Praca: employer branding. Wymagania i zakres obowiązków
Co właściwie znaczy termin „employer branding”? Jest to jeden z elementów PR (z ang. „Public Relations”), którego zadaniem jest budowanie wizerunku pracodawcy, zarówno w oczach obecnych pracowników firmy, jak i potencjalnych pracowników, rozważających zatrudnienie w przedsiębiorstwie. Cel ten można osiągać na wiele aktywnych i pasywnych sposobów, a zajmują się tym wykwalifikowani specjaliści. Niezwykle często pracownik ds. employer brandingu łączony jest ze specjalistą ds. HR, łącząc obowiązki wynikające z obydwu zawodów.
Najistotniejszym z wymagań jest oczywiście poziom wykształcenia – w omawianym przypadku, niezbędne będzie wykształcenie wyższe, na kierunku skorelowanym z charakterystyką rzeczonego zawodu. Może to zatem być zarządzanie zasobami ludzkimi (HR), marketing, czy socjologia. Mile widziane będą tematyczne kursy. Innymi z niezbędnych wymagań na pewno będzie znajomość języka angielskiego (przynajmniej w stopniu komunikatywnym) i obsługa komputera wraz ze znajomością programów i urządzeń biurowych.
Budowanie wizerunku pracodawcy - czym wyróżnia się skuteczny employer branding?
Wbrew zamierzchłemu rozumowaniu PR-owych zagadnień, marka pracodawcy nie ogranicza się wyłącznie do budowania relacji z docelowym odbiorcą usługi czy produktu, ale wpływać ma również na przyszłych pracowników, potencjalnie zainteresowanych podjęciem współpracy z firmą. Działania employer brandingowe to wyjątkowo rozległy temat, a płynne poruszanie się po nim, zapewniające oczekiwane przez pracodawcę efekty, wymaga sporej dozy kreatywności i przebojowości.
W dobie postępującej cyfryzacji, działania na obszarze employer brandingu w dużej mierze podejmuje się w internecie, przede wszystkim w mediach społecznościowych. Stawiając na komunikację zewnętrzną, specjalista ds. employer brandingu chce sprawić, by potencjalny kandydat był zainteresowany zasileniem szeregów przedsiębiorstwa (szczególnie gdy mówimy o wysokiej klasy ekspercie), a także budować wizerunek atrakcyjnego pracodawcy w oczach potencjalnych partnerów biznesowych firmy. Istotnym jest również godne, podszyte kreatywnością reprezentowanie przedsiębiorstwa na wszelkiego typu imprezach branżowych, targach pracy i temu podobnych.
Powyższe działania, to employer branding zewnętrzny. Jednak budowanie marki pracodawcy w oczach potencjalnych pracowników to nie wszystko. Działania employer brandingowe dzielimy na dwa, podstawowe rodzaje - idealny pracodawca na pewno doceni rolę komunikacji wewnętrznej w swojej firmie i zadba o zadowolenie aktualnych pracobiorców. Tym właśnie jest employer branding wewnętrzny.
Czym jest employer branding wewnętrzny, czyli jak dbać o obecnych pracowników firmy
Definicja "employer branding" może być doprecyzowana, rozbijając się o dwie podstawowe strategie, nakierowane na inne cele. Employer branding dzielimy zatem na zewnętrzny, gdzie budowanie marki pracodawcy sprawić ma, że przylgną ku niemu potencjalni pracownicy, oraz employer branding wewnętrzny, którego zadaniem nie jest przyciąganie do siebie nowych pracowników, a zatrzymanie w firmie starych, najczęściej wykwalifikowanych specjalistów o dużej wartości na rynku pracy. Employer branding wewnętrzny prowadzi również do zwiększenia zaangażowania pracowników w wykonywane obowiązki, maksymalizując ich efektywność, jednocześnie dbając o zachowanie zadowolenia z wykonywanych obowiązków.
Do głównych zadań specjalisty zatrudnionego na tym obszarze, będzie należało dbanie o atrakcyjne środowisko pracy i zapewnienie właściwej kultury organizacyjnej. O ile ogólne warunki pracy różnić się mogą w zależności od danej branży i nie zawsze będą zależne od starań specjalisty, o tyle kwestie ogólne i poboczne są już czymś, na co przedsiębiorca zawsze ma wpływ.
Działania podejmowane w opisywanym zakresie mogą w dużej mierze opierać się o świadczenia dodatkowe - nie tylko wszelkiej maści premie, ale również benefity pozapłacowe. Karty sportowe czy prywatna opieka medyczna to już standard w przypadku większości firm. Jednak na pozytywny wizerunek pracodawcy wpływają również odpowiednie działania usprawniające komunikację wewnętrzną (na przykład wydawanie gazetek firmowych), co ułatwia poruszanie się w środowisku pracy. Atrakcyjny wizerunek pracodawcy budują również możliwości rozwoju, jakie przedsiębiorstwo oferuje zatrudnionym.
