Opiekun klienta odpowiada za zapewnienie najwyższej jakości obsługi osobom korzystającym z usług lub produktów firmy. Z tego powodu pracę na tym stanowisku można znaleźć właściwie w każdej branży - aktywne rekrutacje prowadzą przedsiębiorstwa prowadzące działalność finansową, ubezpieczeniową, handlową czy usługową. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat obowiązków opiekuna klienta oraz zarobków na tym stanowisku, przeczytaj poniższy artykuł.
Opiekun klienta to osoba, która odpowiada za pozyskiwanie nowych klientów oraz opiekę nad obecnymi. W swojej codziennej pracy musi on zapewnić najwyższą jakość obsługi, zgodną z przyjętymi standardami. Czym jeszcze zajmuje się opiekun klienta? Obowiązki na tym stanowisku będą różniły się w zależności od branży, w jakiej działa zatrudniająca go firma. Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że do najważniejszych zadań tego pracownika należy:
Opiekunów klienta można podzielić na tych, którzy zajmują obsługą przedstawicieli biznesu (opiekun klienta biznesowego) i osób indywidualnych (np. odbiorców oferty banku).
Na wysokość zarobków opiekuna klienta wpływa wiele różnych czynników. Są nimi staż pracy, województwo, doświadczenie, wymiar czasu pracy, poziom stanowiska, wysokość prowizji oraz branża, w której działa zatrudniająca go firma. Przeciętne zarobki w tym zawodzie wynoszą około 4,3 tys. zł brutto miesięcznie.
Według serwisu Money.pl, na największe pensje mogą liczyć opiekunowie klienta zatrudnieni w dużych województwach, na przykład mazowieckim (5,3 tys. zł brutto), wielkopolskim (4,8 tys. zł brutto), śląskim (4,5 tys. zł brutto), pomorskim (4,3 tys. zł brutto) oraz małopolskim (4,2 tys. zł brutto).
Wpływ na wysokość wynagrodzenia opiekunów klientów ma także poziom stanowiska. Najwięcej, bo 6 tys. zł brutto miesięcznie zarobi starszy specjalista. Drugi w kolejności jest specjalista mid z zarobkami wynoszącymi około 4,8 tys. zł brutto. Na pensję w wysokości 3,8 tys. zł brutto może liczyć młodszy specjalista (junior).
Zarobki opiekunów klienta zatrudnionych w bankowości wynoszą średnio 4,3 tys. zł brutto miesięcznie. W handlu ich wynagrodzenia sięgają 3,9 tys. zł brutto, a w działalności usługowej dla ludności - 3,8 tys. zł brutto.
Zarobki opiekunów klientów różnią się również w zależności od wielkości firmy. Osoby zatrudnione w mikroprzedsiębiorstwach, liczących do 9 pracowników, zarabiają przeciętnie 3,6 tys. zł brutto. W małych przedsiębiorstwach ich pensje wynoszą około 4 tys. zł brutto, w średnich - 4,5 tys. zł brutto, w dużych - 3,9 tys. zł brutto, a w bardzo dużych - 4,6 tys. zł brutto. Opiekun klienta - jakie są plusy i minusy pracy w tym zawodzie? Aktywne pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi relacji, a także dbanie o wizerunek firmy to bez wątpienia bardzo wymagająca praca. Osoby pracujące na tym stanowisku doceniają ją za stosunkowo wysokie zarobki, możliwość ciągłego rozwoju oraz kontakt z ludźmi. Sprawdź, jakie jeszcze są plusy i minusy pracy jako opiekun klienta.
Opiekun klienta to idealne stanowisko dla osób, które cenią sobie kontakt z drugim człowiekiem i czerpią satysfakcję z udzielania pomocy. Praca w tej profesji umożliwia rozwój umiejętności interpersonalnych i kompetencji zawodowych. Opiekun klienta ma również szansę na awans na wyższe stanowisko, otrzymanie premii oraz atrakcyjne benefity pozapłacowe.
