Na czym polega praca handlowca?
Handlowiec to specjalista, do którego zadań należy kontakt z dostawcami usług oraz produktów (m.in. hurtowniami), a także potencjalnymi klientami oraz odbiorcami. To osoba, która nawiązuje długotrwałe relacje ze swoimi kontrahentami. Praca handlowca w firmie polega na:
- organizowaniu komórki handlowej i swojego stanowiska pracy,
- analizie rynku pod kątem potrzeb klienta oraz jego oczekiwań,
- prowadzeniu działań z zakresu marketingu i przygotowywaniu ofert dla kontrahentów,
- poszukiwaniu możliwości rozwoju dla firmy,
- przygotowywaniu i zawieraniu umów oraz prowadzeniu negocjacji,
- odbieraniu i wysyłaniu towarów.
Handlowiec w swojej pracy powinien dbać o stosowanie form i technik sprzedaży dopasowanych do kontrahenta. Do jego obowiązków należy także dokumentowanie transakcji i obsługa klienta, np. doradztwo czy przyjmowanie reklamacji. Narzędzia przydatne w tej pracy to przede wszystkim samochód służbowy, telefon oraz laptop.
W swojej pracy specjalista ten ma obowiązek postępowania zgodnie z procedurami handlowymi oraz wewnętrznymi zasadami obowiązującymi w firmie. W zawód handlowca wpisane jest nieustanne śledzenie konkurencji i próby wyprzedzenia jej. Musi on także dobrze znać oferowane przez siebie produkty.
Jak pozyskiwać klientów?
To zależy od branży i profilu działalności przedsiębiorstwa - innymi zasadami rządzi się np. rynek nieruchomości, a innymi - praca w sprzedaży towarów. Zwykle najlepszym źródłem jest samodzielnie stworzona lub gotowa baza osób potencjalnie zainteresowanych ofertą. Warto także utrzymywać kontakt z dotychczasowymi klientami. Konsumenci mogą bowiem za jakiś czas zgłosić się do firmy, której obsługa i oferta spełniają ich oczekiwania.
Specjalista powinien być elastyczny i wyrozumiały - musi on bowiem pamiętać, że to klient jest na pierwszym miejscu. Przyjazny ton głosu, odpowiednie nastawienie, dobrze przedstawiona oferta, mówienie językiem korzyści, zdolność do wzbudzania zaufania i schludna aparycja - to one bardzo często odpowiedzialne są za sukces, jakim jest podpisana z klientem umowa na produkty lub usługi.
Praca handlowca pełna jest codziennych wyzwań i niespodzianek, na które każdorazowo trzeba być przygotowanym. Idealny handlowiec powinien posiadać szereg cech charakteru, które umożliwią mu stawianie czoła wszelkim przeciwnościom losu – przede wszystkim, wysoką odporność na stres.
Jak dostać stanowisko handlowca?
W sieci nie brakuje ofert pracy na pełny etat lub jego część jako przedstawiciel handlowy czy handlowiec. Praca ta jest łatwo dostępna, choć nie oznacza to, że nie trzeba spełniać żadnych wymogów. Jakie są kryteria, którymi kierują się rekruterzy lub przedsiębiorcy poszukujący pracowników w sektorze usług?
Większość pracodawców zwraca szczególną uwagę na predyspozycje kandydatów, doświadczenie w pracy w sprzedaży i/lub nawiązywaniu kontaktu z klientem. Wykształcenie nie gra aż tak ważnej roli, choć absolwent studiów marketingowych może mieć nieco większe szanse na zdobycie tej pracy. Zawód handlowca nie jest jednak jedyną opcją dla osób zainteresowanych szeroko pojętą sprzedażą. W ramach tej branży można także znaleźć pracę na takich stanowiskach jak opiekun klienta czy kupiec.
Mile widziani mogą być także m.in. doświadczony doradca techniczno-handlowy, doradca ds. nieruchomości, sprzedawca, specjalista ds. obsługi klienta czy przedstawiciel handlowy, do którego obowiązków należało już opracowywanie umów i skuteczna reklama, czy osoba znająca oferowane przez firmę produkty.
