Zasady savoir-vivre w pracy mają ogromne znaczenie. Od ich znajomości zależy nasz profesjonalny wizerunek i przyszła kariera zawodowa. Poznajcie 10 podstawowych wyznaczników dobrego zachowania, które składają się na uniwersalny biurowy savoir-vivre.
Właściwe zachowanie jest nie tylko wizytówką pracownika, ale w wielu sytuacjach również samego pracodawcy. Wskazówką w kwestii codzienności zawodowej są zasady savoir-vivre. Choć mają one bardziej ogólny charakter, ich zastosowanie doskonale odnajdzie się w miejscu pracy, gdzie konieczność zachowania odpowiedniej postawy jest wręcz pożądana. Jak stosować savoir-vivre w pracy? Jakie zasady etykiety powinni wykorzystywać pracownicy?
Co to jest savoir-vivre?
Savoir-vivre to wyrażenie pochodzące z języka francuskiego i tłumaczone dosłownie jako „znajomość życia”. Używa się go zamiennie z określeniem typu dobre maniery, czy kindersztuba.
W ogólnym znaczeniu savoir-vivre to zasady dobrego wychowania. Stanowią niejako gotowy wzór postępowania w konkretnych sytuacjach. Dotyczą reguł wyrażających pewne standardy w zachowaniu. Stosowanie zasad savoir-vivre jest oznaką wysokiej kultury osobistej, którą stosuje się w różnych sytuacjach w życiu codziennym i zawodowym.
10 zasad savoir-vivre w pracy
Savoir-vivre ma uniwersalny, bardzo ogólny charakter. Tego typu zasady obowiązują w życiu prywatnym, ale też w miejscu pracy, gdzie często stosowana jest określona kultura organizacyjna. Spotkania ze współpracownikami i przełożonym to idealna okazja do zaprezentowania przykładu dobrego zachowania, które pozwala utrzymać przyjazną atmosferę w firmie. Oto 10 zasad savoir-vivre w pracy, które omówimy poniżej:
1. Zasady witania
2. Spożywanie posiłków
3. Prowadzenie rozmów
4. Zachowanie porządku
5. Zasady ubioru
6. Komunikacja w pracy
7. Kultura rozmowy w pracy
8. Prywatność pracowników
9. Zasady pracy w korporacji
10. Trzy magiczne słowa – podstawa dobrych manier
Przeczytaj ciekawy artykuł: Najszczęśliwsi pracownicy na świecie żyją na północy. Skandynawska kultura pracy
1. Savoir-vivre w pracy: jak się witać?
Nie ma wątpliwości, że warto przestrzegać zasad savoir-vivre w pracy. Szczególnie ważny jest temat powitania, gdzie obowiązują ścisłe procedury, których należy bezwzględnie pilnować w sytuacjach biznesowych. Pamiętaj, że pierwsza wita się osoba:
1) będąca na niższym stanowisku,
2) idąca lub wchodząca do pomieszczenia,
3) wchodząca po schodach ze schodzącą.
Często przyjmuje się też regułę savoir-vivre w pracy biurowej mówiącą, iż w przypadku równorzędnej relacji służbowej to mężczyzna wita kobietę. Najbezpieczniejszą formą powitania będzie klasyczne „Dzień dobry”. „Witam” zarezerwowane jest dla osób znajdujących się wyżej w hierarchii.
Sprawdź także:
- Kto pierwszy podaje rękę w sytuacjach biznesowych?
- Jak ćwiczyć pewny uścisk dłoni?
- Oferty pracy na GoWork.pl!
2. Stołówka przy biurku? To nie zgadza się z savoir-vivre w miejscu pracy!
O potrzebie przestrzegania pory lunchowej, jeżeli taka obowiązuje w Twojej firmie, chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Warto jednak pamiętać również o paru innych zasadach biurowego savoir-vivre’u związanych ze spożywaniem posiłków:
1) jemy w miejscu do tego przeznaczonym – stołówce, ewentualnie w pobliskim lokalu;
2) jeżeli w firmie nie ma oddzielnego pomieszczenia socjalnego i musimy jeść przy biurku, wybierzmy potrawy o niezbyt intensywnym zapachu;
3) nie jedzmy na swoim stanowisku pracy w towarzystwie klientów bądź przełożonych;
4) jeśli danego dnia wyjątkowo chcemy zjeść przy swoim biurku, np. ze względu na natłok obowiązków, zapytajmy sąsiadów, czy im to nie przeszkadza.
