staramy się, aby zapewnić naszym pracownikom stabilne środowisko pracy. Sądzimy, że jest to bardzo istotne, aby zarówno nasi klienci, jak i pracownicy czuli się bezpiecznie. Jest to wartość dodana, widząc jak niestabilny jest rynek pracy. Zaplecze socjalne, miejsca do przygotowywania i spożywania posiłków, dostępność artykułów spożywczych, niezwykła czystość miejsca pracy – wszystkie te elementy mają wpływ na środowisko pracy. Karta sportowa dla pracowników, dostępna w dwóch pakietach do wyboru, daje możliwości wstępu do bardzo wielu placówek sportowych i rekreacyjnych w całym regionie a pracownicy chętnie korzystają z tej możliwości.

Czy angażujecie się Państwo w działania prospołeczne?

Na dzień dzisiejszy działamy szkoląc i prowadząc bezpłatne wykłady dla studentów na uczelniach, które taką prośbę do nas skierują. Uczestnicy otrzymują certyfikaty potwierdzające zakres tematyczny oraz sam udział. Wspólnie ze Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, prowadzimy szkolenia dla firm transportowych, robimy to nieodpłatnie. Przekazujemy swoją wiedzę, pokazujemy możliwości, jak poradzić sobie w coraz bardziej dynamicznym środowisku branży transportowej, zwłaszcza w obliczu niedawnych zmian prawnych. Do tej pory z tego typu szkoleń skorzystało wiele tysięcy firm. Nie zamykamy się jednak na inne działania, wszystko przed nami.

Czego możemy Państwu życzyć w tym 2015 roku?

W roku 2015 życzylibyśmy sobie i naszym klientom mniej trosk i mniej niekorzystnych zmian w prawie, co jak już wiemy będzie trudne. Sektor transportowy to jedna z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki, a polskim przedsiębiorcom udało się już dużo osiągnąć. W tym momencie powinniśmy robić wszystko, aby stworzyć taki klimat biznesowy, który nie tylko utwierdzi pozycję polskich firm, ale także umożliwi im ekspansję na europejskie i światowe rynki.

Dziękujemy za rozmowę.

OCRK Sp. z o.o.
4/5 Na podstawie 188 ocen.
gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
OCRK Sp. z o.o.