Specjalista SEO - jak wygląda praca na tym stanowisku?
Praca pozycjonera polega na takich działaniach, które zapewniają wysokie pozycje stron internetowych na określone słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania. W tym celu SEO manager korzysta z rozmaitych narzędzi SEO, np. Senuto, Google Analytics czy Semstorm. Pozycjonowanie odbywa się głównie z uwzględnieniem algorytmów Google, ale da się to zrobić także pod inne wyszukiwarki, np. Yahoo, a także w mediach społecznościowych, np. na Facebooku.
Praca w branży SEO nie należy do najłatwiejszych, ponieważ wymaga bycia na bieżąco z nieustannie zmieniającymi się standardami tworzenia stron pod kątem ich jak najwyższych pozycji w rankingu wyszukiwarek. Zapewnia jednak wiele wyzwań i - z racji konieczności nieustannego pogłębiania swojej wiedzy - daje wiele możliwości rozwoju.
Obowiązki SEO specjalisty i managera
Szczegółowe zadania SEO-wca zależą od rodzaju strony, branży, a także celów biznesowych. Do jego podstawowych obowiązków należą jednak:
- audyt witryny;
- analiza potrzeb biznesowych swoich klientów;
- analiza działań konkurencji;
- opracowywanie strategii marketingowych;
- dobór odpowiednich słów kluczowych do pozycjonowania;
- opracowanie strategii link buildingu, czyli tzw. pozyskania mocnych linków SEO;
- optymalizacja strony internetowej pod kątem SEO;
- monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania;
- śledzenie i reagowanie na zmiany algorytmów Google;
- samodzielne prowadzenie profili w mediach społecznościowych.
Specjalista SEO - praca zdalna czy stacjonarna?
Praca specjalisty SEO opiera się na korzystaniu z komputera i Internetu, więc bez problemu można wykonywać ją z domu. Niekiedy jest to praca hybrydowa, ponieważ niektóre projekty czy czynności wymagają spotkania w biurze. Warto wiedzieć, że w przypadku zatrudnienia w mieście innym niż miejsce zamieszkania, w grę wchodzi także zdalna umowa. Najczęściej wysyła się ją pocztą, chyba że obie strony dysponują podpisem elektronicznym.
Jak zostać specjalistą SEO?
Nie ma studiów z pozycjonowania stron w Internecie, ale osoba, która chce pracować jako specjalista SEO, może zrobić podyplomówkę na kierunku content marketing, gdyż pracodawcy wymagają przynajmniej znajomości podstaw z tej dziedziny. Jeśli jednak chodzi stricte o pozycjonowanie, pozostają kursy i szkolenia, webinary, blogi i literatura branżowa - słowem - samorozwój. Pomocne mogą okazać się także bezpłatne praktyki na stanowisku asystenta lub juniora, a potem staż.
Kto może pracować jako SEO specialist?
Wiedza z zakresu pozycjonowania to tylko jedna strona medalu. Osoba, która chce pracować w zawodzie SEO-wca, powinna także:
- być wielozadaniowa, kreatywna i nie bać się wyzwań;
- mieć podzielność uwagi i umieć szybko podejmować decyzje;
- cechować się odpornością na stres i umieć pracować pod presją czasu,
- być komunikatywna,
- mieć zdolność do analitycznego myślenia.
SEO manager - zarobki
To, ile zarabia specjalista SEO, zależy przede wszystkim od poziomu zajmowanego stanowiska. Dla przykładu:
- młodszy specjalista zarabia średnio 3 800 zł brutto miesięcznie (2 894 zł "na rękę");
- specjalista mid zarabia średnio 5 550 zł brutto miesięcznie (4 011 zł "na rękę");
- starszy specjalista zarabia średnio 7 600 zł brutto miesięcznie (5 448 zł "na rękę").
Inne czynniki, które mają wpływ na wysokość jego pensji to: wykształcenie, doświadczenie i staż pracy oraz wielkość firmy i jej lokalizacja.
SEO manager - poza wynagrodzeniem zasadniczym - może także liczyć na różnego rodzaju benefity pozapłacowe. Należą do nich na przykład: karta MultiSport, prywatna opieka medyczna oraz imprezy integracyjne.
Specjalista SEO: wymagania pracodawców
Analizując aktualne oferty pracy dla specjalistów SEO, można wyodrębnić kilka punktów, które powtarzają się w wielu ogłoszeniach. Okazuje się, że najczęściej pracodawcy wymagają od kandydatów na to stanowisko:
- znajomości języka HTML i CSS, technik on-page, off-page SEO i link building oraz narzędzi SEO;
- sprawnego poruszania się w środowisku Windows oraz systemach zarządzania treścią CMS;
- znajomości podstaw content marketingu i UX;
- komunikatywnej znajomości języka angielskiego w mowie i piśmie;
- odporności na stres, umiejętności pracy w zespole i analitycznego myślenia.
Pracodawcy zaznaczają, że zawsze mile widziane jest doświadczenie w branży SEO i/lub na podobnym stanowisku.
Gdzie może pracować specjalista ds. pozycjonowania?
Pozycjoner stron internetowych pracę znajdzie między innymi w:
- agencji SEO,
- dziale marketingu dużej firmy, która zatrudnia samodzielnego pozycjonera,
- sklepie internetowym,
- agencji reklamowej.
Praca na etacie to jednak niejedyna możliwa ścieżka kariery SEO managera. Może on bowiem założyć własną działalność i zamiast wiązać się na stałe z jedną firmą, świadczyć swoje usługi szerszemu gronu klientów. W tym wypadku jednak należy mieć na uwadze fakt, iż zleceń trzeba będzie szukać samodzielnie.
Specjalista SEO: oferty pracy na GoWork
Ogłoszenia, które z pewnością zainteresują każdego kandydata na specjalistę SEO, znajdują się w bazie serwisu pracy GoWork.pl. Portal udostępnia 5 filtrów, które pomagają uściślić wyniki wyszukiwania w celu jak najlepszego dopasowania przeglądanych ofert do preferencji użytkownika. Może on bowiem wybrać:
- lokalizację (konkretna miejscowość lub województwo),
- stanowisko (w tym przypadku: specjalista SEO/SEO manager),
- typ umowy (np. umowa o pracę lub kontrakt B2B),
- wymiar etatu (np. pełny etat lub pół etatu),
- wynagrodzenie (można ustawić „widełki”).
Serwis pracy GoWork powiadamia także o nowych ofertach pracy. Wystarczy zapisać się do newslettera i wybrać interesujący nas region. Dodatkowo, przy każdym ogłoszeniu widnieje odnośnik do opinii o pracodawcy. Piszą je byli i obecni pracownicy danej firmy, a następnie weryfikują administratorzy portalu. Dzięki temu można sprawdzić na przykład, czy dany pracodawca dotrzymuje warunków podanych w ofercie.
Plusy i minusy pracy jako SEO specjalista
Atrakcyjne wynagrodzenie to jeden z największych plusów pracy na stanowisku pozycjonera. Inne zalety tego zawodu to:
- liczne benefity pozapłacowe,
- praca pełna wyzwań i brak rutyny,
- kontakt z ludźmi,
- telefon komórkowy i laptop do użytku prywatnego,
- możliwość rozwoju,
- praca w dynamicznym środowisku.
Oczywiście zawód specjalisty SEO nie jest wyłącznie "usłany różami". Bywa stresujący i wymaga pracy pod presją czasu. Do tego klienci bywają bardzo różni. Jednak jeśli robimy to, co jest naszą pasją, potrafimy przymknąć oko na drobne niedogodności.