Reklama

Jak napisać CV? Przykłady z omówieniem. WZÓR CV do pobrania

Jak napisać CV? Znalezienie wymarzonej pracy czasami graniczy z cudem. Co jednak zrobić, kiedy znajdziesz idealną ofertę? Starannie przygotowane Curriculum Vitae jest w takiej sytuacji kluczem do sukcesu, a my podpowiadamy, jak napisać CV!

jak-napisac-profesjonalne-cv

CV to niezbędny dokument aplikacyjny, bez którego nie ma mowy o podejściu do procesu rekrutacyjnego. Niezależnie, czy szukasz pracy jako przedstawiciel handlowy, doradca finansowy, czy elektryk. Mogłoby się wydawać, że napisanie życiorysu zawodowego nie jest niczym skomplikowanym. Wystarczy w końcu wypisać różne ważne informacje, jak chociażby wykształcenie, poprzednie stanowiska pracy czy umiejętności i gotowe. Jak się jednak okazuje, profesjonalne CV to znacznie poważniejszy dokument.

To właśnie ono i dodatkowo list motywacyjny pomogą Ci wyróżnić się na tle innych kandydatów i przekonać rekrutera, że to właśnie Ciebie powinien zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Co powinno znaleźć się w doskonale przygotowanym dokumencie? Co wpisać w poszczególne sekcje, aby zaprezentować się z jak najlepszej strony? Czy pisanie CV jest trudne? Zapraszamy do zapoznania się z naszymi wskazówkami!

Jak napisać dobre CV?

Przeglądając oferty pracy, zauważyłeś, że jedna z firm poszukuje kandydatów na stanowisko, o którym marzyłeś? Jeśli zależy Ci, aby otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, a następnie dostać upragnioną posadę, to Twoim zadaniem jest dać poznać się rekruterowi lub przyszłemu pracodawcy. W tym celu musisz wysłać dokumenty aplikacyjne jak chociażby CV czy list motywacyjny. Jednak zazwyczaj w tym momencie pojawia się pytanie „jak napisać CV?”.

Używanie klasycznego edytora tekstu nie jest idealnym rozwiązaniem, bowiem w przypadku dokonania nawet najmniejszych zmian, cały układ CV zostanie po prostu zaburzony. Zamiast edytora, zalecamy wybranie jednego z darmowych narzędzi do tworzenia kreatywnych CV dostępnych w Internecie. Zanim zaczniesz tworzyć swój życiorys zawodowy, warto sprawdzić, jak wygląda przykładowe CV, a następnie wykorzystać je jako wzór do napisania własnego.

Jak się pisze CV? Rodzaje

Obecnie znane są cztery główne formaty CV. Na czym polega najważniejsza różnica? Wybierając jeden z nich, musisz uwzględnić rodzaj pracy, o którą się ubiegasz, posiadane doświadczenie, zakres umiejętności oraz aktualny status. Musisz ostatecznie dopasować idealny rodzaj dokumentu do swojej osoby – jeśli jesteś studentem lub uczniem powinieneś wybrać inny format CV niż inżynier z dziesięcioletnim doświadczeniem.

Jakie rodzaje CV wyróżniamy?

  • CV odwrócone chronologicznie,
  • CV funkcjonalne,
  • CV mieszane,
  • CV chronologiczne.

Poniżej przedstawiamy omówienie każdego formatu, abyś mógł zobaczyć, na czym polegają różnice:

CV odwrócone chronologicznie

Często spotykane we wzorach Curriculum Vitae do pobrania. To najpopularniejszy format CV (wzór), idealny dla osób z dużym doświadczeniem zawodowym. Odwrócona chronologia polega w tym przypadku na tym, że każde poprzednie stanowisko pracy lub wykształcenie należy opisać od tego najstarszego do najwcześniejszego.

Dzięki temu rekruter w pierwszej kolejności zapozna się z Twoim ostatnim miejscem pracy, czyli w zasadzie najważniejszym. Jeśli zdecydujesz się pisać CV odwrócone chronologicznie, pamiętaj, że czasami warto pominąć najwcześniejsze stanowiska, które nie mają zbyt wiele wspólnego z posadą, o którą się starasz, a zajmują tylko miejsce w CV. Takie CV sprawdzi się szczególnie w przypadku osób z dużym doświadczeniem na stanowiskach, takich jak inżynier.

CV funkcjonalne (oparte na umiejętnościach)

Ten rodzaj dokumentu sprawdzi się, jeśli brakuje Ci odpowiedniego doświadczenia zawodowego, ponieważ jesteś studentem/absolwentem, chcesz się przebranżowić albo nie masz stałości między jednym zatrudnieniem, a drugim.

Najważniejsze w takim CV są zdobyte umiejętności, z kolei dotychczasowe doświadczenie i wykształcenie kandydata są mniej ważne. Jeśli napiszesz CV funkcjonalne, musisz mieć świadomość, że wszystkie umiejętności wpisane do takiego dokumentu można łatwo sprawdzić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Często ten rodzaj CV wykorzystywany jest także przez osoby starające się o pracę programistów lub informatyków.

CV mieszane

To CV to doskonały wybór dla osób poszukujących pracy o bardzo zróżnicowanym zestawie umiejętności. Napisz tego rodzaju życiorys, jeśli ubiegasz się o stanowisko wymagające wiedzy specjalistycznej z 3–4 różnych dziedzin i chcesz zawrzeć w życiorysie zawodowym wszystkie niezbędne kompetencje.

