Mechanik lotniczy: opis stanowiska
Mechanik lotniczy zajmuje się serwisowaniem i nadzorowaniem stanu technicznego samolotów. To pracownik fizyczny, który – aby móc pracować w zawodzie – musi mieć wykształcenie minimum średnie techniczne z zaliczonymi modułami wiedzy podstawowej. Wyróżniamy mechanika liniowego, który sprawdza stan techniczny samolotów tuż przed odlotem i mechanika hangarowego, który wykonuje przeglądy samolotów podczas okresowych badań technicznych.
Obowiązki mechanika lotniczego
Do głównych obowiązków mechanika lotniczego należą:
- serwisowanie samolotów;
- nadzorowanie stanu technicznego samolotów;
- troska o bezpieczeństwo załogi i pasażerów samolotu;
- analiza zgłoszonych usterek;
- zajmowanie się dokumentacją eksploatacyjną;
- montaż silników lotniczych;
- sporządzanie rysunków technicznych na podstawie specyfikacji technologicznych;
- nadzorowanie samolotów tuż przed samym odlotem (mechanik liniowy);
- nadzorowanie samolotów podczas okresowych badań technicznych (mechanik hangarowy);
- sporządzanie dokumentacji technicznej z przeprowadzonych napraw oraz czynności konserwacyjnych;
- praca przy regulacji układów;
- naprawa ogumienia;
- wykonywanie obsług śmigłowców;
- organizowanie części zamiennych i podzespołów;
- współpraca z dostawcami części zamiennych i podzespołów.
Jak zostać mechanikiem lotniczym?
Aby zostać mechanikiem lotniczym, w pierwszej kolejności należy ukończyć technikum lub liceum lotnicze i otrzymać tytuł „technik mechanik lotniczy”. Jednak większe szanse na rynku pracy mają osoby, które nie zakończą edukacji na tym etapie, tylko wybiorą się na studia lotnicze i uzyskają tytuł inżyniera lub magistra inżyniera.
Kolejnym krokiem jest ukończenie specjalistycznego kursu i uzyskanie licencji. Wyróżnia się następujące kategorie licencji:
a) kategoria A – Mechanik obsługi:
- A1 – samoloty z silnikami turbinowymi,
- A2 – samoloty z silnikami tłokowymi,
- A3 – śmigłowce z silnikami turbinowymi,
- A4 – śmigłowce z silnikami tłokowymi,
b) kategoria B1 – Technik mechanik:
- B1.1 – samoloty z silnikami turbinowymi,
- B1.2 – samoloty z silnikami tłokowymi,
- B1.3 – śmigłowce z silnikami turbinowymi,
- B1.4 – śmigłowce z silnikami tłokowymi,
c) kategoria B2 – Technik awionik,
d) kategoria C – Inżynier obsługi hangarowej.
Predyspozycje do pracy jako mechanik lotniczy
Mechanik lotniczy powinien być sumienny, dokładny, terminowy i cierpliwy. W tym zawodzie liczą się również takie cechy jak odpowiedzialność, odporność na stres, zaangażowanie, rzetelność i uczciwość. Nie bez znaczenia jest także wysoka kultura osobista, komunikatywność i umiejętność pracy w zespole. Poza tym kandydat na mechanika powinien być otwarty na nowoczesne rozwiązania, interesować się nowinkami technologicznymi oraz cechować się wysoko rozwiniętą wyobraźnią przestrzenną.
Gdzie pracuje mechanik lotniczy?
Mechanik lotniczy może być zatrudniony przez wojsko, komercyjne linie lotnicze lub firmy prywatne. Niektóre linie komercyjne zatrudniają zespół mechaników dla każdego samolotu, aby zapewnić stabilność samolotu i bezpieczeństwo pasażerów. Pracę oferują także zakłady projektujące i produkujące samoloty, inne jednostki latające oraz służby techniczne. Największą firmą na terenie Polski, która zatrudnia mechaników lotniczych jest Lot Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o.
