logo Alfa Elektro

Alfa Elektro

Katowice

Wywiadu udzieliła:
Agnieszka Gałązkiewicz
Kierownik ds. Zasobów Ludzkich Alfa Elektro
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od początku swojej kariery związana z obszarem zarządzania personelem, w szczególności: rekrutacją i selekcją, oceną pracowniczą, systemami motywacyjnymi i zarządzaniem procesami. Od 2009 roku prowadzi w Alfie Elektro Dział HR. Prywatnie szczęśliwa żona i matka, pasjonatka ogrodnictwa i dobrej książki.
Alfa Elektro
Liczba pracowników: 550
Rok założenia: 1989
Adres:
ul. Obr. Westerplatte 81
40-335 Katowice
Branże:
  • Sprzedaż
O firmie:
Alfa Elektro to sieć hurtowni oferujących szeroki asortyment produktów elektrotechnicznych: od kabli i przewodów, poprzez oświetlenie, aż do aparatów i elementów automatyki, wraz z całą gamą produktów uzupełniających. W swojej ofercie posiada produkty ponad 100 dostawców, dedykowane dla klientów profesjonalnych z sektora B2B. Posiada ponad 80 własnych oddziałów handlowych w całej Polsce. To firma z bogatą, ponad 25-letnią tradycją. Jednocześnie należy do najbardziej nowoczesnych, prężnie działających przedsiębiorstw, gdzie pracownicy mają możliwość rozwoju swojej wiedzy i kompetencji dzięki szerokiej ofercie różnorodnych szkoleń. W swojej działalności hołduje wysokim standardom zarządzania i etyki biznesu, charakterystycznym dla całej Grupy SONEPAR – francuskiej, rodzinnej firmy o zasięgu globalnym, której Alfa Elektro jest częścią. Jako Grupa – obejmuje swoim zasięgiem 5 kontynentów, 41 krajów, zatrudnia ponad 40 000 współpracowników.

Misja firmy: „Właściwe rozwiązania elektrotechniczne we właściwym miejscu i czasie.”

Wizja firmy „Chcemy być firmą pierwszego wyboru dla klientów i pracowników, łączącą kompetencje techniczne z doskonałą organizacją.”

Są Państwo liderem wśród dystrybutorów wyposażenia elektrycznego dla firm. Jaka jest recepta na sukces?

To trudna, wymagająca branża. Pozycję lidera firma osiągnęła i utrzymuje dzięki ciężkiej pracy, zaangażowaniu i kompetencji swoich pracowników. Doceniamy ich wysiłki oferując w zamian stabilne i uczciwe warunki zatrudnienia. Wielu pracowników jest związanych z firmą kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. To przekłada się na ogromną znajomość branży, rynku i klientów, którzy mogą liczyć na fachowe doradztwo i profesjonalną obsługę. Dzięki temu cieszymy się zaufaniem nie tylko naszych klientów, ale także i dostawców, których grono stale poszerzamy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku. Jednym słowem – o sukcesie naszej firmy przesądza wiedza i doświadczenie naszych pracowników.

Państwa oferta to nie tylko hurtownie elektryczne i dystrybucja. Mogłaby Pani przybliżyć pozostałe Państwa usługi?

Działalność firmy opiera się wyłącznie na sprzedaży rozwiązań i produktów elektrotechnicznych. Stale jednak rozwijamy naszą ofertę, by klienci znaleźli u nas najbardziej kompleksową obsługę. Zatem ofertujemy możliwości zakupu metodami tradycyjnymi (np. telefonicznie lub osobiście w wybranym punkcie handlowym), on-line (poprzez dedykowany system e-commerce, punch out), utworzenie magazynu konsygnacyjnego na terenie zakładu klienta itp. Dodatkowo klient może liczyć na szybką dostawę, pod dowolnie wskazane miejsce – dzięki rozległej sieci punktów handlowych klienci prowadzący inwestycje w różnych miastach Polski mają zapewniony ten sam poziom obsługi i dostępności towaru. Zapewniamy także naszym klientom fachowe doradztwo – mamy wyspecjalizowanych pracowników w zakresie przemysłu (potrafimy dobrać i zaproponować rozwiązania) oraz oświetlenia (nasi pracownicy przygotują projekt oświetleniowy oszczędzając czas i pieniądze naszych klientów). Dodatkowo dysponujemy narzędziami do wykonywania iluminacji architektury, podkreślając za pomocą światła piękno obiektów współczesnych i zabytkowych.

  

Jaka jest misja Państwa firmy?