Na samej górze w takim dokumencie należy umieścić umiejętności i wszelkiego rodzaju dyplomy, certyfikaty, a dopiero w dalszej części szczegółowe opisy obowiązków na poprzednich stanowiskach. Jak napisać CV mieszane? Skup się na tym, co najważniejsze dla potencjalnego pracodawcy. Takie informacje znajdziesz w ogłoszeniu. W stworzeniu CV mieszanego pomoże Ci także kreator CV. Zadbaj o wygląd dokumentu ponieważ w tego rodzaju CV można łatwo stracić podział sekcyjny.

CV chronologiczne

Gdy uczyliśmy się w szkole jak napisać CV – jak napisać dobre CV, zazwyczaj jako wzór CV mieliśmy przedstawione właśnie CV w układzie chronologicznym. Jest to proste CV, w którym zaczynasz od przedstawienia swojego wykształcenia, a następnie przechodzisz do sekcji jaką jest doświadczenie zawodowe, jednak ułożone w sposób chronologiczny, czyli od najwcześniejszej posady do tej najstarszej (ostatniej lub obecnej).

Z punktu widzenia pracodawcy takie CV sprawdzi się tylko w niektórych zawodach, chociażby takich jak prawnik. Dlaczego? Ponieważ dla kariery prawnika ważna jest cała droga zawodowa odbyta już od poziomu szkoły średniej i pierwszej pracy.

CV – jak napisać? Który rodzaj wybrać?

Każde z wyżej wymienionych CV jest szczególne na swój własny sposób i z pewnością ciekawe, jednak w większości przypadków warto trzymać się formatu z odwróconą chronologią. Jest to najczęściej występujący typ CV, do którego przyzwyczaiła się już większość rekruterów i z tego też powodu najbardziej pożądany. Prezentując poniższe wskazówki, jak napisać CV, będziemy skupiać się właśnie na nim.

Pamiętaj jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wybrać któryś z dwóch pozostałych rodzajów dokumentu aplikacyjnego. Jeśli będzie prawidłowo przygotowany i perfekcyjnie dopracowany, to również pozwoli Ci w pozytywny sposób wyróżnić się na tle innych kandydatów. Zatem jeśli dopiero skończyłeś szkołę i z tego powodu jeszcze nigdy nie pracowałeś lub posiadasz wiele umiejętności oraz bogate doświadczenie zawodowe, możesz również wybrać CV funkcjonalne bądź mieszane.

W przypadku, gdy starasz się o posadę zaliczaną do tych ”poważnych”, warto zastanowić się nad tradycyjnym CV chronologicznym. W procesie rekrutacji na stanowiska takie jak adwokat lub wysoko postawiony urzędnik liczy się cała twoja droga prowadząca do miejsca, w którym się obecnie znajdujesz. Musisz jednak pamiętać, że takie CV zainteresuje pracodawcę i przykuje uwagę rekrutera tylko w pracach związanych z wymaganiami specjalistycznego wykształcenia i konkretnego doświadczenia zawodowego.

CV a list motywacyjny. Czy warto go dołączyć?

Niezależnie od tego, które CV wybierzesz, warto napisać także list motywacyjny. Jest to świetny sposób na rozwinięcie informacji zawartych w CV oraz dodanie kilku nowych. List motywacyjny to także świetne miejsce, aby szerzej opisać swoje cele i motywacje.

Pracodawcy, w zależności od stanowiska, poszukują bardzo konkretnego typu pracownika. Nie chodzi tutaj tylko doświadczenie i wykształcenie, ale także o osobowość. Taki list to miejsce, w którym możesz zaprezentować to, jakim typem osobowości jesteś.

Jak zrobić CV?

Do stworzenia swojego CV możesz wykorzystać edytory tekstu, takie jak Google Docs, czy Microsoft Word. To świetne narzędzia do stworzenia prostego CV. Jeśli chcesz jednak stworzyć CV, które zwróci uwagę rekrutera, jeszcze zanim je przeczyta, możesz skorzystać z funkcjonalności, jakie oferuje program graficzny Canva. Oczywiście równie dobre CV stworzysz sam, lecz program oferuje gotowe rozwiązania i wzory CV. Skorzystanie z narzędzia skróci czas potrzebny na przygotowanie CV.

Jak napisać CV? Wzór

Poniżej przygotowaliśmy przykładowy wzór CV do pobrania w formacie PDF lub do skopiowania. W tym przypadku jest to CV dla księgowej. Dzięki temu z łatwością zobaczysz, jak powinna prezentować się chronologia poszczególnych sekcji CV i jak powinny być rozmieszczone.

Pamiętaj też, aby nigdy nie powielać w całości treści znalezionych w Internecie, zwłaszcza w przypadku procesu rekrutacyjnego. Nie chcesz przecież, aby rekruter odrzucił Twoją kandydaturę tylko z tego powodu, że przedstawiłeś mu takie samo CV, jakie mają inni kandydaci. Tak napisane CV możesz wysłać za pomocą poczty elektronicznej lub dołączyć w załączeniu do zgłoszenia.

Wzór CV do pobrania – w formacie PDF

Darmowy wzór życiorysu zawodowego do pobrania w formacie PDF

Katarzyna Kowalska

Księgowa
Numer telefonu …………………….
Adres e-mail ……………………….
Miejscowość ……………………….
Link do profilu na LinkedIn (opcjonalnie) …………………………

Podsumowanie i cele zawodowe

Jestem absolwentką finansów i rachunkowości na Uniwersytecie Wrocławskim, a od ponad 6 lat pracuję jako samodzielna księgowa w firmie Awanse. Na co dzień zajmuję się m.in. księgowaniem faktur zakupu, kontrolą rejestrów VAT i kontrolą obiegu dokumentów. Stale rozwijam swoje umiejętności oraz doświadczenie, dlatego uważam, że sprawdzę się na stanowisku głównej księgowej w Państwa firmie.

