Praca - obsługa klientów. Wymagania pracodawców
Jak już wspomnieliśmy na wstępie, wymagania pracodawców wobec kandydatów ubiegających się o rzeczone stanowisko nie są zbyt wysokie. Wystarczającym poziomem wykształcenia będzie z całą pewnością wykształcenie średnie, choć w niektórych branżach - takich, jak na przykład finanse - wykształcenie wyższe kierunkowe będzie przez przedsiębiorców preferowane.
Wśród niezbędnych umiejętności praktycznych, wylicza się znajomość języka angielskiego przynajmniej w stopniu komunikatywnym, czy umiejętność swobodnej obsługi komputera. W niektórych branżach, na przykład w ubezpieczeniach, idealny kandydat będzie obowiązany posiadać prawo jazdy kat. B.
Najistotniejsze są jednak kompetencje miękkie kandydatów, które pozwolą im na bezproblemowe wykonywanie codziennych obowiązków. W ich skład zalicza się przede wszystkim komunikatywność, umiejętność działania pod presją czasu, odporność na stres, empatię, czy zdolność do logicznego myślenia.
Pracownik obsługi klienta - Warszawa. Zakres obowiązków
Zakres obowiązków pełnionych przez osobę zatrudnioną, jest w dużej mierze uwarunkowany przez miejsce pracy. W dużym skrócie można jednak uznać, że specjalista ds. obsługi klienta ma - zgodnie z nazwą pełnionej przez siebie funkcji - dbać o komfort, wygodę i satysfakcję wszelkiej maści petentów.
W uściśleniu może to być telefoniczna obsługa klientów, udzielanie informacji na temat produktów firmy, archiwizacja dokumentów, sprzedaż usług, wprowadzanie zamówień, czy wszelkie inne działania w zakresie przyjmowania i realizacja zamówień. Obsługa połączeń telefonicznych i zapytań mailowych nie jest naturalnie wyłączną powinnością specjalisty - informowanie klientów o zakresie usług i produktach przedsiębiorstwa w trybie stacjonarnym będzie nierzadko na pierwszym planie.
Warto wspomnieć również o fakcie, że wsparcie klienta nie zawsze będzie dotyczyło klientów prywatnych. Realizacja planów sprzedaży i obsługa klientów zgodna ze standardami firmy może być skoncentrowana na oferowanie intratnych rozwiązań biznesowych dla segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.
Słowem podsumowania można rzec, że w skład głównych powinności osób imających się rzeczonego stanowiska, będzie dbanie o relacje z dotychczasowymi klientami, monitorowanie poziomu ich satysfakcji i budowanie długotrwałych relacji z klientem, zapewnienie mu usług wysokiej jakości (zgodnej ze standardami firmy) i kompleksowe doradztwo w kontekście usług i produktów firmy.
Specjalista ds. obsługi klienta - warunki zatrudnienia i zarobki
Choć każda oferta jest inna, różniąc się w zależności od przedsiębiorcy który ją wystawia, bez problemu będziemy w stanie wyróżnić kilka cech wspólnych dla całej branży. Utalentowanych osób poszukuje się tu zarówno na cały etat jak i część etatu, a umowa o pracę dominuje zdecydowaną większość aktualnych ofert. Wykształcenie wyższe zwykle nie jest wymagane - pracodawcę najczęściej zadowoli wykształcenie średnie.
Młodszy specjalista ds. obsługi klienta zazwyczaj stanowi pierwszy krok w rozwoju kariery na tej ścieżce, przeistaczając się później na stanowisko zwykłego specjalisty, osiągając wreszcie próg znany jako starszy specjalista ds. obsługi klienta.
Podobnie jak w wielu innych branżach, w obsłudze klienta coraz popularniejsza jest praca zdalna. Specjalista ds. obsługi klienta, który nie może wykonywać swoich obowiązków wyłącznie w trybie zdalnym, zawsze może pokusić się o zatrudnienie w modelu hybrydowym.
Jak mieliśmy okazję wspomnieć wyżej, doświadczenie na podobnym stanowisku jest mile widziane, choć wcale nie jest konieczne. Do najistotniejszych umiejętności praktycznych będzie należeć umiejętność obsługi komputera oraz podstawowych programów i urządzeń biurowych, a także minimum komunikatywna znajomość języka angielskiego. W przypadku niektórych branż niezbędne będzie prawo jazdy kat. B.
Rodzaje obsługi klienta w Warszawie
Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem ogłoszeń pojawiających się pod szyldem obsługi klienta, będzie wszelkiego typu praca na recepcji. W takiej sytuacji zatrudniony łączyć będzie osobisty kontakt z klientem ze sprawowaniem pieczy nad odbieraniem telefonów i obsługą skrzynki mailowej. Może być również obowiązany do bezpośredniej (choć drobnej) sprzedaży usług czy produktów.
