Praca jako doradca klienta - na czym polega i jak wygląda?
Doradca klienta to specjalista, który zajmuje się obsługą klientów zainteresowanych produktami lub usługami oferowanymi przez zatrudniającą go firmę. Jego codzienne zadania różnią się zatem w zależności od branży, w jakiej działa dane przedsiębiorstwo. Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że do podstawowego zakresu obowiązków osoby na tym stanowisku należy:
- profesjonalna obsługa klienta w zakresie sprzedaży i doradztwa,
- budowanie długotrwałych relacji z dotychczasowymi klientami,
- reprezentowanie firmy i dbanie o jej pozytywny wizerunek,
- udzielanie rad w kwestii wyboru usług i produktów firmy,
- przygotowywanie niezbędnych dokumentów i umów,
- realizacja założonych celów sprzedażowych,
- analiza potrzeb oraz oczekiwań klienta,
- przygotowywanie ofert handlowych,
- pozyskiwanie nowych klientów.
Zarobki doradcy klienta - ile wynoszą?
Na wysokość wynagrodzenia doradcy klienta wpływa kilka różnych czynników: staż pracy, doświadczenie, miasto zatrudnienia, wymiar czasu pracy, poziom stanowiska, wysokość prowizji oraz branża, w której działa zatrudniająca go firma. Średnie zarobki w tym zawodzie wynoszą 3,6 tys. zł brutto miesięcznie.
Trzeba jednak pamiętać, że jest to dość specyficzna praca. Doradca klienta może bowiem znacznie podnieść swoje wynagrodzenie, o ile tylko będzie w stanie realizować określone przez pracodawcę cele sprzedażowe, a także wykaże się w tej materii dostateczną proaktywnością.
Zarobki w zależności od branży
Według raportu Hays, doradca klienta bankowości prywatnej zarabia od 6 do 15 tys. zł brutto miesięcznie. W bankowości detalicznej, jego zarobki wynoszą 0d 3 do 6 tys. zł brutto. Doradca klienta korporacyjnego w bankowości przedsiębiorstw może liczyć na pensję w wysokości od 9,5 do 18 tys. zł brutto, klienta strategicznego - od 16 do 22 tys. zł brutto, a klienta małych i średnich przedsiębiorstw - od 6 do 10 tys. zł brutto.
Branżą, w której doradca klienta również ma szansę na wysokie zarobki są ubezpieczenia. Osoba na tym stanowisku, która zajmuje się obsługą klienta korporacyjnego, ma szansę na wynagrodzenie rzędu 6-14 tys. zł brutto miesięcznie. Doradca klienta indywidualnego w branży handlowej zarabia z kolei od 3 do 6 tys. zł brutto miesięcznie.
Zarobki w zależności od poziomu stanowiska
Wpływ na wysokość wynagrodzenia doradców klienta ma również poziom stanowiska. Osoba początkująca (młodszy doradca klienta) ma szansę na zarobki w wysokości od 3 do 5 tys. zł brutto miesięcznie. Starszy doradca klienta, czyli pracownik z kilkuletnim doświadczeniem może otrzymać z kolei od 5 do 8 tys. złotych brutto miesięcznie.
Doradca klienta - jakie są plusy i minusy pracy w tym zawodzie?
Reprezentowanie firmy i obsługa osób korzystających z jej usług lub produktów to trudna, ale satysfakcjonująca praca. Doradca klienta musi mieć w sobie coś z handlowca, negocjatora, eksperta i analityka, aby spełnić oczekiwania osoby po drugiej stronie oraz zachęcić ją do powrotu. W zawodzie tym niezwykle ważne jest utrzymywanie długofalowych relacji z klientami, dlatego doradca powinien wykazywać się umiejętnością analizowania ich potrzeb oraz dużą wiedzą na temat oferty usługowej lub produktowej firmy.
Czy opłaca się pracować jako doradca klienta? Praca ta, jak każda inna, ma zarówno wady, jak i zalety. To od Twojego nastawienia, charakteru i umiejętności zależy jej ostateczny kształt. Zdecydowanie nie jest to zajęcie dla każdego i wymaga odpowiednich predyspozycji.
Plusy pracy doradcy klienta
Wysokie zarobki oraz szansa na szybki awans nie są jedynymi zaletami pracy na stanowisku doradcy klienta. Zawód ten umożliwia rozwinięcie wielu cech przydatnych zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Wśród nich wymienia się cierpliwość, kreatywność, dokładność, empatię, komunikatywność, otwartość na drugiego człowieka oraz kulturę osobistą. Poza tym jego przedstawiciel nabywa zdolności negocjacyjne i sprzedażowe, umiejętność budowania zaufania, odporność na stres, a także zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Praca na tym stanowisku przynosi również wiele satysfakcji - szczególnie, gdy zadowoleni klienci decydują się na ponowne skorzystanie z oferty firmy i powrót do wcześniejszego doradcy.
Minusy pracy doradcy klienta
Podobnie jak przedstawicielom innych zawodów, również doradcom klienta zdarza się narzekać na codzienne obowiązki. Problemem jest zwłaszcza negatywny obraz doradców w oczach niektórych klientów. Uchodzą oni bowiem za osoby nieuczciwe, które wykorzystują niewiedzę rozmówcy, aby nakłonić go do zakupu zbędnego mu produktu lub usługi. Inną wadą pracy na tym stanowisku jest powtarzalność zadań, która w dłuższej perspektywie może doprowadzić do wypalenia zawodowego.