Naszą misją jest oferowanie „właściwych rozwiązań elektrotechnicznych we właściwym miejscu i czasie.” W tym jednym zdaniu kryje się cały szereg działań podejmowanych przez firmę:

- stałe szkolenie pracowników, by swoją wiedzą techniczną mogli wspierać klientów i pomagać im dokonywać właściwych wyborów przy zakupie asortymentu

- bogaty asortyment, dający naszym klientom szeroki wybór produktów do zastosowania

- doskonały serwis logistyczny – posiadamy dwa magazyny centralne, z których jesteśmy w stanie dostarczyć towar w ciągu 24 godzin.

Co było kluczowym momentem w historii firmy?

Przełomowym momentem był rok 1996, kiedy to głównym udziałowcem firmy została Grupa SONEPAR. Dzięki temu Alfa Elektro pozyskała zagraniczny kapitał do dalszego, intensywnego rozwoju i zdobywania rynku. Jednocześnie ze środkami finansowymi przyszły nowe standardy pracy, wiedza, doświadczenie i całe zaplecze Grupy, na które może liczyć nasza firma. Czujemy, że jesteśmy częścią czegoś naprawdę dużego

Ilu pracowników liczy obecnie Alfa Elektro?

Obecnie nasza firma rozrosła się już do przeszło 550 pracowników, zatrudnionych w całej Polsce.

 

 

Z jakich kanałów rekrutacji Państwo korzystają? Gdzie można szukać aktualnych ogłoszeń o pracę?

Wykorzystujemy wszelkie dostępne nam kanały rekrutacji! Od tradycyjnych ogłoszeń w popularnych portalach rekrutacyjnych, poprzez social media, poszukiwania bezpośrednie, polecenia… To, z czego akurat korzystamy zależy w głównej mierze od stanowiska, na jakie poszukujemy kandydatów do pracy. Najczęściej rekrutujemy do Działu Handlowego, ze względu na dynamiczny rozwój sieci sprzedaży, jaki miał miejsce w ostatnich latach. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się nam poszukiwania bezpośrednie. Jednakże zachęcam gorąco wszystkich zainteresowanych do odwiedzania naszej strony firmowej – tam zawsze znajduje się aktualna lista wakatów w naszej firmie!

Proces rekrutacji w Państwa firmie składa się z kilku etapów. Czy mogłaby Pani przybliżyć jak wygląda każdy z nich?

Rzeczywiście rekrutacja jest w naszej firmie wieloetapowa. Z jednej strony zobowiązuje nas do tego kodeks Grupy SONEPAR, z drugiej – troska o wybór najlepiej dopasowanego kandydata.

W pierwszym etapie najczęściej przeprowadzamy wywiad telefoniczny. Wystandaryzowany. To pozwala nam skontaktować się z dużą grupą kandydatów i przeprowadzić wstępną selekcję.

Następnie zapraszamy aplikujących na pierwsze spotkanie – jeśli odbywa się ono poza Centralą firmy, to zwykle prowadzone jest przez dyrektora oddziału handlowego. Jeśli w Centrali – pierwsze spotkanie prowadzi pracownik Działu HR.

Następne spotkanie jest organizowane z bezpośrednim przełożonym lub z menadżerem wyższego szczebla , jeśli dyrektor oddziału miał okazję z kandydatem wcześniej rozmawiać. Dzięki temu hołdujemy zasadzie „czterech oczu” SONEPARA.

Często - pomiędzy spotkaniami - posiłkujemy się dodatkowymi narzędziami rekrutacyjnymi, np. testami znajomości języka angielskiego lub testami wiedzy, dostosowanymi do stanowiska.

Wszystko po to, by wybór przyszłego członka naszego zespołu był jak najbardziej świadomy.

Czy dużą wagę przykładają Państwo do referencji?

Referencje są bardzo ważne w całym procesie rekrutacji. Pozyskujemy informacje o kandydatach nie tylko w przypadku stanowisk menadżerskich, lecz także w przypadku stanowisk handlowych. Zatem liczy się dla nas nie tylko opinia poprzedniego przełożonego, lecz często także opinia klientów.

Jakimi cechami powinien charakteryzować się Państwa pracownik?

Jak już wspomniałam wcześniej – najszybciej rozwija się Dział Handlowy i tam pojawia się największe zapotrzebowanie na nowych pracowników. Przy czym idealny pracownik powinien łączyć w sobie kombinację dwóch zasadniczych dla nas elementów: wiedzę techniczną z zakresu elektrotechniki oraz kompetencje sprzedażowe. Nie możemy także zapomnieć o zaangażowaniu i otwartości na zmiany, których w takich firmach jest sporo.

 

Siła dobrej firmy to przede wszystkim ludzie. Jak dbacie, aby pracownicy byli zmotywowani do pracy?