Za terminem "specjalista ds. obsługi klienta" nierzadko stoi również praca stacjonarna w sklepie - w tym przypadku, najczęściej chodzi o sklepy ze sprzętem RTV i AGD, sklepy zoologiczne czy inne, niekoniecznie zajmujące się handlem żywnością. Zasadniczo posada ta stanowi o tym samym, o czym stanowi zwykły pracownik sklepu, przy czym zwrócić należy uwagę na fakt, że praca w tego rodzaju przybytku jest dużo bardziej zorientowana na bezpośredni kontakt z klientem i doradztwo, aniżeli w przypadku placówek handlowych o spożywczym profilu.
Pozostałe ogłoszenia to na przykład infolinia przychodząca, gdzie kontakt telefoniczny stanowi o niemalże wyłącznym zakresie obowiązków osoby zatrudnionej. Praca w obsłudze klienta to również ubezpieczenia, gdzie pracownik niezwykle często obowiązany jest do pracy w terenie, a więc dojeżdżania do klienta.
Gdzie najlepiej szukać zatrudnienia w tym zawodzie?
Bez względu na to, czy chcesz kontynuować swoją karierę zawodową w międzynarodowych strukturach, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę na lokalnym rynku pracy, do Twojej dyspozycji będziesz mieć przynajmniej cztery godne uwagi opcje, które pozwolą Ci na szybkie zdobycie upragnionego zatrudnienia. Zważ jednak na fakt, że wyłącznie jedna z metod będzie w stanie pozytywnie zaskoczyć Cię swoją efektywnością.
Chodzi w tym przypadku oczywiście o internet i wszelkiego rodzaju portale ogłoszeniowe, takie jak na przykład GoWork, agregujące rozmaitej treści anonse. Przedsiębiorcy korzystają z nich najchętniej, gdy przychodzi im stawać przed wyzwaniem pozyskania nowych rąk do pracy. To właśnie dzięki asyście tego rodzaju portali są oni w stanie przyspieszyć proces rekrutacji nawet o kilka tygodni, bez trudu weryfikując dziesiątki nadsyłanych ku nim aplikacji.
Kandydaci mogą z kolei przebierać w dziesiątkach ofert, w prosty i szybki sposób odpowiadając swoim CV na każdą z nich. Jeżeli zatem zależy Ci na tym, by stabilną posadę otrzymać szybko, to najlepszym co możesz w tej chwili zrobić będzie rzut oka na najnowsze oferty pracy na GoWork - aplikuj szybko, a być może już jutro otrzymasz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną!
Jeśli zaś chodzi o miasto obfitujące aktualnie w największą ilość zleceń dla podanej kategorii, to zdecydowanie będzie to Warszawa. Praca w tym zawodzie pojawi się również w takich miastach jak Poznań, Kraków, Wrocław czy Gdańsk.
Alternatywne metody zdobycia zatrudnienia
Jedną z podstawowych możliwości poszukiwania pracy, obok skorzystania z dobrodziejstw oferowanych przez internet, będzie oczywiście osobisty kontakt z pracodawcą. Warto pokusić się o udanie się do jego siedziby i złożenie w niej swojego CV bezpośrednio do rąk przedsiębiorcy. Wadą rzeczonego rozwiązania niewątpliwie będzie fakt, że jeżeli pracodawca nie prowadzi w danej chwili rekrutacji, to Twoje możliwości względem zdobycia posady mogą ograniczyć się wyłącznie do tego, by zrobić na nim jak najlepsze wrażenie licząc, że priorytetowo potraktuje on Twoją kandydaturę w trakcie najbliższej rekrutacji.
Wiele ofert może nam zostać zaproponowanych przez agencje pracy tymczasowej, przy czym - jak sama nazwa wskazuje - liczyć w tej sytuacji możemy wyłącznie na pracę dorywczą. Co więcej, umowa o pracę może być w tym przypadku luksusem nieosiągalnym - najpewniej zastąpi ją umowa zlecenie.
Ostatnią z godnych rozważenia opcji będzie powiatowy urząd pracy i anonse, które właśnie w nim będziemy w stanie znaleźć. Wbrew obiegowej opinii, pracę w tym miejscu może znaleźć nie tylko pracownik fizyczny cechujący się niewielkim doświadczeniem i niskimi kwalifikacjami, ale również wysokiej klasy specjalista, podkreślający posiadane umiejętności dyplomem wyższej uczelni.
Natomiast w przypadku, w którym żadna z przedstawionych ofert miałaby nie spełniać naszych wymagań, warto będzie pomyśleć o zarejestrowaniu się w urzędzie jako osoba bezrobotna. W takim przypadku nie tylko będziemy mogli liczyć na solidną pomoc urzędników w zdobyciu posady, ale również na szereg benefitów, zarezerwowany w innej sytuacji wyłącznie dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.