Miniaturka
Tomasz Kuciel
Edison S. A.
Tomasz Kuciel - od 2012 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu w spółce Edison SA - pierwszego operatora elektronicznej wymiany danych w Polsce. Zmiany, które wprowadził w Spółce – głównie w zakresie polityki sprzedaży i marketingu – wprowadziły Edisona na ścieżkę dynamicznego wzrostu.

EDISON funkcjonuje na rynku już od 25 lat. To bogata historia! Jak wyglądały Państwa początki na rynku?

To prawda, świadczymy usługę EDI, czyli elektronicznej wymiany dokumentów, od 1996 roku. Zaczynaliśmy pod inną nazwą, jako Doktor Q. Kupiliśmy wtedy licencję na oprogramowanie EDI i tak to się zaczęło.

Świat wyglądał wtedy zupełnie inaczej. Kontakt zdalny był utrudniony, a informacje nie zawsze były na wyciągnięcie ręki. Wokół nas zachodziło ciągle wiele zmian, powstawały nowe sieci handlowe, Polska przyłączyła się do NATO, itd. - a nasza firma wciąż się rozwijała.

Zmiana nazwy firmy na EDISON S.A. nastąpiła w 1999 roku. Co ciekawe, kilku naszych pracowników jest z nami od początku, przez te wszystkie lata. To imponujące, bo w tym roku obchodziliśmy 25-lecie naszego istnienia.

 

Jakie usługi świadczy EDISON?

Świadczymy usługę elektronicznej wymiany dokumentów (EDI), zapewniając w ten sposób pełną cyfryzację procesów biznesowych między firmami. Mówiąc najprościej, tłumaczymy między sobą formaty, swoistego rodzaju „języki” różnych dokumentów.

Jeśli firma A wyśle np. zamówienie drugiej firmie, a obie będą korzystały z różnych rozwiązań informatycznych, to my sprawimy, by te systemy wzajemnie się zrozumiały. Co ważne – same, bez udziału człowieka. W efekcie nie trzeba niczego ręcznie wpisywać do systemu, tylko od razu można wysłać do realizacji.

Trzeba być świadomym tego, że nie da się zautomatyzować całego procesu, jeśli automatyzacja obejmuje wyłącznie procesy w naszej firmie.

Które sektory rynku obsługujecie Państwo przede wszystkim?

Posiadamy doświadczenie w optymalizacji procesów logistycznych, sprzedażowych i księgowych. Obsługujemy niemal każdy sektor rynku: m.in. sieci handlowe, motoryzację, producentów, dystrybutorów, grupy zakupowe.

Najbardziej z EDI skorzystają ci, którzy mają bardzo dużo interakcji na poziomie B2B. Przykładowo, wspomniana branża motoryzacyjna funkcjonuje z EDI już od końca XX wieku. Jeśli jesteśmy dużym dostawcą dla międzynarodowego koncernu motoryzacyjnego, to musimy mieć wdrożoną komunikację EDI, bo inaczej nie będziemy mogli współpracować. Wszystko dlatego, że motoryzacja opiera się dziś na produkcji „just in time”. Nie można pozwolić sobie na to, by komunikacja spowalniała cały system.

Od 2019 roku jesteście Państwo częścią międzynarodowej Grupy EDITEL, największego operatora EDI w Europie Środkowo-Wschodniej. Co daje firmie możliwość międzynarodowej współpracy?

Dzięki naszej przynależności do Grupy EDITEL mamy możliwość dotarcia do międzynarodowych marek, producentów i dostawców, zapewniając pomiędzy nimi jeszcze większą liczbę połączeń.

Im więcej firm będzie częścią infrastruktury EDI, tym szybciej będzie mogła następować pełna cyfryzacja i automatyzacja.

Od 2019 roku jesteście Państwo członkiem konsorcjum PEF Expert, będąc tym samym brokerem Platformy Elektronicznego Fakturowania. Co to za narzędzie?

Od 18 kwietnia 2019 roku wszystkie instytucje i firmy podlegające pod ustawę o Zamówieniach Publicznych mają obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych od dostawców. Zainicjowaliśmy wówczas powstanie konsorcjum PEF Expert, które oferuje usługi Platformy Elektronicznego Fakturowania, w skrócie PEF.