Umiejętności specjalistyczne

  • bardzo dobra znajomość pakietu MS Office (w tym Word i Excel)
  • bardzo dobra znajomość przepisów podatkowych (w szczególności CIT, VAT) i ustawy o rachunkowości, również przepisów wynikających z Polskiego Ładu
  • znajomość programu księgowego WAPRO Fakir na poziomie zaawansowanym
  • znajomość systemu księgowego Symfonia po poziomie podstawowym
  • znajomość programu księgowego SAP na poziomie podstawowym
  • język angielski — poziom B2

Umiejętności miękkie

  • samodzielność i bardzo dobra organizacja czasu pracy
  • pozytywne nastawienie do pracy i chęć rozwoju
  • Umiejętność ustalania priorytetów i efektywnego zarządzania czasem
  • skrupulatność i poczucie odpowiedzialności za swoją pracę
  • Nastawienie na realizację wyznaczonych celów

Doświadczenie

10/2016–obecnie firma XYZ

Stanowisko: samodzielna księgowa

Obowiązki:

  • księgowanie faktur zakupu
  • sporządzanie deklaracji  PIT, CIT i VAT, ZUS, GUS
  • współpraca z instytucjami publicznymi (US, ZUS, GUS, PIP itp.)
  • obsługa kadrowo-płacowa pracowników firmy
  • kontrola rejestrów VAT
  • uzgadnianie sald kont
  • kontrola obiegu dokumentów
  • wspieranie pracy Zarządu i CEO firmy

Dodatkowe obowiązki:

  • aktualizacja wiedzy w zakresie zmian w przepisach prawa
  • nadzór nad pracą młodszej księgowej

Osiągnięcia:

  • awans na stanowisko samodzielnej księgowej po 8 miesiącach pracy

Wykształcenie

2013–2016 Uniwersytet Wrocławski
Kierunek: Finanse i rachunkowość (licencjackie)

Kursy i szkolenia:

2018 – Kurs znajomości programów księgowych QWANT
2016 – uzyskanie dyplomu potwierdzającego znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Zainteresowania

W wolnym czasie uczę się podstaw języka hiszpańskiego, jak również chętnie czytam kryminały w języku angielskim. Ponieważ praca jest jednocześnie moją pasją, z wielkim zainteresowaniem śledzę zmiany podatkowe w naszym kraju.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Co powinno znaleźć się w CV?

Pisanie CV nie jest trudne, ale każde ma jasno określoną chronologię, w jakiej powinny znaleźć się wszystkie sekcje. Dzięki temu dokument będzie czytelny, przejrzysty i zrozumiały. Jak napisać CV do pracy?

W CV powinny znaleźć się takie informacje, jak:

  • imię i nazwisko,
  • stanowisko pracy i tytuł zawodowy,
  • miasto,
  • numer telefonu,
  • adres e-mail,
  • opcjonalnie link do profilu w mediach społecznościowych, jak np. LinkedIn
  • podsumowanie zawodowe,
  • umiejętności specjalistyczne,
  • umiejętności miękkie,
  • opis doświadczenia zawodowego wraz z opisanymi obowiązkami na danym stanowisku i osiągnięciami,
  • wykształcenie oraz uzyskany tytuł zawodowy,
  • odbyte kursy i szkolenia,
  • zainteresowania (zwłaszcza te, które są powiązane z wykonywanym zawodem),
  • klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych RODO.

Jak poprawnie napisać CV do pracy?

Kiedy rekruter weźmie do ręki twoje CV, to pierwsze co zobaczy, to jego struktura. Z tego też powodu bardzo ważne jest, aby było ona dopracowana i przemyślana. Kiedy już napiszesz skuteczne CV, to jeszcze przed wysłaniem, postaraj się spojrzeć na przygotowany dokument krytycznym okiem i odpowiedz sobie na najczęściej zadawane pytania:

  • Czy Twoje CV wygląda na zaplanowane i zorganizowane, czy wręcz przeciwnie – jest chaotyczne, nieuporządkowane?
  • Czy jest lakoniczne i za krótkie, czy przeładowane i zbyt długie?
  • Czy jest szare, nudne, powtarzalne i łatwe do zignorowania, czy przyciąga uwagę i krzyczy „Przeczytaj mnie!”?

Odpowiedzi na te ważne pytania z pewnością będą bardzo przydatne podczas procesu tworzenia. Jeśli zaś uważasz, że któryś element nie wygląda zbyt dobrze, warto wziąć pod uwagę również poniższe czynniki.

CV – jak napisać: długość dokumentu

Długość CV jest naprawdę bardzo ważna. Choć mogłoby się wydawać, że czym dłuższe, tym lepsze, bo w końcu kandydat może pochwalić się szerokim doświadczeniem zawodowym lub kilkoma ukończonymi szkołami i kursami, to w rzeczywistości jest zupełnie inaczej.

Weź pod uwagę fakt, że na jedno ogłoszenie rekruter może otrzymać nawet 200 zgłoszeń, dlatego optymalna długość dokumentu nie powinna wynosić więcej niż 1 strona A4. Jeśli zaś uważasz, że dwustronne CV przyniesie szczególną korzyść i że rekruter powinien przeczytać cały Twój dotychczasowy życiorys zawodowy, to oczywiście warto spróbować napisać CV dłuższe niż zazwyczaj.

Zadbaj o przejrzyste CV

Choć może się to wydawać mało ważne, to w przypadku dokumentów aplikacyjnych i kilkudziesięciu innych kandydatów na jedno stanowisko, każdy szczegół ma ogromne znaczenie. Pisząc swoje profesjonalne CV wybierz taką czcionkę oraz kolor i jednolity rodzaj nagłówków, by całość była nie tylko spójna i czytelna, ale też dopasowana do stanowiska.

