Serwisant: opis stanowiska
Serwisant zajmuje się usuwaniem usterek technicznych, a także bieżącym monitorowaniem, czy maszyny i urządzenia w przedsiębiorstwie działają w prawidłowy sposób. Serwisant jest zazwyczaj wyspecjalizowany w obsłudze technicznej konkretnej grupy urządzeń wykorzystywanych w danej branży, np. sprzętu medycznego czy komputerowego.
Miejscem pracy serwisanta jest siedziba przedsiębiorstwa, w którym został zatrudniony. To poniekąd pracownik fizyczny, który naprawia wszelkiego rodzaju urządzenia za pomocą specjalistycznych narzędzi.
Serwisanci najczęściej są zatrudniani na podstawie umowy o pracę i na pełny etat. Ich zarobki zależą od wielu czynników, takich jak region, staż pracy oraz wielkość przedsiębiorstwa, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu. Mogą liczyć również na wiele świadczeń pozapłacowych.
Obowiązki serwisanta
Do głównych obowiązków serwisanta należą:
- naprawa maszyn i urządzeń znajdujących się w danej firmie;
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji technicznej;
- instalowanie nowego sprzętu i oprogramowania;
- monitorowanie działania maszyn i urządzeń;
- przygotowywanie okresowych przeglądów urządzeń;
- organizowanie napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych;
- przeprowadzanie prac konserwatorskich;
- sporządzanie raportów dla przełożonych;
- szkolenie się w zakresie obsługi maszyn i urządzeń.
Jak zostać serwisantem?
Są trzy drogi, aby zostać serwisantem:
- Ukończenie szkoły zawodowej lub technikum - zdanie egzaminu zawodowego i zdobycie tytułu technika.
- Ukończenie studiów inżynierskich i/lub magisterskich - w grę wchodzą kierunki techniczne, takie jak elektrotechnika, mechatronika czy automatyka.
- Ukończenie szkolenia - oprócz kursów na serwisanta na rynku można znaleźć oferty szkoleń dających dodatkowe uprawnienia, np. elektryczne lub gazowe.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby przejść przez każdy z powyższych etapów. Po technikum zawsze można wybrać się na studia, a z czasem podnosić swoje kwalifikacje poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach.
Cechy dobrego serwisanta
Serwisant powinien być uczciwy, dokładny i terminowy. Ważne, aby miał zdolności manualne, umiał pracować w zespole i potrafił dobrze zorganizować sobie pracę. Powinien także być zaangażowany w powierzone mu obowiązki, przestrzegać zasad BHP i stosować się do instrukcji przełożonego. Musi rzetelnie wykonywać swoją pracę i mieć duże poczucie obowiązku. Jest bowiem odpowiedzialny nie tylko za prawidłowe działanie urządzeń, ale także bezpieczeństwo korzystających z nich osób. W zawodzie serwisanta liczą się także cechy takie jak komunikatywność, odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu.
Gdzie może pracować serwisant?
Serwisant ma naprawdę wiele możliwości, jeśli chodzi o miejsce zatrudnienia. Może bowiem pracować w serwisach: komputerowych, rowerowych, telefonów, sprzętu AGD i RTV, klimatyzacji i urządzeń chłodniczych, samochodowych i motocyklowych, maszyn rolniczych, sprzętu medycznego, urządzeń biurowych, kas fiskalnych i terminali płatniczych, wózków widłowych oraz urządzeń grzewczych. Zatrudnienie znajdzie tam na przykład jako doradca, technik lub inżynier serwisu.
Stanowisko: serwisant - wymagania pracodawców
Pracodawcy wymagają od kandydata na serwisanta:
- wiedzy technicznej z zakresu danej branży, umiejętności obsługi sprzętu oraz znajomości branżowych programów komputerowych;
- doświadczenia lub ukończonych praktyk zawodowych;
- kompetencji miękkich, takich jak: komunikatywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność, odporność na stres, terminowość, obowiązkowość, umiejętność pracy pod presją czasu;
- prawa jazdy kat. B (muszą bowiem jeździć do klientów, a niekiedy odbywać podróże służbowe).
Ile zarabia serwisant?
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków serwisantów zależy od poziomu zajmowanego stanowiska. I tak:
- młodszy specjalista zarabia 4540 zł brutto miesięcznie (3366 zł netto - “na rękę”);
- specjalista zarabia 5400 zł brutto miesięcznie (3915 zł netto);
- starszy specjalista zarabia 5550 zł brutto miesięcznie (4011 zł netto).
Dla porównania zarobków serwisantów urządzeń warto przybliżyć wynagrodzenie serwisantów IT. Ich pensje wynoszą średnio 4150 zł brutto, czyli 3118 zł netto miesięcznie.
Poza wynagrodzeniem zasadniczym serwisancie otrzymują różnego rodzaju benefity pozapłacowe. Są to na przykład: telefon komórkowy, komputer przenośny i samochód służbowy do użytku prywatnego oraz ubezpieczenie na życie i NNW na preferencyjnych warunkach.
Ci ciekawe, serwisantami najczęściej zostają mężczyźni. Kobiety stanowią zaledwie 2% wszystkich osób zatrudnionych na tym stanowisku.
Gdzie szukać pracy dla serwisantów?
Kandydat na serwisanta może poszukać pracy w Internecie, na przykład na stronie serwisu pracy GoWork.pl. Portal udostępnia 5 filtrów, które pomagają w najlepszym dopasowaniu przeglądanych ofert do preferencji użytkownika:
- lokalizację (konkretna miejscowość lub województwo),
- stanowisko (w tym przypadku: serwisant),
- typ umowy (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt B2B),
- wymiar etatu (pełny etat, pół etatu),
- wynagrodzenie (można ustawić „widełki”).
Widać więc, że serwis GoWork działa jak centralna baza ofert pracy. Poza tym umożliwia sprawdzenie opinii o ogłaszających się na portalu pracodawcach. Opinie na forum wystawiane są przez byłych i obecnych pracowników danej firmy, a później weryfikowane przez administratorów strony. Stanowią zatem cenną wskazówkę dla osób poszukujących pracy.
Plusy i minusy zawodu serwisanta
Praca serwisanta ma wiele zalet. Należą do nich: stabilne zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę, szeroki i ciekawy zakres obowiązków, różnorodny tryb pracy, benefity pozapłacowe oraz możliwość awansu zawodowego. To również bardzo odpowiedzialne stanowisko, które może być pierwszym stopniem w karierze zawodowej. Opiera się na kontakcie z klientem, co ma swoje plusy i minusy, niemniej nie należy do monotonnych i nudnych zajęć.