Oferta pracy handlowca często zawiera informacje na temat wymagań przedsiębiorcy, który decyduje się na zatrudnienie nowej osoby. Najczęściej wymieniane predyspozycje to:
- umiejętność rozwiązywania problemów,
- dobra organizacja czasu pracy,
- elastyczność,
- zdolność wzbudzania zaufania i budowania relacji,
- umiejętność szybkiego uczenia się (do przyswajania wiedzy o produkcie, ofercie firmy itp.),
- znajomość różnych technik sprzedaży,
- dobra pamięć,
- umiejętność pracy w stresujących warunkach.
Każdy pracodawca posiada określone kryteria, którymi kieruje się przy zatrudnianiu handlowca. Praca na niepełny lub pełny etat jako młodszy specjalista możliwa jest również bez doświadczenia - przy założeniu, że kandydat posiada odpowiednie cechy, przyszły szef może zapewnić mu przygotowanie do zawodu w postaci szkoleń z zakresu obsługi klienta i sprzedaży. Podstawą jest stworzenie profesjonalnego CV dopasowanego do oferty oraz dobra autoprezentacja - kandydat musi wzbudzić zaufanie przyszłego szefa.
Specjalista ds. sprzedaży - wymagania i zakres obowiązków
Jednym z najczęściej wymienianych przez pracodawców wymagań wobec handlowców, jest oczywiście realizacja założonych planów sprzedażowych. Na spełnienie tego wymagania wpływa wiele czynników, najczęściej dodatkowo wymienianych w ogłoszeniach. Chodzi tu przede wszystkim o pozyskiwanie nowych klientów, budowanie długotrwałych relacji z obecnymi klientami, czy rozwijanie współpracy i utrzymywanie dobrych relacji w przypadku B2B (np. z sieciami handlowymi). Tak czy inaczej, aktywna sprzedaż produktów i należyte prezentowanie ofert handlowych, zawsze będzie stanowiło trzon obowiązków handlowca.
Idealny handlowiec musi przede wszystkim odznaczać się szeregiem kompetencji miękkich, takich jak komunikatywność, odporność na stres, a w przypadku niektórych ofert wymienia się nawet wzbudzającą zaufanie aparycję. Wykształcenie formalne odgrywa zwykle rolę drugoplanową, choć wśród najpopularniejszych ogłoszeń dominuje wykształcenie średnie.
Biorąc pod uwagę specyfikę zatrudnienia w tej branży, praca zdalna najczęściej jest możliwa, a jeśli nie w pełni, to zastąpi ją praca hybrydowa. Jeśli zaś chodzi o podstawę zatrudnienia to dominuje umowa o pracę, choć umowy cywilnoprawne również są spotykane w przypadku niższych stanowisk. Wśród sporych perspektyw awansu, godnym wymienienia jest inżynier ds. sprzedaży czy key account manager.
Praca handlowca: sytuacja na rynku pracy
W ostatnich latach specjalista ds. handlu i sprzedaży jest jednym z najbardziej pożądanych pracowników. Liczba ofert pracy handlowca bije rekordy, a zapotrzebowanie na ich usługi widoczne jest we wszystkich branżach: IT, finanse, bankowość, handel, nieruchomości, budownictwo, przemysł i nie tylko.
Można stwierdzić, że gdy doświadczony handlowiec szuka pracy, może on dyktować warunki przyszłym pracodawcom. Należy jednak mieć na uwadze, że wśród osób pracujących na tym stanowisku niewielu jest kandydatów, którzy sprawdzą się we wszystkich branżach - ekspert ds. obsługi klientów biznesowych niekoniecznie poradzi sobie z indywidualnymi odbiorcami, a specjalista w IT może nie odnaleźć się w sektorze przemysłu, gdyż oferta firm i specyfika działania w wymienionych branżach mocno się od siebie różnią.