Przykładowo, jeśli będzie to praca w kancelarii prawnej, lepiej wybrać stonowane kolory jak czarny czy granatowy. Jeśli jednak rekrutujesz na stanowiska artystyczne, takie jak grafik komputerowy, to możesz za pomocą czcionki pokazać swoją kreatywność przy jednoczesnym zachowaniu przejrzystości. W kwestii wielkości, wybierz 10-12 pkt. dla normalnego tekstu i 12-14 pkt. dla nagłówków sekcji. Wygląd CV ma znaczenie.

Jak wygląda CV? To zależy od formatu

Pamiętaj, że nawet jeśli u Ciebie dokument w formie elektronicznej prezentuje się nienagannie, to w międzyczasie mogą pojawić się poważne komplikacje. Jeśli zapiszesz dokument w formacie DOC, a rekruter otworzy plik w innym programie niż Ty, to całość ulegnie sformatowaniu. Z tego też powodu gotowe CV zapisz w formacie PDF.

Dzięki temu bez względu na rodzaj wykorzystanego programu, dokument pozostanie w nienaruszonej formie, a Ty nie będziesz musiał się stresować, że mogło się wydarzyć coś niekorzystnego. Pisać CV może w swoim ulubionym programie, jednak ostatecznie zadbaj, aby wysłane zostało tylko to w formacie PDF.

Jak się pisze CV? Nazwa pliku i adresu e-mail

Inną ważną kwestią jest to, jakiej nazwy użyjesz do zapisania pliku. Jeśli planujesz wydrukować CV i dostarczyć je osobiście, to oczywiście nie robi to większej różnicy. Jeśli zaś masz zamiar wysłać je pocztą elektroniczną, to nazwa jest niezwykle ważne. Najrozsądniejsze jest w tym przypadku wykorzystanie po prostu imienia i nazwiska, np.: „adam_nowak_cv”.

Zwróć również uwagę, z jakiego adresu e-mail wyślesz swoje zgłoszenie. W sprawach służbowych nie powinno się wykorzystywać śmiesznych i jednocześnie nieodpowiednich nazw. Ponownie – imię i nazwisko będą najodpowiedniejsze, np.: adam.nowak@email.pl. Nie chcesz przecież, aby rekruter pomyślał, że jesteś niepoważny.

Jak napisać CV ręcznie?

Odkąd rekrutacja przeniosła się do świata cyfrowego, także dokumenty aplikacyjne przyjmowane są w formie cyfrowej. Pracodawcy zdecydowanie bardziej preferują taką formę. Po pierwsze jest znacznie bardziej czytelna. Po drugie wymaga mniej pracy. Dokument fizyczny trzeba dostarczyć osobiście, lub zeskanować i finalnie i tak dostarczyć w formacie cyfrowym.

Jeśli jednak spotkasz się w rekrutacji z wymogiem ręcznego sporządzenia CV, możesz po prostu wziąć za wzór CV obrazy i treści zamieszczone w tym tekście. Przepisz na kartkę A4 wymagane pozycje i uzupełnij swoimi informacjami. 

Dane osobowe i kontaktowe w CV

W każdym CV powinny znaleźć się odpowiednie dane osobowe oraz dane kontaktowe. Powinny to być takie informacje, jak: imię i nazwisko, numer telefonu, adres mailowy oraz miasto (dokładny adres zamieszkania nie jest potrzebny). Nie trzeba również podawać stanu cywilnego. Jeśli prowadzisz profil w mediach społecznościowych, jak LinkedIn czy np. Instagram, to możesz dodać do CV link.

Przyda się, jeśli znajdują się na profilach ważne i dodatkowe informacje związane z wykonywanym zawodem, które mogą być przekonujące oraz decydujące dla potencjalnego pracodawcy, lub jeśli chcesz udowodnić, że jesteś prawdziwym specjalistą w swoim fachu.

Jeśli rekrutujesz na artystyczne stanowiska, to świetnym pomysłem jest prowadzenie bloga lub właśnie konta w mediach społecznościowych, w których będziesz prezentował swoją twórczość. Nawet jeśli w danym ogłoszeniu o pracy nie ma wzmianki o portfolio, to mile widziane będzie umieszczenie takiego odnośnika.

Dzięki temu pokażesz, że praca jest jednocześnie Twoją pasją, której oddajesz się nawet po godzinach pracy. Szczególnie jeśli masz zamiar napisać proste CV w tradycyjnej formie, wtedy takie dopełnienie sprawdzi się świetnie.

Uważaj na błędne dane

Przed wysłaniem dokumentu aplikacyjnego upewnij się, że wszystkie podane dane są prawidłowe. Nie ma nic gorszego niż sytuacja, w której rekruter chce się skontaktować z kandydatem, w celu zaproszenia go na rozmowę kwalifikacyjną, ale zarówno numer telefonu, jak i adres e-mail są błędnie zapisane. W przypadku poczty elektronicznej sprawdź też uprzednio, że masz do niej dostęp i będziesz w stanie odczytać ewentualną odpowiedź.

dane-osobowe-w-cv

Podsumowanie zawodowe w CV

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, niezależnie od tego, czy dotyczy ono życia osobistego, czy też kariery. Jeżeli wywrzesz złe pierwsze wrażenie na swoim ewentualnym, przyszłym pracodawcy, to istnieje szansa, że tak już pozostanie. W końcu bardzo trudno jest zmienić czyjąś opinię na swój temat.