Te proste kroki pozwolą uniknąć wielu nieporozumień, ponieważ z czasem mogą one przybrać na sile i przerodzić się w duży, burzliwy konflikt. To już z kolei sprawi, że praca w złej atmosferze przełoży się na mniejszą skuteczność, a nawet gorsze samopoczucie pracowników.
3. Savoir-vivre w pracy, czyli rozmowy kontrolowane
Rozmowy przez telefon służbowy lub prywatny to szczególnie drażliwy obszar biurowego savour-vivre’u, jeśli pracujemy w tzw. open space, czyli otwartej przestrzeni biurowej. Z pewnością wiele osób domyśla się, że nie powinniśmy być zbyt wylewni, jeśli chcemy porozmawiać na prywatne tematy. W takiej sytuacji po prostu odejdźmy na chwilę na bok.
Jednak warto zachować pewne zasady savoir-vivre’u w pracy, również przy prowadzeniu rozmów służbowych. Jeżeli musimy prowadzić je przy biurku, warto spróbować zachować dyskrecję na tyle, na ile jesteśmy w stanie.
4. Przestrzegaj zasad savoir-vivre w pracy i dbaj o wspólną przestrzeń!
Nawet jeśli Twoje biuro zatrudnia ekipę sprzątającą, nie zwalnia Cię to z obowiązku zachowania ładu wokół siebie – tego wymaga savoir vivre w pracy. Jednym z największych grzechów pracowników jest pozostawianie produktów we wspólnej lodówce w firmowej kuchni, zwłaszcza na weekend.
Jest niemal pewne, że pomieszczenie wymagać będzie w takiej sytuacji solidnego wietrzenia. Nie zapomnijmy też o zachowaniu porządku na biurku. Nie musimy ustawiać wszystkiego pod linijkę, ale krajobraz jak po przejściu tornado raczej nie poprawia naszego wizerunku. Zrobienie szybkiego porządku pod koniec dnia wyjdzie nam na dobre, ponieważ świadczy o dobrej organizacji i konsekwencji w działaniu.
5. Savoir-vivre biurowy: ubiór
Niby nie szata zdobi człowieka, ale jednak całkiem sporo o nim mówi. Dlatego, jeżeli w Twojej pracy obowiązuje konkretny dress code, warto go przestrzegać. A jeśli nawet teoretycznie pracodawca daje nam dowolność, nie zaszkodzi ubierać się ze smakiem.
Jeśli chodzi o sam dress code, może on przybierać różne formy. Popularną odmianą jest formal dress code, a więc jak sama nazwa wskazuje, strój formalny, czyli oficjalne spodnie z marynarką, eleganckie buty i stonowane kolory. W niektórych firmach stosowany jest też informal dress code. Tutaj strój nadal jest elegancki, ale nieco mniej formalny, szczególnie jeśli chodzi o większą swobodę w wyborze kolorów.
Zgodnie z zasadami savoir-vivre w pracy, warto zapomnieć o sandałach czy podartych spodniach. Panie nie powinny też nadmiernie eksponować dekoltu czy przesadzać z makijażem. Najlepiej wybierać na co dzień styl smart casual.
6. Komunikacja zgodna z zasadami biurowego savoir-vivre
To dobrze, że chcesz się integrować ze współpracownikami, ale pamiętaj, że nie wszyscy musicie być przyjaciółmi. Zwłaszcza w przypadku, gdy nie pracujecie razem zbyt długo. Dlatego powstrzymajmy się od ciągłego zaczepiania kolegów i bycia zbyt wylewnym, a zwłaszcza od opowiadania o sprawach bardzo osobistych. To potrafi dekoncentrować i wywoływać zmieszanie, a nawet zażenowanie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie kulturalny small talk.