Większość firm publikujących oferty pracy dla handlowców stara się przyciągnąć chętnych i zachęcić ich do wysyłania CV. Najczęściej robią to, wymieniając benefity pozapłacowe i podkreślając zalety pracy jako specjalista w swoich szeregach. Do najczęściej wspominanych należą: dobra atmosfera, organizowanie szkoleń dla zespołu, przygotowana baza klientów dla początkującego pracownika czy możliwość rozwoju zawodowego. Niektóre firmy podkreślają także stabilność, jaką daje umowa o pracę, inne zaznaczają swobodę w zakresie wyboru formy współpracy.
Średnie wynagrodzenie w pracy handlowca
Zarobki na tym stanowisku składają się z pensji zasadniczej oraz zmiennej, zależnej od sprzedaży prowizji. W oparciu o dane pochodzące z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń Sedlak; Sedlak można określić medianę wynagrodzeń na tym stanowisku.
Młodszy specjalista otrzymuje zazwyczaj wynagrodzenie wynoszące 3500-5250 zł brutto, czyli 2555-3790 zł netto (umowa o pracę), a mediana jego zarobków wynosi 4230 zł brutto.
Posiadający pewne doświadczenie w obsłudze klienta specjalista zarabia zwykle 4200-6670 zł brutto. Gdy formą zatrudnienia jest umowa o pracę, oznacza to wynagrodzenie netto rzędu 3049-4792 zł. Jego przeciętna pensja wynosi 5150 zł brutto.
Pensja rynkowa, którą otrzymuje starszy specjalista, wynosi 4820-8410 zł brutto, tj. 3487-6019 zł netto (umowa o pracę), tymczasem mediana zarobków to 6220 zł brutto.
Istnieje kilka czynników wpływających na wysokość wynagrodzenia za pracę handlowca. Należą do nich przede wszystkim:
- staż pracy,
- wykształcenie,
- lokalizacja i wielkość firmy,
- forma zatrudnienia (np. umowa o pracę, B2B, umowa o dzieło, umowa zlecenie).
Jak zatem widać, nie jest to najłatwiejsza pod kątem osiągania zarobków praca. Handlowiec musi stale dbać o osiągane przez siebie wyniki, bo w innym przypadku, otrzymywana przezeń pensja podstawowa będzie niesatysfakcjonująca. Zdecydowana większość handlowców za największy finansowy plus swoje pracy, uznaje możliwość osiągania dużych prowizji.
Oferty pracy handlowca: jakie formy współpracy proponują firmy?
Przedsiębiorcy zamieszczający oferty pracy dla handlowca często dopuszczają możliwość doboru dogodnej dla pracownika formy współpracy. Specjalista zwraca uwagę na to, jaka jest proponowana umowa - bardzo często już oferta pracy zawiera informacje na ten temat. Jakie są najczęstsze formy współpracy dla handlowców?
- Umowa o pracę - gwarantuje ona stabilność zatrudnienia i chroni pracownika przed nagłym zwolnieniem. Oferty pracy na pełny etat w oparciu o ten rodzaj umowy skierowane są zwykle do handlowców pracujących w sklepach stacjonarnych i salonach sprzedaży.
- Umowa zlecenie - daje większą elastyczność i wiąże się z mniejszymi kosztami pracodawcy, a co za tym idzie - często wyższymi zarobkami na stanowisku: handlowiec. Praca zdalna z miejsca innego niż adres firmowy to kolejny z plusów tej formy zatrudnienia. Tego rodzaju umowa nie powinna być zawierana, jeśli występuje stosunek pracy (wówczas zastosowanie ma bowiem umowa o pracę).