To samo dotyczy również poszukiwania pracy – według danych statystycznych, rekruter spędza średnio około 6 sekund na prześledzenie każdego CV. Tak, to właśnie te 6 sekund decyduje, czy rekruter pochyli się dłużej nad dokumentem i przeczyta go z zainteresowaniem, czy odłoży znudzony.

Wiele osób uważa, że podsumowanie zawodowe jest przestarzałe i niestety nie doceniają jego mocy. A właśnie jednym z niezbędnych elementów CV jest zawarcie informacji o swoich krótko- lub długoterminowych celach. Zanim wybierzesz kreator CV, upewnij się, że istnieje w nim możliwość dodania tej sekcji.

Podsumowanie zawodowe znane też jako sekcja „O mnie” to nie tyle streszczenie całego CV, ale zawarcie w pigułce najważniejszych informacji o wykształceniu kandydata, dotychczasowym doświadczeniu, umiejętnościach czy właśnie planach i marzeniach zawodowych.

Są to 2-3 zdania umieszczone w nie więcej niż 5 linijkach tekstu, które mogą sprawić, że już po ich przeczytaniu rekruter postanowi bliżej Cię poznać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruterzy zwracają szczególną uwagę na wzmianki o:

  • Twoim dotychczasowym doświadczeniu zawodowym:

np. Przedstawiciel obsługi klienta z ponad 5-letnim doświadczeniem w branży IT lub Księgowa z 8-letnim doświadczeniem w prowadzeniu pełnej księgowości.

  • Jednym, dwóch najważniejszych osiągnięciach zawodowych lub kluczowych obowiązkach:

np. Udało mi się zrealizować roczny budżet sprzedaży na poziomie 112% lub Specjalizuję się w pomocy technicznej, obsłudze klienta.

Podsumowanie zawodowe w CV bez doświadczenia

Jeżeli piszesz CV bez doświadczenia zawodowego lub jesteś na etapie zmiany swojej ścieżki kariery, podobnie, jak w przypadku podsumowania zawodowego, napisz dwa-trzy zdania, w których przedstawisz swoją motywację i określisz cel zawodowy. Oto przydatne przy pisaniu CV wzory:

  •  jeżeli jesteś studentem:

Ambitny student z tytułem licencjata w dziedzinie projektowania graficznego poszukuje nowych możliwości rozwoju. Mam ponad 3 lata praktycznego doświadczenia w pracy z programami Adobe Illustrator i Photoshop, tworzeniem ilustracji i projektowaniem UX/UI. Chcę rozwijać się jako projektant, a także doskonalić sztukę projektowania 3D.

  • jeżeli zmieniasz ścieżkę kariery:

Kierownik projektu IT z ponad 5-letnim doświadczeniem w tworzeniu oprogramowania. Zarządzałem zespołem programistów tworzących produkty dla kilku branż, takich jak FinTech i technologia HR. Chciałbym wykorzystać moje doświadczenie w zarządzaniu produktami outsourcingowymi jako właściciel produktu.

Umiejętności w CV: wzór

Następnym ważnym elementem Curriculum Vitae są umiejętności. Wpisać trzeba je do dokumentu niezależnie od stanowiska. Bardzo ważne jest, aby uwzględnić w tej sekcji nie tylko umiejętności, które sam rzeczywiście posiadasz, ale również te, które znalazły się w ogłoszeniu o pracę (i które również posiadasz). Dzięki temu rekruter przeglądając twoje CV uzna, że jesteś kandydatem, którego właśnie szukał.

Należy pamiętać, że wyróżniamy dwa rodzaje umiejętności: umiejętności miękkie i twarde (specjalistyczne). Aby dokument był czytelny i przejrzysty, warto zastosować w tym odpowiedni podział:

Umiejętności twarde – tu powinieneś zawrzeć wszystkie mierzalne kwalifikacje, takie jak kompetencje specjalistyczne, wiedzę merytoryczną, znajomość systemów i programów, zdolności, które są np. potwierdzone dyplomami i certyfikatami.

Przykłady:

  • znajomość systemu Symfonia,
  • prawo jazdy kat. B,
  • znajomość zasad SEO,
  • znajomość pakietu MS Office,
  • bardzo dobra znajomość procedur i przepisów podatkowych,
  • projektowanie baz danych SQL,
  • modelowanie 3D,
  • znajomość języka obcego,

Umiejętności miękkie – tu powinieneś zamieścić te cechy z zakresu umiejętności społecznych, komunikacyjnych czy cech osobistych, które wyróżniają Cię na rynku pracy.

Przykłady:

  • myślenie przywódcze,
  • zdolność analitycznego myślenia,
  • komunikatywność,
  • wysoka kultura osobista,
  • umiejętność pracy zespołowej,
  • dobra organizacja czasu pracy,
  • elastyczność.

W pierwszej kolejności wypisz umiejętności twarde, a następnie umiejętności miękkie. Pamiętaj również o 3 ważnych zasadach:

  • Wypisując twarde umiejętności, pamiętaj zawsze o określeniu poziomu swojego doświadczenia w zakresie ich wykonywania. Zasadniczo można je podzielić na:
    • Ekspert – wykorzystałeś tę umiejętność w co najmniej kilku różnych projektach i organizacjach. Jesteś autorytetem w danej dziedzinie.
    • Zaawansowany – jesteś specjalistą w zakresie danej umiejętności w swoim biurze. Możesz trenować innych pracowników.
    • Średniozaawansowany – umiesz posługiwać się tą umiejętnością w swojej pracy.
    • Początkujący – masz za sobą pierwsze doświadczenia praktyczne lub teoretyczne związane z tą umiejętnością.
  • Dostosuj opisane przez siebie kompetencje do danej oferty pracy. Możesz mieć bardzo rzadkie, niesamowite umiejętności, ale nie zawsze będą one przydatne. Przykładowo: to niesamowite, że znasz podstawy makroekonomii, ale czy naprawdę przyda się taka umiejętność w pracy kucharza?
  • Wypisz umiejętności uniwersalne, tj. przydatne w prawie każdej pracy. Są to zarówno umiejętności miękkie (przywództwo, praca zespołowa, krytyczne myślenie itp.), jak i umiejętności twarde (Excel, Powerpoint, Photoshop, pisanie itp.). W końcu niemal zawsze przychodzi moment w życiu zawodowym, kiedy przyjdzie czas na wykorzystanie takich zdolności.