Zasady savoir-vivre w komunikacji telefonicznej
Komunikacja telefoniczna to jeden z kluczowych elementów codziennej pracy, zwłaszcza w biurze. Savoir-vivre w komunikacji telefonicznej polega na stosowaniu zasad, które zapewniają profesjonalizm i szacunek wobec rozmówcy.
Przedstaw się na początku rozmowy. Zawsze zaczynaj rozmowę telefoniczną od przedstawienia się oraz podania nazwy firmy, jeśli reprezentujesz organizację. To pozwala rozmówcy od razu zorientować się, z kim rozmawia.
Używaj uprzejmych zwrotów i zwracaj się do rozmówcy z szacunkiem, używając form grzecznościowych, takich jak „proszę”, „dziękuję” czy „przepraszam”.
Bądź zwięzły i konkretny. Szanuj czas swojego rozmówcy, starając się przekazać najważniejsze informacje w możliwie najbardziej zwięzły sposób.
Zakończ rozmowę profesjonalnie. Pod koniec rozmowy zawsze podziękuj za poświęcony czas i upewnij się, że rozmówca otrzymał wszystkie niezbędne informacje.
Zasady savoir-vivre w komunikacji mailowej
W dobie cyfryzacji, komunikacja mailowa stała się podstawowym narzędziem w kontaktach zawodowych. Savoir-vivre w komunikacji mailowej to zbiór zasad, które pomagają utrzymać profesjonalizm w korespondencji elektronicznej.
Zadbaj o odpowiedni temat maila, który powinien być zwięzły, a jednocześnie jasno wskazywać na treść wiadomości. Pomaga to odbiorcy szybciej zorientować się, o czym jest wiadomość.
Używaj profesjonalnego języka, dlatego unikaj skrótów i potocznych wyrażeń. Pisząc maila, zawsze zachowuj formalny ton, odpowiedni do sytuacji zawodowej.
Zakończ maila odpowiednią formułą grzecznościową: Zawsze kończ maila zwrotem typu „Z poważaniem” lub „Pozdrawiam serdecznie”, dostosowanym do relacji z odbiorcą.
Odpowiadaj na maile terminowo. Staraj się odpowiadać na maile w ciągu 24 godzin, aby nie zostawiać nadawcy w niepewności.
7. Zasady savoir-vivre a kultura rozmowy w pracy
Jeśli już prowadzimy rozmowę zarówno ze współpracownikami, jak i z przełożonym w pracy, należy pamiętać, aby okazywać im odpowiedni szacunek. Chodzi głównie o uważne słuchanie, ale też kontakt wzrokowy i unikanie wszelkiego rodzaju słów wulgarnych, nacechowanych negatywnie.
Warto też unikać różnych kolokwializmów, czy młodzieżowego slangu. Używanie ich będzie nie tyle niestosowne, co czasami nieadekwatne do rozmowy, w której druga osoba może nie zrozumieć sensu takiej wypowiedzi.
Może Cię zainteresować również:
- Komunikacja wewnętrzna w firmie: Co robić, by była efektywna? Narzędzia komunikacji wewnętrznej
- Feedback w pracy – co to jest, jak go udzielać? Przykłady
- Work-life balance – definicja i przykłady wykorzystania metody w życiu codziennym!
8. Savoir-vivre po godzinach
Nie chodzi tu wcale o imprezy firmowe, a o kontaktowanie się z nieobecnymi w pracy. Pamiętajmy, że każdy ma prawo do odpoczynku i czasu wolnego. Pozwólmy zachować pracownikom work-life balance. W szczególności, gdy wiemy, że w danym momencie mają ważne prywatne sprawy do załatwienia. Postarajmy się rozwiązać problem sami – do osób na urlopie czy zwolnieniu dzwońmy tylko w ostateczności.