Sprawowanie opieki nad klientami oraz ich obsługa nie należą do najłatwiejszych zadań. Pracownik powinien być przygotowany na pytania, zarzuty i często nieuzasadnione pretensje ze strony swojego rozmówcy. Nawet w takich sytuacjach musi on zachować pełen profesjonalizm i dążyć do skutecznego rozwiązania problemu swojego klienta.
GoWork.pl to strona, na której pracodawcy z całej Polski zamieszczają setki ogłoszeń dziennie. Serwis umożliwia filtrowanie wyników na podstawie wybranego miasta, wysokości wynagrodzenia, formy umowy (umowa o pracę, umowa zlecenie, B2B) oraz rodzaju etatu (pełny etat lub część etatu), co sprawia, że znalezienie zatrudnienia jest łatwe i szybkie. Sprawdź najnowsze oferty pracy dla opiekunów klienta i aplikuj.
Znalezienie pracy w charakterze zdalnego opiekuna klienta nie powinno być problemem. Praca zdalna oferowana jest przez wiele firm, np. działających w obszarze nowoczesnych technologii, sprzedaży, bankowości, HR, usług biznesowych czy mody. Podobnie jak opiekunom klienta pracującym stacjonarnie, pracownikom na home office przysługują benefity w postaci szkoleń, zniżek na produkty lub usługi, bonów świątecznych, a także umowa o pracę. Jednym z miast, w których najwięcej ofert zatrudnienia dotyczy trybu zdalnego lub hybrydowego jest Warszawa. Praca na stanowisku opiekuna klienta w stolicy wiąże się z wysokimi zarobkami i możliwością rozwoju zawodowego.
Co więcej praca zdalna może okazać się też dobrym rozwiązaniem w przypadku aplikowania na stanowisko handlowca i w szeroko pojętej obsłudze klienta.
Praca w charakterze młodszego opiekuna klienta może być dobrym rozwiązaniem dla studentów, którzy poszukują zatrudnienia dorywczego. Ich zarobki przeważnie nie przekraczają minimalnego wynagrodzenia na rękę, jednak warto pamiętać, że dla osoby ze statusem studenta lub ucznia, kwota brutto jest jednocześnie kwotą netto. Studenci mają także możliwość dopasowania godzin pracy do planu zajęć tak, aby bez problemu połączyć ją z edukacją.
"Poszukujemy kandydatów do pracy w obsłudze klientów" - ten zwrot coraz częściej zajmuje pierwsze miejsca na listach najnowszych ofert pracy. Wśród miejsc w których notuje się największe deficyty należy województwo pomorskie (umowa o pracę stanowi standard) i Katowice.
Specjalista ds. obsługi klientów - co będzie należało do Twoich obowiązków na tym stanowisku? Jak sama nazwa wskazuje, będzie to szeroko rozumiane zorientowanie na klienta, jego potrzeby i pomoc przy rozwiązywaniu problemów wszelkiego typu.
Trzeba ponadto pamiętać, że opiekun klienta to nierzadko również pracownik fizyczny, którego zadaniem będzie szeroko rozumiane wsparcie pracy sklepu - wykładanie towaru czy obsługa kas.
Kandydaci na stanowisko opiekuna klienta muszą spełniać określone wymagania. Wśród nich wymienia się przynajmniej wykształcenie średnie oraz doświadczenie w pracy z klientami. Poza tym powinni oni posiadać umiejętności miękkie, zwłaszcza łatwość nawiązywania i utrzymywania kontaktów, otwartość, asertywność oraz zdolność rozpoznawania potrzeb klientów.
W znalezieniu pracy pomocne będą także umiejętności twarde, zwłaszcza znajomość technik komunikacyjnych, sprzedażowych i negocjacyjnych. Pracodawcy stawiają przede wszystkim na kandydatów, którzy znają języki obce na poziomie B2 i wyższym, radzą sobie ze stresem, potrafią zarządzać czasem i projektami, a także posiadają przynajmniej podstawową wiedzę na temat ochrony danych osobowych.
W zależności od branży, w której działa firma, mile widziane może być także prawo jazdy kategorii B. Pracownicy zatrudnieni w niektórych przedsiębiorstwach (np. związanych z ubezpieczeniami lub sprzedażą samochodów), świadczą usługi z dojazdem do klienta.