Nasi pracownicy mogą liczyć na uczciwe traktowanie. To filozofia nie tylko samej Alfy, lecz także całej Grupy SONEPAR. Nasi pracownicy dokładnie wiedzą za co są wynagradzani i w jaki sposób. Czytelny system premiowy jest z pewnością dużą motywacją. Dodatkowo oferujemy naszym pracownikom cały system benefitów, uzależnionych od zajmowanego stanowiska: darmowa opieka medyczna, karnety sportowe, szkolenia, wyjazdy integracyjne itp.

Wydaje mi się również, że atmosfera pracy jest bardzo sprzyjająca – wielu nowych pracowników zwraca na to uwagę podczas pierwszych tygodni pracy…

 

 

Jak wygląda proces wdrażania się nowego pracownika?

To drugi, po rekrutacji, tak ważny proces HR. Dobre wprowadzenie nowego członka do zespołu oraz szybkie nauczenie go nowych zadań – jest bezcenne! Oszczędza czas, pieniądze i cierpliwość naszych klientów :)

 Zastosowaliśmy szereg narzędzi, z których nowi pracownicy mogą skorzystać, by poznać kulturę, zasady i reguły panujące w naszej firmie. Włączając w to dedykowaną stronę www. Przede wszystkim jednak położyliśmy ogromny nacisk na rolę, jaką w pierwszych tygodniach pracy pełni bezpośredni przełożony – to on gwarantuje sukces całego procesu. Jako coach i mentor – przełożony daje pełne wsparcie nowemu pracownikowi w pierwszych tygodniach pracy, poprzez cykl moderowanych spotkań.

 

Czy oferują Państwo swoim pracownikom możliwość rozwoju?

Oczywiście! Bez rozwoju pracowników nie ma rozwoju całej firmy! Nasi pracownicy korzystają z wielu szkoleń, dzięki którym mogą specjalizować się w wybranej dziedzinie – czy to w oświetleniu, czy to w przemyśle. A specjalistyczna wiedza jest przepustką do obsługi bardziej wyspecjalizowanych i wymagających klientów, co daje naszym handlowcom powody do dumy i zadowolenia. Duży nacisk kładziemy również na rekrutację wewnętrzną, dając naszym pracownikom możliwości awansu na wyższe szczeble struktury organizacyjnej.

Czy prowadzą Państwo program staży, praktyk dla studentów? Czy takie osoby mają potem szansę na podjęcie dalszej współpracy po zakończeniu stażu?

Chętnie gościmy w naszych szeregach praktykantów i stażystów. Zapraszamy młodych ludzi – szczególnie po kierunku elektrycznym – do kontaktu z naszą firmą celem odbycia praktyki studenckiej. Taka praktyka daje obopólne korzyści – studenci nabywają cenne doświadczenie i wiedzę o funkcjonowaniu firmy, a wybitnym jednostkom oferujemy staże płatne lub składamy ofertę zatrudnienia.

Jak dbają Państwo o jakość pracy? Czy prowadzą Państwo roczne oceny pracownicze?

Nasza firma wprowadziła kilka lat temu oceny pracownicze, jednakże mają one inny cel niż standardowa ocena pracy. W firmie handlowej – takiej jak nasza – ocenia się pracę na bieżąco, weryfikując wyniki/efekty pracy poprzez osiągnięcie założonego obrotu czy też marży. Natomiast ocena roczna i towarzysząca jej rozmowa rozwojowa – dają pracownikowi cenne wskazówki do dalszego rozwoju posiadanych kompetencji.

Co wyróżnia firmę Alfa Elektro jako pracodawcę?

Naszą firmę wyróżnia stały, zrównoważony rozwój na polskim rynku, a co za tym idzie stabilność zatrudnienia. Cieszymy się bardzo dobrą opinią naszych partnerów: zarówno klientów, jak i dostawców. Szanujemy współpracowników, budując przyjazną atmosferę pracy i kulturę organizacyjną. Jako część międzynarodowej Grupy SONEPAR – oferujemy naszym pracownikom możliwości współpracy w międzynarodowym środowisku i czerpanie z doświadczeń innych krajów.

Te rzeczy z pewnością wyróżniają nas jako pracodawcę.

Czego możemy Państwu życzyć na przyszłość?

Życzymy naszym klientom dobrej passy – dzięki temu i my będziemy się rozwijać dalej :)

 

Dziękujemy za rozmowę.

Ostatnio dodane oferty pracy przez Alfa Elektro
Pracownik Magazynu zobacz ofertę
Przedstawiciel handlowy zobacz ofertę
Handlowiec w branży elektrotechnicznej zobacz ofertę