9. Savoir-vivre w pracy w korporacji
Większość z nas uważa, że sztuka savoir-vivre w pracy dotyczy jedynie dobrego wychowania, które prezentujemy na co dzień. Zagadnienie obejmuje jednak szerszy krąg – jest niezbędne również w biznesowych relacjach, które nie są wcale takie proste.
Coraz częściej firmy wprowadzają dla pracowników ćwiczenia związane z zasadami savoir-vivre w pracy biurowej. Taka wiedza przydaje się w utrzymywaniu poprawnych relacji z klientami, partnerami oraz współpracownikami. Obowiązuje nie tylko na spotkaniach czy bankietach firmowych, ale również podczas rozmów telefonicznych czy wymiany korespondencji.
Wizerunek, sposób ubioru, gestykulacja również świadczą o poziomie kultury i profesjonalizmie – nie tylko naszym, ale również całej firmy. Jeśli pracujemy w biznesie, jesteśmy managerami firmy, mamy bezpośredni kontakt z klientem.
3 podstawowe zasady savoir-vivre w korporacji:
1) Przestrzegaj hierarchii – w savoir-vivre w pracy biurowej nie chodzi o relacje damsko-męskie jak np. otwieranie drzwi przed kobietą (co oczywiście należy do codziennych zasad grzecznościowych), lecz o zachowanie pierwszeństwa wobec osób zajmujących wyższe stanowiska. Zasada dotyczy witania się, przedstawiania nowych osób, rozpoczynania rozmowy, a nawet siadania. Zawsze musimy okazać szacunek osobie wyższej stanowiskiem od nas.
2) Dbaj o swój wygląd – pamiętajmy, że to my w spotkaniach biznesowych jesteśmy wizytówką firmy. Pierwsze wrażenie jest tylko jedno. Odpowiednio dobrany strój wiele może powiedzieć o naszym poziomie profesjonalizmu i zaangażowania.
3) Bądź punktualny – ta zasada biurowego savoir-vivre’u powinna zawsze towarzyszyć wszystkim spotkaniom, bez względu na to, jaką ma rangę. Pamiętaj, żeby zawsze umawiać się z wyprzedzeniem – szanuj swój czas i innych. Nie wypada przychodzić na spotkanie również z dużym wyprzedzeniem.
Przeczytaj również: Jak sobie radzić z pracą zmianową? Jaki ma ona wpływ na zdrowie?
10. „Proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” – podstawa dobrych manier
Kolejna zasada savoir-vivre ma przełożenie zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Chodzi o tzw. trzy magiczne słowa, a więc „proszę”, „dziękuję” i „przepraszam”. Znajdą one zastosowanie praktycznie w każdej sytuacji.
Używanie takich słów nie zawsze jest proste, choć takie się wydaje. Nie jest łatwo o coś poprosić, przyznać się do błędu i przeprosić, czy wyrazić wdzięczność. Z drugiej strony warto je stosować, bo to dobrze świadczy o nas samych. Z czasem buduje również poczucie pewności siebie i wzmacnia więzi ze względu na łatwiejsze zdobycie zaufania innych ludzi.
Dlaczego warto przestrzegać zasad savoir-vivre w pracy?
Przestrzeganie zasad savoir-vivre w pracy to nie tylko kwestia dobrego wychowania, ale także istotny element budowania pozytywnych relacji zawodowych i reputacji:
1) Budowanie zaufania: Osoby, które przestrzegają zasad savoir-vivre, są postrzegane jako profesjonalne i godne zaufania. To pomaga w budowaniu długotrwałych relacji biznesowych.
2) Tworzenie pozytywnej atmosfery: Przestrzeganie zasad dobrego wychowania w biurze wpływa na atmosferę pracy, sprawiając, że wszyscy czują się bardziej komfortowo i szanowani.
3) Ułatwienie komunikacji: Zasady savoir-vivre ułatwiają komunikację, minimalizując ryzyko nieporozumień i konfliktów. To z kolei przekłada się na efektywniejszą współpracę w zespole.