Znajomość języków obcych w CV. Jak napisać?

Obecnie znajomość języków obcych jest przydatna nie tylko w życiu prywatnym, aby porozumiewać się z innymi ludźmi i bez przeszkód podróżować po świecie, ale przede wszystkim w życiu zawodowym. Warto wpisać w dobre CV wszystkie języki obce, które znasz, nawet wtedy, gdy stanowisko, na które aplikujesz, nie wymaga ich znajomości. Jak je wpisać?

Dobrze jest umieścić poziom obok danego języka, a jeśli posiadasz certyfikat, to również o nim wspomnij. Korzystając z opcji jakie daje kreator CV wybierz takie wzory CV, w których zawarta jest ta informacja.

Poniżej znajdują się przykłady, jak opisać tę umiejętność:

  • ojczysty,
  • biegły – C2,
  • zaawansowany – C1,
  • ponad średnio zaawansowany – B2,
  • średniozaawansowany – B1, (np. potwierdzony certyfikatem XYZ)
  • podstawowy – A2,
  • początkujący – A1.

Umiejętność porozumiewania się za pomocą języka obcego (wśród najpopularniejszych wyróżniamy język angielski), jest obecnie bardzo ważna. Pamiętaj jednak, aby nie naginać prawdy w swoim CV. Często zdarza się tak, że rozmowy kwalifikacyjne odbywają się w językach, które kandydat wpisał do dokumentu aplikacyjnego, aby w ten szybki i prosty sposób sprawdzić umiejętność. Z tego też powodu nie kłam, jeśli nie chcesz wyjść na oszusta.

Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV?

Sekcja „doświadczenie zawodowe” jest w dobrym CV jedną z ważniejszych. To właśnie w tym momencie możesz pokazać potencjalnemu pracodawcy, że znasz się na wykonywanych zadaniach oraz, że posiadasz wieloletnią praktykę i wiedzę. Jak już wspominaliśmy, najpopularniejszym rodzajem dokumentów aplikacyjnych są te z odwróconą chronologią, dlatego też dotychczasowe zatrudnienie musisz wypisać w kolejności od najnowszego do najstarszego.

Jeśli nie masz co wpisać w doświadczeniu zawodowym, ale za to odbyłeś praktyki lub staż, możesz opisać to w tym momencie. Pamiętaj też o standardowym formacie zapisu:

  • Daty zatrudnienia

Wypisz ramy czasowe zatrudnienia w każdej z firm. Standardowy format, którego oczekują rekruterzy i pracodawcy, to mm/rrrr (jest to szczególnie ważne, gdy podanie o pracę ma zostać przeanalizowane przez system śledzenia kandydatów).

  • Nazwa firmy

Uzupełnij pełną nazwę danego pracodawcy. W niektórych przypadkach możesz podać również branżę – najlepiej wtedy, gdy ciężko określić ją po nazwie firmy, w której dotychczas pracowałeś.

  • Nazwa stanowiska pracy

To określenie powinno znajdować się na początku każdej pozycji dotyczącej dotychczasowego doświadczenia. Kiedy rekruter sprawdza Twój szablon CV, dobrze jest, aby od razu widział nazwę stanowiska oraz, że masz odpowiednie doświadczenie zawodowe.

  • Opis obowiązków i osiągnięć

Jest to niemal rdzeń każdej pozycji z sekcji doświadczenia zawodowego. W zależności od dziedziny, powinieneś wymienić swoje obowiązki oraz osiągnięcia, jeśli takowe posiadasz.

doswiadczenie-w-cv

Obowiązki i osiągnięcia w CV

Samo wpisanie stanowiska oraz stażu pracy w danej firmie nie wystarczy, jeśli chcesz przekonać potencjalnego pracodawcę do zatrudnienia właśnie Ciebie. Choć często zakres obowiązków na danej posadzie może być podobny i każdemu rekruterowi dobrze znany, to i tak warto opisać szczegółowo, czym się dotychczas zajmowałeś. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości, czy posiadasz kluczowe kompetencje niezbędne do danej pracy, czy też nie.

Kolejnym ważnym punktem dobrego CV jest opis osiągnięć zawodowych. Dzięki nim pracodawca zobaczy, że przychodzisz do pracy nie tylko po to, aby mieć zajęcie i zarabiać pieniądze, ale też dlatego, że chcesz osiągać wyznaczone sobie cele.

Sposób zapisu może być w tym przypadku już dowolny. Możesz wypisać oddzielnie zarówno obowiązki, jak i osiągnięcia, a możesz także połączyć oba w jedno. Jak więc zapisać całość, w taki sposób, aby przyciągnęła uwagę? Oto przykład dla stanowiska menadżera sprzedaży:

  • docieranie do potencjalnych klientów oraz zwiększenie nowej sprzedaży o 30% przez 3 miesiące z rzędu,
  • utrzymywanie relacji z istniejącymi klientami oraz zwiększenie aktualnej sprzedaży o 24 000 zł w ciągu 1 miesiąca,
  • śledzenie i raportowanie potencjalnych klientów w CRM oraz wprowadzenie innowacji w systemie w zakresie zapisywania danych sprzedażowych.