Praca doradcy klienta - rodzaje stanowisk i wymagania
Nie da się ukryć faktu, że specyfika pracy poszczególnych doradców klienta może się od siebie znacząco różnić - czym innym jest przecież doradca klienta biznesowego, czym innym przedstawiciel handlowy ds. fotowoltaiki, a jeszcze czym innym specjalista ds. obsługi klienta zatrudniony w sklepie. Tak czy inaczej, bez względu na stanowisko można z góry założyć, że zorientowanie na potrzeby klientów, sprzedaż produktów czy też - w szerszym rozumieniu - realizacja planów sprzedażowych, będą każdorazowo należeć do najistotniejszych wymagań pracodawców.
W przypadku niższych stanowisk, takich jak młodszy specjalista ds. obsługi klienta w sklepie, w zakres kompetencji zatrudnionego wejdzie również wykładanie towaru i właściwe prezentowanie go klientom. Doradztwo w banku oprze się na rozmowach z klientem, mających na celu nie tylko utrzymanie z nim jak najlepszych relacji, ale również nakłonienie go do poszerzenia zakresu usług z których aktualnie korzysta.
Warto podkreślić, że niemal wszyscy przedsiębiorcy dbają o zatrudnianych pracowników, zapewniając im możliwość rozwoju i awansu w strukturach firmy. Praca mobilna również jest dodatkowo wynagradzana, nie tylko poprzez zapewnienie odpowiednich narzędzi, ale również rozmaitych benefitów.
Praca doradca klienta - gdzie szukać ofert zatrudnienia?
Najnowsze oferty pracy dla doradców klienta można z łatwością znaleźć na stronie GoWork.pl, na której pracodawcy z całej Polski zamieszczają setki ogłoszeń dziennie. Serwis umożliwia filtrowanie wyników na podstawie wybranej wysokości wynagrodzenia, formy umowy oraz rodzaju etatu, co sprawia, że szukanie zatrudnienia jest znacznie łatwiejsze. Naturalnie, nie jest to jedyne miejsce, w którym czeka na Ciebie taka praca – doradca klienta może zdobyć zatrudnienie również w bardziej tradycyjny sposób. Wystarczy, że wybierzesz się do docelowego zakładu pracy i zostawisz w nim swoje CV. Ewentualnie możesz również przejrzeć najświeższe oferty w lokalnym urzędzie pracy. Niemniej, miej na uwadze, że nic nie zapewni Ci szybszego znalezienia etatu, niż skorzystanie z jednego z najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych w Polsce. Warszawa, Gdańsk, Kraków czy Poznań to miasta, w których najłatwiej zdobyć zatrudnienie tego rodzaju.
Praca zdalna jako doradca klienta
Praca zdalna jako telefoniczny doradca klienta jest możliwa. Pracowników zdalnych poszukują najczęściej duże grupy call center, sieci banków oraz ich placówki partnerskie, firmy świadcząca usługi z zakresu reklamy i marketingu, sklepy internetowe i wiele innych. Podobnie jak doradca pracujący w trybie stacjonarnym lub hybrydowym, osobie na home office przysługuje umowa o pracę, szkolenia oraz benefity. Istnieje mnóstwo korzyści, jakie daje zdalna praca. Doradca klienta wykonujący swoje obowiązki w domu, jest znacznie mniej narażony na sytuacje stresowe i działa znacznie efektywniej – niemniej, osoba zatrudniona musi wówczas dysponować pokaźnymi pokładami samozaparcia.
Mobilny doradca klienta
Wiele firm poszukuje także mobilnych doradców klienta. Obowiązki osoby na tym stanowisku zależą od profilu działalności danego przedsiębiorstwa. Doradcy w bankach dojeżdżają do klientów np. w celu złożenia wniosku o kredyt, otwarcia konta firmowego, podpisania umowy kredytowej, otwarcia rachunku czy przedstawienia oferty. Mogą oni pomóc w wykonaniu praktycznie każdej dyspozycji, oprócz transakcyjnych. Z kolei osoba zatrudniona w salonie samochodowym może dojechać do klienta, który chciałby odbyć jazdę testową i dowiedzieć się więcej o ofercie bez wychodzenia z domu.
Doradca klienta bez doświadczenia
Na stanowisku doradcy klienta doświadczenie nie zawsze jest niezbędne. Pracodawcy nierzadko poszukują młodych, kreatywnych osób, które z łatwością nawiązują kontakty i lubią pracę z ludźmi, a następnie wdrażają je w obowiązki. Doradca klienta bez doświadczenia otrzymuje najczęściej najniższą stawkę godzinową, czyli 18,30 zł brutto. Ma on również szansę na awans i rozwój w strukturach firmy.
Doradca klienta - czego wymagają pracodawcy od kandydatów?
Kandydat na stanowisko doradcy klienta powinien posiadać co najmniej wykształcenie średnie. Niektóre firmy, zwłaszcza te działające w obszarze bankowości i ubezpieczeń, wymagają wykształcenia wyższego kierunkowego, czyli związanego z konkretną specjalizacją. Duże szanse zatrudnienie mają także osoby, które mówią biegle w językach obcych. Szczególnie ceniona jest znajomość angielskiego i niemieckiego. Pracodawcy zwracają ponadto uwagę na umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne. W przypadku doradcy mobilnego, niezbędne będzie prawo jazdy kategorii B.