Savoir-vivre w pracy i poza nią
Stosowanie zasad savoir-vivre w pracy powinno iść w parze z kulturą poza firmą. Często zdarza się, że współpracownicy widzą nasze zachowania również w innych miejscach niż biuro, co później ma wpływ na postrzeganie nas jako pracownika. Czasami brak kultury może zaszkodzić relacjom w pracy, dlatego tego typu zasady powinny być wykorzystywane praktycznie w każdej sytuacji. Ułatwi to zachowanie spójnego wizerunku również w miejscu pracy.
Dzięki zachowaniu podstawowych zasad biurowego savoir-vivre’u miejsce pracy z pewnością stanie się bardziej przyjazne. Zgadzacie się z tym? Jakie są Wasze doświadczenia? Co jeszcze dodalibyście do tej listy?
Źródło zdjęcia: https://pl.123rf.com/photo_45217606_grupa-ludzi-biznesu-z-m%C5%82odych-doros%C5%82ych-i-starszych-na-spotkanie-w-nowoczesnym-biurze-jasne.html
Komentarze
Adam
Bardzo dobre porady, naprawdę przydatne , wszystkie zasady powinny być przestrzegane. Można jeszcze dodać coś np o dress code.
Wkurzony
1. Osoba na urlopie / chorobie powinna mieć możliwość wyłączenia telefonu służbowego, lub nie odbierania na prywatnym. Niestety – służbowe auto, telefon , laptop – to takie kajdanki na niewolnika w 20/21 wieku stosowane przez lewackich busssiiinnneeesssmanów.
2. Jak cię widzą , tak….. – tak piszą, ale tylko postępują tak korpobarany i businessmay , takie Nikosie Dyzmy.
3. Po za tym, wolę pracować z mądrym człowiekiem w swetrze, niż idiotą, szczurem, korporacyjnym nygusem w garniturze.
Nie denerwuj się
Ej no bez przesady- wolę dowiedzieć się na urlopie, czy nawet zwolnieniu lekarskim (jeśli oczywiście mój stan zdrowia na to pozwala) jeśli coś się dzieje niedobrego z projektem który prowadzę. Zawsze lepiej zareagować, niż przyjść i zastać zgliszcza. Nie zawsze sytuacja pozwala na pozostawienie wszystkiego koleżankom i kolegom w sytuacji kryzysowej.
Z tym „jak cię widzą…”- no pewnie, że można się buntować i mówić, że tak nie jest. Ale jest. I już. A co ktoś z tym zrobi, to jego sprawa. Wszak każdy z nas buduje swoją markę osobistą samodzielnie 🙂
Mariola
Do pkt. 1 – Dobre porady, ale brak jednej, w moim pojęciu, bardzo ważnej rzeczy – rękę pierwsza wyciąga KOBIETA!!!
Zwłaszcza starsza. Bardzo razi mnie „fundowanie mi graby” przez młodszych kolegów, którym wydaje się, że są tacy grzeczni.
Mariola
CZPRK2
A gdzie twoje równouprawnienie? Jesteś lepsza lub gorsza jako ta „KOBIETA!!!”?
percifal
A jakie zasady obowiązują przy wchodzeniu na spotkanie? Powiedzmy, że wchodzę na 2 minuty przed rozpoczęciem spotkania do sali, gdzie siedzi 10 osób (dyrektor firmy, 2 kierowników, 2 koleżanki i 5 kolegów). Czy wystarczy przywitać się słownie przez „dzień dobry” czy też wypada obejść stół i podać każdemu dłoń?
Ekspert GoWork - Forum
A jakie zasady savoir-vivre w pracy Ty uważasz za absolutnie niezbędne? Czy w miejscu Twojego zatrudnienia obowiązują zasady biurowego savoir-vivre’u? Daj nam znać na Forum – biurowy savoir-vivre 🙂
myslewiecjestem
„jeżeli w firmie nie ma oddzielnego pomieszczenia socjalnego i musimy jeść przy biurku, wybierzmy potrawy o niezbyt intensywnym zapachu,”
nie zgadzam się – to że dana organizacja nie posiada przeznaczonego pomieszczenia na spożywanie posiłków, nie oznacza, że mam rezygnować z ulubionych dań!