Tak opisana sekcja obowiązków i osiągnięć robi wrażenie, prawda?

Ta sama zasada dotyczy również stanowisk nie-kierowniczych, takich jak między innymi stanowisko sprzedawcy. Mimo że jako szeregowy sprzedawca musisz w znacznej mierze wykonywać obowiązki

Obowiązki i osiągnięcia w CV

Samo wpisanie stanowiska oraz stażu pracy w danej firmie nie wystarczy, jeśli chcesz przekonać potencjalnego pracodawcę do zatrudnienia właśnie Ciebie. Choć często zakres obowiązków na danej posadzie może być podobny i każdemu rekruterowi dobrze znany, to i tak warto opisać szczegółowo, czym się dotychczas zajmowałeś. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości, czy posiadasz kluczowe kompetencje niezbędne do danej pracy, czy też nie.

Kolejnym ważnym punktem dobrego CV jest opis osiągnięć zawodowych. Dzięki nim pracodawca zobaczy, że przychodzisz do pracy nie tylko po to, aby mieć zajęcie i zarabiać pieniądze, ale też dlatego, że dążysz do osiągnięcia własnych celów zawodowych.

Sposób zapisu może być w tym przypadku już dowolny. Możesz wypisać oddzielnie zarówno obowiązki, jak i osiągnięcia, a możesz także połączyć oba w jedno. Jak więc zapisać całość, w taki sposób, aby przyciągnęła uwagę? Oto przykład dla stanowiska menadżera sprzedaży:

  • docieranie do potencjalnych klientów oraz zwiększenie nowej sprzedaży o 30% przez 3 miesiące z rzędu,
  • utrzymywanie relacji z istniejącymi klientami oraz zwiększenie aktualnej sprzedaży o 24 000 zł w ciągu 1 miesiąca,
  • śledzenie i raportowanie potencjalnych klientów w CRM oraz wprowadzenie innowacji w systemie w zakresie zapisywania danych sprzedażowych.

Tak opisana sekcja obowiązków i osiągnięć robi wrażenie, prawda?

Ta sama zasada dotyczy również stanowisk nie-kierowniczych, takich jak między innymi stanowisko sprzedawcy. Mimo że jako szeregowy sprzedawca musisz w znacznej mierze wykonywać obowiązki przełożonych, to jednak warto wspomnieć o nawet najmniejszych sukcesach, ponieważ są one niezwykle ważne w budowaniu doświadczenia zawodowego:

  • jako sprzedawca w sklepie XYZ zrealizowałem cele sprzedażowe półroczne w ciągu 4 miesięcy dzięki temu sprzedaż w tym okresie zwiększyła się o 20%,
  • na stanowisku sprzedawcy w firmie usługowej XYZ byłem również odpowiedzialny za szkolenie i onboarding nowych pracowników.

Pozostaje jeszcze pytanie, co zrobić z widoczną luką między okresami zatrudnienia. Taki etap z pewnością zaintryguje rekruterów, dlatego nie pozostawiaj go bez słowa wyjaśnienia! To zdecydowanie najgorsze z możliwych rozwiązań! Zamiast tego wyjaśnij po prostu w kilku słowach powód swojej nieobecności na rynku pracy, np. urlop macierzyński, roczna podróż zagraniczna czy długotrwałe zwolnienie lekarskie.

Pisanie CV nie jest trudne, jednak trzeba wiedzieć co jest interesujące dla pracodawcy i jak przedstawić swoje dotychczasowe doświadczenia w sposób jak najbardziej związany z posadą, o którą się staramy.

Wykształcenie w CV

Następnym ważnym elementem curriculum vitae jest opisanie swojego wykształcenia oraz ewentualnych kursów i szkoleń. Wykorzystaj w tym celu znaną już zasadę odwróconej chronologii oraz pamiętaj o czytelnym i odpowiednim formacie. Oto przydatny przy pisaniu CV wzór:

  • lata uczęszczania do szkoły/uczelni, np. 10/2008 – 06/2013,
  • nazwa szkoły/uczelni, np. SGH,
  • tytuł, np. magister,
  • kierunek, np. ekonomia.

Jeżeli nie masz doświadczenia, najpierw wymień sekcję dotyczącą umiejętności i właśnie edukacji. Podobna zasada obowiązuje, jeżeli masz dyplom uniwersytecki. W takiej sytuacji nie ma w ogóle potrzeby, byś wspominał o ukończeniu szkoły średniej.

wyksztalcenie-w-cv

Jak opisać dodatkowe aktywności w CV?

Wiele osób oprócz edukacji i pracy zarobkowej poświęca swój czas również na inne, ważne aktywności. Jeśli uważasz, że wpisanie ich do CV korzystnie wpłynie na Twój wizerunek, jak najbardziej powinieneś to zrobić. Ponadto każdy prosty wzór CV posiada taką sekcję. Co warto wpisać do CV?

  • Kursy i szkolenia

Jeśli zrobiłeś dodatkowe kursy, które przydadzą się w pracy na nowym stanowisku, jak najbardziej musisz je wpisać do dokumentu, bo z pewnością przyciągną uwagę rekrutera. Pamiętaj jednak, aby nie wspominać np. o ukończonym szkolenia z dekoracji tortów w sytuacji, kiedy ubiegasz się o stanowisko specjalisty ds. SEO w firmie budowlanej. Cechą dobrego CV jest dopasowanie każdego szczegółu do konkretnej oferty pracy.