- Umowa o dzieło - jest to forma zatrudnienia zobowiązująca zamawiającego do zapłaty określonego wynagrodzenia, a przyjmującego zamówienie - do jego wykonania. Tego rodzaju umowa możliwa jest wówczas, gdy rezultat zamówienia jest mierzalny i możliwy do sprawdzenia - np. wtedy, gdy przyjmującym jest przedstawiciel handlowy, który odpowiada za kontakt z klientem i sprzedaż usług lub towarów. Sprawdzeniu może podlegać np. skonstruowana przez niego baza kontrahentów czy też wyniki działań sprzedażowych.
- Kontrakt B2B - praca: handlowiec na zasadzie B2B to forma, na którą najczęściej decyduje się specjalista, który ma już doświadczenie w kontakcie z klientami. Tego typu umowa zapewnia mu największą elastyczność i choć ponosi on koszty prowadzenia działalności oraz wystawia faktury za swoje usługi, bardzo często okazuje się to najbardziej opłacalne dla obu stron. Specjalista świadczący pracę na kontrakcie to często osoba zajmująca się obsługą dużych klientów biznesowych.
Niekiedy można spotkać się także z tym, że specjalista otrzymuje udziały w przedsiębiorstwie. Dzieje się tak zazwyczaj wówczas, gdy jest to praca w startupie, a osoba zatrudniona na tym stanowisku (przeważnie na pełny etat) odpowiada nie tylko za produkty i kontakt z klientami, ale również stworzenie całego działu i - na późniejszym etapie - nadzoruje pracę nowych handlowców, jednocześnie wykonując swoje dotychczasowe obowiązki. Może on przejąć część zadań, które w większych firmach realizuje menedżer czy kierownik sprzedaży.
Praca handlowca a rozwój zawodowy
W pracy na stanowisku handlowca nie ma górnej granicy zarobków. Należy jednak pamiętać, iż nie tylko one stanowią o rozwoju zawodowym. Wobec zmian na rynku pracy kandydatom zależy również na możliwości samodoskonalenia oraz zdobywania awansów.
Nieustanne szlifowanie swoich umiejętności w takich dziedzinach, jak obsługa klienta i sprzedaż, jest nieodłącznym elementem tej pracy. Specjalista wie, że dzięki podnoszeniu kwalifikacji i umiejętności dopasowywania oferty do kontrahentów staje się skuteczniejszy, a co za tym idzie - zwiększa się jego wynagrodzenie. Musi mieć on również na uwadze, że zmieniają się dostępne na rynku produkty - zarówno w jego firmie, jak i u konkurencji. Praca handlowca to nieustanne wyzwania stawiane przez rynek.
Zawód handlowca stwarza nie tylko możliwości podnoszenia kwalifikacji, ale i otrzymania awansu na stanowisko wyższego szczebla. Doświadczony specjalista może sprawdzić się m.in. jako tzw. project manager (kierownik projektu), menedżer przedsiębiorstwa czy też samodzielny przedsiębiorca.
Gdzie szukać ofert pracy handlowca?
Chcąc znaleźć atrakcyjną ofertę pracy na pełny etat jako handlowiec, która zapewni możliwość rozwoju zawodowego, warto odwiedzić GoWork.pl. Na łamach serwisu dostępne są sprawdzone, atrakcyjne ogłoszenia o pracę dla handlowców i nie tylko. Zatrudnienie na GoWork.pl znajdzie nie tylko specjalista z wieloletnim doświadczeniem, ale również osoba potrzebująca przeszkolenia. Niemniej, mimo, że internet jest zdecydowanie najpopularniejszym miejscem dla zdobycia zatrudnienia, to nadal nie pozostaje jedyną opcją.
W wielu przypadkach, warto rozważyć osobiste udanie się do docelowego miejsca pracy i złożenie w nim swojego CV. Nawet jeżeli od razu nie otrzymasz zatrudnienia, to istnieje możliwość, że zwiększysz swoje szanse przy najbliższej rekrutacji. Godnym zauważenia jest także wybranie się do miejscowego urzędu pracy. Bez względu jednak na to, na jaki sposób się zdecydujesz, możesz być pewien, że jeżeli interesuje Cię praca – handlowiec, na pewno bez trudu ją otrzymasz.