PEF to narzędzie służące do realizacji tego obowiązku. To właśnie dla przedsiębiorców i jednostek publicznych uruchomiono tę specjalną platformą do obiegu faktur ustrukturyzowanych, z której można bezpłatnie korzystać przez stronę internetową.

Ci, którzy podlegają pod ustawę o zamówieniach publicznych, czyli wszelkie urzędy, instytucje, szkoły, uczelnie, przedsiębiorstwa państwowe, samorządy mogą zintegrować się z tą platformą, czyli automatycznie pobierać faktury z systemu.

Inne ustrukturyzowane dokumenty, z których można korzystać w ramach PEF to: zamówienie dostawy, awizowanie dostawy, potwierdzenie dostawy, faktura korygująca lub nota księgowa. PEF działa w sieci Peppol, co umożliwia szybkie i bezpłatne połączenie z innymi dostawcami oraz urzędami w Unii Europejskiej.

 

Siedziba EDISON mieści się w Krakowie oraz Warszawie. Czy rekrutacje prowadzicie Państwo na terenie obydwu tych miast?

Tak, jak najbardziej, w zależności od bieżących potrzeb. Stale rozbudowujemy wszystkie nasze działy.

Jak przebiega proces rekrutacyjny w EDISON? Z ilu etapów się składa?

Zaczynamy oczywiście od wyłonienia interesujących nas kandydatów z puli przesłanych CV i zaproszenia ich na pierwsze spotkanie. Potem to już różnie, w zależności od bieżących potrzeb, konkretnego stanowiska, doświadczenia kandydata.

Nie prowadzimy jednak wielomiesięcznych rekrutacji, zwykle staramy się przeprowadzać ten proces możliwie jak najszybciej – szanujemy czas naszych pracowników i kandydatów.

Co może dodatkowo pozytywnie wyróżnić kandydaturę do pracy w EDISON?

To również zależy od konkretnego stanowiska, na które dana osoba aplikuje. Mile widziana jest na pewno znajomość naszej branży, bo może się to okazać bardzo pomocne w późniejszym wdrażaniu. Nie to jest jednak najważniejsze.

Najważniejsze są dla nas zaangażowanie, odpowiednia postawa, chęć do pracy i rozwoju. To jest podstawa, na której w naszym odczuciu bazuje każda dobra współpraca.

Jak oceniliby Państwo atmosferę pracy w firmie?

Jest to bardzo życzliwa atmosfera. Nie jesteśmy wielką korporacją, więc wszyscy się ze sobą znają i lubią. Mimo że pracujemy w dwóch różnych miastach to dzięki platformie Microsoft Teams i wielu wspólnych projektach mamy ze sobą stały, codzienny kontakt.

Oczywiście mamy różne działy, a w nich określoną strukturę i hierarchię, ale traktujemy się zawsze po partnersku.

 

EDISON wciąż umacnia swoją pozycję na rynku. Jakie macie Państwo plany na przyszłość dla firmy?

Szczególne znaczenie ma dla nas rozwój e-commerce. Już blisko 90 proc. konsumentów w Polsce robi zakupy on-line, a firmy masowo rozwijają ten kanał sprzedaży. E-commerce stawia wysoko poprzeczkę w zakresie logistyki, a nowoczesna logistyka – szczególnie zarządzanie łańcuchem dostaw – bez EDI nie może funkcjonować.

Interesują nas także tradycyjne branże „EDI-owe” – szczególnie FMCG, DYI i motoryzacja; przynależność do Grupy EDITEL pozwala nam czerpać z gotowych rozwiązań i inspiracji, które możemy wykorzystywać na polskim rynku.

Edison S. A.
4.4/5 Na podstawie 5 ocen.
gemius

Na podstawie badań Mediapanel prowadzonych przez Gemius w okresie od 1 marca do 31 marca 2024: wskaźniki "Real Users" platforma internet.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 634 470
  2. Pracuj.pl 3 137 130
  3. LinkedIn 3 035 232
  4. Olx.pl 2 564 298
Edison S. A.