  • Wolontariat w CV

Jeśli jesteś typem osoby, która wykorzystuje wolny czas, pomagając innym i nie oczekując niczego w zamian, istnieje prawdopodobieństwo, że jesteś typem pracownika, któremu chodzi o coś więcej niż tylko pieniądze. Daje to wrażenie, że jesteś lojalną, oddaną osobą.

  • Certyfikaty i nagrody

Masz jakieś specjalne wyróżnienia lub certyfikaty eksperckie w swojej branży i dotyczą one stanowiska, o które się ubiegasz? Dodaj je do CV.

  • Publikacje

Jeśli masz jakieś opublikowane prace (online lub w czasopiśmie akademickim), możesz je uwzględnić w swoim CV. Pamiętaj o podaniu adresu URL, aby rekruter wiedział, gdzie może przeczytać Twoją pracę.

  • Projekty i zrealizowane wyniki

Praca nad projektami pobocznymi pokazuje Twoją pasję do tego, co robisz. Niezależnie od tego, czy są to projekty uniwersyteckie, czy dodatkowe przedsięwzięcia realizowane w niepełnym wymiarze godzin, są one bardzo istotne, a zarazem ciekawe dla potencjalnego pracodawcy.

Czy zainteresowania w CV są ważne?

Wiele osób zastanawia się, czy jest sens zamieszczać w CV informację o swoich zainteresowaniach oraz o tym, jak pracownik spędza swój czas wolny. Okazuje się, że ten element dokumentu jest również ważny. W odpowiedzi na znalezioną ofertę pracy starasz się pokazać pracodawcy z jak najlepszej i najbardziej profesjonalnej strony. I nie w tym nic złego.

Pamiętaj jednak, że biznes tworzą ludzie, a sekcja „zainteresowania” to tak naprawdę jedyny moment w całym dokumencie, kiedy pracodawca może poznać Cię nie jako pracownika, a zwykłego człowieka.

Szczególnie przychylnie patrzy się na takie pasje, które są nawet w minimalnym stopniu pokrewne z wykonywanym zawodem. Jesteś trenerem personalnym, a dodatkowo lubisz spędzać czas w kuchni na przygotowywaniu zdrowych posiłków? Jesteś programistą, a po godzinach pracy z ogromnym zaangażowaniem udoskonalasz swój własny projekt? Nie zapomnij o tym wspomnieć w swoim CV! Pracodawcy uwielbiają osoby, dla których praca jest jednocześnie pasją.

Klauzula o ochronie danych osobowych RODO

Pamiętaj, aby zawsze na samym dole swojego Curriculum Vitae zawrzeć obowiązującą klauzulę CV o ochronie danych osobowych RODO. Jest to o tyle ważne, ponieważ nawet jeśli będziesz spełniał wszystkie wymagania na dane stanowisko oraz po przeczytaniu naszego poradnika, jak napisać CV, stworzysz doskonały dokument, ale nie wyrazisz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych, to niestety, ale rekruter nie będzie mógł się z Tobą skontaktować w celu zaproszenia Ciebie na rozmowę kwalifikacyjną.

Jeśli już mowa o klauzuli, pamiętaj też, aby zawsze dokładnie doczytać ogłoszenie o pracę. Często zdarza się, że pracodawca ma swoją indywidualną klauzulę, która jest przez niego wymagana w procesie rekrutacyjnym. Lepiej unikać takich sytuacji, kiedy przez drobną pomyłkę stracisz możliwość współpracy. Dobre CV musi być nienaganne. Poniżej przygotowaliśmy aktualną klauzulę RODO:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu prowadzenia rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

klauzula-w-cv

Jak dostosować CV do oferty pracy?

Pamiętaj, że prawdziwym kluczem do sukcesu jest dostosowanie twojego CV i ewentualnego listu motywacyjnego pod ofertę pracy, na którą właśnie aplikujesz. Wynika z tego również to, że do każdej firmy należy przygotować indywidualne dokumenty aplikacyjne. Warto więc już na etapie pisania wzorować się na wymaganiach oraz słowach kluczowych uwzględnionych w treści ogłoszenia.

Omówmy zatem na prostym przykładzie, jak napisać CV dostosowane do oferty. Powiedzmy, że po przeczytaniu ogłoszenia o rekrutacji na stanowisko Digital Marketing Manager zauważasz, że najważniejsze wymagania dotyczące pracy to:

  • ponad 5 lat doświadczenia w marketingu online,
  • doświadczenie marketingowe w mediach społecznościowych, z dobrą znajomością reklam na Facebooku,
  • licencjat z marketingu,
  • doświadczenie w zarządzaniu budżetem reklamowym na Facebooku, wynoszącym 15 000 zł miesięcznie.

Aby dostosować swoje CV do tych wymagań, wystarczy wspomnieć w treści o każdym z nich, oczywiście zakładając, że masz odpowiednie osiągnięcia i kwalifikacje. Pamiętaj, że oczekiwania zależą od sektora, w których chcesz się zatrudnić i są podyktowane konkretną ofertą pracy. W branży medycznej wymagania będą całkowicie inne niż np. w IT czy zawodach artystycznych. Jeśli zaś firma jest z innego kraju bądź międzynarodowa, a samo ogłoszenie napisane jest w języku innym niż polskim, to pamiętaj, że pracodawca oczekuje, że wyślesz CV w takim samym języku. Warto więc przygotować sobie wersje językowe CV, szczególnie jeśli działasz w branży, która charakteryzuje się międzynarodowym środowiskiem.


Artykuł partnerski

Oceń artykuł
3.9/5 (8)