Stanowisko: mechanik lotniczy – wymagania pracodawców
Od kandydata na mechanika lotniczego pracodawcy wymagają:
- wykształcenie minimum średniego (preferowane wykształcenie wyższe inżynierskie);
- odpowiedniej licencji;
- komunikatywnej znajomości języka angielskiego;
- zainteresowania nowoczesną technologią;
- wysokiej kultury osobistej, odporności na stres i odpowiedzialnego podejścia;
- mile widziane doświadczenie na podobnym stanowisku oraz praktyczna znajomość branży lotniczej.
Ile zarabia mechanik lotniczy?
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana zarobków inżynierów mechaników lotniczych wynosi 6910 zł brutto miesięcznie, co w przeliczeniu na kwotę netto (czyli „na rękę”) daje 4961 zł. Jednak 25% ankietowanych deklaruje, że zarabia mniej, bo poniżej 3794 zł netto miesięcznie i tyle samo osób przyznaje, że zarabia więcej – powyżej 7570 zł netto miesięcznie. Technik mechanik lotniczy z kolei zarabia średnio 5070 zł brutto miesięcznie, czyli 3705 zł netto. Oczywiście najwyższą pensję otrzymuje starszy, a najniższą młodszy mechanik lotniczy.
Oprócz wynagrodzenia zasadniczego mechanik lotniczy otrzymuje również szereg benefitów pozapłacowych. Należą do nich między innymi: karnety na siłownie i do klubów fitness, prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie i NNW oraz kursy i szkolenia zawodowe.
Co ciekawe, mechanikami lotniczymi zostają głównie mężczyźni. Kobiety stanowią zaledwie 11% wszystkich osób zatrudnionych na tym stanowisku.
Oferty pracy dla mechaników lotniczych – gdzie ich szukać?
Większość ofert pracy dla mechaników lotniczych znajduje się oczywiście w Internecie. Dobrym miejscem do poszukiwania zatrudnienia jest portal GoWork.pl współpracujący z pracodawcami z całego kraju, jak i oferujący pracę za granicą. Serwis GoWork działa jak centralna baza ofert pracy. Posiada wyszukiwarkę, która poprzez możliwość filtrowania ogłoszeń, ułatwia odnalezienie tylko tych spełniających interesujące użytkownika kryteria. Mowa o wyborze:
- stanowiska (w tym przypadku – mechanik lotniczy),
- lokalizacji (miasto lub województwo),
- typu umowy (np. umowa o pracę, umowa zlecenie, B2B i inne)
- rodzaju etatu (cały etat lub część etatu),
- widełek oczekiwanego wynagrodzenia brutto bądź netto.
Poza tym, portal posiada także kilka innych praktycznych funkcji, na przykład możliwość oceny danej firmy przez jej byłych lub obecnych pracowników. Przy każdym zamieszczonym ogłoszeniu widnieje odnośnik do opinii o pracodawcy. Dzięki tej opcji można sprawdzić między innymi to, czy dany pracodawca dotrzymuje warunków zatrudnienia opisanych w ogłoszeniu.
Dodatkowo, zapisując się do newslettera, można otrzymywać powiadomienia o nowych ofertach pracy z danego regionu. Dzięki temu nie przegapi się żadnego ogłoszenia i – co bardzo prawdopodobne – szybciej uda się znaleźć zatrudnienie.
Plusy i minusy zawodu mechanika lotniczego
Do najważniejszych plusów zawodu mechanika lotniczego należą:
- atrakcyjne wynagrodzenie i benefity pozapłacowe;
- stabilne warunki zatrudnienia (najczęściej pełny etat plus umowa o pracę);
- duża samodzielność na stanowisku;
- prestiż społeczny;
- praca pełna wyzwań i satysfakcja;
- możliwości rozwoju;
- brak monotonii na stanowisku.
Oczywiście praca jako mechanik lotniczy nie jest wolna od czynników takich jak stres, presja czasu czy odpowiedzialność za ludzkie życie. Niemniej osoba predysponowana do tego zawodu jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu.