Marta Westrych – Andrzejczyk, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu DPD Polska Sp. z o.o.
______________________________________________________________________________________________________

W pierwszej części naszej rozmowy z DPD Polska staramy się odpowiedzieć na pytania, które zadajecie w obecnym czasie. Z Martą Westrych-Andrzejczyk, Dyrektor personalną i członkiem zarządu jednego z liderów polskiego rynku kurierskiego, rozmawiamy o działaniach zabezpieczających pracowników DPD Polska w dobie panowania koronawirusa. Pytamy również, jak w okresie zagrożenia epidemicznego jeden z największych dostawców w Polsce organizuje swoje działania, w celu realizacji Waszych zamówień.

Do zagadnień związanych z polityką kadrową, zarządzaniem zasobami ludzkimi i employer brandingiem DPD Polska powrócimy w drugiej części wywiadu, którą zamieścimy dla Was, gdy wszyscy będziemy mogli wrócić do naszej zdrowej codzienności.

 

Firma DPD jest liderem na polskim rynku logistycznym. Jakie zmiany w korzystaniu z Państwa usług zanotowali Państwo w ostatnim czasie?

W wyniku obowiązującego w całym kraju stanu epidemii i administracyjnych ograniczeń dotyczących aktywności konsumentów zwiększyła się popularność zakupów w sklepach online. Konsumenci korzystają z przesyłek standardowych. Zamawiają głównie paczki do domu, wykorzystując możliwość nawiązania kontaktu z kurierem przez SMS, by ustalić z nim bezpieczną formę doręczenia przesyłki. Wzrost e-commerce i zwiększenie aktywności konsumentów to jednak jedna strona medalu. Druga to spadek wolumenów, wynikający z obsługi klientów biznesowych, którzy znacząco zredukowali, a niektórzy wręcz zawiesili działalność.

Jak obecnie organizują Państwo prace magazynów i sortowni? W jakim trybie pracują pracownicy tych działów w czasie epidemii wirusa SARS-CoV-2?

Wszystkie obiekty DPD Polska zostały zaopatrzone w środki ochronne zgodnie w zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Poza podstawowym wyposażeniem ochronnym nasi kurierzy otrzymają również przyłbice. Pracownicy oddziałów i magazynów pracują, stosując się do zasad bezpieczeństwa, w tym wprowadzonych z początkiem kwietnia wymogów zachowania minimalnej odległości między stanowiskami pracy i obowiązkowych zabezpieczeń.

Kurier DPD

Jakie działania wobec przesyłek podejmują dzisiaj Państwa pracownicy, którzy mają z nimi styczność? Czy przesyłki spoza Europy są specjalnie dezynfekowane?

Oddziały, które pełnią funkcję magazynów międzynarodowych dla paczek importowych, zostały wyposażone w dodatkowe i zalecane środki zabezpieczenia osobistego. Każdy tego typu magazyn ma wydzieloną strefę kwarantanny, do których trafiają paczki uszkodzone lub zawilgocone.

W jakim trybie pracują dzisiaj Państwa kurierzy? Jak do przystosowali Państwo do obecnych warunków miejsca pracy i usług, świadczonych klientom?

Zadaniem firmy kurierskiej w czasie epidemii jest zapewnienie łączności między konsumentami a dostawcami dóbr i usług, dlatego nasi kurierzy pracują w zwykłym trybie. Mając na uwadze dobro naszych klientów, pracowników oraz współpracowników, czyli kurierów, wprowadziliśmy zalecenia krajowych instytucji sanitarnych, dotyczące bezpieczeństwa. Już w pierwszych dniach lutego wszyscy pracownicy i współpracownicy firmy otrzymali instruktaż zgodny z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Pomimo rynkowych trudności z zaopatrzeniem w środki zabezpieczenia osobistego, DPD sukcesywnie wyposaża w nie swoich pracowników i współpracowników. W oddziałach i w recepcjach wprowadzono szereg zabezpieczeń, w tym organizację kolejki zapewniającą odpowiedni odstęp, płyny antyseptyczne dla klientów, jesteśmy także w trakcie montowania barier z plexi.

Jak dziś przebiega finalny etap dostarczenia paczki? Jak zabezpieczyć kuriera przed osobą z podejrzeniem zarażenia, która przebywa na domowej kwarantannie i czeka na przesyłkę?

W połowie marca DPD Polska wdrożyła także bezpieczne zasady odbierania paczek. Przesyłki dostarczane są „pod drzwi” i bez podpisu. Zgodnie z rekomendacjami służb sanitarnych promujemy rozliczanie pobrań kartą, a odbiorcy coraz chętniej z tego korzystają, zwłaszcza że od końca marca limit płatności zbliżeniowej został zwiększony do 100 zł. W wiadomościach SMS zwracamy się także z prośbą do klientów przebywających na kwarantannie o informowanie o tym kuriera.

Jak dzisiaj funkcjonują punkty DPD Pickup? Jak zmienił się obecnie sposób i czas ich pracy?

W związku z obecną sytuacją część punktów DPD Pickup decyzją naszych współpracowników zawiesiło tymczasowo działalność. We wszystkich otwartych punktach wprowadzono zmiany zgodnie z zaleceniami sanitarnymi rządu i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, dotyczące m.in. organizacji kolejki.

kurier wiezie czaczki

Jakie działania podjęli Państwo wobec pracowników biurowych? Jak funkcjonuje zaplecze organizacyjne DPD w dobie panowania koronawirusa?

W okresie zagrożenia epidemią DPD Polska wprowadziła zmiany w organizacji pracy biur i oddziałów, które są zgodne z aktualnymi rozporządzeniami rządu. Dbamy o bezpieczeństwo pracy i funkcjonowania firmy. Wprowadziliśmy również pracę zdalną na tych stanowiskach, na których jest to możliwe.

 

Miejmy nadzieję, że podjęte przez Państwa działania przyniosą najlepszy efekt.
A my będziemy mogli szybko powrócić do drugiej części naszej rozmowy.
Tymczasem dziękuję Pani za poświęcony czas i życzę dużo zdrowia. 

gemius

Wyniki badania GEMIUS/PBI dla wybranych węzłów w Listopadzie 2019r.

Ranking Użytkownicy
(real users)
  1. GoWork.pl 3 115 175
  2. olx.pl 2 736 098
  3. pracuj.pl 2 718 511
  4. linkedin.com 2 689 259
DPD Polska Sp. z o.o.