W oczach pracowników z całą pewnością można zyskać również poprzez wyjazdy integracyjne i inne formy rozluźniania atmosfery w miejscu pracy. Główne korzyści wynikające z takiej strategii employer brandingowej to wizerunek firmy nowoczesnej, przedkładającej komfort i zdrowie pracowników nad zysk. Trzeba pamiętać, że czasami pracownicy nie będą w stanie zagrzać miejsca na dłużej w Twojej firmie ze względów osobistych, za czym wcale nie musi iść niezadowolenie z dotychczasowej współpracy. Warto zadbać o to, by ich opinie były jak najlepsze, zachęcając przyszłych kandydatów do zajęcia ich miejsca.
Corporate Social Responsibility, czyli jak przyciągnąć potencjalnych pracowników
Wiedza o tym czym jest employer branding, to dopiero początek zmagań z anglicyzmami w branży zarządzania. Wszyscy zainteresowani employer brandingiem powinno przyswoić sobie również taki termin, jak Corporate Social Responsibility, jeden z najistotniejszych dla tych, którzy wiążą swoją przyszłość z biurami karier i szeroko pojętym HR. Za tą anglojęzyczną nazwą kryje się nic innego, jak "Społeczna Odpowiedzialność Biznesowa", a więc zdolność przedsiębiorstwa do przedkładania osobistych interesów pracowników (zdrowie, samopoczucie, szczęście, bezpieczeństwo), ochrony środowiska i innych czynników ważnych społecznie ponad własny zysk. Employer branding zewnętrzny musi uwzględniać rzeczoną koncepcję na każdym etapie budowanej strategii - inaczej nici z pozytywnego wizerunku pracodawcy "sprzedawanego" potencjalnym pracownikom.
Zewnętrzny employer branding w dużej mierze koncentruje się na procesach rekrutacyjnych, wchodzących w skład obowiązków specjalisty. W tym kontekście warto zapoznać się ze skrótem EVP, rozwijanym jako "Employer Value Proposition". Chodzi tu po prostu o odpowiednią analizę rynku pracy i potrzeb przedsiębiorstwa, dzięki której będzie można łatwo skategoryzować wachlarz cech i umiejętności najbardziej pożądanych pracowników.
Jak najłatwiej znaleźć zatrudnienie w tym zawodzie?
Zgodnie z charakterystyką omawianego zawodu i stawianymi przez pracodawców wymaganiami, nietrudno się dziwić, że to właśnie w internecie najłatwiej jest zdobyć opisywaną posadę. Dzięki najrozmaitszym portalom ogłoszeniowym, takim, jak na przykład GoWork, przedsiębiorcy mogą przyspieszyć proces rekrutacji nawet o kilka tygodni. Największą rolę w tym odgrywa to, jak szybko mogą zrewidować dziesiątki napływających do nich aplikacji i kontaktować się z wybranymi kandydatami.
Naturalnie, poszukujący zatrudnienia również sporo zyskują dzięki dobrodziejstwom cyfryzacji. W ciągu jednego tylko dnia mogą odpowiedzieć na dziesiątki ofert, dopasowanych do ich oczekiwań – wystarczy jedynie wpisać w wyszukiwarkę odpowiednią frazę (np.: „praca employer branding”) i być może już kolejnego dnia otrzymasz telefon zapraszający Cię na ostateczną rozmowę i potencjalnie podpisanie umowy.
Oczywiście, jeżeli preferujesz bardziej tradycyjne metody kontaktu, z całą pewnością będziesz w stanie znaleźć pracę w inny sposób. Rozglądanie się za anonsami w witrynach może stanowić próżny trud, ale jeżeli masz na oku jakieś przedsiębiorstwo, to możesz po prostu przejść się osobiście do jego siedziby i złożyć tam swoje CV. Nawet jeżeli pracodawca nie będzie natychmiast zainteresowany obdarowaniem Cię posadą, to możesz być pewien, że jeżeli zrobisz na nim dostatecznie dobre wrażenie, to priorytetowo potraktuje Twoją kandydaturę gdy tylko rekrutacja zostanie otwarta.
Wartym rozważenia pomysłem jest udanie się do lokalnego urzędu pracy i przejrzenie znajdujących się w nim ofert. To nieprawda, że urząd pracy stanowi alternatywę wyłącznie dla pracowników fizycznych o niskich kwalifikacjach czy nikłym doświadczeniu. Tak naprawdę, pracę może tam znaleźć każdy, wysokiej klasy specjaliści, pilnie na rynku poszukiwani – jeśli więc inne sposoby zawiodły, nie wahaj się!
Specjalista ds. employer brandingu – potencjalne zarobki
Biorąc pod uwagę fakt, że specjalista ds. employer brandingu rzadko kiedy występuje jako osobna jednostka w dziale kadr, to nietrudno się dziwić, że jego zarobki są podobne do specjalisty ds. HR. Mediana zarobków na tym stanowisku wynosi 5 500 złotych brutto w skali miesiąca, gdzie początkujący będzie w stanie zarobić około 4 280 złotych, a starszy specjalista – nawet 6 550 złotych brutto.
Podstawę zatrudnienia w przeważających przypadkach stanowić będzie umowa o pracę – umowy cywilnoprawne należą do rzadkości. Czasami spotyka się kontrakty B2B, jednak jest to zależne od wielu czynników, uzgadnianych bezpośrednio przez pracodawcę i zatrudnianego.